Adobe Systems 1 Strategické řízení a strategické řízení lidských zdrojů Řízení, strategické řízení, mise, vize, cíle, strategické řízení LZ a jeho místo v organizaci, Balanced Scorecard VPLn4423/VPLn8802 Personální analýza a plánování Adobe Systems 2 Literatura ̶FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2. aktual. a přepr. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 9788027124992 (Kapitola 1) (e-prezenčka – první vydání z roku 2012) ̶GRASSEOVÁ, Monika, Radek DUBEC a David ŘEHÁK. Analýza v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vydání Brno: BizBooks, 2012. ISBN 9788026500322. (Kapitola 1 a 3) (e-prezenčka) ̶HANZELKOVÁ, Alena, Miloslav KEŘKOVSKÝ a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 3. přepr. vyd. Praha: C.H. Beck, 2017. ISBN 9788074006371. (Kapitola 2) (e-prezenčka) ̶FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Miroslav ŠPAČEK a Ivan SOUČEK. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 9788027104345 (Kapitola 5.3) (elektronická verze - bookport) ̶ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů. Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5258-7 (Kapitola 2) (elektronická verze - bookport ̶SYNEK, Miloslav a Eva KISLINGEROVÁ (2015). Podniková ekonomika. 6. přeprac. vyd. Praha: C.H. Beck.(Kapitola 9) (e-prezenčka) ̶ ̶ Adobe Systems Řízení lidských zdrojů ØSoučástí procesu řízení organizace ̶Řízení lidských zdrojů se zabývá vším, co souvisí se zaměstnáváním a řízením lidí v organizacích (Armstrong a Taylor, 2015) Adobe Systems Význam řízení a nositelé ̶Řízení je proces systematického plánování, organizování, vedení a kontrolování, který směřuje k dosažení vytyčených cílů. ̶Řízení je faktorem ovlivňujícím úspěšnost podniku a míru naplnění jeho cíle ̶Nositelé řízení ̶skupina lidí v podniku, která může dávat ostatním osobám v podniku příkazy – řídící práce ̶také nazýváni management Øna kvalitě a schopnostech managementu do jisté míry závisí úspěch celého podniku Adobe Systems Fáze procesu řízení (manažerské činnosti/funkce) ̶Plánování ̶Stanovení konkrétních cílů, úkolů a činností nezbytných k jejich dosažení ̶Stanovení jednotlivých cest dosažení cílů a výběru nejlepšího z nich ̶Stanovení co, jak a pro koho ̶Organizování ̶Přiřazení činností a zdrojů v prostoru a čase s cílem realizace plánovaných činností ̶Smyslem organizace je vytvořit prostředí pro efektivní spolupráci všech členů řízeného systému ̶Určení kdo, co, jak a kdy bude dělat ̶Vedení ̶Komunikace, ovlivňování a motivování podřízených pracovníků ̶Přímé a nepřímé usměrňování a koordinaci chování jednotlivců či skupin tak, aby efektivně vykonávali zadané úkoly ̶Kontrolování ̶Srovnání dosaženého stavu s cílem ̶Odhalení nedostatků a návrh zlepšení Adobe Systems Podrobnější pohled Úkolem řídící práce je v rámci procesu řízení zajistit následující činnosti: 1.Stanovení cílů 2.Plánování 3.Rozhodování 4.Realizování → 5.Kontrolu → Fáze plánování Fáze organizování a vedení Fáze kontroly Adobe Systems Nositelé řídících rozhodnutí Vlastníci podniku, nebo jimi pověřené osoby – manažeři Ømůže docházet ke kombinaci obou typů Dle úrovně řízení rozlišujeme: ØVrcholové manažery – nejvyšší vedení podniku (generální ředitel, ředitel pro ČR) ØStřední manažery – vedoucí jednotlivých oddělení (vedoucí HR oddělení, vedoucí obchodního oddělení, vedoucí oddělení výroby…) ØLiniové manažery – nejnižší úroveň managementu (mistři, hlavní účetní…) Adobe Systems Podnik dle nositelů řízení Vlastnický podnik ̶Řízení v rukou vlastníků ̶Typické pro