Adobe Systems 1 2. Komparativní výzkum komunikace: co, proč a jak srovnávat? ZURn4104 Marína Urbániková Adobe Systems 2 Osnova A.Co je komparativní výzkum komunikace? B.Proč jej potřebujeme a k čemu slouží? C.Jaké designy a metody lze použít? Jak vybrat zkoumané případy? D.Kde najít data? Adobe Systems 3 A. Co je komparativní výzkum komunikace? Adobe Systems 4 Komparace ̶„Srovnávání je motorem poznání“ (Dogan & Pelassy 1990: 8) ̶Komparace jako strukturovaná, metodická vědecká procedura ̶Popsat (a porozumět) – vysvětlit – predikovat ̶Dva hlavní aspekty komparace (Kleinsteuber 2004): 1.Srovnávané objekty nesmějí být ani identické, ani absolutně odlišné a bez jakýchkoliv společných znaků 2.Hledáme podobnosti a rozdíly a snažíme se je vysvětlit Adobe Systems 5 Co je komparativní výzkum? ̶Srovnání alespoň dvou různých případů/jednotek na makro-úrovni v jednom nebo více časových bodech v oblasti alespoň jednoho společného objektu zájmu relevantního v komunikačních studiích (Esser & Hanitzsch, 2012) ̶Co srovnáváme: aktéry, organizace, politiky/opatření, země… ̶Širší cíl: učinit známé cizím/neznámým a cizí/neznámé známým Adobe Systems 6 Deskriptivní vs. zralý komparativní výzkum ̶Deskriptivní komparativní výzkum ̶„Zralý“ komparativní výzkum: ̶Formulace závěrů, které překračují platnost jedné země/systému/kultury a vysvětlují podobnosti a odlišnosti mezi objekty analýzy na pozadí jejich kontextuálních podmínek ̶Pochopení a vysvětlení, jak různé kontextuální podmínky a faktory na makro-úrovni ovlivňují komunikační a mediální fenomény na nižších úrovních ̶ Adobe Systems 7 Výzkumné cíle komparativního výzkumu ̶Esser & Vliegenthart (2017) 1.Kontextuální popis 2.Identifikace funkčních ekvivalentů v jednotlivých zemích/systémech/kulturách 3.Klasifikace a typologie: systematické uspořádání 4.Vysvětlení (teorie) a testování hypotéz: po popisu a klasifikaci hledáme faktory/proměnné, které to, co jsme popsali a klasifikovali, můžou vysvětlit 5.Předpovědi Adobe Systems 8 Kritéria (dobrého) komparativního výzkumu ̶Esser & Hanitzsch (2012) 1.Cíl a účel komparace je jasně popsaný 2.Jednotka analýzy a kontextuální faktory, o kterých se domníváme, že ovlivňují objekt analýzy, jsou jasně identifikované 3.Studie pracuje s funkčně ekvivalentními proměnnými 4.Studie musí být opřena o jednotný teoretický přístup a metodu/y analýzy Adobe Systems 9 Příklady témat pro komparativní výzkum ̶Politická komunikace, včetně politického zpravodajství a politické reklamy (kampaně apod.) ̶Média veřejné služby a jejich fungování ̶Mediální/žurnalistické kultury a jejich proměny ̶Procesy změny a transformace: např. ̶globalizace: jak se transnárodní/transkulturní fenomény projevují na lokální úrovni v jednotlivých zemích ̶amerikanizace, integrace v rámci Evropské unie ̶transformace mediálních systémů, demokratizace ̶komercionalizace ̶technologické změny a budoucnost komunikace ̶ Adobe Systems 10 Komparativní výzkum: trend ̶Hanusch & Vos (2019): komparativní výzkum je v rámci mediálních studií rychle rostoucí oblastí ̶Cca dvounásobní nárůst počtu článků ̶82 % článků napsali autoři/autorky pouze ze západních zemí, 55 % článků srovnávalo pouze západní země ̶Nejčastější metoda: kvantitativní obsahová analýza (39 %) ̶Metodologické limity: pouze 51 % uvedlo explicitní důvod pro výběr srovnávaných zemí Adobe Systems 11 Vaše zkušenosti? ̶Stalo se Vám někdy, že jste jako konzumenti mediálních obsahů narazili na zajímavou mezinárodní odlišnost nebo si všimli určitý projev odlišného fungování různých mediálních systémů? ̶Vzpomenete si na příklad zajímavého komparativního výzkumu z oblasti mediálních studií? ̶Využili jste někdy v rámci studia mezinárodní komparaci? Adobe Systems 12 B. Proč potřebujeme komparativní výzkum komunikace? Adobe Systems 13 Komparativní výzkum: proč? 1.Obrana před stereotypním uvažováním a předsudky 2.Lepší porozumění vlastnímu mediálnímu systému 3.Lepší porozumění jiným mediálním systémům a společnostem 4.Testování platnosti určité teorie v různých podmínkách: obrana před zobecňováním zjištění z výzkumu jediného případů + tvorba abstraktních a univerzálně aplikovatelných teorií komunikace/médii 5.Zkoumaní trans-nacionálních procesů napříč různými kontexty 6.Zkoumaní lokální adaptace importovaných kulturních forem a trendů 9. ̶ 1. Adobe Systems 14 Komparativní výzkum: proč? 7.Připomenutí, že chování médií (a publik) se hluboce liší v závislosti na kontextu, ve kterém fungují, a lepší porozumění těmto vztahům a procesům 8.Obrana před media-centrismem v oblasti analýzy médií 9.Inspirace, jak lze různě řešit výzvy a problémy týkající se médií a žurnalistiky, a jaký je jejich přínos a efektivita 1. ̶ 1. Adobe Systems 15 Komparativní výzkum: proč? ̶Esser & Hanitzsch (2012): 6 důvodů, proč potřebujeme komparativní výzkum v oblasti komunikace - Více v povinné literatuře – čtěte! ̶ 1. Adobe Systems 16 Má to ještě smysl i v době globalizace? Ano! Peter Alfandary: The myth of globalisation (do 05:15) 1. Adobe Systems 17 C. Design, metody a výběr případů v komparativním výzkumu Adobe Systems 18 C1. Design komparativního výzkumu Adobe Systems 19 Komparativní výzkum: jak? ̶Esser & Hanitzsch (2012): 5 kroků/výzkumných cílů, 3 hlavní teoretické přístupy - více v povinné literatuře – čtěte! Adobe Systems 20 Možné designy 1.Komparativní analýza postavena na případových studiích ̶Užitečné, pokud se případové studie drží jednotného zadání (mají stejný cíl a zkoumají stejný fenomén stejnou metodou) 2.Komparativní analýza malého počtu případů (small-N comparative analysis) 3.Komparativní analýza velkého počtu případů (large-N comparative analysis) Adobe Systems 21 2. Komparativní analýza malého počtu případů ̶small-N comparative analysis; cca 2 až 10 případů (např. zemí) ̶„case oriented“ ̶Detailní srovnání omezeného počtu případů; umožňuje důkladně brát v úvahu jejich specifický kontext a použít jej při vysvětlení zkoumaných jevů ̶Více intenzivní, méně extenzivní ̶Spíše rozdíly a podobnosti mezi zeměmi než analýza vztahů mezi proměnnými ̶Omezená možnost empirických generalizací Adobe Systems 22 3. Komparativní analýza velkého počtu případů ̶large-N comparative analysis ̶„variable oriented“ ̶Menší důraz na zdůvodnění výběru; snaha o co největší výzkumný soubor (např. co nejvíce zemí) ̶Menší zájem o kontextuální faktory, větší zájem o vztahy mezi proměnnými ̶Obvykle kvantitativní analýza (a využití statistické analýzy dat) Adobe Systems 23 C2. Metody komparativního výzkumu Adobe Systems 24 Metody: sekundární analýza (využití již existujících dat) 1.Analýza odborné literatury 2.Analýza dokumentů (např. zákony a právní normy, výroční zprávy, mezinárodní řebříčky…) 3.Evaluace statistických dat 4.Analýza již existujících průzkumů Adobe Systems 25 Metody: sběr (nových) dat 1.Obsahová analýza 2.Dotazníkové šetření 3.Strukturované/polostrukturované/nestrukturované rozhovory 4.Expertní rozhovory 5.Skupinové rozhovory 6.Zúčastněné/nezúčastněné pozorování Adobe Systems 26 C3. Výběr případů v komparativním výzkumu Adobe Systems 27 Výběr jednotky analýzy ̶Makro-level ̶Mezo-level ̶Mikro-level Adobe Systems 28 Výběr konkrétních zemí/trhů/systémů/kultur ̶Je nutné vždy jasně definovat a zdůvodnit konkrétní volbu; čím menší počet jednotek srovnáváme, tím důkladnější musí být zdůvodnění ̶Podle toho, jaké země zvolíme, nalezneme více podobností nebo odlišností ̶Můžeme srovnávat dvě země, více zemí, nebo i celé skupiny zemí ̶Často spíše pragmatická než teoretická volba ̶ Adobe Systems 29 Dvě strategie výběru případů: MSSD a MDSD 1.Most Similar Systems Design (MSSD): ̶výběr podobných případů s podobným