Adobe Systems 7. Média veřejné služby v komparativní perspektivě Marína Urbániková ZURn4104 Adobe Systems Osnova 1.Média veřejné služby: definice a poslání 2.Regulace médií veřejné služby: A.dohled/řízení B.financování Adobe Systems 3 Cvičení Rozdělte se na dvě skupiny a v rámci těchto skupin do trojic. A.V první skupině jsou poslanci a poslankyně prosazující zrušení médií veřejné služby. Vymyslete co nejvíce argumentů podporujících Váš záměr. Pracujte ve trojicích. B.Ve druhé skupině jsou poslanci a poslankyně prosazující zachování médií veřejné služby. Vymyslete co nejvíce argumentů podporujících Váš záměr. Pracujte ve trojicích. C. Adobe Systems 4 1. Média veřejné služby: definice a poslání Adobe Systems 5 Média veřejné služby dle UNESCO (2008) „Public Service Broadcasting (PSB) is broadcasting made, financed and controlled by the public, for the public. It is neither commercial nor state-owned, free from political interference and pressure from commercial forces. Through PSB, citizens are informed, educated and also entertained. When guaranteed with pluralism, programming diversity, editorial independence, appropriate funding, accountability and transparency, public service broadcasting can serve as a cornerstone of democracy." https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000158609 Adobe Systems 6 Zákon o ČT (483/1991 Sb.) § 2 Česká televize poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením televizních programů, popřípadě dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb na celém území České republiky za účelem naplňování demokratických, sociálních a kulturních potřeb společnosti a potřeby zachovat mediální pluralitu (dále jen "veřejná služba v oblasti televizního vysílání"). (2) Hlavními úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání jsou zejména a)poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů, b)přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky, Adobe Systems 7 Zákon o ČT (483/1991 Sb.) c)vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti, d)rozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních nebo etnických menšin, e)výroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých, dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež. Adobe Systems 8 Úkoly a funkce PSM 1.Společný referenční bod pro všechny občany díky univerzálnímu pokrytí a přístupu (vč. lidí s postižením) → funkce fóra pro širokou veřejnou diskusi 2.Přistupování k publikům nejen jako ke spotřebitelům, ale i jako k občanům, včetně podpory zapojení se do života společnosti a demokratických institucí → funkce podpory občanství 3.Zdroj spolehlivých a nestranných informací a analýz, proč a jak se věci dějí a jaké mají důsledky na individuální i společenské úrovni → funkce vodítka pro svobodné formování názorů 4. Adobe Systems 9 Úkoly a funkce PSM 4.Poskytování informací z národní perspektivy; hlas národa v Evropě a ve světě → funkce podpory národní identity 5.Reflexe různorodosti v multikulturních společnostech, pozornost k potřebám menšin (programy pro národnostní, etnické a náboženské menšiny; děti a mládež; regionální a lokální programy), poskytnutí hlasu méně privilegovaným a podpora porozumění různým lidským zkušenostem → funkce podpory sociální koheze 6.Kontrola veřejné moci a moci podnikatelů a soukromých společností → kontrolní funkce 7. 7. 