malé podniky, zejména podniky jednotlivce a osobní společnosti ̶Vlastník nese kapitálové riziko a zároveň řídí podnik Manažerský podnik ̶Funkci vrcholového vedení zastávají pověření manažeři ̶Majetkově se nepodílí na podniku a nenesou kapitálové riziko ̶Zejména velké podniky ̶Ve vedení jsou odborníci dosazení vlastníky Kombinace předešlých forem ̶Řídí jak společníci tak odborníci ̶ ̶ Adobe Systems Klasické versus strategické řízení ØKlasické řízení vychází ze zkušeností a minulého vývoje. Na změny okolí reaguje až se zpožděním a k přizpůsobení dochází v dlouhém adaptačním procesu. ØStrategické řízení se snaží vyvíjet a aplikovat strategie na základě včasného hledání příležitostí a rizik, které by mohly plynout ze změny podmínek okolí. Tyto strategie jsou potom implementovány dříve, než tyto změny nastanou. Strategické řízení je řízení dlouhodobého vývoje podniku, kdy jsou při podnikatelských rozhodnutích zohledňovány i vlivy vnějšího okolí Adobe Systems Řízení dle úrovně řízení ØStrategické řízení ØTaktické řízení ØOperativní řízení Strategické řízení Taktické a operativní řízení Určování nových cílů a strategií Stanovení cílů, které jsou odvozeny od cílů vyšší úrovně Cíle mají celopodnikový význam Cíle jsou stanoveny formou subcílů a přiřazeny konkrétním funkčním jednotkám Jedná se o řízení a plánování v delším časovém horizontu (dle odvětví, 2 a více let) Časový horizont je krátký (rok, měsíc, kvartál). Taktické (měsíce až 2 roky), operativní (týdny až 1 rok) Je v rukou vrcholového vedení podniku Nositelem je střední a liniový management Výsledky dosažení cílů je možné hodnotit až s delším časovým odstupem Výsledky jsou hodnoceny bezprostředně po dosažení/nedosažení cílů Řešené problémy a rozhodnutí jsou unikátní. Vedoucí pracovníci musí být kreativní. Řešené problémy jsou spíše rutinní, jsou užívány standartní přístupy. Zdroj: Hanzelková a kol. (2017) Adobe Systems Co je strategické řízení? Strategické řízení zahrnuje aktivity zaměřené na udržení dlouhodobého souladu mezi posláním firmy, její vizí (dlouhodobými cíli) a disponibilními zdroji a rovněž mezi firmou a prostředím, ve kterém firma existuje (Hanzelková a kol., 2017) Strategické řízení je soubor instrukcí, rozhodnutí a činností, které jsou pro firmu nezbytné pro dosažení strategické konkurenční výhody a k zabezpečení nadprůměrných výnosů. (Hitt a kol., 2011) Strategické řízení je umění a věda formulovat, implementovat a hodnotit ve všech funkčních částech podnikatelského subjektu taková rozhodnutí, která zaručí dosažení stanovených cílů. (Fotr a kol., 2020) ØKlíčovým úkolem je formulace strategií a jejich realizace Adobe Systems Co je strategie? Strategie je množina strategických cílů a cest vedoucích k jejich dosažení (např. Kotler, 1993; Johnson a Scholes, 1993) Strategie vyjadřuje základní představy o tom, jakou cestou budou dosaženy vytyčené firemní cíle. (Hanzelková a kol., 2017) Strategie je koncept, který určuje jaká je konkurenční schopnost firmy, jaké budou její cíle a jaká politika bude potřebná k dosažení těchto cílů. (Porter, 2010) Ø ØCíle jsou žádoucí budoucí stavy, kterých má být dosaženo. Základní charakteristiky strategie a strategického rozhodování (dle Johnsona a Scholese, 1993) Strategie míří do vzdálenější budoucnosti Strategie by měla zajistit specifickou konkurenční výhodu Strategie určuje základní parametry podnikání, výrobky, služby, objem výroby, trhy atd. Strategie by měla sledovat dosažení souladu mezi aktivitami firmy a jejím prostředím Strategie má stavět