Cílem
kurzu je seznámit studenty s pokročilejšími kvalitativními metodami
výzkumu v sociální práci. Kurz studenty připravuje na používání
kvalitativních výzkumných metod, včetně využívání vhodných teorií, výzkumných
plánů, metod sběru dat a metod jejich analýzy. Obsah kurzu se zaměřuje na vybrané
„tradice“, či modely výzkumu: zakotvená teorie, fenomenologie, participativní
výzkum a narativní přístupy. V kurzu se studenti seznání s příklady
využití těchto metodických postupů v sociální práci a příbuzných oborech. Po absolvování by studenti měli být připraveni navrhnout svůj vlastní výzkumný projektu na základě principů představených "designů" výzkumu.
Týden 1 Úvod do kurzu: organizační vstup
SPRn4484 / SPRn8880 Pokročilé kvalitativní metody pro SPR
Semestr:
jarní
Forma:
denní / kombinovaná
Počet
kreditů 8/10
Vyučující:
Pavel Navrátil (d/k), Jiří Vander (d/k), Olga Hubíková (d)
Ukončení: ZK
Po
absolvování tohoto kurzu budou studenti ovládat následující kompetence:
- Rozumí teoretickým a metodologickým perspektivám kvalitativního výzkumu v sociální práci.
- Jsou schopni aplikovat kvalitativní výzkumné metody v kontextu sociální práce.
- Jsou schopni využívat výsledky kvalitativního výzkumu ke zlepšování praxe sociální práce.
- Rozumí, jak lze kvalitativní metody aplikovat ve výzkumu sociální práce a veřejné politiky.
a) Aktivní účast (10%)
Účast je
důležitou součástí programu. Za účast na hodinách student získává až 10% bodů.
Zápis účasti - zde pouze pro denní
Studenti
ve skupině připraví referát o publikovaného výzkumného projektu, v němž
důkladně představí a zhodnotí metodologický proces, který výzkumník použil. Studenti touto cestou získávají až 20% bodů. V denním studiu je referát také prezentován.
Po
dokončení modulu studenti vykonají test, v němž ověří své znalosti
probrané látky. Za každý jednotlivý test obdrží až 5= bodů (celkem tedy 20%). Modulem se rozumí soubor tří lekcí k jednotlivé metodě (např. zakotvená teorie).
Na závěr studenti vykonají zkouškou formou návrhu výzkumného projektu. Za její zvládnutí mohou získat až 50% bodů. Projekt bude v rozsahu 1200-1500 slov.
Více k jednotlivým úkolům najdete zde:
Bližší charakteristika úkolů.Skupinku pro referát utvořte v průběhu úvodního týdne!
Referáty denní studium:
Nejste přihlášen na žádné téma.
Terminář kurzu
Úkol | Denní studium | Kombinované studium |
Aktivní účast | Kdy: středa/ 12.00 - 13.40 | Dle aktuálního rozvrhu |
Skupinový referát | prezentace: na lekci 4, 7, 10 a 13 odevzdání: 48 hodin před prezentací/ kam: odevzdávárna předmětu | není |
Průběžný test | V průběhu následujícího týdne po lekci 4, 7, 10 a 13 | V průběhu následujícího týdne po lekci 4, 7, 10 a 13 |
Závěrečný projekt | 26.5.2024 (23.59) | 2.6.2024 (23.59) |
Hodnocení
A |
92-100 |
B |
84-91 |
C |
76-83 |
D |
68-75 |
E |
60-67 |
F |
0-59 |
Pzn. Případně dle počtu hodnocení dle ECTS systému (relativní hodnocení).
Kreditová zátež
Aktivity | Zátěž | Kredity/ denní | Kredity/ kombi |
Přímá výuka | 26h | 1 | 1 |
Referát + průběžná práce | 50h | 2 | 4 (100 h) |
4 x test | 50h | 2 | 2 |
Zkouška | 75h | 3 | 3 |
Celkem | 201h | 8 | 10 |
Hendl,
J. 2015. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. 407
str.
Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. 2014. Kvalitativní analýza textů. Čtyři přístupy. Brno: MU. 192 str.
+ další texty k jednotlivým přístupům
Jednotlivé lekce jsou strukturovány v těchto kapitolách: