Adobe Systems Analýza vnitřního prostředí se zaměřením na oblast ŘLZ Analýza firemních faktorů, analýza hodnotového řetězce, metoda 7S, metoda 7P, analýzy v oblasti LZ Adobe Systems 2 Literatura ̶FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2. aktual. a přepr. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 9788027124992 (Kapitola 1) (e-prezenčka – první vydání z roku 2012) ̶HANZELKOVÁ, Alena, Miloslav KEŘKOVSKÝ a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 3. přepr. vyd. Praha: C.H. Beck, 2017. ISBN 9788074006371. (Kapitola 5) (e-prezenčka) ̶HANZELKOVÁ, Alena, Miloslav KEŘKOVSKÝ a Lubomír KOSTROŇ. Personální strategie: krok za krokem. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2012. ISBN 9788071795643. (Kapitola 4) (e-prezenčka) ̶HORVÁTHOVÁ, Petra, Jiří BLÁHA a Andrea ČOPÍKOVÁ. Řízení lidských zdrojů: nové trendy. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-430-1. (Kapitola 7) (e-prezenčka) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Proces strategického řízení Organizování a vedení Strategické plánování Zdroj: Hanzelková a kol. (2017) Kontrola Fáze procesu strategického řízení: 1.Stanovení poslání (mise) a vize podniku 2.Stanovení předběžných strategických cílů 3.Realizace procesu strategického plánování ØStrategická analýza ØVymezení strategických cílů ØVypracování konkrétních strategií a výběr strategie 4.Implementace strategie 5.Kontrola Adobe Systems Strategická analýza Úkolem strategické analýzy je obstarání informací potřebných k řízení. Založena na analýze prostředí: 1. Analýze vnějšího prostředí (makroprostředí – existuje nezávisle na vůli podniku a mezoprostředí – podnik může částečně ovlivnit) 2. Analýze vnitřních zdrojů a schopností podniku (mikroprostředí – podnik je přímo ovlivňuje svou činností) Zdroj: Fotr a kol. (2020) SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analýza je nejznámější metoda analýzy prostředí organizace Politika Analýza vnějšího prostředí Analýza vnitřních zdrojů Porterův model pěti sil Portfoliová analýza PEST analýza Analýza firemních faktorů Vnější příležitosti a hrozby Silné a slabé stránky SWOT analýza Vybrané metody strategické analýzy Model 7S Model 7P Odvětvová analýza Analýza hodnotového řetězce Finanční analýza Adobe Systems Analýza vnitřního prostředí Jsou zkoumány faktory působící přímo v podniku (vnitřní zdroje podniku) Jejím cílem je: Øanalýza stavu klíčových hodnototvorných faktorů v podniku, vztahů mezi nimi a způsobu jejich využívání, Øvyvození silných a slabých stránek organizace § ̶ Organizace Politika Adobe Systems Vnitřní zdroje organizace – výrobní faktory Výstup (Výrobky a služby) Výrobní faktory Podnikohospodářské pojetí •Řídící práce •Výkonná práce •Dlouhodobý majetek •Materiál Organizace Zásobo-vání Produkce výkonů (výroba) Odbyt Financování a investiční činnost Personální činnost (řízení LZ) Vědecko-technická činnost Správa Primární funkce – zásobování, produkce výkonů (výroba), odbyt. Podpůrné funkce – řízení LZ, financování, investiční činnost, vědecko-technická činnost, správa. Výrobní faktory Mikroekonomické pojetí •Práce •Půda (přírodní zdroje) •Kapitál (kapitálové statky) Vstupy (výrobní faktory) Způsob využití VF (procesy) Adobe Systems 8 Co tvoří vnitřní prostředí organizace? ØOrganizační zdroje ØVýrobní faktory (materiál, hmotný majetek, řídící a výkonná práce) ØOrganizační struktura