na klíčových zdrojích a schopnostech firmy Strategie by měla vymezovat základní způsoby zajištění potřebných zdrojů k realizaci strategie Strategie určuje úkoly taktické a operativní úrovni řízení Strategie musí zohledňovat firemní hodnoty, kulturu a očekávání stakeholderů (majitelů, vedení, zaměstnanců, obchodních partnerů…) Adobe Systems Úrovně tvorby strategií Mezipodnikové strategie (spolupráce s jiným/i podnik(em)/y – multilaterální či bilaterální. Např. v oblasti výzkumu, exportu, sdílených platebních systémů. Příklad: bankomaty) Celopodniková strategie (strategie na úrovni celé organizace. Stanovuje základní strategické cíle a způsob jejich dosažení → co, jak, kdo a pro koho bude firma produkovat) Dimenze celopodnikové strategie: ØStrategie strategických obchodních jednotek (SBU –Strategic Business Unit) (strategie pro jednotlivé SBU v souladu s celopodnikovou strategií) ØFunkční strategie (strategie pro jednotlivé funkční oblasti podniku – zásobování, výroba, odbyt, lidské zdroje, vývoj a výzkum, finance. Mohou být průřezové pro jednotlivé SBU) ØProcesní strategie (strategie v oblasti řízení a zdokonalení procesů. Příklad: digitalizace) Mezipodniková strategie Zdroj: Fotr a kol. (2020) SBU – část firmy, která má specifikou skupinu zákazníků (trh). Např. podnik vyrábí rostlinné tuky a kosmetické přípravky Adobe Systems Strategické řízení lidských zdrojů ̶Strategické řízení lidských zdrojů je specifický přístup k vytváření a uskutečňování strategií lidských zdrojů, které jsou integrovány se strategií organizace a podporují dosahování strategických cílů organizace (Armstrong a Taylor, 2015) ̶Podstatou strategického řízení lidských zdrojů je uvádění lidských zdrojů do souladu s celkovou strategií organizace, tak aby strategie lidských zdrojů podporovala dosažení strategických cílů organizace. ̶Založeno na přístupu založeném na zdrojích - lidský kapitál je jeden ze zdrojů, který zajišťuje jedinečnost organizace a vytváří konkurenční výhodu Cíl strategického řízení lidských zdrojů: ØRozvíjení akceschopnosti cestou zajištění kvalifikovaných, motivovaných a oddaných lidí potřebných k dosahování trvalé konkurenční výhody (Armstrong a Taylor, 2015) ̶ Adobe Systems V jakém časovém horizontu strategicky řídit? Relativní – je ovlivněn potřebami a podmínkami podniku Délka časového horizontu závisí na předmětu podnikání, konkrétně potom: Økonkurenčním prostředí Ødynamice vývoje prostředí a nejistotě spojené s budoucím vývojem Øživotním cyklu vyráběných produktů Øobjemu kapitálu potřebný k realizaci strategie Øčas nezbytný k přípravě výroby (resp. realizaci služeb), uvedení na trh Adobe Systems Jaké plány převládají? –Závěry studie Scholze (1994), která zkoumá časový horizont strategického řízení ve vybraných společnostech v Německu ukazují, že časový horizont se pohybuje nejčastěji v rozmezí 2-5 let. Ø2-5 let – 61,9 % firem Ø6-10 let – 23,8 % firem ØVíce než 10 let – 9,5 % firem ØNepoužívá – 4,8 % firem. ̶Stonehause a Pemberton (2002) zkoumají strategické řízení v malých a středních podnicích v Anglii a dospívají k závěru, že více než 70 % firem plánuje v horizontu do 3 let včetně. Jen cca 20 % firem plánuje v časovém horizontu 5 let. ̶ ̶ Zdroj: Stonehause a Pemberton (2002) Adobe Systems Proč (ne)realizovat strategické řízení? Argumenty PRO Argumenty PROTI Umožňuje předvídat měnící se podmínky a reagovat na ně Podmínky se mění tak rychle, že řídící pracovníci nemohou nic dlouhodobě plánovat Dává jasné cíle a směry budoucí činnosti podniku pro zaměstnance