7. Adobe Systems 10 Úkoly a funkce PSM 7.Pluralitní, inovativní a rozmanité programy, včetně těch, které neposkytuje komerční sektor → funkce vzdělávací a zábavní 8.Podpora národní a evropské produkce (včetně původní produkce nezávislých producentů) a zprostředkování rozmanitosti národního a evropského kulturního dědictví → kulturní a kreativní funkce 9.Ostrov důvěryhodnosti ve fragmentarizovaném mediálním prostoru a pomoc při orientaci na trhu mediálních obsahů a služeb → kurátorská funkce 10.Stanovení standardů kvality pro celý mediální sektor → referenční funkce 11. 11. 11. 11. Adobe Systems 11 Potřebujeme PSM ve 21. století? ̶Tři pozice: 1.PSM jako anachronismus; nabídka a výběr jsou i díky internetu dostatečně široké 2.PSM jsou důležitější než kdykoliv předtím (fragmentarizace veřejné sféry, vznik názorových bublin, dezinformace) 3.PSM je třeba zreformovat pro potřeby digitální éry (Moe Syvertsen 2009) Adobe Systems 12 Dvě perspektivy 1.Perspektiva tržního selhání (market failure perspective): státní zásahy do mediální oblasti jsou akceptovatelné pouze do té míry, v jaké existuje reálné selhání trhu a)Public service publisher: nedostatkové služby a programy se vysoutěží přes nabídkový systém b)PSM light: pouze mezery na trhu, protože široké poslání ubližuje komerčním médiím (Donders 2012) Adobe Systems 13 Dvě perspektivy 2.Sociálně-demokratická perspektiva (social democratic perspective): potřebujeme silná PSM, protože mají důležitou demokratickou roli; veřejný zájem vs zisk a tržní zájem (Donders 2012) Adobe Systems 14 2. Regulace médií veřejné služby: dohled/řízení a financování Adobe Systems 15 Rada Evropy: tři oblasti garance nezávislosti 1.Regulační rámec: povinnosti a práva jednotlivých stran (vláda, parlament, regulační orgány, PSM, další stakeholdeři) a poslání/úkoly PSM jsou dané zákonem 2.Financování: nesmí být využíváno k uplatňování politického vlivu; PSM mají být konzultována ohledně potřebného objemu financí 3. A. https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805cb4b4 Adobe Systems 16 Rada Evropy: tři oblasti garance nezávislosti 3.Řízení/dohled: je legitimní, aby se stát podílel na jmenování nejvyššího kontrolního nebo rozhodovacího orgánu PSM; aby se předešlo pochybnostem, nemělo by se toto zapojení obvykle vztahovat na jmenování na výkonné nebo redakční řídící úrovni; navíc: ̶jasná kritéria pro jmenování ̶jmenování nemůže být využito k uplatňování politického nebo jiného vlivu na činnost PSM ̶jmenování se provádí na dobu určitou, kterou lze zkrátit pouze za omezených a zákonem vymezených okolností 3. A. Adobe Systems 17 EMFA: Záruky nezávislého fungování poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb (čl. 5) 1.Členské státy zajistí, aby poskytovatelé veřejnoprávních mediálních služeb byli redakčně a funkčně nezávislí a poskytovali svým příjemcům pluralitu informací a názorů nestranným způsobem v souladu s plněním veřejné služby vymezeným na vnitrostátní úrovni v souladu s protokolem č. 29. 2.Členské státy zajistí, aby cílem postupů pro jmenování a odvolání nejvyššího řídícího pracovníka nebo členů nejvyššího řídícího orgánu poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb bylo zaručit nezávislost poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb. (…) Adobe Systems 18 EMFA: Záruky nezávislého fungování poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb (čl. 5) 3.Členské státy zajistí, aby postupy financování poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb vycházely z předem stanovených transparentních a objektivních kritérií. Tyto postupy financování zaručí, aby poskytovatelé veřejnoprávních mediálních služeb měli k dispozici přiměřené, udržitelné a předvídatelné finanční zdroje odpovídající plnění veřejné služby a možnosti se v rámci jejího plnění rozvíjet. Tyto finanční zdroje musí být takové, aby byla ochráněna redakční nezávislost poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb. Adobe Systems 19 EMFA: Záruky nezávislého fungování poskytovatelů veřejnoprávních mediálních služeb (čl. 5) 4.