Věda začíná otázkou: formulace výzkumného problému, otázky a cíle Jiří Navrátil jiri.navratil@fss.muni.cz Struktura přednášky •Co je empirický výzkum •Výzkumný návrh •Výzkumný problém a výzkumná otázka •Literární rešerše •Cíle výzkumu Empirický výzkum Výzkumný návrh (design) Výzkumný design vs. výzkumná strategie Zjednodušený model výzkumu (Punch, 2008) Zjednodušený model výzkumu (Punch, 2008) Otázky a cíle výzkumného designu •Co budeme studovat? •Proč to budeme studovat? •Jak to budeme studovat? Výzkumný problém Výzkumná otázka Typy výzkumných otázek •Co/kdo/kde/kolik/jaký? (Jaká je důvěra chudších lidí ke státu? Jaká je účast mladých lidí ve volbách?) – explorační a popisný výzkum (vzorce v konkrétním sociálním fenoménu) •Proč? (Proč mají chudší lidé menší důvěru ke státu? Proč jsou mladí lidé politicky pasivní?) – explanační výzkum (vysvětlení nebo pochopení vztahů mezi událostmi, aktivitami nebo procesy) •Jak? (Jak je možné zvýšit důvěru chudších lidí ke státu? Jak je možné mladé lidi politicky aktivizovat?) – intervence (snaha realizovat změnu) Jak zformulovat výzkumnou otázku? •Sepište všechny otázky, které vás v souvislosti s výzkumným problémem napadly. •Zjednodušte je a projasněte je. Jsou srozumitelné? • •Ponechte zejména: •Otázku, na kterou lze empirickým výzkumem odpovědět. •Otázku, která vás osobně zajímá, abyste byli ochotni investovat čas do jejího řešení. •Otázku, která zajímá také jiné lidi v rámci vaší disciplíny, aby vaši práci vůbec někdo chtěl číst. • •Odlište explorační/popisné, explanační a intervenční typy otázek. •Promyslete předpoklady (rozsah, prostředky, čas, data, metody analýzy … ) k jejich zodpovězení. Dá se to prakticky zvládnout? Umím to? •Oddělte hlavní a vedlejší otázky. Jak moc jsou konkrétní? •Smažte nadbytečné otázky. Není jich moc? Rešerše literatury •Tradiční součást výzkumu, stojí na jeho začátku •Poskytuje pozadí výzkumného problému, pomáhá s formulací výzkumné otázky •Napojuje výzkum na současný stav vědění v dané oblasti ve vztahu k výzkumné otázce •Jakou LITERATURU vybrat? Podle výzkumné otázky, předchozích výzkumů a relevantní teorie •V deduktivním výzkumu: odvození hypotéz/výzkumných otázek/očekávání Příklad: od problému k otázce •Média, beletrie, zájmy: • • Příklad: od problému k otázce •Výzkumný problém: -Vztah Čechů k přerozdělování -Ekonomické nerovnosti v Česku -Vztah akademické a mediální sféry -Šíření politických názorů na sociálních sítích Příklad: od problému k otázce •Motivace (osobní, akademická, sociální): -Vztah Čechů k přerozdělování -Šíření politických názorů na sociálních sítích -Ekonomické nerovnosti v Česku -Vulgarita v online diskusích - • • Příklad: od problému k otázce •Výzkumný problém: -Vztah Čechů k přerozdělování -Ekonomické nerovnosti v Česku -Vulgarita v online diskusích -Šíření politických názorů na sociálních sítích - • • Příklad: od problému k otázce •Výzkumný problém: -Vztah Čechů k přerozdělování -Co přesně o něm chci zjistit? … co o něm kdo napsal? •https://ezdroje.muni.cz/prehled/?lang=cs • Příklad: od problému k otázce •Jaké výzkumné otázky si kladou jiní výzkumníci? •Petrúšek, I. (2018). Perceptions of Income Inequality and Preferences Regarding Income Distribution in the Czech Republic. Politická ekonomie, 66(5), 550-568. doi: 10.18267/j.polek.1209 Ztotožňuji se s otázkou? Zajímá mě? Chci diskutovat s tímto typem výzkumu a literatury? Můžu k tématu přinést něco nového, aktuálnějšího? Každopádně: měl/a bych tento výzkum citovat a diskutovat, pokud řeší podobnou otázku nebo problém jako já. Cíle výzkumu •Souvisí s typem vědění, které výzkum sleduje •Explorace, deskripce, vysvětlení, pochopení, předpověď, změna, evaluace, hodnocení dopadu •Základní vs. Aplikovaný výzkum • Aplikovaný výzkum •Změna: intervence do sociálního světa v rámci výzkumu nebo na základě jeho výsledků (kritická nebo feministická teorie) •Evaluační výzkum: analyzuje dopady projektů nebo politik (splnil projekt to co sliboval?) •Hodnocení dopadu: snaha o vyhodnocení budoucích efektů aktuálně navrhovaných politik/projektů na jedince, organizace, instituce (SIA, EIA) Zdroje