Seminář 7: Mediální průmysl
Čtvrtek 28.3. (Blok seminářů 7 a 8)
Mediální průmysl je důležitým ekonomickým odvětvím, které
má specifické charakteristiky a je silně ovlivněný veřejným zájmem. Mediální
společnosti operují na takzvaném duálním trhu a soutěží mezi sebou o finance a
čas publika. Nežádoucí koncentrace vlastnictví je obzvlášť častá
v mediálním průmyslu. Kromě charakteristik mediálního průmyslu se také
obeznámíme s nejdůležitějšími regulačními přístupy.
Povinná četba:
Doyle, G. Chapter 1 ”Introduction to Media Economics.” In
Doyle, G. (2005) Understanding media
economics. London: Sage.
Doporučená četba:
Myllylahti, M. (2020) Paying Attention to
Attention: A Conceptual Framework for Studying News Reader Revenue Models
Related to Platforms, Digital Journalism, 8:5, 567-575, DOI:
10.1080/21670811.2019.1691926
Budzinski, O. & Gaenssle, S. (2018) The
economics of social media (super-)stars: an empirical investigation of stardom
and success on YouTube, Journal of Media Economics, 31:3-4, 75-95, DOI:
10.1080/08997764.2020.1849228
Neheli, N. B. (2018)
“News by Numbers”, Digital Journalism, 6(8), 1041-1051, DOI:
10.1080/21670811.2018.1504626
Gill, R. and Pratt, A. (2008) “In the Social Factory?: Immaterial
Labour, Precariousness and Cultural Work”, Theory, Culture &
Society, 25(7–8), pp. 1–30. doi: 10.1177/0263276408097794.
Ne-akademické zdroje:
How Instagram And
Facebook Make Money
https://www.youtube.com/watch?v=zKk9to7Zcdg
Netflix Hit a
Subscriber Peak. Here Are 3 Strategies They Might Try to Keep Growing | WSJ
https://www.youtube.com/watch?v=9vO0tNmGR2k