Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní (jaro 2024) 1 Formální požadavky akademických textů Seminář 3 Mgr. Jana Fikrlová Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 2 První verze Introduction Žena sesednutá u dřevěného stolu, se sluchátky, pracující na přenosném počítači ̶Jak se Vám píše/psala? ̶Co se Vám daří? ̶ ̶Co pro Vás bylo zatím nejtěžší? ̶ ̶Vyvstaly při psaní nějaké otázky, na které byste potřebovali znát odpovědi? ̶ ̶ Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 3 Kromě IMRaD má svou specifickou strukturu i samotný úvod Jaká má být struktura Introducton? Příklad: Šerek, J., & Klicperová, B. M. (2024). Health worries, sociopolitical attitudes, or both? Prospective predictors of COVID‐19 vaccine uptake in the Czech Republic. Social & Personality Psychology Compass, 18(2), 1–7. https://doi.org/10.1111/spc3.12803 Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 4 „Hook“ SoA Mezera Cíl Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 5 Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Barevnost, číslo Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 6 Adobe Systems Berdyaev, N. (1949). The divine and the human. Geoffrey Bles. 7 … a proto je potřeba vědět, jak mají citace těchto typů zdrojů „vypadat“. Které zdroje citujeme nejčastěji? Image Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 8 Článek V textu: Crompton et al. (2020) / Crompton a kol. (2020) / Crompton a kolegové (2020) zjistili, že… Dva lidé s poruchou autistického spektra (PAS) si informace předali efektivněji než dyády tvořené jedním člověkem s PAS a jedním neurotypickým člověkem (Crompton et al., 2020). V seznamu literatury: Crompton, C. J., Ropar, D., Evans-Williams, C. V., Flynn, E. G., & Fletcher-Watson, S. (2020). Autistic peer-to-peer information transfer is highly effective. Autism: The International Journal of Research & Practice, 24(7), 1704–1712. https://doi.org/10.1177/1362361320919286 Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 9 Kniha V textu: Podle Lazaruse a Folkmana (1984) existuje několik strategií pro zvládání stresu. Stres lze zvládat pomocí několika různých strategií (Lazarus & Folkman, 1984). V seznamu literatury: Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer. Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 10 Kapitola v knize V textu: autor nebo autoři kapitoly V adolescenci se prudce rozvíjí hypotetické uvažování (Amsel, 2011). Amsel (2011) uvádí, že se v adolescenci zlepšuje hypotetické uvažování. V seznamu literatury: Amsel, E. (2011). Hypothetical thinking in adolescence: its nature, development, and applications. In E. Amsel & J. G. Smetana (Eds.), Adolescent vulnerabilities and opportunities: developmental and constructivist perspectives (pp. 86–113). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139042819.007 Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 11 Používáte citační manažer? Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 12 Citační manažery Nejpoužívanější jsou… ̶Citace PRO ̶Zotero ̶Mendeley ̶EndNote Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 13 Zotero vs. Mendeley Výhody obou: + vysoce spolehlivé (minimum chyb) + uložené .pdf soubory lze upravovat + rozšíření pro webové prohlížeče a pro MS Word Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 14 Zotero vs. Mendeley Zotero +skvěle fungující rozšíření pro webové prohlížeče (např. automaticky uloží .pdf, uloží i screenshoty webových stránek) +kompatibilní i s Google Docs +nevlastní ho obří korporace +velmi rychle se s ním naučíte -estetika -pouze 300 MB na cloudu Mendeley + +2 GB na cloudu pro jednotlivce (+ 100 MG týmy) +estetika +snazší automatické citace přímo z .pdf souborů -přes rozšíření lze importovat zdroje z některých databází, ale nikoliv např. z webových stránek -nefunguje pro Google Docs -vlastní ho Elsevier -často mi kvůli němu padal Word - Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 