Základní charakteristiky kurzu:
Kódy: SPRn4407; SPRn8819
Semestr: podzimní
Přednášky/seminář: 1/1.
Počet kreditů: 12 kr.
Ukončení: zk
Vyučováno prezenčně/ kombinovaně
Vyučující: doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (garance kurzu)
Rozvrh: prezenční Út 8:00–9:40 U33/ kombi dle rozvrhu
Průzkum
Vážení studenti,
vítejte v průzkumu, který je součástí přípravy na náš kurz reflektivní praxe. Cílem tohoto dotazníku je lépe pochopit vaše předchozí zkušenosti, očekávání a vnímání reflektivní praxe. Vaše odpovědi nám umožní přizpůsobit kurz tak, aby co nejlépe vyhovoval vašim potřebám a přispěl k vašemu osobnímu a profesnímu rozvoji.
Tento průzkum je anonymní a výsledky budou použity pouze pro účely zlepšení kvality kurzu. Odpovědi by měly odrážet vaše osobní názory a zkušenosti a neexistují žádné "správné" nebo "špatné" odpovědi. Vyplnění dotazníku by vám nemělo zabrat více než 15 minut.
Vaše zpětná vazba je pro nás velmi cenná a předem děkujeme za váš čas a úsilí. Těšíme se na společnou práci a na to, jak společně objevíme a prozkoumáme hodnotu reflektivní praxe ve vaší budoucí profesní kariéře.
S úctou, Pavel Navrátil
Odkaz na vyplnění: https://forms.gle/P18uW6YHwgXbyq9v8
Anotace
„Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve
vlastním oku nepozoruješ? NEJPRVE VYJMI ZE SVÉHO OKA TRÁM, A PAK TEPRVE
PROHLÉDNEŠ, abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra.“ (Matouš 7,3.5).
Tento kurz je určen zejména pro studenty sociální práce, ale
obecně je vhodný pro každého, kdo se připravuje na výkon pomáhající profese. Cílem
kurzu je přiblížit uplatnění reflexivity (reflektování) v pomáhajících
procesech. Kurz pomůže jeho účastníkům porozumět konceptu reflektivního
pracovníka a podpoří je v rozvoji postupů, jak samostatně/ či ve spolupráci s
druhými zaujímat stanovisko ke svým vlastním činnostem a zkušenostem. Reflektování
představíme jako nástroj, který má potenciál zdokonalit a transformovat praxi.
Reflexi a reflektování představujeme jako zásadní element dobré, kvalitní a
efektivní praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat a objasnit hlavní principy
reflektivní praxe;
- určit a popsat hlavní přínosy reflektivní praxe;
- popsat a využívat různé nástroje reflektování;
- určit hlavní nástroje práce s emocemi v profesionální práci;
- zapojovat uživatele a
další aktéry do reflexe situace;
- identifikovat a zvládat
rizika profesionální práce;
- angažovat se reflektivním
učení.
Výukové metody
- přednášky
- výzkumné projekty
- skupinové diskuse
- čtení, zážitkové učení
- psané reflexe
Podnímky absolvování
Denní studium i kombinované studium
1/ Referát 40% (max 40 bodů)
2/ Aplikace a zhodnocení reflektivní praxe 50% (max 50 bodů)
3/ Účast 10% (max 10 bodů)
Literatura ke kurzu
KNOTT, Christine and Terry SCRAGG. Reflective practice in social
work. Exeter: Learning Matters, 2007. xii,159 p. ISBN 9781844450824.
MACLEAN, Siobhan. The Social Work Pocket Guide to…..
Reflective Practice. Lichfield: Kirwin Maclean
Associates, 2010. ISBN: 978-1-903575-69-7
NAVRÁTIL, Pavel a Radka JANEBOVÁ. Reflexivita v posouzení
životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus,
2010. 196 s. Recenzované monografie, 1. publikace. ISBN 978-80-7435-038-2. URL
info
THOMPSON, S. and THOMPSON N. The critically reflective practitioner. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008. xi,
183. ISBN 9780230573185. URL info
+ prezentace učitele i studentů
+ zdroje v jednotlivých lekcích
Důležité termíny v kombinovaném studiu
Odevzdání referátu: 23.3.2024
Předběžná prezentace: 6.4.2024 (II. setkání)
Odevzdání závěrečné práce: 19. 5. 2024 (konec semestru)