debata na foucaulta : 1) představeni - co budeme dělat proč 2) aktivita - design třídy (komentování a debata o třídě a jejím designu) A) zvedněte ruku komu víc vyhovuje frontální výuka / vs kolekčko - a k tomu pár hlasů proč ( mv třeba můžeme rychle říct svoje preference) na příklad Aničku to drží víc v pozoru, protože je odhalená před třídou a v kontextu toho jak se v kolečku mluví je mi to příjemnější co je esence toho proč jsme vyučující usazený do kolečka - třídního mikropolitična? "Zatímco město nakažené morem dodalo výjimečný disciplinární model: dokonalý, avšak zcela násilný, panoptikon má naopak roli v zesilování; jestliže uspořádává moc, jde o to posílit společenské síly - zvýšit produkci, rozvinout ekonomii, rozšířit vzdělání, pozdvihnout úroveň veřejné morálky; přimět k růstu a rozmnožení."^^H efekt kolečka a komu prospívá? ( pozn. Emma: v rukou lidu konstelace podobné panoptikonu může účastnictvo podporovat...) B) rozděleni na dve skupiny podle zvednutých rukou (frontálni vs kolečko) - my budeme taky součástí otázky max 5.: kdo je "dozorce" v danem způsobu výuky? Kdo dohlíží? Kdo disponuje mocí trestat? každý máme chytrý telefon, máme tedy technickou kompetenci se natáčet. jak tato skutečnost souvisí se sociální kontrolou, n - zbytek otázek týkající se dalších textů - doplníme společně na závěr bez nároku na odpovědi: jak na nás tohle uspořádání, která na hodině je a my ho očekáváme působí na příklad, jak se oblečeme, jestli přečteme text... ( potom můžeme představit federici a biopolitics nějak stručně, ale nemusíme) -NAVÍC třeba že kvůli tehdejšímu nastavení biopolitiky v česku a na slovensku se strelizovaly romské ženy a bylo to považováno za legitimní. vezmeme papíry a skupinky zkusí nakreslit schéma třídy a barvou zaznačit, kde moc proudí. Shrnutí z Gledhill, J. (2000). Power and its disguises: Anthropological Perspectives on Politics: Ve výzkumu se často díváme na nezapadni společnosti jako na primitivní a často jim vynucujeme naše vlastní struktury, jako je např. stát či jiné politické organizace. Zároveň jak to v takových společnostech oddělit od běžných společenských organizací (politická VS společenská/sociální) Giddens popisuje vývoj státu, kdy zlomový byl vznik absolutistických států, kdy se moc centralizovala a dalo se tak snadněji rozdělit politično od společenského života. Přechod na moderní státy můžeme chápat tak, že armáda se směřuje na další státy, zatímco dozor uvnitř státu funguje na základě jiných technik, jako jsou např. nápravná vězení, viz foucaltův panoptikon. Dnes také policie, právo a vězení, ale také korporáty a obecně každodenní život. Západ/kolonializace všechno ovlivnil, proto musíme rozlišovat mezi lokálním a globálním Druhá kapitola - stateless společnosti Civil society/občanská společnost, taky dokážou dělat politická rozhodnutí, viz politické převraty ale třeba také referenda. Kincommunities - založeny na příbuzenstvích Sexuální politika - jak pomáhají vytvořit sociální struktury, dominance nad stejným pohlavím/ boj o zisk partnera/ů, na druhou stranu v tom vidím hodně teorie mezinárodních vztahů, že očekávají, že automaticky bude nějaký koflinkt. Zdůrazňuje porozumění na chápání dynamiky moci Diskuzní otázky: V knize navrhují spolupráci antropologů a archeologů za účelem odhalení vzniku státu, jak by to podle vás mohlo vypadat? Co je pro vás politické a co naopak je ještě sociální? Vymyslet definice plus příklady Jak se projevují změny struktury státu na architektuře? Narážka na V. Buchliho (Soviet horne) Jaký je Váš názor na tzv "body cameras" u policie Shrnutí Foucault: Foucalt hovoří o způsobu, jakým si jednotlivci osvojují kulturní pravidla a předpisy a následně se jimi řídí, protože vědí, že je ostatní lidé ve společnosti pozorují a posuzují. Foucalt vysvětluje tuto disciplinární a mocenskou strukturu na příkladu moru a způsobu, jakým se s lidmi - ať už měli mor, nebo ne - zacházelo se s nimi jak s nemocnými, aby se omezilo šíření nemoci, a uvádí: "the existence of a whole set of techniques and institutions for measuring, supervising and correcting the abnormal brings into play the disciplinary mechanisms to which the fear of the plague gave rise". Dále se zabývá Benthamovým Panoptikonem, vězením, které mělo vězňům vnutit sebekontrolu prostřednictvím "viditelné a neověřitelné" moci vězeňských správců, a tvrdí, že "ten, kdo je vystaven poli viditelnosti a kdo to ví, přebírá odpovědnost za omezení moci; nutí je, aby na sebe spontánně hrálo; vpisuje do sebe mocenský vztah, v němž hraje obě role současně; stává se principem svého vlastního podřízení". Foucalt se domníval, že tento systém moci je třeba použít v každé situaci, kdy je třeba vnutit určitou formu chování. Tuto formu společenské disciplíny, kdy se všichni navzájem hlídají, považoval za účinnější disciplinární metodu, která zasahuje všechny členy společnosti, nejen ty lidi, kteří se náhodou nechají přistihnout autoritou. Na to teoreticky diskuze, jak kamery prostupují do politického systému, co ovlivňují atd... Shrnutí: Balandier, G. 2000. „Oblast politična". In Politická antropologie. Praha: Dauphin, 45-81 Etnocentrismus v politických teoriích: antropologové jako R. Lowie, odhalili etnocentrismus v politických teoriích zaměřených na stát a jednostrannou koncepci vlády nad lidskými společenstvími. Výzkum vs. normativní politická filozofie: Moderní antropologové staví vědecký přístup svých výzkumů proti normativnímu charakteru politických filozofií a jejich nepodloženým závěrům. Různorodost primitivních politických forem: Etnografická data odhalují rozmanitost primitivních politických forem od eskymáckých tlup až po africké kmeny, čímž vytvářejí dva tábory - maximalisty a minimalisty. Rozlišení termínu "politický": Termín "politický" obsahuje různé významy, jako jsou polity, policy a politics, které mají odlišné nuance a jsou podrobně diskutovány v anglicky psaných pracích. SROVNÁNÍ JEDNOTLIVÝCH METOD: Prostorová organizace vs. Funkce: Existuje rozdílný pohled na politickou oblast-buď jako organizační systém v daném území nebo jako soubor funkcí spojených s politickým rozhodováním. Různé úhly pohledu na politickou oblast: Metody se liší v definování politické oblasti na základě způsobu prostorové organizace, funkcí, politického jednání nebo formálních vlastností. Funkce politiky podle různých teoretiků: Odlišné teoretiky, jako Almond, Max Gluckman a Radcliffe Brown, přistupují k definici funkcí politiky různými způsoby - od socializace jednotlivců po vypracování a aplikaci pravidel. Rozdílné pohledy na politické a administrativní jednání: Existují odlišné názory, zda politické a administrativní jednání jsou identické nebo mají odlišné charakteristiky a cíle. Výměna statků jako zkoumání nejistoty: Existuje nejistota ohledně vymezení politické oblasti a zkoumání společností s minimální nebo rozptýlenou vládou pomocí konceptu výměny statků. - potlač, kula POLITICKÁ MOC A NUTNOST: Moc jako subjektivní kategorie: Podle Humea je moc subjektivní kategorií, nikoli objektivním pojmem, a musí být ověřena; není pouze vlastností, ale teologickým aspektem. Moc ve službách sociální struktury: Moc je vždy ve službách sociální struktury, udržuje vnitřní řád a vyvolává respekt k pravidlům, které ji zakládají. Politická moc jako nutnost proti entropii: Moc je nezbytná k boji proti entropii a udržení vnitřního řádu; vyvíjí se pod tlakem vnějších nebezpečí a spojuje se s symboly pro potvrzení soudržnosti. Neurčitost moci: Neurčitost je základní vlastností moci, opírá se o sociální nerovnost a je vždy zpochybňována, ačkoliv může být vnímána jako nutnost pro udržení řádu. Rituály vzpoury: Max Gluckman a rituály vzpoury ukazují, že při nerovnosti podmínek vznikají rituály jako prostředek pro vyjádření politických funkcí. POLITICKÉ VZTAHY A FORMY: Orientace politických vztahů: Vztahy pro uplatňování moci jsou rozděleny podle jejich vnitřní nebo vnější orientace; mohou být vzájemně protikladné a zároveň vzájemně propojené. Tři vztahové modely podle Maqueta: J. Maquet vytváří tři modely politických vztahů založené na hercích, rolích a specifických obsahů, zdůrazňující jejich operativní hodnotu pro srovnávací studium. Potřeba genetické analýzy pro rozvoj státu: R. Lowie zdůrazňuje nutnost genetické analýzy pro porozumění politické organizace amerických domorodců a poznamenává, že rozvoj státu není jednorázový proces. Ideální typy podle Maxe Webera: Max Weber stanovil ideální typy politických struktur, které sloužily jako orientační body pro další vědce zabývající se politickou antropologií. Úkol do debaty: Role politické moci: Diskutujme o roli politické moci ve formování sociální struktury a jak je vnímána v různých kulturách. Zaměřme se na to, jak politická moc ovlivňuje vnitřní soudržnost společností. Jedna skupina bude zastávat stanovisko, že politická moc má klíčovou roli ve formování sociální struktury a vnitřní soudržnosti společností. Druhá skupina bude hájit názor, že vliv politické moci není tak významný a že sociální struktura je spíše formována jinými faktory, jako jsou ekonomické podmínky nebo kulturní tradice. Politická moc je zásadní (Německo 2SW) vs. Politická moc není (Odboj v okupované Francii 2SW), autoritativní režim vs. role občanské odvahy a morálního odporu, propaganda a kontrola veřejného mínění vs. odpor a místní společenství minimální vláda rozsah pol. společeství, rozsah omezeného počtu držitelů moci a autority, míra slabosti moci a autority rozptýlená vláda - z principu mužská, ale mohou být i jiné instituce jako např. rada nejstarší generace státní vláda - centralizovaná moc, zjednodušená klasifikace, typologie jsou useless kontinuum typů