ØOrganizační procesy Øvýrobní procesy, zásobovací, odbytové, výzkum a vývoj, řízení lidských zdrojů, finance a účetnictví, informační systémy ØManagement organizace ØPlánování a rozhodování, organizování a koordinace, vedení, komunikace, hodnocení a kontrola ØOrganizační kultura Způsob využití zdrojů Adobe Systems Metody analýzy vnitřních zdrojů Nejčastěji užívané metody: ØAnalýza firemních faktorů ØAnalýza hodnotového řetězce ØModel 4(7)P (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Planning) ØModel 7S (Strategie, Struktura, Styl řízení, Spolupracovníci, Schopnosti, Systémy, Sdílené hodnoty) ØFinanční analýza ̶ ̶ Adobe Systems Analýza firemních faktorů Zjištění stavu zdrojů (výrobních faktorů a zdrojů financování) ̶majetek podniku (dlouhodobý a oběžný) - množství, kvalita, finanční náročnost ̶řídící a výkonná práce – její množství, kvalita, finanční náročnost ̶finanční zdroje a možnost přístupu k nim. Zjištění míry využívání zdrojů ̶míra využívání majetku, pracovní síly, finančních zdrojů ̶míra prostředků vázaná v jednotlivých oblastech Øpředmětem zejména finanční analýzy Posouzení flexibility zdrojů ̶flexibilita pracovní síly, využitelnost strojů, prostředky vázané v majetku Benchmarking → srovnání s vybraným konkurentem (či odvětvím) Adobe Systems Analýza firemních faktorů Hanzelková a kol. (2017) pracují s následujícím vymezením firemních faktorů: ØFaktory vědecko-technického rozvoje ØMarketingové a distribuční faktory ØFaktory výroby a řízení výroby ØFaktory podnikových a pracovních zdrojů ØFaktory finanční a rozpočtové David a David (2017) doporučují analýzu následujících faktorů: Ø Management Ø Produkce/Výroba (proces, zásobování, lidské zdroje, množství, kvalita) Ø Marketing Ø Financování Ø Věda a výzkum Ø Manažerský informační systém Adobe Systems Analýza hodnotového řetězce Organizace není jen soubor výrobních faktorů. Firemní zdroje chápány jako veškeré aktivity (činnosti) probíhající v podniku ve vzájemných interakcích, včetně výrobních faktorů a podpůrných činností. Porterův hodnotový řetězec - popisuje proces tvorby a poskytování hodnoty v podniku ØAnalýza jednotlivých činností a jejich efektivnosti zásobovací výrobní odbytová funkce funkce funkce Finanční a správa Vědecko-technická Personální Investiční •Zaměření na faktory, které ovlivňují cenu a na činnosti, které můžou mít vliv na diferenciaci •Zaměření na faktory, které ovlivňují náklady a na činnosti, vykazují velký či rostoucí procentní podíl nákladů. ØBenchmarking Adobe Systems Model 7P Je rozšířenou verzí metody 4P užívané zejména v marketingu pro stanovení optimálního marketingového mixu ØVhodná také k analýza vnitřního prostředí Zkoumány následující oblasti: ØProduct (produkt) ØPrice (cena) ØPlace (trh, distribuce) ØPromotion (propagace) ØPeople (lidské zdroje) ØProcess (proces) ØPlanning (plánování) Ø Vhodné doplnit o finanční analýzu (posouzení finanční výkonnosti podniku) Zahrnutí dalšího aspektu: ØPerformance (výkonnost) Adobe Systems Finanční analýza podniku Cílem je zhodnotit finanční výkonnost podniku ØZákladní technikou je poměrová analýza – analýza založená na poměrových ukazatelích Hlavní skupiny užívaných poměrových ukazatelů: Øukazatele rentability Øukazatele aktivity Øukazatele zadluženosti Øukazatele likvidity Ø ØV oblasti ŘLZ ukazatele produktivity lidských zdrojů Adobe Systems Ukazatele rentability ̶ Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) = ̶ ̶ Rentabilita aktiv (ROA) = ̶ ̶ Rentabilita tržeb (ROS) = ̶ EAT (nebo EBIT) tržby EBIT aktiva EAT vlastní kapitál EAT … zisk po zdanění (čistý zisk) EBIT … zisk před zdaněním a placením nákladových úroků Vyšší hodnota → vyšší zhodnocení vloženého kapitálu Zhodnocení: v rámci hodnot odvětví či nejúspěšnějších konkurentů Kolik korun zisku připadá na korunu vloženého kapitálu Kolik korun zisku připadá na korunu tržeb Adobe Systems Ukazatele aktivity Obrat zásob(v počtech obratů za rok) = ̶ Obrat stálých aktiv(v počtech obratů za rok) = ̶ Obrat oběžných aktiv(v počtech obratů za rok) = ̶ Obrat celkových aktiv(v počtech obratů za rok) = ̶ ̶ Průměrná doba inkasa (ve dnech) = ̶ ̶ pohledávky roční tržby/365 tržby zásoby tržby stálá aktiva tržby oběžná aktiva tržby celková aktiva Vypovídá o tom, jak efektivně firma hospodaří se svými aktivy (majetkem). Jak je využívá k vytváření tržeb. Vyšší hodnota → lepší využívání majetku (aktiv) Nižší hodnota → rychlejší inkaso pohledávek Zhodnocení: v rámci hodnot odvětví či nejúspěšnějších konkurentů Jak rychle zákazníci platí. Adobe Systems Ukazatele zadluženosti Celková zadluženost = ̶ ̶ ̶ Krytí úroků = ̶ ̶ EBIT (zisk před úroky a zdaněním) Nákladové úroky cizí zdroje celková aktiva Vypovídá o celkové zadluženosti firmy a její schopnosti splácet dluhy Vyšší hodnota → lepší schopnost firmy splácet úroky z dluhy Vyšší hodnota → vyšší zadluženost podniku Zhodnocení: v rámci hodnot odvětví či nejúspěšnějších konkurentů Adobe Systems Ukazatele likvidity Běžná likvidita = ̶Likvidita 3. stupně ̶ Rychlá likvidita = ̶Likvidita 2. stupně ̶ Pohotová likvidita = ̶Likvidita 1. stupně oběžná aktiva krátkodobé závazky oběžná aktiva - zásoby krátkodobé závazky krátkodobý fin. majetek + peněžní prostředky krátkodobé závazky Vypovídá o schopnosti firmy uspokojit své splatné závazky Vyšší hodnota → lepší schopnost firmy hradit své krátkodobé závazky (ale pozor, příliš vysoké hodnoty znamenají nevyužité prostředky vázané v oběžných aktivech) Zhodnocení: v rámci hodnot odvětví či nejúspěšnějších konkurentů Adobe Systems Ukazatele v oblasti LZ Výnosy na pracovníka (produktivita práce)= ̶ Náklady na pracovníka = Osobní náklady na pracovníka = ̶ Zisk na pracovníka = nebo Ekonomická přidaná hodnota na pracovníka = Mzdová produktivita práce = Celkové výnosy PPÚ EBIT PPÚ Ukazatele produktivity práce, ziskovosti a nákladovosti PPÚ – přepočtený počet pracovníků na plný úvazek EBIT – zisk před zdaněním a placenými úroky EBT – zisk před zdaněním EAT – čistý zisk Celkové náklady PPÚ EAT-náklady vlastního kapitálu PPÚ Celkové výnosy Osobní náklady Celkové výnosy lze nahradit tržbami – lépe odrážejí provozní činnost organizace Osobní náklady PPÚ EBT PPÚ Adobe Systems Ukazatele v oblasti LZ Podíl osobních nákladů na celkových nákladech = Návratnost investic do lidského kapitálu (HC ROI) = Osobní náklady Celkové náklady Celkové výnosy – (náklady - osobní náklady) Osobní náklady Ukazatele produktivity práce, ziskovosti a nákladovosti Adobe Systems Postup finanční analýzy 1.Horizontální analýza – rozbor absolutních ukazatelů a jejich vývoj v čase (vývoj aktiv, pasiv, nákladů, výnosů) 2.Vertikální analýza – rozbor struktury rozvahy a výkazu zisků a ztrát (procentní podíl jednotlivých položek na celku) 3.Analýza poměrových ukazatelů ̶výpočet poměrových ukazatelů za sledovaný