Adobe Systems Analýza vnějšího prostředí se zaměřením na oblast ŘLZ Vnější prostředí, makroprostředí, mezoprostředí, PEST(LE) analýza, Porterův model pěti sil, aplikace na ŘLZ VPLn4423/VPLn8802 Personální analýza a plánování Adobe Systems 2 Literatura ̶FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2. aktual. a přepr. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 9788027124992. (Kapitola 1) (e-prezenčka – první vydání z roku 2012) ̶HANZELKOVÁ, Alena, Miloslav KEŘKOVSKÝ a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 3. přepr. vyd. Praha: C.H. Beck, 2017. ISBN 9788074006371. (Kapitola 3) (e-prezenčka) ̶HANZELKOVÁ, Alena, Miloslav KEŘKOVSKÝ a Lubomír KOSTROŇ. Personální strategie: krok za krokem. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2012. ISBN 9788071795643. (Kapitola 4) (e-prezenčka) ̶ ̶ Adobe Systems Proces strategického řízení Organizování a vedení Strategické plánování Zdroj: Hanzelková a kol. (2017) Kontrola Fáze procesu strategického řízení: 1.Stanovení poslání (mise) a vize podniku 2.Stanovení předběžných strategických cílů 3.Realizace procesu strategického plánování ØStrategická analýza ØVymezení strategických cílů ØVypracování konkrétních strategií a výběr strategie 4.Implementace strategie 5.Kontrola Adobe Systems Strategická analýza Úkolem strategické analýzy je obstarání informací potřebných k řízení. Založena na analýze prostředí: 1. Analýze vnějšího prostředí (makroprostředí – existuje nezávisle na vůli podniku a mezoprostředí – podnik může částečně ovlivnit) 2. Analýze vnitřních zdrojů a schopností podniku (mikroprostředí – podnik je přímo ovlivňuje svou činností) Zdroj: Fotr a kol. (2020) SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analýza je nejznámější metoda analýzy prostředí organizace Politika Analýza vnějšího prostředí Analýza vnitřních zdrojů Porterův model pěti sil Portfoliová analýza PEST analýza Analýza firemních faktorů Vnější příležitosti a hrozby Silné a slabé stránky SWOT analýza Vybrané metody strategické analýzy Model 7S Model 7P Odvětvová analýza Analýza hodnotového řetězce Finanční analýza Adobe Systems Analýza vnějšího prostředí Jsou zkoumány faktory, které na podnik působí a mají vliv na jeho činnost Jejím cílem je: Øidentifikace faktorů, které na podnik působí a mají vliv na jeho činnost, Øanalýza jejich vývoje a predikce budoucího vývoje Øvyvození případných rizik, která mu z těchto oblastí hrozí a příležitosti, které se nabízí § Probíhá na dvou úrovních: ̶analýza faktorů, které podnik bezprostředně ovlivňují (analýza mezoprostředí) – konkurence, zákazníci, dodavatelé, odběratelé ̶analýzy faktorů, které působí na podnik i jeho mezoprostředí (analýza makroprostředí) - zejména ekonomické prostředí, legislativní a politické prostředí, technologické a sociální okolí ̶ Organizace Politika Adobe Systems Metoda analýzy vnějšího prostředí Nejčastěji užívané metody: ØPEST(LE) analýza či SLEPT ØOdvětvová analýza ØPorterův model pěti sil ØPortfoliová analýza ̶ ̶ Adobe Systems PEST(LE) analýza Název podle začátečních písmen vnějšího prostředí, které zkoumá ̶ Je zaměřena na zkoumání vlivů: ØPolitického ØEkonomického ØSociálního ØTechnologického prostředí Ø V rozšířené verzi také: ØLegislativního ØEkologického prostředí ̶ Známá také jako SLEPT nebo SLEPTE Adobe Systems V rámci politického a legislativního prostředí je zkoumáno: ØPolitická