Členské státy určí jeden nebo více nezávislých orgánů nebo subjektů nebo zavedou mechanismy nezávislé na politickém vlivu vlád, které budou monitorovat uplatňování odstavců 1, 2 a 3. Výsledky tohoto monitorování se zpřístupní veřejnosti. Adobe Systems 20 Adobe Systems 21 Adobe Systems 22 Důležitost de iure nezávislosti? ̶Má vůbec smysl zabývat se institucionálním nastavením, když se v případě zájmu se dají všechny zákony ohnout a změnit? ̶TL:DR Chris Hanretty (2010): má ̶Více v povinné literatuře – čtěte! Adobe Systems 23 Cvičení Představte si, že jste předsedou/předsedkyní nejsilnější parlamentní strany. Máte rád/a pořádek a autoritářské sklony Vám nejsou cizí. Zdá se Vám, že Vás a Vaši stranu média veřejné služby příliš kritizují a naopak nepokrytě fandí opozici. Vymyslete plán, jak situaci změníte a média veřejné služby dostanete pod kontrolu: formulujte Váš cíl (co přesně chcete dosáhnout) a navrhněte nástroje a postup. Pracujte ve trojicích. A. Adobe Systems 24 Financování (EBU 2017) 1.Stabilní a přiměřené; 2.Nezávislé na politických zásazích; 3.Férové a odůvodněné; 4.Transparentní a odpovědné/zúčtovatelné 5. A. https://www.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/Publications/EBU-Legal-Focus-Pub-Fund_EN.pdf Adobe Systems 25 Modely financování: hlavní zdroj 1.Poplatek 2.Státní rozpočet 3.Samostatná daň (Finsko, Švédsko) Adobe Systems 26 Poplatky má 10 ze 27 zemí Evropské unie EBU (2022): poplatky mělo 11 z 27 zemí EU; mínus Slovensko Adobe Systems 27 Odklon od poplatků ̶Příčiny: ̶Nové vzorce konzumace ̶Problém černých pasažérů ̶Náklady na výběr a vymáhání ̶Nespravedlnost – jednotná výše pro všechny ̶Snaha omezit politickou nezávislost ̶Dopady (zkušenosti): méně stabilní financování, pokles objemu financování, negativní dopad na nezávislost Adobe Systems 28 Poplatek: výhody ̶Tradice a osvědčenost ̶Vyšší faktická nezávislost na politické moci ̶Vyšší symbolická nezávislost na politické moci ̶Transparentnost a jednodušší kontrola ze strany veřejnosti ̶Stabilita a předvídatelnost ̶Umožňuje reakci na technologický vývoj ̶ Adobe Systems 29 Poplatek: nevýhody ̶Náklady na výběr a vymáhání ̶Problém černých pasažérů ̶Poplatek v jednotné výši nezohledňuje odlišnou majetkovou situaci občanů ̶Pokud poplatek není navázán na využívání služeb MVS, může být částí veřejnosti vnímán jako nelegitimní ̶ Adobe Systems 30 https://www.ebu.ch/publications/research/membersonly/report/licence-fee 2021: výše poplatku je v ČR výrazně pod průměrem EU (180 Kč vs cca 235 Kč měsíčně) Adobe Systems 31 Kdo stanovuje výši poplatku? 1.Parlament 2.Určený nezávislý subjekt ̶Možná automatická indexace 1. 1. Adobe Systems 32 Od čeho se odvíjí povinnost platit? 1.Platí všichni (Německo, Švýcarsko, Portugalsko, Řecko, od 2024 Rakousko, v minulosti Slovensko) 2.Vlastnictví zařízení: tradiční (Česko, Polsko, Itálie, Irsko) nebo všechna (Slovinsko, Chorvatsko) 3.Využívání služeb (Velká Británie) Adobe Systems 33 Financování ČT a ČRo ̶Cca 90 % poplatek + cca 10 % příjem z reklamy ̶Poplatek se platí ze zařízení technicky způsobilého k individuálně volitelné reprodukci televizního/rozhlasového vysílání (tj. ne počítač, notebook, mobil, tablet…) ̶ČT: 135 Kč (od 2008); ČRo: 45 Kč (od 2005) ̶ A. Zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích Adobe Systems 34 Navrhovaná změna ̶Od roku 2025 ̶Zvýšení poplatků: ̶Televizní poplatek: o 25 Kč na 160 Kč měsíčně ̶Rozhlasový poplatek: o 10 Kč na 55 Kč měsíčně ̶Rozšíření definice poplatníka: ti, kteří disponují jakýmkoliv zařízením, které umožňuje příjem obsahu (i mobil, tablet nebo počítač); počet poplatníků se má zvýšit zhruba o 230 000 A. Adobe Systems 35 Dohled/řízení ČT a ČRo ̶Rada ČT a Rada ČRo = orgány, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti ČT/ČRo ̶Poradní orgán ve věcech kontroly hospodaření: Dozorčí komise ̶Rada ČT: 18 členů; Rada ČRo: 9 členů ̶Funkční období 6 let, přičemž každé 2 roky je volena jedna třetina členů ̶2/3 členů volí a odvolává Poslanecká sněmovna, 1/3 členů Senát - tak, aby v ní byly zastoupeny významné regionální, politické, sociální a kulturní názorové proudy ̶ Zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu + Zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi Adobe Systems 36 Dohled/řízení ČT a ČRo ̶Návrhy předkládají organizace a sdružení představující kulturní, regionální, sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské, vzdělávací, vědecké, ekologické a národnostní zájmy; novela: nominující právnická osoba musí v době podání návrhu existovat alespoň deset let; např. Adobe Systems 37 Dohled/řízení ČT a ČRo ̶Rady zejména schvalují a odvolávají generálního ředitele; odvolání GŘ když: ̶ČT/ČRo neplní úkoly veřejné služby v oblasti vysílání (dle zákona) nebo nenaplňuje-li svými programy zásady Kodexu ČT/ČRo (nutné nejdříve písemně upozornit) ̶GŘ poruší své povinnosti stanovené zákonem nebo Statutem ČT/ČRo (nutné nejdříve písemně upozornit) ̶přestane-li GŘ splňovat zákonné předpoklady pro výkon funkce ̶nevykonává-li GŘ po dobu 6 měsíců svou funkci ̶ Adobe Systems 38 Dohled/řízení ̶Kdo volí a odvolává generálního ředitele? Jaké jsou podmínky pro jeho odvolání? ̶Kdo volí a odvolává kontrolní orgán? Jaké jsou podmínky pro jeho odvolání? ̶Jaké kompetence má kontrolní orgán? ------ ̶Obnovitelná smlouva? ̶Public value tests ̶ ̶ Adobe Systems 39 Inspirace ze zahraničí ̶Dvě rady: 1.Širší, reprezentující občanskou společnost → zájem veřejnosti a kontrola ze strany veřejnosti 2.Užší, odbornější, vykonávající dohled nad generálním ředitelem a managementem (Board of Directors; správní rada) → kontrolní + výkonný orgán kontrolující i finanční záležitosti ̶ Adobe Systems 40 Zvýšení nezávislosti: tipy od EBU ̶Kvalifikovaná většina hlasů: např. 3/5, 2/3 nebo 3/4 → větší konsensus a volba nezávislého neutrálního kandidáta (polarizovaný systém: riziko paralýzy) ̶Např. Španělsko: 2/3 hlasů v dolní i horní komoře https://www.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/Publications/EBU-Legal-Focus-Gov-Prin_EN.pdf https://www.psp.cz/sqw/ppi.sqw?d=1&t=48 Adobe Systems 41 Zvýšení nezávislosti: tipy od EBU ̶Institucionální pluralismus: rozšíření okruhu politických subjektů, které se na volbě podílejí ̶Legislativa + exekutiva + nezávislý třetí subjekt (vč. zástupců zaměstnanců – Itálie, Francie, Rakousko…) ̶Např. Litva: 4 = prezident; 4 = parlament (z toho 2 kandidáti opozičních stran); 4 = Litevská vědecká rada, Litevská rada pro vzdělávání, Litevské sdružení umělců a Litevská biskupská konference ̶ ̶ Adobe Systems 42 Zvýšení nezávislosti: tipy od EBU ̶Vyhrazení zvláštních práv opozici: např. volba prostřednictvím parlamentní komise, kde je koalice a opozice zastoupena rovným dílem (riziko paralýzy) ̶Např. Litva; Estonsko (za každou politickou stranu jeden zástupce) ̶Zapojení občanské společnosti: úspěch závisí na silné občanské společnosti + nezávislosti na politické moci ̶Bdělá veřejnost a politická kultura respektující nezávislost MVS Adobe Systems Dotazy?