Strategické cíle jsou formulovány nejasně Nutí vedení o věcech přemýšlet, plánovat, zdokonaluje řídící pracovníky Je to časově náročné Podniky uplatňující strategické řízení jsou efektivnější Úspěch závisí na jiných faktorech než strategické řízení (např. štěstí, náhoda). Existují podniky, které jsou efektivní i bez strategického řízení. Adobe Systems 18 Vyplatí se strategické řízení? Má vliv na výkonnost??? ̶Odborné studie naznačují, že firmy, které aplikují systematické řízení a plánování jsou finančně úspěšnější než ty, které ne (např. Herold, 1972; Lindsay & Rue, 1980) ̶Wood a LaForge (1979) zkoumají 70 velkých komerčních bank a ukazují, že ty které měly systémy strategického řízení dosáhly lepších finančních výsledků než ty, které jej neměly. ̶George, Walker a Monster (2019) užívají meta-analýzu (závěry 31 empirických studií) a zkoumají vliv strategického řízení a plánování na výkonnost podniků. Dospívají k závěru, že strategické řízení a plánování má pozitivní efekt na podnikovou výkonnost. Má smysl v turbulentní době??? –Johnsen (2022) zkoumá strategického řízení ve veřejném sektoru. Studie analyzuje údaje z průzkumu 144 organizací veřejného sektoru v Norsku v roce 2020 a zkoumá, jak manažeři vnímali užitečnost strategického plánování v posledních 4 letech. Většina zkoumaných organizací připravovala strategické plány nad rámec povinných plánů a manažeři vnímali čistý přínos strategického plánování i v turbulentním prostředí posledních let jako pozitivní. Adobe Systems Proces strategického řízení Různé přístupy s různou podrobností popisu ØFáze plánování, organizování a vedení a kontrola Hanzelková a kol. (2017) vymezují proces strategického řízení následovně: Organizování a vedení Strategické plánování Zdroj: Hanzelková a kol. (2017) Kontrola Adobe Systems Proces strategického řízení (dle Grasseové a kol. (2012)) Adobe Systems Proces strategického řízení (dle Fotr a kol. (2020)) Adobe Systems Proces strategického řízení Fáze procesu strategického řízení: 1.Stanovení mise a vize podniku 2.Stanovení předběžných strategických cílů 3.Realizace procesu strategického plánování ØStrategická analýza ØVymezení strategických cílů ØVypracování konkrétních strategií a výběr strategie 4.Implementace strategie 5.Kontrola ̶ ̶ Adobe Systems Mise (poslání) a vize podniku Mise (poslání) vymezuje smysl existence, postoje, které zaujímá, orientaci podniku Vize definuje čím chce podnik být, jak vidí svou budoucnost Ømělo by být motivující a splnitelné, dávat směr podniku Např. kadeřnický salon: ØChceme dělat lidi krásné a sebevědomé prostřednictvím poskytování špičkových kadeřnických služeb ØChceme být vyhlášený kadeřnický salon ve městě Ø Ø Společnost TESLA (https://www.tesla.com/cs_cz/impact): ØNaší misí je urychlit přechod k udržitelným zdrojům energie ØBudujeme svět poháněný solární energií, ve které napájení funguje z baterií a k přepravě se používají elektrická vozidla Adobe Systems Předběžné strategické cíle Konkretizace vize ‒intuitivní stanovení, na základě zkušeností a očekávaného vývoje v budoucnosti ‒nejsou podloženy hlubokou analýzou Např. kadeřnický salon: ØPoskytování špičkových kadeřnických služeb za přijatelné ceny Společnost TESLA: ØVýroba špičkových vozidel s nulovými emisemi, která se mohou nabíjet čistou energií ØProdukce solární energie pro domácnosti a komerční potřeby ØInstalace baterií pro uchování čisté energie Adobe Systems Strategické plánování Úkolem strategického plánování je stanovit, co má podnik udělat, aby naplnil svou