stabilita ØLegislativa vztahující se k danému odvětví ØPracovní právo ØDaňové právo ØRegulace v oblasti zahraničního obchodu ØOchrana životního prostředí PEST(LE) analýza Příklady faktorů relevantních pro oblast ŘLZ: •změny minimální mzdy •změny podmínek pro zaměstnance v daném odvětví (kvalifikační předpoklady) •změny v oblasti zaměstnávání určitých skupin osob (např. invalidních) •změny v oblasti zaměstnaneckých benefitů (daňová uznatelnost) •Změny v oblasti daňové (daň z příjmů, výše odvodů…) Příklad faktorů z hlediska strategie organizace jako celku: •politická orientace země a očekávané změny (např. levicové zaměření a očekávané vyšší zdanění příjmů) •regulace v daném odvětví (např. přísnější hygienické normy, možnosti využívání půdy a pozemků…) Adobe Systems V rámci ekonomického prostředí: ØVývoj hrubého domácího produktu (HDP) a fáze ekonomického cyklu ØÚroková míra ØInflace ØCeny surovin a energie ØNezaměstnanost a situace na pracovním trhu ØVýše mezd ØVývoj měnového kurzu PEST(LE) analýza Příklady faktorů relevantních pro oblast ŘLZ: •míra nezaměstnanosti a situace v konkrétním regionu •věkové složení populace a podíl osob v produktivním věku •vývoj mezd, očekávání a situace v konkrétním regionu Příklad faktorů z hlediska strategie organizace jako celku: •fáze ekonomického cyklu a související vývoj poptávky po produktech •změny úrokové míry a dopady na náklady cizího kapitálu Adobe Systems V rámci sociálního prostředí: ØVýše příjmů a životní úroveň ØŽivotní styl ØVzdělání a vzdělanostní struktura obyvatelstva ØVěková struktura a zdravotní stav obyvatelstva ØHodnoty a postoje (životní hodnoty, trávení volného času, preference) Ø PEST(LE) analýza Příklady faktorů relevantních pro oblast ŘLZ: •věkové složení populace a očekávaná participace na pracovním trhu •vzdělanostní struktura obyvatelstva a její vývoj •participace žen a studentů na pracovním trhu •situace v oblasti péče o děti, rodinu a seniory (ženy x rozvinutá infrastruktura) •životní hodnoty a preference a jejich vývoj (orientace na práci x orientace na rodinu a volný čas) Příklad faktorů z hlediska strategie organizace jako celku: •stárnutí populace a zaměření se na potřeby pro segment seniorů •růst životní úrovně a formování nových trhů (luxusní zboží pro bohaté) Adobe Systems V rámci technologického prostředí: ØNové technologie a možnosti ØPodpora vlády v oblasti výzkumu a vývoje PEST(LE) analýza Do analýzy mohou být také přidány další vlivy vnějšího prostředí, které podnik významným způsobem ovlivňují. Často přidáváno ekologické prostředí: ØEkologické normy a omezení ØKlimatické změny Příklady faktorů relevantních pro oblast ŘLZ: §AI (umělá inteligence) a možnosti jejího využití §možnosti práce na dálku §možnost mechanizace a nahrazování lidské práce §informační systémy v oblasti řízení lidských zdrojů a digitalizace agend Příklad faktorů z hlediska strategie organizace jako celku: •přizpůsobení nabízených produktů novým technologickým možnostem a trendům (videokazety – cd – flash disk, pevná linka – mobilní telefony) •využití nových technologií ve výrobě (3D tisk, výrobní linky…) Adobe Systems Odvětvová analýza (analýza oborového okolí) Analýza oborového okolí podniku (mezoprostředí) a zkoumání faktorů, které firmu bezprostředně ovlivňují. Zaměřuje se na situaci ve třech hlavních sektorech: 1.Zákazníci 2.Dodavatelé 3.Konkurenti ØAnalýza