Adobe Systems 1 Analýza pracovních postojů a systému motivace. Odměňování. Motivace, nástroje motivace, spokojenost, oddanost, angažovanost Adobe Systems 2 Literatura ̶Armstrong, M. a Taylor, S. (2015) Řízení lidských zdrojů. Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-5258-7. (Kapitola 18 a 19) (přes Bookport) ̶Koubek, J. (2015) Řízení lidských zdrojů: Základy moderní personalistiky. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-288-8. (10) (e-prezenčka) ̶Koubek, J. (2010) ABC praktické personalistiky. Praha: Linde. ISBN 80-86131-25-4. (Kapitola 2-4, 9-11) (e-prezenčka) ̶Blažek, L. (2011) Management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978- 80-247-3275 (Kapitola 4) (e-prezenčka) ̶Horváthová, P., Bláha, J. & Čopíková, A. (2016) Řízení lidských zdrojů: nové trendy. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-430-1. (Kapitola 1) ̶Synek, M. a Kislingerová, E. (2015). Podniková ekonomika. 6. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C.H. Beck. Kapitola 14 (e-prezenčka) Adobe Systems 3 Literatura ̶Ližbetinová, L. & Hitka, M. (2020) Gender Motivation Differences of Czech and Chinese Employees, Periodica Polytechnica Social and Management Sciences, 28(1), pp. 48–58, 2020 ̶McCrindle, M. (2014) The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. 3. doplněné vydání. Austrálie: McCrindle Research, ISBN 9780992483906 (on-line) https://www.researchgate.net/publication/328347222_The_ABC_of_XYZ_Understanding_the_Global_Generati ons ̶PricewaterhouseCoopers (2017). HR Controlling. Dostupné na: https://www.pwc.com/cz/cs/sluzby/people-and-organisation/hr-controlling.html Adobe Systems 4 Motivace Cílem řízení lidí je dostat z lidí to nejlepší ̶Dosažení vysokého výkonu ̶Zajištění, aby lidé svou práci vykonávali co nejlépe ̶ Nutné pochopit a poznat faktory, které ovlivňují chování lidí při práci a jejich výkon ØPracovat s těmito faktory ve prospěch podpoření pracovního výkonu → motivovat ̶ Determinanty výkonu Funkce výkonu: V = f (S; P; M) V… úroveň výkonu S… úroveň schopností P … pracovní podmínky M… úroveň motivace (chtění podat výkon) Adobe Systems 5 Motivace Mnoho definic a vymezení motivace. Motivace vyjadřuje psychologické důvody, resp. příčiny lidského chování (Blažek, 2011) Motivace je síla, která aktivuje, směřuje a udržuje chování lidí (Armstron a Taylor, 2016). ØVnitřní motivace je založená na faktorech (motivech), které jsou v člověku. ØVnější motivace je založena na opatřeních, které organizace dělá s cílem dosažení určitého cíle (motivace pracovníků). , ̶ ̶ Adobe Systems 6 Motiv a stimul Motiv je pohnutka, která je příčinou lidského chování. Důvod, proč člověk jedná určitým způsobem. Motiv vychází zevnitř člověka. Motivování je vnější působení na vnitřní motivační strukturu člověka prostřednictvím určitých podnětů (stimulů) s cílem dosažení žádoucího chování. Stimul je vnější podnět, kterým působíme na motivační strukturu člověka s cílem ovlivnit jeho chování (např. prémie, pochvala). Motivy a motivace úzce souvisí s potřebami jednotlivců a snahou tyto potřeby uspokojit ̶ Adobe Systems 7 Vybrané teorie motivace ̶Teorie zaměřené na obsah (poznání motivačních příčin) ØTeorie hierarchie potřeb (Maslowova hierarchie potřeb) ØTeorie tří kategorií potřeb ØTeorie potřeby dosáhnout úspěchu ØDvoufaktorový model ̶Teorie zaměřené na proces ØTeorie očekávání ØTeorie spravedlivé odměny ØTeorie posilování (zesílených vněmů) ̶ ̶ Seberealizace Uznání a úcty Sounáležitosti Bezpečí a jistoty Fyziologické potřeby Adobe Systems Nástroje motivace Základní motivační nástroje (Blažek, 2011): ̶Ocenění práce ØPeněžní odměny (základní plat, motivační složka mzdy, prémie, odměny) ØNepeněžní odměny (služební automobil, telefon) ØMorální ocenění (pochvala, vyznamenání) ̶Pracovní