Organizace podniku Veronika Hedija > Obsah přednášky 1.Pojem organizace 2.Organizační struktura a její utváření 3.Analýza úkolů 4.Syntéza úkolů 5.Tvorba organizačních jednotek a formování organizační struktury 6.Typy organizační struktury dle systému řízení 7. • > Pojem organizace > Co je organizace a proč je důležitá •Organizaci (organizování) lze vymezit jako utváření řádu a systému • •KDO •CO •JAK bude dělat • •Úkolem organizování: ØVytvořit řád a určit postup a následnosti jednotlivých činností ØVytvořit takové vztahy mezi zaměstnanci podniku, aby podnik bezchybně a efektivně fungoval > Útvarová a procesní organizace •Rozlišujeme: • útvarovou organizaci •vytváření spojování jednotlivých organizačních prvků - pracovníků, oddělení - do formální organizační struktury a •vymezení jejich vzájemných vztahů •Bude předmětem dalšího výkladu • •procesní organizace •uspořádáním postupů jednání a průběhu prací - pracovních procesů • ØV praxi se oba druhy organizace vzájemně prolínají a podmiňují ØOrganizační struktura podniku a procesy, které v rámci ní probíhají jsou neoddělitelně spojeny • • > Organizační struktura podniku > Organizační struktura podniku •Výsledkem útvarové a procesní organizace •Organizační strukturu podniku můžeme vymezit jako formální strukturu organizačních jednotek podniku • •Formování organizační struktury: 1.jsou vymezeny organizační jednotky (útvary, pracoviště) 2.konkrétní úkoly, které jim přísluší 3.vytvořen systém propojování dílčích úkolů v celek tak, aby činnosti v podniku probíhaly efektivně a bylo zajištěno celkové výkonnosti podniku. 4. ØIndividuální, není jeden model vhodný pro všechny podniky (podoba závisí např. na velikosti, typu činnost, povaze vlastníka a stylu řízení) 1. • > Proces vytváření organizační struktury 1.Analýza úkolů 2.Syntéza úkolů 3.Formování organizačních jednotek a tvorba organizační struktury • > Analýza úkolů > Analýza úkolů •První krok při tvorbě vhodné organizační struktury •Jsou analyzovány veškeré úkoly (činnosti), které je nezbytné v podniku realizovat, aby bylo dosaženo podnikatelského cíle • > Přeměna vstupů na výstup a činnosti podniku Výstup Výrobky Služby Vstupy (Výrobní faktory) Řídící práce Výkonná práce Dlouhodobý majetek Materiál Podnik Zásobo-vání Produkce výkonů (výroba) Odbyt Financování a investiční činnost Personální činnost (lidské zdroje) Vědecko-technická činnost Správa Činností v souladu s Porterovým hodnotovým řetězcem (primární a podpůrné) > Syntéza úkolů > Syntéza úkolů •Shlukování úkolů do určitých skupin a tvorbu konkrétních pracovních pozic (pracovišť) •V rámci syntézy úkolů dochází k: •Vymezení nositelů činností (tvorba pracovních míst) •Stanovení pravomocí a odpovědnosti • > Vymezení nositelů činností •Pracovní místo je chápáno je jako souhrn dílčích úkolů plněných jednou osobou •Konkrétně je stanoveno kdo a jaké činnosti bude v podnikovém procesu vykonávat •Dochází tak v souladu s dělbou práce • •Možnost tvorby pracovních míst: •Pro konkrétní osobu •přizpůsobuje se konkrétním znalostem a schopnostem této osoby •zato metoda tvorby se užívá zejména u řídících pracovníků, kteří jsou v hierarchii řízení výše. •problém může nastat při hledání náhradního pracovníka v případě, že se původní pracovník rozhodne ukončit pracovní poměr •Pro abstraktní osobu •tuto bude podnik hledat •Pracovišti je přidělen konkrétní souhrn úkolů. Tento je ovlivněn možnostmi takové pracovníky sehnat a nabídkou na trhu práce • • > Pravomoci a odpovědnosti •U každého pracovního místa dále nutno vymezit: ØÚkoly, které má pracovník plnit ØDefinovat požadavky na pracovníka, který danou pozici obsadí ØPoskytnout návod k účelnému řešení úkolů • •Pro lepší představu či inspiraci (Národní soustava povolání: www.nsp.cz) • •Na