A close-up of a network Description automatically generated Popularizace / chatGPT Ady & Standa Jak (zhruba) funguje strojové učení? Water droplet on a petal Jak psát prompty? Otazník na zeleném pastelovém pozadí K čemu to je dobré? Je něco, čeho se vyvarovat? Vykřičník na žlutém pozadí DESATERO POPULARIZAČNÍCH NÁVYKŮ 1. PŘILÉHAVÝ NÁZEV •Rozhoduje, jestli si článek vůbec přečtu •Ale clickbaity k serióznímu článku nepatří 2. POPISNÉ NADPISY •Platí totéž, co u titulku •Nebojte se je používat, navigují čtenáře textem •Možnost navázat tam, kde jsem skončila při minulém čtení 3. „NÁKUPNÍ“ SEZNAMY •Při návštěvě Brna byste neměli minout Náměstí Svobody, vilu Tugendhat, Špilberk a jeho kasematy, Petrov, Brněnské „moře“ na Moravském náměstí a spoustu dalších památek. •Při návštěvě Brna byste neměli minout následující skvosty: •Náměstí Svobody •vilu Tugendhat •Špilberk a jeho kasematy •Petrov •Brněnské „moře“ na Moravském náměstí •a spoustu dalších památek. • 4. KRÁTKÉ VĚTY, MĚNÍCÍ SE DÉLKA This Sentence Has Five Words: A Lesson from Gary Provost on Varying Sentence Length •dobrý text má sílu všech vyškrtaných slov •dlouhé věty jsou koření, ne hlavní surovina – šetřete s nimi • •věty nad 15-20 slov by měly být vzácné 5. JEDEN ODSTAVEC – JEDNO TÉMA •psací strategie: • 1.Plánujte si každý odstavec nejdřív jako jednu větu – a tu pak rozpracujte. 2.Pokud už máte odstavec napsaný, zkuste ho shrnout zpátky do jedné věty – jde to? 3.Nechte z odstavce jen první a poslední větu – říkají zhruba to samé, co celý odstavec? 6. SROZUMITELNÝ JAZYK •Záleží na cílovém publiku (např. dlouhý článek v Respektu si asi může dovolit víc než krátká popularizace v novinách x ale o kolik víc?) •Rady z anglického prostředí: •měli byste být srozumitelní pro člověka se základním vzděláním (9. třída) •měli byste být srozumitelní pro člověka, který není rodilý mluvčí • •pozor na odborné termíny •hlavně na ty, které nám mezi psychology připadají úplně běžné 7. BEZBARIÉROVOST •nepoužívejte zkratky, které předtím neobjasníte •nepoužívejte názvy institucí, programů, úředníků, pokud to není nezbytně nutné; dávejte přednost obecnějším termínům •„Mikuláš Bek řekl, že.. Odkazuje se tím na úpravu podpůrných opatření podle školského zákona.“ •„Na problematiku úzkosti u dětí upozorňuje i Petr Winkler, ředitel NÚDZ.“ • •obecně snižte nároky na znalost reálií, programů, vyhlášek.. • • • • 8. INKLUZIVITA •pořád se vyvíjející oblast stylistiky •nejde o „korektnost za každou cenu“ •jde o empatii ke svému čtenáři • •pozor na silné soudy a argumentační fauly •„Dnes už je jasné, že mladá generace je závislá na sociálních sítích.“ •Formulace diagnóz, rysů apod. •přečtu si radši článek, kde o mě budou psát jako o maniakovi, nebo jako o člověku s bipolárně-afektivní poruchou? 9. KONVERZAČNÍ JAZYK •Dnes už ho ocení i čtenář odborného textu •Působí přátelštěji •Trochu jako psát dopis/scénář pro přednášku nebo podcast místo článku •Udrží vás v módu „vidím tě, můj čtenáři, a tohle ti chci říct, protože si myslím, že by tě to mohlo zajímat“ 10. SEŽEŇTE SI EDITORA J •Nejlepším editorem je v tomhle případě váš potenciální čtenář •Babička? Kamarád mimo obor? Aspoň spolužák, který se odmyslí od své odbornosti? • •Doporučení berte vážně •Jak si říct o zpětnou vazbu? •Nedělejte to jako Sheldon Cooper („Ty jsi jenom inženýr. Přečti si to a řekni mi, čemu na tom nerozumíš.“) 1. Přiléhavý název 2. Popisné nadpisy 3. „Nákupní“ seznamy