podmínky ØMateriální (klimatické podmínky, vybavení pracoviště, technické vybavení) ØSociální (vztahy na pracovišti, vztahy s nadřízenými, styl vedení, komunikace) ØOrganizační (pracovní doba a její rozložení) ØOstatní (plošné zaměstnanecké výhody) ̶Práce samotná Øpracovní náplň, rozmanitost, prestiž, kariérní postup, vzdělávání ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Mzdový systém organizace Systém odměňování v organizaci. Mzdový systém by měl být vytvářen tak, aby: ØUmožňoval získat a stabilizovat zaměstnance ØStimuloval k pracovnímu výkonu a požadovanému jednání ØUmožňoval udržet rozsah mzdových prostředků na požadované úrovní (vzhledem k produktivitě práce) ØZajistil „spravedlivou“ mzdovou strukturu v organizace (odstupňovat mzdu dle hodnoty práce, náročnosti, potřebných znalostí, dovedností…) ̶ ̶ Adobe Systems Formování mzdového systému Mzdotvorné faktory Složky mzdy Obvyklá cena práce na trhu ØInformace o běžné ceně práce – např. národní registr povolání (https://www.nsp.cz/) Adobe Systems 11 Mzdový tarif a příplatky ̶Mzdový tarif – určení výše mzdy pro jednotlivé skupiny pracovníků na základě hodnoty práce. Dle složitosti, náročnosti, požadovaných znalostí, dovedností, odpovědnosti konkrétní práce určeny tarifní třídy a přidělen jim mzdový tarif. Zohledňována také cena práce na trhu (aby byla organizace konkurenceschopná při najímání pracovníků) ̶Příplatky – za mimořádné pracovní podmínky (práce v noci v sobotu a v neděli, ve svátcích, ve ztíženém pracovním prostředí) ̶ Adobe Systems Mzdové formy ̶Úkolem je dotvářet tarifní mzdu v závislosti na pracovním výkonu ̶Měly by zohledňovat výkon pracovníka a být motivační V rámci mzdových forem rozlišujeme: ̶Základní mzdové formy ØČasová mzda ØÚkolová mzda ̶Doplňkové mzdové formy ØPrémie ØOdměny ØÚčast na hospodářském výsledku ØOsobní ohodnocení/příplatek ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Mzdové formy Základní mzdové formy ̶Časová mzda (určena hodinovou mzdovou sazbou či měsíční mzdou – bez ohledu na výkon zaměstnance. Celková mzda je součinem odpracovaných hodin a hodinové mzdové sazby. Neodlišuje průměrný a nadprůměrný výkon) ̶Úkolová mzda (je navázána na konkrétní úkol. Např. mzda soustružníka za vyrobený kus. Celková mzda je součinem vyrobených kusů a sazby za jeden kus. Odlišuje průměrný a nadprůměrný výkon. Je motivační) Doplňkové mzdové formy ̶Prémie (dle přesně definovaných podmínek – např. za výkon, za úsporu, za kvalitu. Vztahují se k běžně prováděným činnostem) ̶Odměny (přiznány za periodické hodnocení výkonu dle předem daných kritérií (osobní ohodnocení) či ocenění jednorázových či mimořádných pracovních aktivit a výsledků, např. získání nového zákazníka, životní jubileum) ̶Účast na hospodářském výsledku (podíl na lepším než plánovaném HV) ̶Osobní příplatek/ohodnocení (nenároková složka mzdy zaměstnanců ve veřejném sektoru za dlouhodobě nadprůměrný pracovní výkon) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 14 Faktory motivace Dle Hay Group Engaged Performance Model (Horváthová a kol., 2016) – 6 faktorů motivace 1. Hmotné/hmatatelné odměny ØKonkurenceschopná mzda/plat ØZaměstnanecké výhody (služební automobil, telefon) ØPobídky k vyššímu výkonu (nenárokové složky mezd – odměny, podíly na zisku, osobní příplatek) ØPotenciál vlastnictví (zaměstnanecké akcie) ØUznání/ocenění (pochvala, vyznamenání) ØSpravedlnost odměňování (za stejný výkon – stejná mzda, vyšší výkon - vyšší mzda, ve srovnání s okolím) 2. Kvalita práce ØVnímání hodnoty práce (smysluplnost) ØPodnětnost/zajímavost (rozmanitost umožňující rozvoj) ØPříležitost k úspěchu ØSvoboda a autonomie (možnost se volně rozhodovat, ne striktní příkazy a kontrola) ØPracovní zátěž (např. časový tlak, stres, hluk, noční provoz) ØKvalita pracovních