situace v těchto oblastech, vyhledávání příležitostí a hrozeb a reakce na ně Adobe Systems Zákazníci ̶identifikace kupujících a faktorů, které jsou klíčové z hlediska rozhodnutí nakoupit ̶analýza demografických faktorů ovlivňujících poptávku a její strukturu (věková struktura populace a její změny, změny preferencí, změny příjmů) ̶Analýza geografických faktorů (dostupnost provozoven, distribuční kanály) Konkurence ̶počet a struktura konkurentů v odvětví ̶náklady na vstup do odvětví a výstup z odvětví (potenciální noví konkurenti) ̶existence substitutů a jejich dostupnost ̶strategie dosavadních konkurentů (vyvíjí nový výrobek, mění náklady na reklamu, vývoj tržního podílu…) Dodavatelé ̶počet dodavatelů a závislost na nich ̶náklady při změně dodavatele ̶možnosti získání nových dodavatelů Odvětvová analýza Adobe Systems Porterův model pěti sil (analýza konkurenčního prostředí) Vychází z poznání, že strategická pozice organizace závisí na struktuře a vývoji na trhu, na kterém působí (v odvětví) Pozice organizace je formována 5 základními faktory (konkurenční síly): 1.Vyjednávací silou zákazníků 2.Vyjednávací silou dodavatelů 3.Hrozbou vstupu nových konkurentů 4.Hrozbou substitutů 5.Rivalitou firem, které působí na daném trhu ØNa základě situace na trhu (v odvětví) jsou identifikovány příležitosti a hrozby a je formována konkrétní strategie Adobe Systems Konkurence na trhu ̶síla konkurence v odvětví a zejména rivalita mezi konkurenty ̶velikost a síla konkurentů, jejich strategie, náklady na opuštění odvětví, rychlost růstu trhu Hrozba vstupu nových konkurentů ̶analyzovány překážky, které brání ve vstupu nových konkurentů ̶velikost potřebných kapitálových vstupů, přístup k distribučním kanálům, legislativa (zda vstup neomezuje), síla image našeho produktu, výjimečnost našeho produktu, existence úspor z rozsahu Hrozba substitutů ̶analyzována situace na trhu substitučních produktů (produkty uspokojující stejnou potřebu) ̶například u výrobce elektromobilů situace na trhu s hybridními automobily Vyjednávací síla dodavatelů ̶do jaké míry je podnik ovlivněn dodavateli ̶kolik má dodavatelů, jak vysoké jsou náklady při změně dodavatele, možnost nových dodavatelů Vyjednávací síla zákazníků (zprostředkovatelů) ̶do jaké míry je podnik ovlivněn kupujícími a jaká je jejich síla ̶kolik má odběratelů (zákazníků), síla a tlak zprostředkovatelů, citlivost zákazníků na cenu, dostupnost substitutů, dostupnost informací Porterův model pěti sil Adobe Systems Zákazníci (a zaměstnanci) ‒Požadavky a preference zákazníků (průzkumy spokojenosti zákazníků) – výzvy pro oblast motivace, kvalifikace, firemní kultury ‒Kvalifikační požadavky na konkrétní pracovní pozice a doba nutná k doplnění kvalifikace ‒Existence odborů a jejich vyjednávací pozice Konkurence (ostatní firmy) ̶Počet firem v okolí poptávající danou pracovní pozici (např. řidiče, nekvalifikovanou pracovní sílu…) ̶Podmínky nabízející konkurentem (výše mzdy, práce z domova, benefity…) ̶Náklady na dojíždění ke konkurenci (vzdálenost konkurentů) ̶Sdílení pracovníků (např. v oblasti inspekce bezpečnosti práce…) ̶Možnost spolupráce s jinými firmami v oblasti lidských zdrojů (sezonnost, sdílená školka, společná školení…) Dodavatelé ̶Důležití dodavatelé a vztahy s nimi (dodavatelé materiálu, surovin, ale také pracovní síly) – výzvy pro oblast motivace, kvalifikace, firemní kultury ̶Personální agentury a možnost jejich využití Odvětvová analýza v oblasti ŘLZ Adobe Systems Situace na trhu práce daného odvětví ̶Nabídka dané pracovní pozice na pracovním trhu (počet žadatelů o zaměstnání) ̶Vývoj počtu absolventů škol ̶Výše mezd v daném odvětví (obvyklá pro danou pracovní pozici) a její vývoj Odvětvová analýza v oblasti ŘLZ Adobe Systems Portfoliová analýza – Bostonská matice Cílem identifikovat perspektivní oblasti a zdroje směřovat do těchto oblastí Vyvinula společnost Boston-Consulting-Group, dle zjištění, že výnosový potenciál firmy je určován zejména: ̶tržním podílem (podíl produkce firmy na celkovém tržním množství, popřípadě množství dodávaném největším konkurentem) ̶tržním růstem (růstovým potenciálem daného segmentu – vývoj tržeb) ̶ Bostonská matice portfolia (Matice Boston-portfolia, BCG matice) ̶oblasti podniku rozděleny do matice o 4 polích dle relativního tržního podílu a tržního růstu ̶Na základě podílu obratu oblastí na celkovém obratu firmy jsou oblastem přiděleny plochy kružnice ̶ Poznámka: Někteří autoři řadí mezi metody analýzy vnitřního prostředí (např. Sedláčková a Buchta (2007), Cimbálníková (2012)). My budeme vycházet z Hanzelková a kol. (2017) nebo Bělohlávek a kol. (2006) a řadit mezi metody analýzy vnějšího prostředí. Adobe Systems Bostonská matice portfolia – BCG matice SO4 SO2 SO7 SO3 SO6 „Hvězdy“ „Dojné krávy“ „Problémové výrobky (psi)“ % Relativní tržní podíl nízký vysoký „Otazníky“ SO…strategická oblast (konkrétní produkt) 0,1 1 10 Adobe Systems Jednotlivé oblasti podniku můžeme rozdělit do čtyř skupin: Dojné krávy ̶oblasti s vysokým relativním tržním podílem, ale nízkým růstem ̶jsou v současnosti významným zdrojem příjmů, v budoucnu lze očekávat útlum ̶oblast, kam by již neměly směřovat investice. Hvězdy ̶oblasti s vysokým relativním tržním podílem, a vysokým tržním růstem ̶představují budoucí zdroje příjmů podniku ̶sem by měly směřovat investice podniku Otazníky ̶oblasti s nízkým tržním podílem a vysokým tržním růstem ̶tržní podíl podniku je slabý, proto je zde riziko vyšších nákladů a popřípadě nižší kvality doplňkových služeb ̶podnik by měl zvážit, zda bude investovat do této oblasti, či se z ní odejde Psi ̶strategické oblasti, jejichž trh roste pomalu nebo se zužuje a které vykazují malý tržní podíl ̶podnik by měl aktivity v této oblasti omezovat popřípadě modifikovat Bostonská matice portfolia SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Hrozby 1.… 2.… 3.… 4.… n… 1.… 2.… 3.… 4.… n … Analýza vnitřního prostředí Analýza vnějšího prostředí SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Hrozby 1.Změna životního stylu a růst poptávky 2.Vertikální integrace (koupě nebo vytvoření organizace, která zajištuje dodávku surovin nebo distribuci produktů) 3.Vstup na nové trhy 4.Využití flexibilních forem práce n… 1.Vstup nového konkurenta na trh 2.Rostoucí ceny energií 3.Ekonomická recese a pokles poptávky 4.Stárnutí populace a pokles ekonomicky aktivních n … Analýza vnitřního prostředí Analýza vnějšího prostředí Adobe Systems Příklad Cestovní kancelář Aura, s.r.o. má ve své nabídce pobytové zájezdy v pěti hlavních destinacích: Chorvatsko, Itálie, Turecko, Řecko, Španělsko. V tabulce níže jsou uvedeny údaje za rok 2021 a 2022. Zároveň také vybrané údaje pro největšího konkurenta firmy. ̶Analyzujte pomocí Bostonské matice portfolia CK Aura, s.r.o. a definujte