SROVNÁVÁNÍ A KONTRAST Základy akademického čtení a psaní (2024) NEŽ SE DO TOHO PUSTÍME.. ..JAK SE VÁM PSALO? Lexikon jablek a hrušek: Víte, kterých odrůd je do buchet škoda? - Proženy.cz A TEĎ UŽ TO POROVNÁVÁNÍ O ČEM JE POROVNÁNÍ V AKADEMICKÉM PSANÍ? •hnací motor bádání: konflikt poznání O ČEM JE POROVNÁNÍ V AKADEMICKÉM PSANÍ? •hnací motor bádání: konflikt poznání •co je konflikt? •Arnošt tvrdí, že 1+1 = 2. Břetislav mu oponuje, že 1+1 jsou ve skutečnosti 3. •Magdaléna ve své studii zjistila, že když člověk usne na sluníčku, riskuje, že si spálí kůži. Lucie nicméně uvádí, že když člověk v noci spí, většinou se vůbec neopálí. •Jaroslav vypozoroval na párech ve svém okolí, že “vrána k vráně sedá”. Františka má ale zkušenost, že “protiklady se přitahují”. O ČEM JE POROVNÁNÍ V AKADEMICKÉM PSANÍ? •hnací motor bádání: konflikt poznání •co je konflikt? •Arnošt tvrdí, že 1+1 = 2. Břetislav mu oponuje, že 1+1 jsou ve skutečnosti 3. •Magdaléna ve své studii zjistila, že když člověk usne na sluníčku, riskuje, že si spálí kůži. Lucie nicméně uvádí, že když člověk v noci spí, většinou se vůbec neopálí. •Jaroslav vypozoroval na párech ve svém okolí, že “vrána k vráně sedá”. Františka má ale zkušenost, že “protiklady se přitahují”. •třetí příklad = prostor pro další výzkum •nemusíme ani rozhodnout, kdo z těch dvou má absolutní pravdu •často role dalších faktorů (moderace, mediace) CO MŮŽEME NAPŘÍČ STUDIEMI POROVNAT? • CO MŮŽEME NAPŘÍČ STUDIEMI POROVNAT? A PROČ TO VŮBEC DĚLAT? •balík studií (čtenáři, poraď si) → ucelený text s vlastní myšlenkou •A něco zjistil, zatímco B zas ne. → V literatuře je rozpor, pojďme přemýšlet, čím to je. •třídění a orientace v poznatcích •nacházení širších souvislostí •vytváření zastřešujících pojmů a mechanismů • •místo, kde do práce vstupujete vy a vaše myšlení Posting Overload Survival Skills - BLC BASIC TRAINING NENÍ TO JEN O PSANÍ.. •orientace v literatuře •formulace myšlenek u zkoušky, skládání poznatků •schopnost pozorovat •rozhodování při výběru diagnostických metod •diagnostická rozvaha! Sad girl feeling excluded from the group of playing kids. | CanStock JAK NA TO? •základní nástroje: podobnost a kontrast •Tužka a pastelka jsou si hodně podobné. V čem se ale liší? •Slon a myš jsou hodně rozdílní. Mají ale něco (smysluplného), co je spojuje? •většinou kombinace obojího (co mají společného Řím a Florencie a v čem jsou naopak unikátní?) • • JAK NA TO? •základní nástroje: podobnost a kontrast •Tužka a pastelka jsou si hodně podobné. V čem se ale liší? •Slon a myš jsou hodně rozdílní. Mají ale něco (smysluplného), co je spojuje? •většinou kombinace obojího (co mají společného Řím a Florencie a v čem jsou naopak unikátní?) • •krok za krokem •uvedení do problematiky (než začnu srovnávat Řím a Florencii, musím se ujistit, že čtenář ví, že to jsou italská města) JAK NA TO? •základní nástroje: podobnost a kontrast •Tužka a pastelka jsou si hodně podobné. V čem se ale liší? •Slon a myš jsou hodně rozdílní. Mají ale něco (smysluplného), co je spojuje? •většinou kombinace obojího (co mají společného Řím a Florencie a v čem jsou naopak unikátní?) • •krok za krokem •uvedení do problematiky (než začnu srovnávat Řím a Florencii, musím se ujistit, že čtenář ví, že to jsou italská města) •shrnutí poznatků o obojím JAK NA TO? •základní nástroje: podobnost a kontrast •Tužka a pastelka jsou si hodně podobné. V čem se ale liší? •Slon a myš jsou hodně rozdílní. Mají ale něco (smysluplného), co je spojuje? •většinou kombinace obojího (co mají společného Řím a Florencie a v čem jsou naopak unikátní?) • •krok za krokem •uvedení do problematiky (než začnu srovnávat Řím a Florencii, musím se ujistit, že čtenář ví, že to jsou italská města) •shrnutí poznatků o obojím •srovnání v jasně přehledných kategoriích (např. nejdřív mluvím o historii, pak o jídle, nakonec o možnosti ubytování; vynechám rozdíly v kvalitě škol, pokud píšu průvodce pro turisty) • JAK NA TO? •základní nástroje: podobnost a kontrast •Tužka a pastelka jsou si hodně podobné. V čem se ale liší? •Slon a myš jsou hodně rozdílní. Mají ale něco (smysluplného), co je spojuje? •většinou kombinace obojího (co mají společného Řím a Florencie a v čem jsou naopak unikátní?) • •krok za krokem •uvedení do problematiky (než začnu srovnávat Řím a Florencii, musím se ujistit, že čtenář ví, že to jsou italská města) •shrnutí poznatků o obojím •myslete na svého čtenáře (Jede tam na výlet? Na Erasmus? Stěhuje se tam? Nebo ještě něco úplně jiného?) •srovnání v jasně přehledných kategoriích (např. nejdřív mluvím o historii, pak o jídle, nakonec o možnosti ubytování) •závěr (co si z toho mám jako čtenář odnést? kam mám teda jet?) TROCHA STYLISTIKY •Možnost A: 1.řeknu všechno o Florencii 2.řeknu všechno o Římě 3.napíšu shrnující take-home message 4. •výhody? •nevýhody? • TROCHA STYLISTIKY •Možnost A: 1.řeknu všechno o Florencii 2.řeknu všechno o Římě 3.napíšu shrnující take-home message 4. •výhody? •nevýhody? •Možnost B: •porovnávám obě města vedle sebe •věty/odstavce člením tematicky •ale taky nezapomenu na shrnutí • •výhody? •nevýhody? CO MŮŽE POMOCT? Image tagged in reposts,charts,venn diagram,funny,preacher,dj - Imgflip •grafické znázornění podobností a rozdílů •ALE nezapomeňte ho převést zpátky do vět • • POJĎME SI TO VYZKOUŠET! Practice Makes Perfect - Baskerville Drummond Consulting LLP