vztahů (atmosféra na pracovišti, v týmu, spolupráce) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 15 Faktory motivace 3. Rovnováha mezi pracovním a osobním životem (Work/Life Balance) ØPříznivé podporující okolí (kultura organizace, podpora, nediskriminace) ØUznání potřeb životního cyklu/flexibilita (flexibilní formy práce: pružná pracovní doba, zkrácený pracovní týden, částečný úvazek, práce z domova) ØJistota příjmu ØSociální pomoc a podpora (sounáležitost, společné akce, školky) Ø 4. Inspirace a hodnoty ØKvalita vedení (chování nadřízeného) ØHodnoty a chování organizace (přístup organizace k zaměstnancům) ØPověst organizace (dobré jméno, hrdost na organizaci) ØUznání (ocenění zaměstnanců za kvalitní výkon) ØKomunikace (otevřenost, transparentnost, zpětná vazba, hlas zaměstnance) Ø Ø Ø ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Hay Group Engaged Performance Model – 6 faktorů motivace Adobe Systems 16 Faktory motivace Hay Group Engaged Performance Model – 6 faktorů motivace 5. Příznivé pracovní prostředí ØFyzické prostředí (vybavení a organizace pracoviště) ØNástroje a vybavení (technika a pracovní vybavení) ØVzdělávání pro práci (efektivní výcvik) ØInformace a procesy (přístup k informacím, dostatečný informační tok a jasné postupy) ØBezpečnost (minimalizace rizik při práci) Ø 6. Budoucí růst a příležitost ØVzdělávání a rozvoj nad rámec současné práce (forma nehmotné odměny) ØPříležitost k postupu v kariéře (plány osobního rozvoje, vertikální mobility) ØZlepšování pracovního výkonu a zpětná vazba (dohoda mezi manažerem a podřízeným o budoucím pracovním výkonu a osvojování si schopností potřebných k jeho dosažení) Ø Ø Ø ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 17 Motivace a postoje ̶Motivy a vliv jednotlivých motivačních nástrojů na výkonnost Øindividuální (rozdílné vnitřní motivy a cíle jednotlivců) Ødle pohlaví, Øvěku, Øzastávané pracovní pozice, Øregionální odlišnosti. ̶V čase se vyvíjí (Boomers, generace X, Y, Z, alfa) ØBoomeři (1946-1965), generace X (1965-1980), generace Y (1980-1995), generace Z (1995-2010), generace alfa (od 2010) (dle McCrindle, 2014) ØKaždá generace trochu jiné hodnoty a preference, znalosti a dovednosti. Dříve hlavním motivem odměna za práci, postupně na významu získávají pracovní podmínky (zejména v oblasti sociální) a práce samotná ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 18 Motivační faktory ̶Řada odborných studií, které se snaží identifikovat klíčové faktory motivace ̶Relativně nová studie pro ČR: Ližbetinová a Hitka (2020) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ØZkoumají motivační faktory, hledají klíčové, zkoumají regionální a genderové rozdíly ØData: Dotazníkové šetření z roku 2017: 1774 respondentů v ČR ØMotivační faktory zkoumány v 5 oblastech: finanční ohodnocení, sociální jistoty, pracovní podmínky, kariérní a osobní rozvoj, mezilidské vztahy ØKaždému přiřazena dle významu hodnota 1-5 Adobe Systems 19 Motivační faktory ̶Ližbetinová a Hitka (2020) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ‒Nejvýznamnější motivační faktory: Ø atmosféra na pracovišti, pracovní tým, přístup nadřízeného, základní mzda, spravedlivé odměňování, stabilita zaměstnání. ‒Jen drobné genderové odlišnosti Ønejdůležitější faktory atmosféra na pracovišti, pracovní tým. Ømuži kladli drobně větší důraz na výši mzdy než ženy (jen mírně nižší význam než zmíněné dva klíčové faktory). Ø Adobe Systems 20 Oddanost a angažovanost ̶Oddanost - sounáležitost s organizací. ØEmocionální – míra v jaké jsou zaměstnanci hrdi na organizaci, ve které pracují (smysl existence, rádi pro ni pracují) ØRacionální – míra v jaké zaměstnanci cítí, že jim organizace poskytuje požadované možnosti/odměny (finanční, rozvojové) které jsou v jejich