podnik, ̶komparace poměrových ukazatelů s odvětvovými průměry (sektorová a odvětvová analýza), resp. s vybraným konkurentem (benchmarking) ̶hodnocení vývoje poměrových ukazatelů v čase (trendová analýza), ̶hodnocení vzájemných vztahů mezi poměrovými ukazateli (např. Du-Pont analýza, pyramidový rozklad) ̶návrh opatření (analýza identifikuje slabá a silná místa podniku a slouží jako podklad pro SWOT analýzu a finanční řízení) Zdroj dat: ØFinanční výkazy (Rozvaha + Výkaz zisků a ztrát). Dostupné ve Veřejném rejstříku a Sbírce listin (https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik) Adobe Systems Poměrové ukazatele - přehled Poznámka: *dle Synek a kol. (2011) EBIT … VH před zdaněním a placenými úroky EAT … VH po zdanění ØSituaci podniku hodnotíme v kontextu hodnot dosahovaných v daném odvětví či vybraným konkurentem ØPotřebná data: Ministerstvo průmyslu a obchodu: Finanční analýza podnikové sféry pro konkrétní rok. Dostupné na: https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/analyticke-materialy-a-statistiky/analyticke-materialy/ Adobe Systems Úkol 1 – Finanční analýza Podnik působící v oblasti maloobchodu a velkoobchodu vykázal následující údaje (v tis. Kč). Podnik má 5 zaměstnanců (přepočteno na plný úvazek). a) Vypočítejte základní poměrové ukazatele rentability, likvidity, aktivity a zadluženosti. Jak byste hodnotili finanční situaci podniku? b) Vypočítejte ukazatele v oblasti LZ. Předpokládejme, že náklady vlastního kapitálu jsou 10 %. Adobe Systems Úkol 1 b) A ROZVAHA (v tis. Kč) P 1. Dl. majetek 7 460,5 1. Vlastní kapitál 8 151 Dl. nehmotný majetek 260,5 Základní kapitál 2 250 Dl. hmotný majetek 7 200 Kapitálové fondy Dl. finanční majetek Fondy ze zisku 2. Oběžná aktiva 11 190 VH minulých let 5 050 Zásoby 3 730 VH běžného období 850,5 Pohledávky 5 595 2. Cizí zdroje 10 500 Kr. finanční majetek Rezervy 500 Peněžní prostředky 1 865 Závazky Dl. závazky 2 000 Kr. závazky 8 000 3. Časové rozlišení aktiv 3. Časové rozlišení pasiv 18650,5 18650,5 *dle Synek a kol. (2011) VÝKAZ ZISKŮ A ZTRÁT (v tis.Kč) Provozní výnosy 45000 Tržby za prodané zboží 45000 Provozní náklady 43300 Náklady na prodané zboží 36000 Spotřeba energie a služeb 3000 Osobní náklady 3500 Úpravy hodnot dl. majetku (odpisy) 800 Provozní výsledek hospodaření 1700 Finanční výnosy 0 Finanční náklady 650 Nákladové úroky 650 Finanční výsledek hospodaření -650 Výsledek hospodaření před zdaněním 1050 Daň z příjmů 199,5 Výsledek hospodaření po zdanění 850,5 EBIT = zisk před zdaněním + nákladové úroky EAT (zisk po zdanění) PPÚ = 5 Adobe Systems Úkol 1 – řešení a) *dle Synek a kol. (2011) EBIT = zisk před zdaněním + nákladové úroky = 1050+650 = 1700 EAT (zisk po zdanění) = 850,5 Zhodnocení: v kontextu doporučených hodnot a srovnání se situací v odvětví či vybraným úspěšným konkurentem Adobe Systems Úkol 1 b) A ROZVAHA (v tis. Kč) P 1. Dl. majetek 7 460,5 1. Vlastní kapitál 8 151 Dl. nehmotný majetek 260,5 Základní kapitál 2 250 Dl. hmotný majetek 7 200 Kapitálové fondy Dl. finanční majetek Fondy ze zisku 2. Oběžná aktiva 11 190 VH minulých let 5 050 Zásoby 3 730 VH běžného období 850,5 Pohledávky 5 595 2. Cizí zdroje 10 500 Kr. finanční majetek Rezervy 500 Peněžní prostředky 1 865 Závazky Dl. závazky 2 000 Kr. závazky 8 000 3. Časové rozlišení aktiv 3. Časové rozlišení pasiv 18650,5 18650,5 VÝKAZ ZISKŮ A ZTRÁT (v tis.Kč) Provozní výnosy 