vizi ‒jaké zdroje jsou k tomu potřeba, ‒jaké budou vlivy okolí a jak na ně budeme reagovat, ‒jak získat či udržet konkurenční výhodu. ̶ Fáze strategického plánování: 1.Strategická analýza 2.Vymezení strategických cílů (konkrétní) 3.Vypracování konkrétních strategií a výběr strategie Adobe Systems Strategická analýza Úkolem strategické analýzy je obstarání informací potřebných k řízení. Cílem strategické analýzy je Øurčit, kde se podnik nachází, jaké jsou jeho zdroje a možnosti, Øodhalit trendy a budoucího vývoje. Založena na analýze prostředí: 1. Analýze vnějšího (externího) prostředí (makroprostředí – existuje nezávisle na vůli podniku a mezoprostředí – podnik může částečně ovlivnit) 2. Analýze vnitřních zdrojů a schopností podniku (mikroprostředí – podnik je přímo ovlivňuje svou činností) Zdroj: Fotr a kol. (2020) SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analýza je nejznámější metoda analýzy prostředí organizace Analýza vnějšího prostředí Analýza vnitřních zdrojů Porterův model pěti sil Portfoliová analýza PEST analýza Analýza firemních faktorů Vnější příležitosti a hrozby Silné a slabé stránky SWOT analýza Vybrané metody strategické analýzy Model 7S Model 7P Odvětvová analýza Analýza hodnotového řetězce Finanční analýza Adobe Systems Vymezení strategických cílů Navazují na poslání a vizi podniku Øvychází z výsledků předešlých analýz a SWOT analýzy ØStanoveny cíle na úrovni organizace i pro jednotlivé funkční oblasti (systém cílů) Forma stanovení cílů: ̶Často vyjadřovány ve finančních ukazatelích – např. objem prodejů, zisku, tržní podíl ̶Může být ovšem užito i nefinančního vyjádření – např. spokojenost zákazníků, implementace nových systémů, minimum reklamací ̶Cíle mohou být stanoveny jako tvrdé cíle (přímo kvantifikovatelné) - např. rentabilita, tržby ̶nebo měkké cíle (stanovena škála pro hodnocení) - např. spokojenost zaměstnanců, zákazníků ̶ ̶ Cíle by měly respektovat princip SMART Adobe Systems VPLn4423/VPLn8802 Personální analýza a plánování 29 Princip SMART Adobe Systems Příklad strategických cílů Například strategické cíle mohou být stanoveny takto: 1.Do 3 let získat 5% podíl na trhu měřený počtem zákazníků 2.Do 3 let dosáhnout 10% zhodnocení vlastního kapitálu vyjádřené pomocí ROE 3.Do 5 let snížit podíl cizího kapitálu na úroveň 1:1 (vlastní ku cizímu kapitálu) 4.Do 3 let snížit míru fluktuace zaměstnanců ve výrobě na 15 % Adobe Systems Alternativní strategie a výběr Strategická analýza by měla pomoci poznat atraktivní oblasti a produkty a poskytnout odpovědi na otázky Øco bude podnik vyrábět či jaké služby poskytovat Øve kterých oblastech bude působit Úkolem strategie je určit, jak se na vybraných trzích či segmentech trhů chovat Alternativní (obecné) strategie: ØGenerické strategie: jít v nejnižších nákladech, stavět na unikátnosti produktu, soustředit se na úzký segment, ØSměr rozvoje: stabilizace, expanze (investiční), omezení (desinvestiční) Ø ̶ ̶ ̶ ̶ Podrobněji další výklad – SWOT analýza a volba strategie Adobe Systems Strategie v oblasti řízení lidských zdrojů ØJedna z funkčních strategií Strategie lidských zdrojů vyjadřuje záměry organizace týkající se politik a postupů v řízení lidských zdrojů, zejména jak by tyto politiky a postupy měly být propojeny se strategií organizace, stejně jako mezi sebou navzájem (Armstrong a Taylor, 2015) Rozlišujeme: ̶Obecné strategie lidských zdrojů (celkový systém postupů v řízení lidských zdrojů, které organizace hodlá uplatňovat s cílem zlepšovat výkon organizace) ̶Specifické