nejlepším zájmu. ̶Angažovanost - ochota jít nad rámec svých povinností a udělat něco navíc pro organizaci. ̶ ̶ ̶ ̶ Dělají svou práci rádi. Spokojení s prací a pracovními podmínkami Pracují s vyšším nasazením (za účelem dosažení daného cíle) Silně se identifikuje s organizací, věří v organizaci a nepřemýšlí o odchodu Má zájem o úspěch organizace. Vynakládá vysoké úsilí a dělá práci nad rámec svých povinností. Spokojenost – do jaké míry jsou zaměstnanci spokojeni s prací a pracovními podmínkami Adobe Systems Analýza systému motivace ̶Popis motivačních nástrojů a zhodnocení jejich využívání v organizaci Økteré nástroje využívá, jakým způsobem (případně čerpání ze strany zaměstnanců) ØAdekvátní výše mzdy (odpovídá mzdě pro danou pracovní pozici na trhu práce? Užitečné informace Národní soustava povolání https://www.nsp.cz/) ØMzdová spravedlnost (zohledňuje mzdový systém rozdíly v produktivitě? Není diskriminační?) Øzhodnocení finanční stránky ØVýše osobních nákladů, podíl osobních nákladů na celkových nákladech, osobní náklady na pracovníka=osobní náklady/počet zaměstnanců ØHodnocení v kontextu produktivity práce: produktivita práce = výnosy(tržby)/počet zaměstnanců, produktivita práce z osobních nákladů= výnosy(tržby)/osobní náklady (přednáška 6 – údaje přes ARES nebo přímo Veřejný rejstřík a Sbírka listin https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik) Øzhodnocení v kontextu konkurence ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Analýza systému motivace ̶Analýza motivačních faktorů zaměstnanců a spokojenost zaměstnanců ØZkoumání spokojenosti zaměstnanců (dotazník/rozhovor se stávajícími zaměstnanci - spokojenost, klíčové faktory z hlediska motivace) ØDůvody odchodů zaměstnanců v kontextu motivace (dle věku, pohlaví) – jak souvisí s motivačními faktory? ̶Sumarizace a vyhodnocení zjištěných údajů ØIdentifikace slabých a silných stránek organizace ØNávrh opatření ke zlepšení ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 23 Příklad otázek pro zkoumání spokojenosti zaměstnanců ̶ Modifikace otázek: Odpovědi: ‒Ano ‒Ne ‒Nevím (nedokáži odpovědět) Likertova škála: ‒Souhlasím ‒Spíše souhlasím ‒Napůl ‒Spíše nesouhlasím ‒Nesouhlasím Adobe Systems Zápatí prezentace 24 Adobe Systems 25 Pokračování Adobe Systems 26 Kontrolní otázky ̶Jaké jsou základní determinanty lidského výkonu? ̶Co je motivace? Jaký je rozdíl mezi motivem a stimulem? ̶Jaké teorie motivace rozlišujeme? Popište jednotlivé teorie motivace. ̶Jaké základní motivační nástroje rozeznáváme? ̶Jaké složky mzdy rozlišujeme? Popište je. ̶Jaké faktory ovlivňují formování a výši mzdy v organizaci (mzdotvorné faktory)? ̶Jaké složky mzdy rozlišujeme? Popište je. ̶Jaký je rozdíl mezi spokojeností, motivací, oddaností a angažovaností? ̶ Adobe Systems 27 Úkol 1 – Krok 3 seminární práce Doposud jste získali jen neúplné informace o organizaci, v níž plánujete řízení LZ. Analyzujte nabídku a poptávku po práci a systém odměňování a motivace a vzdělávání ve vámi zvolené organizaci. Zaměřte se na následující oblasti řízení lidských zdrojů (1) nabídka a poptávka po pracovní síle a analýza fluktuace, (2) odměňování a motivace zaměstnanců, (3) vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. U jednotlivých oblastí popište současný stav (navrhněte metody, které lze použít k analýze současného stavu), identifikujte problematické oblasti a silné stránky organizace ̶Pokračujte v práci na kroku 3: Analýza vnitřního a vnějšího prostředí organizace ̶ Pracujte na analýze systému motivace a odměňování ̶Popište stávající systém motivace a odměňování. Kriticky jej zhodnoťte (na základě aktuálního stavu a spokojenosti zaměstnanců, s užitím benchmarkingu) a promyslete případná opatření v této oblasti, která by vedla ke zlepšení. Adobe Systems Dotazy?