45000 Tržby za prodané zboží 45000 Provozní náklady 43300 Náklady na prodané zboží 36000 Spotřeba energie a služeb 3000 Osobní náklady 3500 Úpravy hodnot dl. majetku (odpisy) 800 Provozní výsledek hospodaření 1700 Finanční výnosy 0 Finanční náklady 650 Nákladové úroky 650 Finanční výsledek hospodaření -650 Výsledek hospodaření před zdaněním 1050 Daň z příjmů 199,5 Výsledek hospodaření po zdanění 850,5 Podnik má 5 zaměstnanců (přepočteno na plný úvazek) Adobe Systems Poměrový ukazatel Vzorec Výpočet Výnosy na pracovníka Výnosy/PPÚ =45 000/5= 9 000 tis. Náklady na pracovníka Náklady/PPÚ =(43 300+650)/5= 8 790 tis. Osobní náklady na pracovníka Osobní náklady/PPÚ = 3 500/5 = 700 tis. Zisk na pracovníka EBIT/PPÚ nebo EBT/PPÚ =1 700/5 = 340 tis. nebo = 1 050/5= 210 tis. EVA na pracovníka (EAT-náklady vlastního kapitálu)/PPÚ = ((850,5 – (0,1x8151 ))/5= 7,08 tis. Mzdová produktivita práce Výnosy/osobní náklady = 45 000/3 500 = 12,86 Podíl osobních nákladů na celkových nákladech Osobní náklady/celkové náklady = 3 500/(43 300+650)=0,08 (x100= 8 %) Návratnost investic do lidského kapitálu (HC ROI) (Výnosy – (náklady –osobní náklady))/osobní náklady =45000-(43950-3500)/3500=4550/3500=1,3 Úkol 1 – řešení b) EBIT = zisk před zdaněním + nákladové úroky = 1050+650 = 1700 tis. EAT (zisk po zdanění) = 850,5 tis. PPÚ = 5 Zhodnocení: v kontextu srovnání se situací v odvětví či vybraným úspěšným konkurentem VÝKAZ ZISKŮ A ZTRÁT (v tis.Kč)1050 Provozní výnosy 45000 Tržby za prodané zboží 45000 Provozní náklady 43300 Náklady na prodané zboží 36000 Spotřeba energie a služeb 3000 Osobní náklady 3500 Úpravy hodnot dl. majetku (odpisy) 800 Provozní výsledek hospodaření 1700 Finanční výnosy 0 Finanční náklady 650 Nákladové úroky 650 Finanční výsledek hospodaření -650 Výsledek hospodaření před zdaněním 1050 Daň z příjmů 199,5 Výsledek hospodaření po zdanění 850,5 A ROZVAHA (v tis. Kč) P 1. Dl. majetek 7 460,5 1. Vlastní kapitál 8 151 Dl. nehmotný majetek 260,5 Základní kapitál 2 250 Dl. hmotný majetek 7 200 Kapitálové fondy Dl. finanční majetek Fondy ze zisku 2. Oběžná aktiva 11 190 VH minulých let 5 050 Zásoby 3 730 VH běžného období 850,5 Pohledávky 5 595 2. Cizí zdroje 10 500 Kr. finanční majetek Rezervy 500 Peněžní prostředky 1 865 Závazky Dl. závazky 2 000 Kr. závazky 8 000 3. Časové rozlišení aktiv 3. Časové rozlišení pasiv 18650,5 18650,5 Adobe Systems Úkol 2 – Případová studie Společnost Maximus Resort, a. s. provozuje Hotel Maximus Resort a Hotel Sen. S využitím účetních výkazů firmy vypočítejte ukazatele finanční analýzy v oblasti LZ v roce 2021. Předpokládejme, že náklady vlastního kapitálu jsou 10 %. Potřebné údaje najdete ve Veřejném rejstříku a Sbírce listin (či přes Administrativní registr ekonomických subjektů - ARES). https://ares.gov.cz/ Adobe Systems Poměrový ukazatel Vzorec Výpočet Výnosy na pracovníka Výnosy/PPÚ Náklady na pracovníka Náklady/PPÚ Osobní náklady na pracovníka Osobní náklady/PPÚ Zisk na pracovníka EBIT/PPÚ nebo EBT/PPÚ EVA na pracovníka (EAT-náklady vlastního kapitálu)/PPÚ Mzdová produktivita práce Výnosy/osobní náklady Podíl osobních nákladů na celkových nákladech Osobní náklady/celkové náklady Návratnost investic do lidského kapitálu (HC ROI) (Výnosy – (náklady –osobní náklady))/osobní náklady Úkol 2 – řešení 2021 EBIT = VH před zdaněním+nákladové úroky= = -521 +10 606 = 10 085 tis. EBT (VH před zdaněním) = -521 