DRUHÝ SEMINÁŘ Introduction, IMRaD a zpětné vazby ANOTACE •Jak se vám píše / psala? •Nějaký zásek nebo nejistota, jak postupovat? •Nějaké zvládnuté nejistoty? •Co byste k tomu teď potřebovali? Balíky papírování REŠERŠE LITERATURY •Staré a nové •Kombinace více různých zdrojů •EBSCO •Google scholar •Connected papers... • •Další tipy: •Konkrétní otázka •Filtrování nerelevantních studií (kvalita, téma) •Meta-analýzy, přehledové studie • DOBRÁ OTÁZKA = (POSSIBLY) DOBRÁ ODPOVĚĎ •Text nám dává odpovědi – ale jaké jsou vlastně naše otázky? •Výzkumná otázka = základní osa výzkumu •Většinou se vracíme právě k ní •Zbytek je Proč, Co a Jak •Ujasnit si, co vlastně hledám •Nemusím to v první chvíli vědět (explorace) •Můžu to v průběhu zapomenout a potřebuji si to připomenout •Pojmenovat, podle čeho poznám, že jsem to našel/našla •Konfirmace (jdu najisto, vím, co hledám) a explorace (nevím, co najdu, ale moc mě to zajímá už teď) • • • A person looking at a question mark Description automatically generated IMRAD •Seznámit se dobře se strukturou akademických textů (IMRaD) – získat povědomí o tom, kde hledat jaké informace v textu •Akademické texty se díky tomu stanou přístupnější – je to nějaká časová investice na začátku, která se vám bude znovu a znovu vracet •Introduction – Proč mě to má zajímat? Jaký má smysl to zkoumat? •Methods – Jak to zkoumali? Jak to zkoumání proběhlo? Na kom to zkoumali? •Results – Co jim vyšlo? Proč mám věřit tomu, co jim vyšlo? •Discussion – Co to všechno ale vlastně znamená? Jak tomu mám rozumět? • • OČEKÁVÁNÍ OD AKADEMICKÉHO TEXTU Abstraktní rozostřená veřejná knihovna s policemi knih • •Povědomí o tom, co kde v textu najdu, ušetří čas •Číst studie lineárně (od začátku do konce, slovo od slova) není efektivní •Řada autorů se drží praxe napsat tu nejdůležitější informaci hned v první větě odstavce (jakési shrnutí) •Poslední věty (nebo poslední odstavec) pak shrnují dosavadní kapitolu a mohou naznačovat, o čem bude následující část (vytváří otázku, na kterou další část odpovídá) • „SHRNOVÁNÍ“ •Spíše eufemismus – ve skutečnosti se po vás později bude chtít rozbor, analýza, vlastní zamyšlení, propojení ústící v ucelenou argumentaci •Ale i Baťa začínal od podrážek •Shrnování je arbitrární proces •Není přesně dané, co zdůrazním a co vynechám •Zdůrazněním něčeho a vynecháním něčeho jiného můžu ilustrovat různé pointy •Může v něm být znát rukopis i autorovo uvažování •Proto může být zavádějící sázet jen na přečtení abstraktu •Abstrakt je už nějaká interpretace autorů – pravděpodobně správná, zvlášť u peer reviewed paperu, ale i tak je to redukce • Mnoho otazníků na černém pozadí (PARANORMÁLNÍ) AKTIVITA •- Pokuste se shrnout text o emocích (který už trochu znáte z prvního semináře) •- Zkuste vystihnout hlavní myšlenky PEER REVIEWS A JAK JE PSÁT Lupa na jasném pozadí •Cílem je: •Pomoct ostatním vylepšit jejich texty •Učit se identifikovat co v textu funguje a nefunguje • •Konstruktivně a s vysvětlením •Empaticky a mile •Dostatečně obsáhle • PEER REVIEWS A JAK JE PSÁT Pozadí s pracovním prostorem CHECKLISTOVÁ AKTIVITA •Napište si checklist kroků, kterými budete v práci pokračovat •Pokud Vám nebude nějaký krok jasný nebo nebudete vědět, co si pod ním představit, zkuste ho rozvést •Příklad: „Začnu psát.“ •Znamená to, že sednu a napíšu stránku? Že otevřu notebook, otevřu složku, otevřu wordový soubor? Že napíšu první větu? DÍLČI MYŠLENKY K PSANÍ INTRA •Hledání balancu mezi tím, co je zjevné a nemá smysl to zkoumat, a tím, co je sice lákavé a zajímavé, ale i dobře podložené literaturou •Nárok na autory, aby nejen našli dostatek zdrojů, ale taky je protřídili na základě nějaké vnitřní logiky textu (Obsah) •Není úplně dobré na čtenáře naházet všechny zdroje a doufat, že si to přebere – to je naše práce •Taky stylistická a formální stránka (Forma) •Nebát se opakovat ustálené termíny, ale zároveň se neopakovat v jiných směrech •5x za sebou „ačkoliv“ •Hodnotící výplně •„je důležité zmínit“, „tento velmi zajímavý objev Borata et al.“ •Hodnocení je zase naopak čtenářova práce. Pokud to zajímavé je, pozná to sám. Pokud není, pozná to sám. • •