základě úkolů, které jsou přiděleny jednotlivým pracovištím jsou vymezeny pravomoci a odpovědnost osoby, která toto místo zastává ØPravomocí rozumíme právo volnosti při rozhodování dané konkrétnímu pracovníkovi ØOdpovědnost je povinnost osoby zodpovídat (ručit) za splnění úkolů Ø •Velikost pravomoci a odpovědnosti závislá na postavení v hierarchii řízení - vyšší postavení s sebou nese také vyšší míru pravomoci a odpovědnosti • > Potravinářský dělník (www.nsp.cz) •Pracovní činnosti •Příprava pracoviště, stanovení pracovních postupů a metod dle zadání výroby. •Příjmová kontrola produktů a materiálů podle stanovených přejímacích kritérií v návaznosti specifika jednotlivých oborů •Třídění a příprava suroviny pro zpracování v potravinářské výrobě. •Výroba potravin na výrobních zařízeních a výrobních linkách, jejich ovládání a kontrola funkce. •Plnění, stáčení, formování a balení všech druhů potravinářských výrobků do různých obalů, jejich značení a příprava na skladování a expedici. •Kontrola chodu výrobních linek a technologických souborů v potravinářství. •Monitorování výrobních procesů pomocí přístrojů s jednoduchou obsluhou nebo automatickým provozem. •Smyslové posuzování kvality a zdravotní nezávadnosti polotovarů a hotových výrobků. •Příjem, skladování a výdej surovin a hotových výrobků. •Seřizování a obsluha samostatných potravinářských strojů a zařízení. •Spolupráce při provádění běžné údržby a drobných opravách strojů a zařízení v provozovně. •Pořizování záznamů o průběhu potravinářské výroby. •Provádění hygienicko-sanitační činnosti ve svěřeném úseku a čištění strojů a zařízení. • > Formování organizačních jednotek a tvorba organizační struktury > Organizační jednotka •Následuje po analýze a syntéze konkrétních úkolů •Organizační jednotku budeme chápat jako souhrn pracovních pozic seskupených dle určitých společných znaků •Organizační jednotka (oddělení) souhrnem jak výkonných tak řídících činností •Uvnitř organizační jednotky dochází k tvorbě určité hierarchie a vztahů nadřízenosti a podřízenosti •Organizační jednotka (oddělení) je tvořena nadřízeným pracovištěm, tzv. instancí a pracovišti podřízenými této instanci •Instance je služebně vyšší pracoviště, na které jsou přeneseny řídící úkoly • • > Tvorba organizačních jednotek •Organizační jednotky v praxi vytvářeny pomocí respektování dvou principů: •Dle podnikových funkcí (funkčně specializované organizační jednotky) •Dle objektu činnosti (předmětně či objektově specializované organizační jednotky) • > Funkčně specializované organizační jednotky •Vytvářeny dle konkrétní funkce (činnosti) •dochází ke vzniku vnitropodnikových útvarů (resp. oddělení) •Například marketing, zásobování, správa, personální oddělení, výroba, odbyt. • • > Objektově specializované organizační jednotky •Hlavním klíčem pro jejich tvorbu objekt, tím může být konkrétní produkt, region •Objektově orientovanou organizační jednotku = divize •Každá divize má svou vlastní vnitřní organizační strukturu • > Rozpětí řízení •Důležitý faktor při tvorbě organizační struktury • •Rozpětí řízení – počet přímo podřízených pracovníků jednomu nadřízenému • •podnikatel většinou nemůže veškeré řídící činnosti vykonávat sám •jeho možnosti jak fyzické tak časové jsou omezeny Øhovoříme tady o omezeném rozpětí řízení • •Rozpětí řízení je individuální - závisí na schopnostech manažera a kvalitě podřízených pracovníků, opakovanosti činností • • > Organizační struktury dle rozpětí řízení • Rozpětí řízení a jeho šířka ovlivňuje počet přímo podřízených organizačních jednotek a počet úrovní řízení • •Plochá organizační struktura (široké rozpětí řízení) •Strmá organizační struktura (úzké rozpětí řízení) • > Plochá organizační struktura > Strmá organizační struktura > Vztahy