EAT (VH za účetní období) = -813 tis. PPÚ (s.15 výroční zprávy) = 98 osob Výnosy (čistý obrat za úč. období) = 175 209 Náklady = 175 730 Osobní náklady = 51 784 Vlastní kapitál = 77 681 Zhodnocení: v kontextu vývoje ukazatelů v čase (roky 2020, 2019 …) a srovnání se situací v odvětví či vybraným úspěšným konkurentem (benchmarking) Výnosy – VH před zdaněním Adobe Systems Poměrový ukazatel Vzorec Výpočet Výnosy na pracovníka Výnosy/PPÚ = 175 209/98 = 1 787,847 tis. Kč Náklady na pracovníka Náklady/PPÚ = 175 730/98 = 1 793,163 tis. Kč Osobní náklady na pracovníka Osobní náklady/PPÚ = 51 784/98 = 528,408 tis. Kč Zisk na pracovníka EBIT/PPÚ nebo EBT/PPÚ =10 085/98 = 102,908 tis. Kč nebo = -521/98 = - 5,316 tis. Kč EVA na pracovníka (EAT-náklady vlastního kapitálu)/PPÚ = ((-813 – (0,1x77 681 ))/98= - 87,562 tis. Kč Mzdová produktivita práce Výnosy/osobní náklady = 175 209/51 784 = 3,383 Kč Podíl osobních nákladů na celkových nákladech Osobní náklady/celkové náklady = 51 784/175 730=0,295 (x100= 29,5 %) Návratnost investic do lidského kapitálu (HC ROI) (Výnosy – (náklady –osobní náklady))/osobní náklady =175 209-(175 730 -51 784)/51 784=51 263/51 784 = 0,990 (x100 = 99 %) Úkol 2 – řešení 2021 EBIT = VH před zdaněním+nákladové úroky= = -521 +10 606 = 10 085 tis. EBT (VH před zdaněním) = -521 EAT (VH za účetní období) = -813 tis. PPÚ (s.15 výroční zprávy) = 98 osob Výnosy (čistý obrat za úč. období) = 175 209 Náklady = 175 730 Osobní náklady = 51 784 Vlastní kapitál = 77 681 Zhodnocení: v kontextu vývoje ukazatelů v čase (roky 2020, 2019 …) a srovnání se situací v odvětví či vybraným úspěšným konkurentem (benchmarking) Výnosy – VH před zdaněním Adobe Systems Model 7S Vyvinut poradenskou společností McKinsey Založen na identifikaci „klíčových faktorů úspěchu“ pro realizaci její strategie Důležitá je vzájemná podpora jednotlivých faktorů a jejich harmonický soulad Identifikováno 7 základních faktorů: ØStrategy (Strategie) ØStructure (Struktura) ØSystems (Systémy řízení) ØStyle (Styl řízení) ØStaff (Spolupracovníci) ØSkills (Schopnosti) ØShared Values (Sdílené hodnoty) Ø Tvrdé faktory Měkké faktory Adobe Systems Model 7S Postup využití metody: 1.Analýza jednotlivých faktorů Øsestavení check-listu otázek, které hodnotí stav jednotlivých faktorů a zhodnocení současného stavu 2.Prověření vztahu mezi faktory ØJsou jednotlivé faktory ve vzájemném souladu? Doplňují se a podporují? 3.Identifikace silných a slabých stránek ØJestliže je identifikován nesoulad mezi faktory, je třeba hledat příčinu nesouladu a implementovat změnu, která povede k odstranění Ø Adobe Systems Model 7S Faktor Obsah Otázky (Check-list) Strategy (Strategie) Strategie podniku vedoucí k dosažení cílů Je stanovena jasná strategie k dosažení stanovených cílů? Je zvolená strategie skutečně tou nejvhodnější k dosažení cílů? Reaguje strategie na externí hrozby? Reaguje strategie na příležitosti? Je strategie dostatečně a vhodně rozpracována do krátkodobějších postupů a činností? Structure (Struktura) Organizační uspořádání - organizační struktura (liniově-štábní x divizionální x maticová) Je počet stupňů vedení odpovídající specifikům organizace? Je nastavená míra centralizace/decentralizace v organizaci efektivní? Jsou v organizaci jasně vymezeny vztahy podřízenosti a nadřízenosti? Jsou vymezeny pravomoci a odpovědnosti jednotlivých pracovníků? Je koordinace