Základy akademického čtení a psaní

Seminář 2

Tento týden nás čeká druhý společný seminář!

Na začátku se budeme věnovat četbě z minulých týdnů. Připravte si prosím své postřehy, myšlenky, tipy a cokoliv dalšího, co jste si z četby odnesli. Třeba tak inspirujete i další kolegy*ně. :) 


Dále se potom zaměříme na následující témata:

1) Shrnutí informací z akademického textu: Jak vybrat důležité informace? Jak poznat co důležité je, a co není

2) Struktura empirického článku podle APA neboli IMRaD a výzkumná otázka

3) Jak dávat zpětnou vazbu na texty ostatních tak, aby byla užitečná pro autora i pro toho, kdo zpětnou vazbu dává


Jak efektivně shrnovat důležité informace z textu si vyzkoušíme na semináři. Každému v tom může fungovat něco jiného, a je dobré si přijít na to, co je pro nás nápomocné, a co naopak být nemusí. Některé užitečné tipy a postup, co může fungovat, je popsán třeba v následujícím článku...


IMRaD

Většina empirických článků v psychologii následuje IMRaD strukturu. Zkratka referuje ke čtyřem důležitým částem empirického článku:

  • I (Introduction)
  • M (Methods)
  • R (Results)
  • D (Discussion)

Jednotný formát umožňuje čtenářům lepší orientaci v textu a autorům poskytuje nástroj jak efektivně a srozumitelně komunikovat výsledky svého zkoumání. Na semináři se IMRaDu budeme mimojiné věnovat kvůli seminární práci. Považujeme za důležité se nejenom naučit Introduction tvořit, ale i pochopit jeho roli v celé IMRaD struktuře.


Ačkoliv se v průběhu kurzu budeme věnovat především části Introduction, můžete si přečíst v Millerově (2013) Writing in Psychology i o ostatních IMRaD částech, konkrétně jde o kapitoly 4 a 5.

K tématu IMRaD dále doporučujeme

  • Nakouknout do APA manuálu (7. vydání), kde jsou Introduction i další části důkladně popsány
  • Kapitolu Understand the IMRaD structure z knihy The Writing Workshop (Sarnecka, 2019, pp. 140-145)
  • Projít si libovolný empirický článek z oblasti psychologie publikovaný v recenzovaném časopise, který je psaný v IMRaD formátu, se zaměřením na jeho strukturu a jednotlivé části


Výzkumná otázka

S tématem psaní Introduction a odevzdání anotace (více v části Seminární práce) se pojí téma formulace výzkumné otázky, kterému se budeme taktéž na semináři věnovat. 

V širším slova smyslu je výzkumná otázka a odpověď na ni součástí téměř každého textu. My se jí ale budeme věnovat v kontextu odborných textů a psychologického výzkumu, kde představuje otázku, na kterou výzkum odpovídá (např. Jak souvisí rodičovská mediace používání sociálních sítí s online rizikovými zkušenostmi u dětí? Jak souvisí vnímaná autonomie se sebe-hodnocením u dospívajících?).


O tom, jak by měla výzkumná otázka vypadat si povíme více na semináři. Můžete ale nahlédnout i do literatury...

...Návod k formulaci výzkumných otázek, který není specificky pro kontext psychologie, ale může být také užitečný.


...V tomto blogu jsou některé užitečné tipy k formulaci výzumných otázek, nicméně především pro výzkumníky snažící se publikovat svoje výzkumy. Pro nás a seminární práci například nebude důležité, aby byla výzkumná otázka inovativní a dosud nezodpovězená. :) 



*Něco navíc*

K tématu dobrých a špatných nadpisů, které jsme otevřeli na prvním semináři...

Create a Strong Title (Provost, 2019, p. 91):

  • A good title will make people curious. Instead of “The Marketing of Italian Cuisine,” try “How to Sell a Meatball to Your Mother.”
  • A good title is a guide. Revealing something about your content separates the appropriate readers for your story from those who would have no interest in it. “A Football Rivalry” is too broad. Use “The Army-Navy Game: A Gridiron Fight for the Honor of the Corps.”
  • A good title is short. Don’t write, “Investigative Techniques and Conclusions Concerning the Proposal to Extend Client Services.” Write, “Results of the Client Survey.”
  • A good title hints at the limits of information in the story; that is, it suggests the slant. Don’t write, “How Sports Enriched My Religious Life.” Write, “A Christian Looks at Baseball.”
  • A good title should reveal information, not hide it. Don’t write, “Tips on an Important Purchase.” Write, “Six Ways to Save Money Buying a House.” 

Tak, těšíme se na vaše skvělé, informativní a zájem vzbuzující nadpisy v seminárních pracích. :)