15 Obsah obrázku text, software, Webová stránka, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Ukázka práce s citačním manažerem Zotero Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 16 Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 17 Adobe Systems 18 Garbage in, garbage out I když máte citační manažer, musíte vědět, které informace od Vás potřebuje… Odpadky se souvislou výplní PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 19 … na které je vždycky nutné hledat odpověď Základní otázky ̶ ̶Kdo? ... autor ̶Kdy? ... datum ̶Co? ... název ̶V čem? ... zdroj (časopis, nakladatelství...) ̶Kde to přesně najdu? ... DOI nebo hypertextový odkaz Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 20 Kdo? ... autor Kdy? ... datum Co? ... název V čem? ... zdroj (časopis, nakladatelství...) Kde to přesně najdu? ... DOI nebo hypertextový odkaz Zkuste přiřadit Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 21 Citace V textu: Legood et al. (2023) nebo (Legood et al., 2023) V seznamu literatury: Legood, A., van der Werff, L., Lee, A., den Hartog, D., & van Knippenberg, D. (2023). A critical review of the conceptualization, operationalization, and empirical literature on cognition‐based and affect‐based trust. Journal of Management Studies, 60(2), 495–537. https://doi.org/10.1111/joms.12811 Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 22 Kdo? ... autor Kdy? ... datum Co? ... název V čem? ... zdroj (časopis, nakladatelství...) Kde to přesně najdu? ... DOI nebo hypertextový odkaz Zkuste přiřadit Odznak 4 se souvislou výplní Odznak 5 se souvislou výplní Odznak 3 se souvislou výplní Odznak se souvislou výplní Odznak 1 se souvislou výplní Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 23 Citace V textu: Professor Dave Explains (2022) nebo (Professor Dave Explains, 2022) V seznamu literatury: Professor Dave Explains. (2022, March 14). Introduction to developmental psychology: Piaget‘s stages [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=eJTIo_MhG3M Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 24 Aktivita: Srovnání dvou verzí textu (formální rozdíly) Jak na Vás po prvním přečtení každá verze působí? V čem se liší první a druhá verze? Co působí dobře? Co ve Vás naopak vyvolává špatný dojem? Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 25 Jak staré by měly být použité zdroje? ̶vždycky se snažíme vycházet z nejnovějších poznatků → zajímá nás současný stav poznání (tzv. state of the art) o daném tématu Je rok 2024. Jak staré zdroje jsou podle Vás už příliš staré? ̶ ̶ Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 26 Příklad 1: Instagram ̶2010: vznik IG ̶2016: IG poprvé představuje stories ̶2020: IG zavádí reels → např. v roce 2018 byl IG v podstatě „jinou“ sociální sítí než v roce 2020 nebo 2024 Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 27 Příklad 2: Klasická teorie Jindy však můžete potřebovat ocitovat klasickou teorii nebo první studii, ve které bylo použito experimentální paradigma… → pak jsou starší zdroje namístě (pokud jsou dohledatelné) Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 28 Sekundární citace ̶doporučeno využívat opravdu pouze sporadicky → např. potřebujeme se odkázat na zdroj, ke kterému nemáme přístup, a informace zároveň nelze získat z jiného zdroje Zásadní nešvary: ̶používání sekundárních citací u zdrojů, které lze dohledat ̶sekundární citace u informací, které lze rozhodně dohledat z jiných zdrojů ̶nepřiznané sekundární citace → tj. zdroje jsou citovány jako primární, i když jsme s nimi reálně pracovali jako se sekundárními ̶ ̶ Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 29 Sekundární citace: Příklad Kognitivní vývoj probíhá v několika stádiích (Piaget, 1966, citováno dle Packa et al., 2023). Podle Piageta (1966; citováno dle Packa et al., 2023) probíhá kognitivní vývoj v několika stádiích. ̶do seznamu literatury patří pouze sekundární