činností jednotlivých oddělení efektivní? Je rozpětí řízení (počet přímo podřízených pracovníků) jednotlivých vedoucích optimální? Systems (Systémy řízení) Systémy a procedury sloužící k řízení (motivační, komunikační, informační…) Jaké jsou hlavní systémy v organizaci? Jsou implementované systémy efektivní? Umožňují plynulý chod organizace? Jsou jednotlivé organizační jednotky ve vzájemné interakci, nebo jsou izolované? Adobe Systems Model 7S Faktor Obsah Otázky (Check-list) Style (Styl řízení) Styl řízení, komunikace (autokratický x demokratický x liberální) Jaký styl vedení lidí uplatňují vedoucí pracovníci v organizaci? Je daný styl vedení optimální vzhledem ke specifikům pracovního místa a pracovníků samotných? Jakým způsobem vedoucí pracovníci motivují své podřízené? Jak vedoucí s podřízenými komunikují? Staff (Spolupracovníci) Pracovníci organizace, jejich složení a motivace Má organizace optimální počet pracovníků? Je kvalifikace pracovníků optimální pro vykonávání jejich pracovní náplně? Jsou pracovníci motivováni možností kariérního postupu? Realizují vedoucí pracovníci hodnocení svých podřízených vhodným způsobem? Jsou pracovníci spokojení a motivovaní? Skills (Schopnosti) Znalosti a schopnosti pracovníků a jejich rozvoj Co dělá organizace nejlépe? Chybí organizaci některé schopnosti? Jsou schopnosti jednotlivých pracovníků dostatečné pro výkon jejich práce? Jak jsou schopnosti pracovníků monitorovány, hodnoceny a posilovány? Shared Value (Sdílené hodnoty) Hodnoty organizace, organizační kultura, povědomí o poslání, cílech Jaké jsou klíčové hodnoty v organizaci? Znají pracovníci poslání, hodnoty a cíle organizace? Jednají pracovníci v souladu s hodnotami a cíli organizace? Jaká je organizační kultura? Čím je specifická? Je slabá či silná? Adobe Systems Benchmarking Metoda řízení výkonnosti podniku. Základní myšlenka benchmarkingu je dosahování lepších výsledků pomocí vzájemného porovnávání a učení se od jiných. Druhy benchmarkingu: ‒Dle místa uskutečnění Interní – porovnání v rámci organizace Externí – srovnání s konkurencí ‒Dle předmětu srovnání (např.) Výkonový – srovnávání výkonu (rentability, produktivity, nákladů, fluktuace…) Procesní – srovnání procesů a jejich průběhu (výrobních postupů, výběru zaměstnanců…) Výrobkový (konkurenční) – zaměřuje se na vyráběný produkt (jeho parametry ve srovnání s konkurencí) Vhodný pro identifikaci silných a slabých stránek – ve srovnání s konkurencí Adobe Systems Postup benchmarkingu Etapy: 1.Plánování – stanovení předmětu benchmarkingu, realizačního týmu, nalezení organizace (útvaru), která/ý je nejlepší v dané činnosti (se kterou se chci srovnávat); 2.Sběr dat a analýza – sběr potřebných dat a jejich analýza (z finančních výkazů, výročních zpráv, dotazníkové šetření, rozhovory, pozorování…) 3.Gap analýza - analýza rozdílů mezi současným a žádoucím stavem, návrh opatření a tvorba plánu vedoucí ke zlepšení 4.Realizace opatření - implementace plánů; monitorování a vyhodnocování výsledku Adobe Systems Užívají firmy benchmarking ? Z průzkumu Global Benchmarking Network (2008), která zkoumala praktiky v oblasti řízení výkonnosti více než 454 organizací ze 44 zemí vyplynulo že: ØK nejpoužívanějším nástrojům řízení výkonnosti patřilo stanovení poslání a vize spolu se zákaznickými (klientskými) průzkumy (77 % organizací), následuje SWOT analýza (72 %) a neformální