Adobe Systems Jak napsat závěrečnou esej Adobe Systems 2 Zadání v ISu ̶Úkol: srovnat vybranou oblast českého mediálního systému s jedním nebo vícero zahraničními mediálními systémy ̶Téma eseje je třeba předem (v dostatečném předstihu) konzultovat ̶Jedna z podmínek pro absolvování kurzu; 0 až 50 bodů ̶Ve trojicích ̶Deadline: vložit do Odevzdávárny v ISu do 2. 6. 2024 (neděle) ̶Rozsah eseje se má pohybovat od 4 500 do 5 500 slov (včetně seznamu literatury, poznámek pod čarou apod.) ̶ Adobe Systems 3 Smysl - ukázat, že: ̶Umíte si zvolit relevantní téma, ̶Umíte jasně formulovat cíl komparace a zdůvodnit její přínos, ̶Máte o tématu dobrý přehled, ̶Umíte zvolit patřičný teoretický rámec pro komparaci a korektně jej aplikovat, ̶Umíte svojí analýzu metodologicky zařadit pod určitý přístup ke komparativnímu výzkumu + identifikovat vhodné případy pro komparaci (a výběr zdůvodnit), ̶Umíte analyzovat podobnosti a odlišnosti, syntetizovat je a vysvětlit, ̶Umíte tato zjištění zasadit zpětně do zvoleného teoretického rámce, odvodit z nich implikace pro teorii a případně i pro praxi Adobe Systems 4 Struktura (závazná – doporučuji nespekulovat) 1.Název 2.Úvod ̶popis tématu a explicitní zdůvodnění jeho důležitosti/významu (akademického i společenského); ̶jednoznačné a explicitní stanovení cíle eseje, případně i výzkumné otázky, kterou chcete v eseji zodpovědět (ta ale není povinná); ̶popis struktury výkladu; ̶ Adobe Systems 5 Struktura (závazná) 3.Teoreticko-metodologické ukotvení: co, proč a jak srovnáváte? ̶jasná a konkrétní identifikace teoretického rámce (vč. patřičných odkazů na klíčové autory); poučená a v odborné literatuře ukotvená definice klíčových pojmů (např. mediální systém; žurnalistická kultura; nezávislost; svoboda médií; diverzita;…); ̶jasné a věcně korektní metodologické zařazení analýzy pod jeden z designů komparativní analýzy (popis toho, o jaký typ komparativního výzkumu jde); ̶adekvátní výběr komparovaných zemí/systémů/kultur a jeho jasné přesvědčivé zdůvodnění; ̶jasná a přesvědčivá identifikace a definice hlavních kritérií/indikátorů/oblastí srovnávání a zdůvodnění jejich výběru; ̶ Adobe Systems 6 Struktura (závazná) 4.Popis a analýza (hlavní část/jádro eseje): ̶jasný, strukturovaný a přesvědčivý popis hlavních podobností a odlišností ve zvolených oblastech, resp. dle zvolených indikátorů a kritérií; ̶pozor: není účelem za sebou řadit individuální popisy srovnávaných zemí, snažte se text od začátku stavět komparativně a srovnávat průběžně, dle stanovených indikátorů ̶samotná komparace musí být jádrem textu, ne ornamentem na konci Adobe Systems 7 Struktura (závazná) 5.Závěrečné shrnutí hlavních bodů a zjištění: A.pokus o vysvětlení identifikovaných podobností a odlišností; B.interpretace zjištění z pohledu výchozího teoretického rámce + implikace pro tento teoretický rámec (co pro něj z Vaší práce vyplývá? funguje, nefunguje, v čem, proč asi, jak jej navrhujete změnit?) A/NEBO implikace pro praxi (doporučení, návrh změn) C.případně otázky a náměty na další výzkum (nepovinné) Adobe Systems 8 Struktura (závazná) 6.Seznam zdrojů a literatury ̶akademické zdroje (knihy, vědecké články atd.)! ̶odkazy na běžnou žurnalistickou produkci (články, rozhovory), Wikipedii apod. (bez adekvátního zdůvodnění) se důrazně nedoporučují (poznámky z přednášek výjimečně) ̶korektní citace a odkazy na literaturu Adobe Systems 9 Nejčastější problémy ̶Nerespektování zadání (vlastní struktura, vynechané části…) ̶Slabé/nelogické teoretické a metodologické ukotvení; styl „povinná jízda“ ̶Zdlouhavé popisy + málo analýzy a komparace + malá snaha o vysvětlení zjištění ̶Chybějící závěrečná koncovka: co jste zjistili, k čemu je to dobré, jaký to má širší význam? ̶Slabá práce se zdroji a daty – základem je důkladná rešerše! ̶Používání zdrojů, které nelze považovat za odborné ̶Nedbalé odkazování na zdroje; zmíním autora/výzkum/studii, příp. napíšu, že „výzkumy ukazují“ → musí následovat odkaz ̶Nedbalé zdůvodňování/zdrojování faktických nebo hodnotících tvrzení ̶ Adobe Systems Dotazy?