Aplikovaný výzkum POLn4003, 15.5.2024 Aplikovaný výzkum • • • •....výzkum, který je zapuštěný do běhu světa a pomáhá řešit problémy jednotlivců, organizací nebo sfér (politiky) Typické příklady využití •ohodnotit aspekty konkrétní policy (existující, připravované) •znát potřeby těch, koho zastupujeme •zhodnotit, jestli „pilotní intervence“ funguje •vylepšení služeb klientům či konkrétního produktu •vylepšení výkonu konkrétní organizace Easton 1969 • • •v reakci na události konce 60.let v USA: opuštení slonovinové věže- účastnit se praktické politiky • •vyvolalo spíše odpor Aplikovaný výzkum v politologii: Andres, Beecher (1989): Bridging the Gap or Bridge too Far? • •Vylepšení pověsti disciplíny •Pozitivní efekt na politologickou teorii •Komparativní výhoda oproti nepolitologům •Společenské přínosy • •Neutrálnější základ, začíná se rozvíjet Aplikovaný vs. základní výzkum •Základní výzkum •Zvýšení porozumění o světě •Iniciuje vědecký zájem výzkumníka •Financování v rámci výzkumné organizace •Výzkumníci •Delší časová okna •Autonomní vzhledem k času a prostoru •Konkrétní metoda •Hodnotí vědecká komunita • •Aplikovaný výzkum •Pomoc zadavateli •Iniciuje potřeba zadavatele •Financuje zadavatel, často klíčový parametr •Členové organizace zadavatele nebo konzultanti •Kratší, intenzivní •Zapuštěno do konkrétního času a prostoru •Smíšené metody •Hodnotí zadavatel Metodologie aplikovaného výzkumu • •Podobná jako v základním výzkumu •Ovlivněná některými kritérii, která v ZV nejsou tolik důležitá •Důležitější pro výzkumníka, než pro zadavatele •Nutnost ji dodržovat (aplikovaný výzkum často posuzován i vědeckou komunitou) •Problém iniciálních znalostí o problému (často nižší než v ZV) Typický zadavatel •Rád rozhoduje •Hodnoty cení víc než data •Jinak chápe pojem „evidence“ •Nerozumí vždy metodologii výzkumu, statistice •Může mít problémy pracovat s vědeckou nejistotou •Dokáže se soustředit na vědeckou prezentaci omezený čas („speed-dating“) balloon.png Aplikovaný výzkum- benchmarky • •Validita •Reliabilita •Účinnost •Efektivita •Proveditelnost •Relevance •Dostatečnost, Kompletnost Validita •podobné jako validita v základních výzkumu (tj. statistická, kauzální, konstruktová), na významu nabývá zejména první a třetí •Speciálním požadavkem validita závěrů: musí věrně reprezentovat provedený výzkum (normativní tlaky). •Nedostatky ve validitě závěrů vedou k neefektivním řešením. Reliabilita • •nejen nevychýlenost měření, ale i ověřitelnost a replikovanost Účinnost •Jak moc výzkum plní zadané cíle („redukce násilí na fotbalových stadionech o 20% nez změny výdajů“) • •Souvisí s tím, že cíl výzkumu je nutné jasně definovat Efektivita •Ekonomie využívání času, prostředků a úsilí k dosažení zadaného cíle (deadliny!) •Týká se jak samotného výzkumu, tak i jeho výsledků (doporučení) •Může existovat tradeoff mezi účinností a efektivitou, je potřeba hledat sedlový bod Proveditelnost • •Posouzení proveditelnosti výzkumu z hlediska času, finančních a lidských zdrojů a schopností výzkumníků •Posuzuje zadavatel i samotný autor výzkumu •Patří sem časové ohledy, dostupnost dat •Doporučení k proveditelnosti: externí audit Relevance • • •Kvalita získaných dat a nabízených odpovědí vzhledem k výzkumnému problému •Prioritizace informací a zdrojů Dostatečnost, Kompletnost •Data poskytují odpovědi na všechny otázky, na které se ptáme •Všechny naše závěry a doporučení jsou evidence based •Využili jsme všechna data z výzkumu k formulaci závěrů a doporučení Plánování a provádění AV (Baymirzaeva 2018) av_postup.png Krok 1: Cíle výzkumu •Zahrnuje komunikaci se zadavatelem i naši aktivní činnost •Definují se klíčové problémy, otázky, dílčí cíle i příležitosti výzkumu •Vyjasňuje se logistika (čas k provedení, formát výstupu, na co je možné navázat, jaká data se budou sbírat a zda jsou dosupná) Krok 2: Stávající stav výzkumu • •Co se ví a co je potřeba zjistit? •Zdroje: úřední dokumenty, výzkumné zprávy, akademický výzkum, „případy dobré praxe“, klíčoví stakeholdeři, onsite visit. •Výběr klíčových konceptů, jejich operacionalizace •Konceptuální model (mentální mapa) •Návrat ke Kroku 1, jeho update •Omezení výzkumu (čas, prostor, obsah) • • Příklad • •Jaké mají být klíčové kompetence studenta politologie? • • •Co bystě dělali v Kroku 2? Příklad: Reevaluace Kroku 1 AV2.png Krok 3: Plán výzkumu •Design výzkumu (experimentální vs. neexperimentální, čas a prostor) •Informace nutné ke zodpovězení každé otázky •Kde jsou data •Jaký bude vzorek •Jak se bude měřit •Jak se budou data sbírat •Vytvoření nástroje pro sběru dat •Promýšlení analýzy dat •Benchmarky •Časový a obsahový plán výzkumu •(Rozpočet) Krok 4: Sběr, analýza, interpretace dat • •Struktura výzkumné zprávy (nejlépe obvyklá) •Sběr dat (podobná metoda jako v ZV) •Analýza dat (podobná jako v ZV, klíčové vztahovat k VO) •Interpretace dat (v AV klíčová, data za sebe nemluví, je potřeba pečlivě vybírat, jaká surová data uveřejnit, co do příloh: interpretovat, interpretovat, interpretovat- „lidským“ jazykem!) •Formulace doporučení (obsah, obhajoba, proč je/jsou klíčové, implementace) • Krok 5: Revize, Finální úpravy, Publikace •Tvorba prezentace (obsahuje absolutně nezbytné informace, maximální délka 20 minut, doporučená struktura „Hook/Puzzle, Cíl, Metodologie, Zjištění, Doporučení, Hook/Puzzle Revisit) •Promyslet hlavní sdělení •Styl se přizpůsobuje zadavateli (nikdy by nemělo jít o „účetní report“) •„Pilotní prezentování“ •Psaná zpráva (krátký hlavní text, delší přílohy nebo stručná a podrobná verze).