benchmarking (68 %). Výkonový benchmarking využívá 49 % firem a procesní benchmarking 39 % respondentů. Dle závěrů Kotkové (2013), která se věnovala problematice využití benchmaringu v České republice u malých a středních firem byl benchmarking u zkoumaných firem poměrně málo rozšířen. Jen 27 % firem ze zkoumaného vzorku používalo benchmarking. ØVe srovnání s výsledky mezinárodní konzultační společnosti Bain & Company (2011), která ve své studii hodnotila využívání manažerských nástrojů (Management Tool and Trends), byla tato hodnota výrazně nižší. Ze 1230 zkoumaných podniků využívalo 67 % benchmarking. Malé podniky využívaly benchmarking z 56 %. Ze závěrů novější studie Bain & Company (2018) vyplývá, že benchmarking v roce 2017 využívalo přibližně 50 % zkoumaných organizací. Zdroj: Bain & Company (2018) Benchmarking Adobe Systems Analýzy vnitřního prostředí v oblasti ŘLZ Analýza zejména v následujících oblastech: ØPočet a struktura zaměstnanců (počet zaměstnanců, kvalifikační struktura, věkové a genderové složení, míra fluktuace, analýza v náboru a výběru) ØMotivace a odměňování pracovníků (hodnocení pracovníků, odměňování) ØVzdělávání a rozvoj pracovníků ØPéče o pracovníky a ochrana a bezpečnost zdraví při práci ØProduktivita práce a mzdy (mzdový vývoj, vývoj produktivity práce) ØFiremní kultura a styl vedení Ø SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky 1.… 2.… 3.… 4.… n… 1.… 2.… 3.… 4.… n … Příležitosti Hrozby 1. 1. Analýza vnitřního prostředí Analýza vnějšího prostředí SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky 1.Nejnovější technologie 2.Vysoká kvalita produktů 3.Dobrá poloha firmy z hlediska dostupnosti 4.Dobré jméno firmy n… 1.Nízká ziskovost 2.Úzký výrobní program 3.Vysoká fluktuace zaměstnanců 4.Vysoká zadluženost podniku n … Příležitosti Hrozby 1. 1. Analýza vnitřního prostředí Analýza vnějšího prostředí Adobe Systems Úkol 1 – Krok 3 seminární práce Dosud jste popsali konkrétní organizaci, pro kterou budete zpracovávat „Návrh strategie v oblasti řízení lidských zdrojů“ a analyzovali její vnější prostředí se zaměřením na oblast lidských zdrojů (makro a mezoprostředí). ̶Pokračujte v práci na KROKU 3: Analýza vnitřního a vnějšího prostředí organizace Začněte pracovat na analýze vnitřního prostředí (vnitřních zdrojů) organizace se zaměřením na oblast lidských zdrojů. Na základě „znalosti organizace“ či rozhovory s pracovníky v oblasti řízení lidských zdrojů (či vedoucími pracovníky) zkuste stanovit silné a slabé stránky organizace v oblasti řízení lidských zdrojů (zatím zkuste aplikovat metodu 7S). Použijte nástroje finanční analýzy a analyzujte vývoj vybraných ukazatelů v oblasti lidských zdrojů. Pokuste se srovnat situaci s vybraným konkurentem či konkurenty (benchmarking) či zhodnoťte v kontextu situace v odvětví. Adobe Systems Kontrolní otázky ̶Co tvoří vnitřní prostředí organizace? ̶Jaké metody lze užít k analýze vnitřního prostředí? Stručně je popište. ̶Jaké faktory jsou analyzovány v rámci modelu 7S? ̶K čemu slouží finanční analýza? ̶Jaké hlavní skupiny poměrových ukazatelů jsou nejčastěji zkoumány v rámci finanční analýzy? ̶Které ukazatele je vhodné zkoumat v rámci finanční analýzy v oblasti lidských zdrojů (v rámci hodnocení produktivity, ziskovosti a nákladovosti)? ̶Co je benchmarking? Jaké druhy benchmarkingu rozlišujeme? ̶Jaký je postup benchmarkingu. ̶ Adobe Systems Dotazy?