kontextem, ale vedou k odlišným výsledkům ̶vzhledem k značné podobnosti umožňuje odhalit těch několika málo proměnných, které (pravděpodobně) zapříčiňují odlišný výsledek 2.Most Different Systems Design (MDSD) ̶výběr maximálně odlišných případů s odlišným kontextem, které ale vedou k podobným výsledkům Adobe Systems 30 D.Kde najít data? (Vybrané) zdroje mezinárodních dat Adobe Systems 31 Committee to Protect Journalists ̶https://cpj.org/ ̶Počty novinářů a novinářek zavražděných, pohřešovaných a uvězněných v důsledku své činnosti v různých zemích světa od roku 1992 Adobe Systems 32 Reporters Without Borders: Violations of Press Freedom Barometer ̶https://rsf.org/en/barometer ̶Počty novinářů a novinářek zavražděných a uvězněných v důsledku svojí činnosti v různých zemích světa od roku 2001 Adobe Systems 33 Reporters Without Borders: World Press Freedom Index ̶https://rsf.org/en/index ̶Míra svobody médií ve 180 zemích od roku 2002 ̶Metoda: dotazník pro experty v dané zemi (jejich hodnocení míry plurality, nezávislosti, autocenzury, legislativního rámce, transparentnosti, kvality infrastruktury) a kvantitativní data o násilí vůči novinářům (viz přechozí slide) Adobe Systems 34 Reporters Without Borders: World Press Freedom Index ̶Kromě samotného srovnání i národní zprávy (včetně ČR): https://rsf.org/en/czech-republic Adobe Systems 35 European Centre for Press & Media Freedom: Mapping Media Freedom ̶https://mappingmediafreedom.org/ ̶Od roku 2014 sleduje a sbírá různé případy omezení, ohrožení a narušení svobody médií a novinářů v zemích EU, kandidátských zemích a sousedních zemích ̶Popis metody zde ̶Národní zprávy (také za ČR) ̶ ̶ ̶ 36 European Centre for Press & Media Freedom: Mapping Media Freedom Adobe Systems 37 Centre for Media Pluralism and Media Freedom: Media Pluralism Monitor ̶https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/ ̶Od roku 2014 hodnotí mediální pluralitu v členských zemích EU, v kandidátských zemích a některých dalších zemích ̶Národní zprávy (také za ČR) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 38 The Worlds of Journalism Study ̶Worlds of Journalism Study: 67 zemí, 27 500 novinářů (pracovní podmínky, žurnalistická kultura, pociťované vlivy a tlaky, autonomie, důvěra, role ve společnosti, rizika a nejistoty…) ̶Volně dostupný dotazník i celé datové matice (tři kola; WJS 1: 2007-2011; WJS 2: 2012-2016; WJS 3: 2021-2023 – v běhu; 110 zemí) ̶Národní zprávy (také za ČR) ̶ ̶ Adobe Systems 39 Reuters Institute Digital News Report ̶http://www.digitalnewsreport.org/ ̶Od roku 2017; dotazníkové šetření mezi více než 92 000 konzumenty on-line zpravodajství ze 46 zemí ̶Data: interaktivně ̶Také národní zprávy (i za ČR) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 40 Global Media Monitoring Project (GMMP) ̶https://whomakesthenews.org/ ̶Vybrané indikátory týkající se genderu a médií ̶Jeden den ve zpravodajství (print, TV, rozhlas, web) ̶Každých pět let od 1995, 145 zemí ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 41 Užitečné zdroje informací o mediálních trzích v Evropě a aktuálním dění v nich ̶European Audiovisual Observatory: The reference for market and legal information on film, television and VoD in Europe ̶European Journalism Observatory: Observes media and journalism research, trends in the media industries, and best practices in journalism ̶European Broadcasting Union: The world’s leading alliance of public service media (PSM): 116 member organizations in 56 countries and an additional 34 associates in Asia, Africa, Australasia and the Americas ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 42 Kde (dále) hledat ̶Databáze: fyzické/elektronické (Web of Science, Scopus, EBSCO, ProQuest, Sage, Taylos & Francis…) ̶https://scholar.google.cz/ Adobe Systems Dotazy?