Adobe Systems ZURn4104 Český mediální systém v mezinárodní komparativní perspektivě Marína Urbániková Adobe Systems Cíle ̶Představit možnosti komparativního výzkumu komunikace a základy systémového myšlení o médiích ̶Jak a proč se různé národní mediální systémy liší, jak se tyto odlišnosti a podobnosti vyvíjí, jak je lze zkoumat a jaké jsou v této srovnávací perspektivě vybrané hlavní rysy českého mediálního systému? ̶Klíčová dovednost: analyzovat a kriticky reflektovat pozici českého mediálního systému v rámci mezinárodního prostředí ̶Mediální politika a regulace médií ̶ Adobe Systems Organizace kurzu ̶Pravidelné přednášky; nutná osobní aktivní účast ̶Studijní materiály (včetně povinné literatury a prezentací) v ISu ̶Dotazy a interakce: osobně v průběhu výuky (nebo před/po); e-mailem; v průběhu konzultačních hodin (po předchozí domluvě) ̶ Adobe Systems Obsah kurzu BLOK A Teoretická a metodologická východiska komparativního výzkumu komunikace ̶Komparativní výzkum komunikace: proč, co a jak srovnávat? ̶Mediální systém, pole nebo kultura? Funkcionalizmus, systémová teorie, teorie polí. Kde najít data? Řebříčky, benchmarking, národní zprávy a komparativní statistiky. Právní regulace. ̶ Adobe Systems Obsah kurzu BLOK B Srovnávání mediálních systémů a žurnalistických kultur ̶Kategorizace mediálních systémů: Od čtyř teorií tisku od Sieberta, Petersona a Schramma až ke třem modelům Hallina a Manciniho. Kam zařadit mediální systémy postkomunistických zemí? ̶Živá lekce se nekoná (21/3). Exploring the Worlds of Journalism: Insights from a global study of journalistic cultures. Přednáška prof. Folkera Hanusche (Uni Wien) ̶Průběžný test (28/3) Adobe Systems Obsah kurzu BLOK C Vybraná témata komparativních mediálních studií ̶Média veřejné služby v komparativní perspektivě. ̶Americký mediální systém a americká žurnalistická kultura (Prezentace I) + Ruský mediální systém a ruská žurnalistická kultura (Prezentace II) ̶Gender a žurnalistika v komparativní perspektivě. Vyučující: Mgr. Petra Pichaničová ̶Britský mediální systém a britská žurnalistická kultura (Prezentace III) + Německý mediální systém a německá žurnalistická kultura (Prezentace IV) ̶ Adobe Systems Obsah kurzu ̶Diverzita v redakcích a jak ji zvýšit (Prezentace V) + Vzdělávání budoucích novinářů a novinářek v komparativní perspektivě (Prezentace VI) ̶Profesionalizace novinářů (od řemesla k povolání) a česká novinářská kultura v komparativní perspektivě. Jak napsat závěrečnou esej – instrukce a diskuse. ̶Den fakulty; lekce se nekoná (16/5) Adobe Systems Podmínky ukončení a hodnocení 1.Aktivní a informovaná participace v hodinách ̶kurz počítá s aktivní účastí a důkladnou domácí přípravou ̶absence a jejich omluvy se řídí pravidly uvedenými ve studijním řádu; dvě absence bez omluvy jsou akceptovány 2.Průběžný test (osobně na hodině; max. 30 bodů; kombinace uzavřených a otevřených otázek; minimum potřebné pro absolvování není stanoveno); termín: 28. 3. 2024 3.Vypracování skupinové prezentace na zadané téma (na 30 min., v cca šestičlenných skupinách); prezentaci je nutné osobně odprezentovat a text prezentace a literaturu k tématu ještě před lekcí vložit do studijních materiálů kurzu; max. 20 bodů 4. 4. Adobe Systems Podmínky ukončení a hodnocení 4.Skupinové (ve trojicích) vypracování závěrečné eseje v rozsahu 4 500 až 5 500 slov (včetně seznamu literatury a poznámkového aparátu) na vybrané téma (obecně: úkolem je srovnat vybranou oblast českého mediálního systému s jedním nebo vícero zahraničními mediálními systémy); téma je třeba předem konzultovat s vyučující; max. 50 bodů; termín: 2. 6. 2024 Hodnocení: ̶A = 92 a více bodů; ̶B = 91-84 bodů; ̶C = 83-76 bodů; ̶D = 75-68 bodů; ̶E = 67-60 bodů; ̶F = 59 a méně bodů 4. Adobe Systems Tolik práce za 4 kredity?!.....Jo! 4 ECTS = 120 hodin práce 1.Kontaktní výuka = 20 hodin 2.Čtení literatury = AJ (19 + 19 + 24 + 15 + 13 + cca 120) + ČJ (38 stran) = 25 hodin (cca 10 stran/hodina) 3.Příprava na průběžný test = 20 hodin 4.Tvorba prezentace = 15 hodin 5.Psaní závěrečné eseje = 40 hodin 4. Adobe Systems Dotazy?