strategie lidských zdrojů (záměry organizace v jednotlivých oblastech řízení lidských zdrojů) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Obecné strategie lidských zdrojů Ø celkový systém postupů v ŘLZ, které organizace hodlá uplatňovat s cílem zlepšovat výkon organizace Rozlišujeme následující strategie: ØŘízení zaměřené na vysoký výkon ̶uplatňování systému vysoce výkonné práce ̶postupy zaměřené na zlepšení výkonu, schopností, motivace, angažovanosti s cílem růstu výkonu v podobě produktivity, kvality, spokojenosti zákazníků… ̶řízení zaměřené na pečlivý výběr zaměstnanců, pobídkové odměny, vzdělávání a rozvoj ØŘízení zaměřené na vysokou míru oddanosti ‒důraz na zvyšování oddanosti ‒řízení zaměřeno na posilování důvěry, tak aby chování jednotlivců bylo určováno samotnými jedinci spíše než pomocí sankcí a tlaků ØŘízení zaměřené na vysokou míru zapojení ‒důraz na zvyšování zapojení a angažovanosti ‒řízení založeno na stimulování k vysokému zapojení (rozhodování, pravomoci, přístup k informacím, pobídkové odměny, podíl na výsledcích organizace) Ø ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Specifické strategie lidských zdrojů Ø záměry organizace v jednotlivých oblastech řízení lidských zdrojů ̶ Strategie pro jednotlivé oblasti ŘLZ: ̶Zabezpečování lidských zdrojů ̶Odměňování ̶Motivace ̶Vzdělávání a rozvoj ̶Řízení pracovního výkonu ̶Spokojenost a angažovanost ̶Zaměstnanecké vztahy ̶Společenská odpovědnost ̶Rozvoj organizace … ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Výběr strategie Na základě výsledků analýzy jsou formulovány konkrétních strategií ̶ ØTyto by měly vést k dosažení strategických cílů podniku, reagovat na výzvy a hrozby okolí a zohledňují silné a slabé stránky podniku Při výběru nejvhodnější strategie je u jednotlivých strategií potřeba zvážit: ØVhodnost strategie (zda je v souladu s posláním podniku a jeho vizí?) ØRealizovatelnost (zda jsou k dispozici potřebné zdroje – technologie, služby, lidé popřípadě zda je možno je opatřit, jak zareaguje konkurence) ØAkceptovatelnost (zda se zvolená strategie přijatelná pro zainteresované strany stakeholdery: vlastníky, zákazníky, manažery, zaměstnance…) Adobe Systems Kritéria efektivní strategie ŘLZ Strategie by měla: 1.uspokojovat potřeby organizace (podporovat naplnění mise, vize a strategických cílů organizace) (vertikální integrace); 2.být logicky promyšlená a integrovaná, složená z částí, které se vzájemně doplňují a posilují (horizontální integrace); 3.vycházet z podrobných a kvalifikovaných analýz a studií, nejen ze zbožných přání; 4.umožnit přeměnu v akceschopné programy (projekty), které předvídají potenciální požadavky a předcházejí eventuálním problémům; 5.brát v úvahu potřeby a možnosti liniových manažerů a zaměstnanců vůbec, stejně jako potřeby organizace a dalších zainteresovaných stran. 6. Ø Ø ̶ ̶ vhodná realizovatelná akceptovatelná Adobe Systems Implementace strategie Konkrétní vybraná strategie je uvedena do života ØStrategie na úrovni organizace a v návaznosti pro jednotlivé podnikové funkce ̶Hlavní činnosti (funkce) – zásobování, výroba, odbyt ̶Podpůrné – financování, investiční, lidské zdroje, věda a výzkum ØStrategie je implementována pomocí taktického a operativního řízení. ØTaktické řízení probíhá na střední úrovni managementu, konkretizuje strategické cíle a prostředky, které povedou k jejich dosažení. ØOperativní řízení probíhá na nejnižší úrovni řízení a představuje detailní řízení v krátkém časovém horizontu, které se zabývá samotným průběhem