zdroj (tj. zdroj, se kterým jsme pracovali) → zde Pack et al. (2023) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 30 Kam citace umisťovat? ̶„na vhodné místo v textu“ … a to je kde? ̶ ̶jednoduché pravidlo: ideálně bezprostředně za parafrázovaný úsek/uvedenou informaci → vždycky musí být jasné, ke které informaci daný zdroj patří, resp. kde si může čtenář uvedenou informaci dohledat → je potřeba oddělovat vlastní myšlenky od parafrází ̶ Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 31 Q&A Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 32 Jak citovat údaje z Českého statistického úřadu? 2 důležité faktory: 1.jde o tzv. skupinového autora (group author) 2.je důležité, odkud přesně informaci přejímáte → některé informace na webových stránkách ČSÚ poměrně často aktualizuje → naopak např. statistické ročenky jsou stabilní Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 33 Příklad: Statistická ročenka V textu: u první citace → Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ, 2023)… nebo (Český statistický úřad [ČSÚ], 2023); u dalších citací stačí ČSÚ V seznamu literatury: Český statistický úřad. (2023). Statistická ročenka České republiky. https://www.czso.cz/documents/10180/196592860/32019823.pdf/ee58edba-3a90-4b34-b96c-5b6c2983afff?ver sion=1.0 Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 34 Příklad: Údaje, které se mohou změnit Je potřeba uvést datum, ke kterému jste informace získali, pokud... → nejsou informace archivované → se informace mohou v průběhu času měnit (např. Wikipedie, výběry na IG…) Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 35 Příklad: Pohyb obyvatel (předběžná hodnota) V textu: u první citace → Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ, 2023) nebo (Český statistický úřad [ČSÚ], 2023); u dalších citací stačí ČSÚ V seznamu literatury: Český statistický úřad. (2024, March 20). Pohyb obyvatel – vybrané území. Retrieved March 21, 2024, from https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/index.jsf?page=vystup-objekt&z=T&f=TABULKA&ds=ds203&skupId=546&kat alog=30845&pvo=DEM05&str=v94#w= Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 36 Proč nepoužívat jako zdroje učebnice? Mám občas pochyby, jestli je zdroj dostatečně kvalitní. Například nám říkali, že sborník je ještě v pořádku, odborná učebnice taky projde, ale obecnější "přehledová" učebnice už by ve zdrojích být neměla. Chápu, že je rozdíl mezi studentem a vědcem (výzkumník už asi nebude potřebovat citovat něco z učebnice), ale jak je to u prací studentů? •Typicky specifikováno v zadání seminární práce •Obvykle je potřeba se vyhnout klasickým učebnicím a slovníkům (např. učebnice vývojové psychologie od Vágnerové, slovník od Hartla a Hartlové) •V pořádku jsou tzv. handbooky Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 37 Proč nepoužívat jako zdroje učebnice? Důvody: •Učebnice poskytují pouze nejzákladnější přehled o dané oblasti či tématu. Tj. slouží k tomu, abychom si osvojili základní znalosti. •Často zobecňují či výrazně zjednodušují (např. psychologické teorie, koncepty…). → v důsledku nemusí jít do dostatečné hloubky, kterou akademické texty vyžadují •Zejména, pokud je učebnice starší, může obsahovat zastaralé informace a zdroje. Tzn. neposkytne Vám přehled o současném stavu poznání (SoA). •Autoři učebnic typicky kompilují informace z ostatních zdrojů, přičemž nabízí svá vysvětlení, své interpretace. Připravujete se o možnost vlastní interpretace, kritického zhodnocení. • • Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 38 Jak poznat kvalitní časopis? Jak poznat, že se jedná o kvalitní journal? Stačí, že je peer-reviewed a má hezký impact-factor? 