Rozhovor v personální psychologii

Obecné informace k předmětu

1.  Studijní cíle

Po absolvování předmětu budou studenti schopni:

i.           definovat typy rozhovorů v oblasti psychologie práce;

ii.          znát a vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy rozhovorů;

iii.        znát zásady vedení jednotlivých typů rozhovorů;

iv.        definovat vhodné otázky pro jednotlivé typy rozhovorů;

v.          vést jednotlivé typy rozhovorů tak, aby dosáhli požadovaného cíle rozhovoru při uchování dobré atmosféry v komunikaci.

2.   Organizace předmětu

Předmět tvoří 6 studijních setkání. Studijní setkání trvají 4 vyučovací hodiny a konají se zpravidla jednou za 14 v pondělí od 12:00 do 15:40 v učebně AVC. Termíny studijních setkání jsou 26. 2., 11. 3., 25. 3.,  8. 4., 22. 4;  6. 5. Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba splnit všechny požadavky uvedené v článku 6 tohoto sylabu. Předmět je za 4 kredity.

3.    Požadavky na ukončení předmětu

3.1  Účast

a.     Účast na studijních setkáních je nenahraditelná, protože při nich studenti procvičují důležité dovednosti, nacvičují aplikaci znalostí na reálných problémech z praxe.

b.     Účast je povinná, přítomnost je kontrolována.

c.     Možná je jedna neúčast.

3.2   Průběžná práce v semestru

a.     V průběhu semestru pracují studenti na níže uvedených úkolech. Jejich realizace a odevzdání v určeném termínu a uvedeném rozsahu je předpokladem úspěšného ukončení předmětu.

b.     Neodevzdání úkolu nebo nepřipravení analýzy v požadovaných parametrech, znamená nesplnění podmínek pro úspěšné ukončení předmětu. V takovém případě je předmět studentovi ukončen hodnocením „-“ .

3.2.1  Rozhovor: praktický nácvik

a.     Jde o úkol pro týmy studentů[1]. Přihlášení k němu zde: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-1MtKNXD_2tuRtL3fPnWpYcenmANZWVObPplOw6D4jc/edit?usp=sharing

b.     Studenti mají za úkol pořídit vlastní ukázku rozhovoru a napsat reflexi toho, jak jej zvládli. Výběr typu rozhovoru proběhne na prvním setkání.

c.     Cílem úkolu je aplikace znalostí a nácvik dovedností důležitých pro vedení konkrétního typu rozhovoru.

d.     Výstupem úkolu je videonahrávka rozhovoru (10 minut dlouhá, ± 1 minuta), reflexe rozhovoru zpracovaná v požadované struktuře (viz šablona) a prezentace rozhovoru na studijním setkání.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2024/PSYn5708/op/Rozhovor_prakticky_nacvik_sablona.docx

e.     Nahrávka bude zachycovat rozhovor, ve kterém je vedoucí rozhovoru a komunikační partner. Na nahrávce jsou vidět oba dva. Během uvedeného času je úkolem vedoucího rozhovoru vést správně (dosáhnout zvoleného cíle a vytvořit vhodnou atmosféru pro pracovníka) zvolený typ rozhovoru.

f.      Součástí prezentace na studijním setkání je představení rozhovoru, reagování na komentáře studentů, kteří rozhovor analyzovali, reagování na komentáře / otázky ostatních studentů a vyučujícího.

3.2.1.1  Kritéria hodnocení

a.     Kvalita provedeného rozhovoru (dosažení cíle rozhovoru, srozumitelnost, schopnost navázat dobrý kontakt s komunikačním partnerem, respekt vůči komunikačnímu partnerovi, vhodný slovník, adekvátní reagování na komunikačního partnera).

b.     Kvalita zpracování reflexe rozhovoru (ukotvení v oborných poznatcích, konkrétnost popisu ne/úspěšných intervencí, kvalita návrhů na vylepšení rozhovoru).

c.     Kvalita reakcí při analýze rozhovoru na studijním setkání (odpovědi jsou založené na odborných znalostech, je zřejmé, že autoři rozhovoru mají jasno v tom, proč rozhovor vedli způsobem, kterým ho vedli, srozumitelnost odpovědí).

 

Rozsah práce:

maximálně 3600 znaků včetně mezer, do rozsahu se nepočítá Použitá literatura (viz šablona)

Termín odevzdání:

Název souboru:

příjmení jednoho z autorů a název typu rozhovoru.docx

 

3.2.2 Rozhovor: Analýza

a.     Jde o úkol pro stejné týmy studentů, které pracují na úkolu Rozhovor: praktický nácvik.

b.     Studenti mají za úkol připravit analýzu rozhovoru jiného týmu. Výběr rozhovoru pro analýzu proběhne na prvním setkání.

c.     Cílem úkolu je aplikace znalostí a nácvik dovedností důležitých pro vedení konkrétního typu rozhovoru.

d.     Výstupem úkolu je analýza rozhovoru prezentovaná na studijním setkání.

e.     Analýza obsahuje zhodnocení toho, co se v rozhovoru povedlo a proč, co nefungovalo a proč, doporučení na vylepšení rozhovoru. Při analýze lze využít i body z kritérií hodnocení rozhovoru (viz bod 6. 2. 1. 1.).

f.      Tato příprava nemusí být písemně zpracována. Jejím hlavním výstupem je analýza rozhovoru na studijním setkání.

3.2.2.1  Kritéria hodnocení

a.     Kvalita analýzy a její odbornost (studenti jsou schopni zachytit věci, které jsou dobře a vysvětlit proč; zachytit místa, kde je nějaký problém a říct proč; navrhnout vhodná vylepšení rozhovoru a zdůvodnit je), srozumitelnost vysvětlení.


a.     Předmět je ukončen kolokviem.

b.     Úspěšné ukončení student dostane za zpracování úkolů Rozhovor: praktický nácvik a Rozhovor: analýza, v požadované kvalitě.


Podrobně informace najdete také v sylabu předmětu.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2024/PSYn5708/op/2024.01_PSYn5708_Rozhovor_v_personalni_psychologii.docx


 



[1] Počet členů týmů bude upřesněn na prvním semináři podle počtu studentů zapsaných předmětu.