vhodné strategie pro jednotlivé oblasti. v mil. Kč Tržby CK Aura 2021 Tržby CK Aura 2022 Tržby největší konkurent 2022 Chorvatsko 100 110 550 Itálie 110 130 260 Turecko 390 360 1200 Řecko 600 750 250 Španělsko 800 850 170 Adobe Systems Příklad - řešení v % Tržní růst Relativní tržní podíl Podíl na obratu Chorvatsko Itálie Turecko Řecko Španělsko v mil. Kč Tržby CK Aura 2021 Tržby CK Aura 2022 Tržby největší konkurent 2022 Chorvatsko 100 110 550 Itálie 110 130 260 Turecko 390 360 1200 Řecko 600 750 250 Španělsko 800 850 170 Adobe Systems Příklad - řešení Tržní růst (v %) Relativní tržní podíl Podíl na obratu (v %) Chorvatsko 10 0,2 5 Itálie 18 0,5 6 Turecko -8 0,3 16 Řecko 25 3 34 Španělsko 6 5 39 v mil. Kč Tržby CK Aura 2021 Tržby CK Aura 2022 Tržby největší konkurent 2022 Chorvatsko 100 110 550 Itálie 110 130 260 Turecko 390 360 1200 Řecko 600 750 250 Španělsko 800 850 170 Celkem 2200 Adobe Systems 0,1 1 10 Příklad - řešení v % Tržní růst (%) Relativní tržní podíl Podíl na obratu (%) Chorvatsko 10 0,2 5 Itálie 18 0,5 6 Turecko -8 0,3 16 Řecko 25 3 34 Španělsko 6 5 39 „Hvězdy“ „Dojné krávy“ „Problémové výrobky (psi)“ % Relativní tržní podíl nízký vysoký „Otazníky“ Adobe Systems Příklad - řešení v % Tržní růst (%) Relativní tržní podíl Podíl na obratu (%) Chorvatsko 10 0,2 5 Itálie 18 0,5 6 Turecko -8 0,3 16 Řecko 25 3 34 Španělsko 6 5 39 Řecko „Hvězdy“ „Dojné krávy“ „Problémové výrobky (psi)“ 0,1 1 10 -10 10 30 % Relativní tržní podíl nízký vysoký „Otazníky“ Itálie Turecko Španělsko Chorvatsko Tržní růst Strategie Chorvatsko Otazníky omezení? Itálie Otazníky expanze? Turecko Psi omezení Řecko Hvězda expanze Španělsko Dojná kráva stabilizace Strategie: stabilizace, expanze, omezení Adobe Systems 29 Úkol 1 – Krok 3 seminární práce Doposud jste získali jen neúplné informace o organizaci, v níž plánujete řízení LZ a o jejím vnějším prostředí. Začněte pracovat na kroku 3: Analýza vnitřního a vnějšího prostředí organizace Proveďte analýzu vnějšího prostředí organizace se zaměřením na oblast lidských zdrojů. Vypracujte PEST(LE) analýzu a odvětvovou analýzu pro oblast LZ. Identifikujte hlavní příležitosti a hrozby, které z analýzy pro organizaci plynou. Adobe Systems 30 Zdroje informací Informace ze statistik obyvatelstva a pracovních sil, školské statistiky, statistiky zaměstnanosti, očekávané změny pracovněprávní legislativy ̶populační prognózy (https://www.czso.cz/csu/czso/populacni-prognoza-cr-do-r2050-n-g9kah2fe2x) ̶ ̶Statistiky práce, míra nezaměstnanosti, počet nezaměstnaných (www.czso.cz) ̶ ̶Informace od úřadů práce ̶ ̶Informace ze sčítání lidu ̶ ̶Analýzy vývoje na trhu práce (např. https://amsp.cz/wp-content/uploads/2023/06/ANALYZA_Zamestnanci_06_2023.pdf) ̶ Zdroj: Český statistický úřad (https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf?page=vystup-objekt-parametry&z=T&f=TABULKA&katalog=3 0853&sp=A&skupId=766&pvo=ZAM11-A&c=v3%7E3__RP2023&str=v194) Adobe Systems Kontrolní otázky ̶Jak členíme prostředí v rámci organizace? ̶Co je cílem strategické analýzy a na čem je založena? ̶Co je cílem analýzy vnějšího prostředí organizace? ̶Jaké metody analýzy vnějšího prostředí znáte? ̶Popište PEST(LE) analýzu ̶Popište odvětvovou analýzu ̶Popište Porterův model pěti sil ̶Popište Portfoliovou analýzu (Bostonskou matici) ̶Jaký je vztah mezi analýzou vnějšího prostředí a SWOT analýzou? Adobe Systems Dotazy?