činností, lhůtami Adobe Systems Implementace strategie V rámci taktického a operativního řízení dochází ke: 1.Stanovení taktických a operativních plánů 2.Zabezpečení a přiřazení vhodných výrobních faktorů 3.Koordinaci průběhu provozních procesů a řešení odchylek 4.Reportingu o průběhu a výsledcích ̶ ØKlíčová je komunikace, stanovení účinných motivačních nástrojů a efektivní zapojení lidského kapitálu Adobe Systems Implementace strategie v praxi Odborné studie ukazují, že není problém strategii formulovat, ale problém bývá v implementaci. Dle odborných studií se úspěšnost implementace strategie pohybuje mezi 10 až 60 procenty. Gurrowitz (2007) a Speculand (2006) dospěli k závěru, že méně než 10 % dobře formulovaných strategií bylo úspěšně implementováno. Candido a Santos (2015) shrnují závěry studií v období 1980 až 2015. Studie rozčleněny do dvou skupin: studie zkoumající korporátní strategie (15 studií) a zkoumající specifické strategie (20 studií). ØMíra úspěšnosti realizace strategie se pohybovala kolem 50 %, u korporátní strategie kolem 60 %. ØVýzkum také ukázal, že míra úspěšnosti měla tendenci v čase růst. Časový trend ukázal na cca 30% úspěšnost v roce 1980 a 60% v roce 2015. To autoři vysvětlují pokrokem a schopnosti lépe využívat informace. Adobe Systems Kontrola a vyhodnocení Kontrola naplňování implementované strategie ØPředstavuje zpětnou vazbu zda byla zvolená strategie vhodně implementována a není potřeba nápravy Probíhá v rámci implementace a spočívá ve: 1.Sledování externích a interních faktorů, které mají vliv na přijatou strategii 2.Vyhodnocování dosahovaných výsledků –V průběhu pomocí „předstižných (průběžných)“ ukazatelů –Po skončení pomocí stanovených (zpožděných) ukazatelů 3.Návrh nutných korekcí v přijatém strategickém postupu Ø Ø Cíle stanoveny na principu SMART – musí umožňovat vyhodnocení (kritérium, míra jeho naplnění, termín) Adobe Systems Gap analýza Metoda vhodná k vyhodnocení plnění strategických cílů Øslouží k identifikaci a zkoumání rozdílů mezi současným a plánovaným stavem plnění strategického cíle prostřednictvím cílových hodnot ukazatelů Postup: 1.Výběr strategického cíle, u kterého budeme provádět GAP analýzu jeho plnění 2.Volba ukazatele pro hodnocení plnění zvoleného cíle 3.Zjištění reálně dosažené hodnoty ukazatele v době provádění analýzy 4.Srovnání s plánovanou hodnotou ukazatele pro daný časový horizont a identifikace potenciální mezery v plnění cílů. 5.Dle zjištěné mezery – identifikace příčin, úprava stávající strategie nebo stanovení nové novou Adobe Systems Balanced Scorecard (BSC) ØMetoda vyvinuta v 90. letech 20. století Robertem S. Kaplanem a Davidem P. Nortonem jako metoda řízení výkonnosti podniku Ø ØMetoda řízení výkonnosti podniku –Založena na řízení podle cílů (Management by objectives (MBO)) –Identifikaci základních determinant výkonnosti –Vzájemné provázanosti cílů ØDnes jedna z metod implementace strategického řízení Zdroj: Grasseová a kol. (2012) Adobe Systems Balanced Scorecard (BSC) Zkoumány čtyři perspektivy : ØFinanční perspektiva (vlastníci a jejich zájmy) ØZákaznická perspektiva (zákazník a jeho spokojenost) ØProcesní perspektiva (procesy a jejich průběh) ØUčení se a růst (zdroje nutné pro růst: lidské zdroje, IS, technika) Pro každou perspektivu stanoveny: ̶cíle (KPI – Key Performance Indicator) na principu SMART ̶akce vedoucí k dosažení. Zdroj: Grasseová a kol. (2012) Adobe Systems Strategické mapy V rámci aplikace metody BSC jsou konstruovány strategické mapy, které zachycují