nadřízenosti a podřízenosti •Výsledná podoba organizační struktura závisí na vymezení vztahu mezi pracovními místy z hlediska nadřízenosti a podřízenosti •nadřízené pracovní místo •podřízené pracovní místo •pracovní místa na stejné úrovni • •Dle vztahu nadřízenosti a podřízenosti rozlišujeme: •jednoliniový systém, •víceliniový systém. • • > Jednolinový systém •Také systémem jedné linie •každý podřízený má pouze jednoho nadřízeného •Liniový systém vychází z principu jednoty přikazování, podle kterého by každý podřízený měl mít jen jediného přímého nadřízeného •Linie řízení a služební cesta je dodržována v obou směrech – Øpodřízený se musí vždy obrátit na svého přímého nadřízeného Ønemůže jednat či spojit se s instancí na stejné úrovni, ale musí otázky řešit přes nejbližší společnou instanci. • • > Liniový systém > Výhody a nevýhody •Výhody •nedochází k překrývání pravomocí a kompetencí •systém řízení jasný a přehledný • • • •Nevýhody: •těžkopádnost - příkazové cesty jsou dlouhé •vysoké nároky na vedení •nutné přenesení určitých rozhodovacích pravomocí na jednotlivé instance řízení, jinak by vedení bylo přetížené • • > Vícelíniový systém •Podřízený má více nadřízených od kterých dostává příkazy •V kompetenci každého nadřízeného je určitá oblast úkolů •dochází ke zrušení jednoty řízení a přikazování •potřeba přesně vymezit pravomoci a odpovědnost, aby nedošlo k jejich případnému překrývání > Víceliniový systém > Výhody a nevýhody •Výhody: •Vyšší odbornost nadřízených díky specializaci •Kratší příkazové cesty •Nevýhody: •Systém může být nepřehledný •Možné překrývání pravomocí • • > •Dle systému řízení: •Liniová či liniově-štábní •Založená na funkční specializaci a jednoliniovém systému •Divizionální •Založená na objektové specializaci a jednoliniovém systému •Maticová •Kombinace funkční a objektové specializace •Víceliniový systém • • Základní typy organizačních struktur > Liniově štábní organizační struktura > Liniově štábní organizační struktura ØVychází z jednoliniového systému ØJe založena na funkčním principu • •doplněn o štáby, které přebírají určité úkoly dané instance řízení - nemají přikazovací pravomoc •Štáby odlehčují řídícím instancím •poskytují odborné poradenství, •připravují podklady pro rozhodování, •kontrolují plnění úkolů a •plní další podpůrné funkce. • ØŠtábní organizační jednotkou je v podniku například asistent ředitele, sekretariát generálního ředitele, tiskový mluvčí, právní oddělení. • > Výhody a nevýhody •Výhody: •organizační struktura je jasná a přehledná •každý podřízený pouze jednoho přímého nadřízeného, od kterého dostává úkoly za jejichž splnění je zodpovědný •vyšší odbornost vedení vnesená štáby •Nevýhody: •může docházet ke konfliktům - štáb nenese odpovědnost za rozhodnutí, které vedení na základě jeho podkladů přijalo • > Divizionální organizační struktura ØJe postavena na objektovém principu ØVychází z jednoliniového systému • •Divize zaměřeny: •na konkrétní výkony (výrobky či služby), •popřípadě orientovány podle území. • •Dále má organizační struktura již podobu funkčně orientované organizační struktury •V divizionálním systému je dále utvářeno centrální oddělení - pomáhá poradenskou činností jak vedení podniku tak jednotlivým divizím popřípadě zastává určité konkrétní úkoly (dohled, vedení účetnictví). •Pokud je na vedoucí jednotlivých dílčích systémů přenesena také odpovědnost za zisk a tito mohou přijímat rozhodnutí, kterými ovlivní výnosy a náklady těchto systémů, hovoříme o ziskových střediscích • • > Divizionální organizační struktura > Výhody •Výhody: •velký a těžko řiditelný podnik je rozdělen na dílčí systémy •vyšší přehlednost o činnostech dílčích systémů a jejich výsledcích •lepší oddělení pravomocí a odpovědnosti •Nevýhody: •může