„Číje to klientka?" Lidé čelící vícečetným znevýhodněním v praxi Intervenčního centra Jitka Řeháčková, 5.3.2024 Obsah setkání: • Domácí násilí aktuálně • Práce Intervenčního centra • Kazuistika • Konstru kce klienta * ky v sociáln ích službách • Závěr a dotazy Trigger warning Definice násilí z Norska formulovaná Perem Isdalem: „Násilí je čin namířený proti druhému člověku, který má ublížit, způsobit bolest, zastrašit ho nebo ponížit, aby jednal proti své vůli, respektive aby nejednal podle své vůle/1 Zdroj: Násilí je možné zastavit Domácí násilí - klasické koncepty KLID NAŠILI NAPETI Syndrom týrané ženy: • silný emocionální vztah k partnerovi • za násilí viní sebe - přebírá jeho perspektivu • nesvěří se nikomu z okolí, nenahlásí věc policii • netečnost, otupělost, absence dlouhodobých plánů • neschopnost prožívat některé emoce Naučená bezmocnost: • "když se budu bránit, zhorší se to" • souvisí s opakovaným zážitkem bezmoci, případně se zážitkem selhání pomoci, její projevy mohou být rozmanité, od disociace po identifikaci s původcem násilí. Domácí násilí - aktuální koncepty a témata aneb co se mění: Jak o věcech mluvíme: násilí v blízkých vztazích Ohrožená osoba a osoba dopouštějící se násilí • syndrom týrané ženy a mýtus správné oběti • domácí násilí jako izolovaný jev vs. jev prorůstající celým rodiným systémem • společenské a strukturální souvislosti • transgenerační přenos násilí za násilí je odpovědný ten, kdo se ho dopouští INTERVENČNÍ CENTRUM PRAHA < , , , INTERVENČNÍ CENTRUM PRAHA SOCIÁLNI PORADENSTVÍ BEZPEČÍ právni ubytovaní poradenství PSYCHOTERAPEUTICKÁ PODPORA LIDÉ V INTERVENČNÍM CENTRU Sociální pracovnice/pracovník - KP Psychoterapeutka/psychoterapeut Právnička IQ- KLIENTKY A KLIENTI INTERVENČNÍHO CENTRA ft* ženy, muži, děti vykázání, nízkoprahový vstup i II f odchod vs. setrvání různé cesty k zotavení Cílová skupina vs. žitá zkušenost • Cílová skupina/definovaný okruh uživatelů • kumulace sociálních problémů • ACE study • Mezigenerační přenos • Konstrukce příběhu kl. v sociální službě KAZUISTIKA - MARIE 1 Kontakt: Klientka telefonuje do IC s tím, že potřebuje pomoc, protože jí týrá její přítel a otec nejmladší dcery. Dětem je 10,8 a 2 roky. Prosí o schůzku v pozdních odpoledních hodinách, protože si nemůže dovolit nejít do práce. Na domluvenou schůzku však nedorazí. 2. Dostáváme oficiální žádost OSPOD o zprávu o spolupráci s paní M. 3. Klientka přichází bez objednání, viditelně rozrušená, má strach, že by mohlo dojít k odebrání dětí. 4. Při podrobnějším mapování situace zjišťujeme, že klientka je vystavena násilí ze strany současného přítele (fyzické násilí, vyhrožování, izolace, vykořisťování) a současně klientka byla v minulosti vykázána ze společné domácnosti, protože se dopouštěla násilí na své matce. Děti se dostaly do pozornosti OSPOD, protože někdo z okolí upozornil na to, že matka bývá opilá. Na OSPOD klientka sdělila, že pije, protože je ve stresu z partnera. 5. klientka pracuje jako kadeřnice, vzhledem k exekucím ale "bez smlouvy" a musí se plně přizpůsobit požadavkům "zaměstnavatele". 6. Na pokyn OSPOD měla docházet do pravidelné skupiny pro ženy, které mají problém s alkoholem, byla tam jednou a byla verbálně agresivní na pracovnici programu, dále nedochází. Z příběhu klientky je patrné, že může být uživatelkou hned několika sociálních služeb (AT, dluhové poradenství, intervenční centrum, SAS...) Jako první se ale dostala na OSPOD, kde byly zjištěny základní informace a doporučeny služby. Přestože doporučení ze strany OSPOD není povinností klientů, jejich neplnění může mít závažné dopady na jejich život. • Co Vás zaujalo? • Co se jeví jako důležité? KAZUISTIKA - MARIE V INTERVENČNÍM CENTRU PROBLÉMOVÉ PITÍ OSOBA OHROŽENÁ NÁSILÍM NÁSILNÉ CHOVÁNÍ PŘEDLUŽENOST/EXEKUCE NEDOSTATEČNÉ RODIČOVSKÉ KOMPETENCE PREKARIZOVANÁ PRÁCE KAZUISTIKA - MARIE V AT PORADNĚ PROBLEMATICKÉ VZTAHY PARTNERY OSOBA ZÁVISLÁ NA ALKOHOLU NEDOSTATEČNÉ RODIČOVSKÉ KOMPETENCE NÁSILNE CHOVANÍ NIZKA MOTIVACE PŘEDLUŽENOST/EXEKUCE KAZUISTIKA - MARIE NA OSPOD MATKA OHROŽUJE DĚTI SVÝM PITÍM NEDOSTATEČNÉ RODIČOVSKÉ KOMPETENCE NEDOCHÁZÍ DO AT SKUPINY POPISUJE DOMACI NAŠILI ALE DO INTERVENČNÍHO CENTRA NEDOCHÁZÍ NÍZKA MOTIVACE Emická perspektiva vs. externí konstrukce Stát se klientem sociální služby... Systém kvalitních služeb vs. selhání pomáhajícího sektoru REFLEXIVITA JAKO ODPOVEĎ • Reflexe vlastní zkušenost při tvorbě obrazu klienta (osobní, profesní, akademické) • Reflexe politických a systémových vlivů při konstrukci obrazu klienta • Reflexe moci při konstrukci obrazu klienta • Kritická reflexe konceptu motivace • Kompetence navázat profesionální vztah vs. expertismus CASE MANAGEMENT JAKO CESTA Individuální cs Terénní sociální pracovník vede sám klientův případ a ručí za kvalitu zvolených postupů, společně s klientem volí, kdy a jaká sociální služba, instituce, organizace „vstoupí" do řešení klientovy zakázky (ASZ) CO SE OSVĚDČILO • Heterogenní tým • Mapování jako intervence • Vztah a kontakt jako zakázka • zjišťovat počet služeb a doporučení • Případová setkání / případové konference ZÁVĚR • vícečetná znevýhodnění jako norma • SP potřebuje více kompetence, než znalosti o konkrétní CS • CS jako zčásti zastaralý koncept • reflexivita PROSTOR PRO VÁS