Terapie s dětmi v rozvodových situacích Mgr. David Macek, Ph.D. Doporučení pro práci s rodiči uZapojení obou rodičů, pokud je to možné uRodiče by měli dítěti umět pojmenovat, co se děje uSdělení by mělo odpovídat věku dítěte u uA do hraje veledůležitou roli z hlediska dopadu na psychiku dítěte je „rozvodová atmosféra“ u uNáročné období pro rodiče u Nesmíme zapomínat, že… u… dítě vždy potřebuje oba rodiče a potřebuje je stejně u… potřebuje čas na vstřebání nové situace u… potřebuje zachovat aspoň nějaké své jistoty, bezpečí u… potřebuje cítit, že stále oba rodiče mít rád může Očekávatelné reakce dítěte uPřestože se rodiče rozhodli, že odchod od sebe je nejlepší volbou, dítě tento názor sdílet nemusí uRozvod je pro dítě vždy ztrátou, traumatickou zkušeností, tomu odpovídá reakce uMožné reakce: Regrese – děti před novou realitou utíkají do období, kdy bylo „vše v pořádku“ Snaha slepovat – marnost a smutek, že to nejde ( a neporozumění hlavně v egocentrickém období) Hněv/strach – hněv bývá často přítomen, ale strach může zabraňovat jeho projevení Vina – dítě vnímá samo sebe jako příčinu rozchodu rodičů Popření až disociace – děti popírají, že se něco děje, dlouhodobě se brání emocím spojeným se ztrátou Projektivní identifikace – své znehodnocující pocity dítě přenáší do „opouštějícího rodiče“ u u Terapie nabízí především tři věci… uProstor pro kontejnování emocí (včetně možné projekce emocí) u uBezpečí u uMísto, kde si nemusím vybírat u Switzerland | History, Flag, Map, Capital, Population, & Facts | Britannica Terapeutický cíl Polarizace a fragmentace psychiky dítěte uMůže se dít v případech, kdy rodiče spolu nevycházejí, bojují spolu, vzájemně se obviňují… u uPsychika dítěte existuje v polaritách dobrý/špatný (otec/matka) u uPokud spolupracujeme jen s jedním rodičem, hrozí, že tomuto štěpení přispíváme…. Co tedy dělat, když druhý rodič spolupracující není? u uParalela „Minové pole“ u uTerapeutický prostor – bezpečný, neštěpený, „neutrální“ u > „Dva ostrovy“