docházet ke konfliktům díky společnému centrálnímu oddělení • > Maticová organizace ØPrůnik funkčního a objektového principu na jedné úrovni řízení ØPostavena na víceliniovém systému • • organizační potřeba přesně vymezit pravomoci, kompetence a procesní postupy, aby mezi manažery stejné linie řízení nedocházelo ke konfliktům •Vhodná pro řízení projektů – průnikový pracovníci • > Maticová organizační struktura Vedení organizace Zásobování Výroba Odbyt Projekt 1 Projekt 2 Projekt 3 > Výhody a nevýhody •Výhody •Vysoká odbornost díky propojení specializovaných pracovišť •Nevýhody: •Případné konflikty díky více nadřízeným osobám •Možné překrývání kompetencí • • > Úkol 1 • •Uvažujete o založení potravinářského podniku zpracovávajícího ovoce. Vyráběny budou dvě skupiny výrobků 1) ovocné šťávy a sirupy a 2) ovocné zavařeniny. Bude se jednat o manažerský podnik, kdy vedením bude pověřen generální ředitel. •Plánujete vytvořit následující organizační složky: •Ekonomika •Generální ředitel Marketing •Nákup Obchod •Odbyt Ovocné šťávy •Ovocné zavařeniny Personalistika •Právní záležitosti Zásobování •Řízení kvality výroby Sekretariát generálního ředitele •Sklady Správa a údržba majetku •Správa IT Technika a údržba •Účetnictví Výroba • a) Navrhněte organizační strukturu podniku dle funkční specializace. • • > Úkol 1 • •Uvažujete o založení potravinářského podniku zpracovávajícího ovoce. Vyráběny budou dvě skupiny výrobků 1) ovocné šťávy a sirupy a 2) ovocné zavařeniny. Bude se jednat o manažerský podnik, kdy vedením bude pověřen generální ředitel. •Plánujete vytvořit následující organizační složky: •Ekonomika •Generální ředitel Marketing •Nákup Obchod •Odbyt Ovocné šťávy •Ovocné zavařeniny Personalistika •Právní záležitosti Zásobování •Řízení kvality výroby Sekretariát generálního ředitele •Sklady Správa a údržba majetku •Správa IT Technika a údržba •Účetnictví Výroba • b) Navrhněte organizační strukturu podniku dle objektové specializace. • > Úkol 1 – řešení a) Liniově-štábní organizační struktura Příklad 1 – řešení b) Divizionální organizační struktura Úkol 1 •Uvažujete o založení potravinářského podniku zpracovávajícího ovoce. Vyráběny budou dvě skupiny výrobků 1) ovocné šťávy a sirupy a 2) ovocné zavařeniny. Bude se jednat o manažerský podnik, kdy vedením bude pověřen generální ředitel. •Plánujete vytvořit následující organizační složky: •Ekonomika •Generální ředitel Marketing •Nákup Obchod •Odbyt Ovocné šťávy •Ovocné zavařeniny Personalistika •Právní záležitosti Zásobování •Řízení kvality výroby Sekretariát generálního ředitele •Sklady Správa majetku •Správa IT Technika •Účetnictví Výroba • c) Předpokládejme, že čerstvé ovoce bude nakupováno hromadně pro zajištění výhodnějších cen a pro účely jednotlivých produktových řad členěno až v podniku. Podnik bude situován v jednom závodu v minimálním možném počtu budov, opět kvůli nižším nákladům. Navrhněte vhodnou organizační strukturu založenou na objektové specializaci. • > Příklad 1 – řešení c) Smíšená organizační struktura - divizionální a liniová Dotazy? > Kontrolní otázky •Co je organizace? •Jaký je rozdíl mezi útvarovou a procesní organizací? •Jaké jsou fáze procesu tvorby organizační struktury? •Jaký je rozdíl mezi funkčně a objektově specializovanou organizační strukturou? •Co je rozpětí řízení? •Jaké organizační struktury rozeznáváme dle rozpětí řízení? •Jaké základní typy organizačních struktur rozeznáváme dle systému řízení? Popište je. • > Literatura •Základní a doporučená: •Synek, M. a Kislingerová, E. (2015). Podniková ekonomika. 6. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C.H. Beck. Kapitola 9. • •Další použité zdroje: •Wöhe, G. (1995). Úvod do podnikového hospodářství. Praha: C.H.Beck. • • • • • • • • • • • • • • • >