1.Je časopis recenzovaný? Recenzní řízení (peer review) je rozhodně základní podmínkou kvalitního časopisu. Pokud časopis není recenzovaný, je vysoce pravděpodobné, že je také nekvalitní. − −Zbystřete, pokud je však recenzní řízení podezřele krátké a pokud časopis produkuje podezřele moc článků (např. kauza MDPI). −Některé časopisy navíc pouze tvrdí, že jsou recenzované, i když nejsou. − Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 39 Jak poznat kvalitní časopis? Jak poznat, že se jedná o kvalitní journal? Stačí, že je peer-reviewed a má hezký impact-factor? 2.Je časopis v databázích Web of Science/Journal Citation Reports (WoS) nebo Scopus? Pokud je časopis v databázi WoS či Scopus, je to rozhodně známka kvality. Časopisy musí pro zařazení do těchto databází dlouhodobě splňovat přísná kritéria. 3.Jaký impact factor (IF) má časopis? Čím vyšší IF časopisu, tím kvalitnější by měly být články. Pozor, časopis s vysokým IF se ≠ kvalitní konkrétní článek. Na IF má vliv vícero faktorů. Zároveň i skvělé časopisy mohou z mnoha důvodů někdy opublikovat nekvalitní studii. I v „kvalitním žurnálu“ je proto potřeba hodnotit i kvalitu konkrétního článku. Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 40 Jak poznat kvalitní časopis? Jak poznat, že se jedná o kvalitní journal? Stačí, že je peer-reviewed a má hezký impact-factor? 3. 4.Pokud máte podezření, že je časopis nekvalitní, vždy zkontrolujte, zda není predátorský. •Seznamy predátorských časopisů a vydavatelů → např. Beall‘s list of potential predatory journals and publishers •Uvádění neexistujících IF (např. Global Impact Factor, Universal Impact Factor) •V časopisu lze publikovat pouze po zaplacení poplatku (pozor, neplést si s tzv. Open Access) •Typicky podezřele vypadající webové stránky → zvláštní logo, členové redakční rady (editorial board) vůbec neexistují, případně mají kvalifikaci v úplně jiném odvětví • Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 41 Nejčastější chyby Tip: Následující čtyři slidy si projděte, než odevzdáte finální verzi své Introduction. Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 42 Nejčastější chyby: Obsah ̶Převážně nebo zcela nepsychologické téma ̶Chybí (alespoň částečná) mezera ve výzkumu ̶Chybí cíl práce, výzkumná otázka či hypotéza ̶Příliš mnoho konstruktů ̶Některé klíčové informace jsou zmíněny až na konci (např. konstrukt, na který se má práce zaměřovat, se objeví až ve výzkumné otázce nebo v posledním odstavci) ̶Velké terminologické přešlapy (např. bezpečná vazba) Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 43 Nejčastější chyby: Citace v textu ̶& v textu → Šerek & Klicperová (2024) zjistili… ̶Chybějící čárka před rokem (např. Šerek & Klicperová 2024) ̶Citace podle starších verzí APA manuálu (typicky u 3-5 autorů) ̶Citace za tečkou → např. Obecná důvěra v druhé lidi predikovala ochotu nechat se naočkovat proti covidu-19. (Šerek & Klicperová, 2024) ̶Delší pasáže zcela bez citací ̶Citace naskládané na konci odstavce ̶Neřazení citací v závorce dle abecedního pořadí → např. (Šerek & Klicperová, 2024; Amsel, 2011) ̶Oddělování citací v závorce čárkou namísto středníkem ̶ ̶ Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 44 Nejčastější chyby: Seznam literatury ̶Celkově nejednotný seznam (nejednotný styl, různé formáty atp.) ̶Seznam literatury není abecedně seřazen ̶Chybějící kurzíva → zejména u názvu a ročníku vydání časopisu a u názvů knih ̶Chybějící nebo nejednotné doi → např. jednou doi:10.1111/spc3.12803 a jinde https://doi.org/10.1111/spc3.12803 ̶Chybějící čárky ̶Pozor, i když u 2 autorů u citací v textu čárku před ampersandem (&) nepíšeme, do seznamu literatury patří ̶ Adobe Systems PSYb2980 Základy akademického čtení a psaní 45 Nejčastější chyby: Stylistické ̶Příliš mnoho, nebo naopak příliš málo odstavců (např. odstavec na celou A4 vs. odstavec o 2 větách) ̶Malá provázanost textu ̶Popisný úvod → např. „Úvodem obecně představím vazbu. Potom se zaměřím na vazbu v dospělosti.“ ̶Chybné používání cizích slov ̶Používání anglických označení, i když existuje dobrý český ekvivalent ̶maternal sensitivity = mateřská senzitivita ̶peer rejection = odmítnutí ze strany vrstevníků ̶ ̶