vzájemnou provázanost jednotlivých perspektiv ØCíle se navzájem podporují (dosažení cílů v oblasti perspektivy učení a růstu podporuje dosažení cílů v oblasti interních procesů, to k dosažení cílů v oblasti zákaznické a to v oblasti finanční perspektivy) Příklad strategické mapy a podpora cílů Zdroj: Fotr a kol. (2017) Zdroj: Grasseová (2017) Adobe Systems Aplikace metody BSC jako nástroje strategického řízení Zdroj: Fotr a kol. (2017) Adobe Systems Úkol 1 – Krok 2 seminární práce Doposud jste se rozdělili do týmů pro vypracování seminární práce a zvolili si konkrétní organizaci, pro kterou budete zpracovávat „Návrh strategie v oblasti řízení lidských zdrojů“ a tuto organizaci jste charakterizovali. Pokračujte v práci na kroku 2: Vliv organizačního kontextu na řízení lidských zdrojů. Popište poslání organizace, vizi, obecné cíle organizace a cíle v oblasti řízení lidských zdrojů. Pokud je to možné, zjistěte, zda firma realizuje strategické řízení případně jaké nástroje strategického řízení využívá. Popište a znázorněte organizační strukturu zvolené organizace. Adobe Systems Organizační struktura organizace Je výsledkem útvarové a procesní organizace Rozlišujeme: ‒Dle principu tvorby organizačních jednotek (funkčně a objektově specializované) ‒Dle nadřízenosti a podřízenosti (jednoliniový a víceliniový systém) ‒Dle rozpětí řízení (ploché a strmé organizační struktury) ØIndividuální, není jeden model vhodný pro všechny podniky (podoba závisí např. na velikosti organizace, typu činnost, povaze vlastníka a stylu řízení…) 1. Organizační strukturu chápeme jako formální strukturu organizačních jednotek organizace Adobe Systems Dle systému řízení: Liniová či liniově-štábní ̶Založená na funkční specializaci a jednoliniovém systému Divizionální ̶Založená na objektové specializaci a jednoliniovém systému Maticová ̶Kombinace funkční a objektové specializace ̶Víceliniový systém ̶ ̶ Základní typy organizačních struktur Liniově štábní organizační struktura ØVychází z jednoliniového systému ØJe založena na funkčním principu ØDoplněna o štáby (např. asistent ředitele, tiskový mluvčí, právní oddělení) ØŠtáby odlehčují řídícím instancím poskytují odborné poradenství, připravují podklady pro rozhodování, kontrolují plnění úkolů a plní další podpůrné funkce. Divizionální organizační struktura ØVychází z jednoliniového systému ØJe založena na objektové specializaci Divize zaměřeny ‒na konkrétní výkony (výrobky či služby), ‒popřípadě orientovány podle území. ØDále již podobu funkčně orientované organizační struktury Ø Centrální oddělení pomáhá poradenskou činností jak vedení podniku tak jednotlivým divizím popřípadě zastává určité konkrétní úkoly (dohled, vedení účetnictví). Maticová organizační struktura Vedení organizace Zásobování Výroba Odbyt Projekt 1 Projekt 2 Projekt 3 ØPrůnik funkčního a objektového principu na jedné úrovni řízení ØPostavena na víceliniovém systému Vhodná pro řízení projektů – průnikový pracovníci Adobe Systems Kontrolní otázky ̶Definujte řízení ̶Jaké fáze procesu řízení rozlišujeme? ̶Kdo je nositelem řízení v organizaci? ̶Jaký je rozdíl mezi klasickým a strategickým řízením? ̶Co je strategické řízení? ̶Co je strategie? ̶Jaký je rozdíl mezi strategickým, taktickým a operativním řízením? ̶Popište jednotlivé fáze strategického řízení ̶Co je Gap analýza a k čemu je vhodné ji použít? ̶Co je strategie lidských zdrojů? ̶Jaké strategie ŘLZ rozlišujeme? ̶Jaká jsou kritéria efektivní strategie? ̶Popište metodu Balanced Scorecard ̶ Adobe Systems Dotazy?