Politická ekonomie médií

Úkoly a závěrečná práce


Podmínky pro splnění studijních povinností:

1) Vypracování závěrečné seminární práce (70%)

2) Vypracování dílčích rozprav o vybraných klíčových tezích a představitelích politické ekonomie médií (30%)

 

Závěrečná seminární práce má dvě části: analýzu komodity (rozsah: 2000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu) a profil mediální organizace nebo korporace (rozsah: 1000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu). Odevzdání přes odevzdávárnu předmětu nebo emailem 10.6. 2024  *Zadání je podrobně popsané níže, stupnice hodnocení je na stejném místě.

Rozpravy: v průběhu semestru studenti vypracují dvě krátké rozpravy:

1.     medailonek představitele/ky politické ekonomie médií s důrazem na jejich přínos pro tento přístup (rozsah 700 slov bez odkazů na literaturu a další zdroje). Představitele/ku si vyberte podle svého zájmu, autoři a autorky, které v kurzu čteme se zabývají politickou ekonomií médií, pro jistotu několik jmen: Vincent Mosco, Christian Fuchs, Andrew Calabrese, Janet Wasko, Lisbet van Zoonen, Micky Lee atd.  Odevzdání přes odevzdávárnu předmětu nebo emailem 8.3. 2024  

2.     souhrn klíčových tezí nebo empirických zjištění odborného textu, který je v seznamu doporučené literatury. (rozsah 700 slov bez odkazů na literaturu a další zdroje). Odevzdání přes odevzdávárnu předmětu nebo emailem 19.4. 2024

Citace z textů v anglickém jazyce nemusíte překládat.

Odevzdání je možné domluvit dřív nebo později individuálně, prosím kontaktujte mě ohledně této možnosti. Zkouškové období končí 28.6. 2024.


1. Analýza mediální komodity (rozsah: 2000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu)

Vyberte si jednu konkrétní mediální komoditu a vysvětlete její postavení/roli v širším systému produkce mediálních artefaktů. Například se zajímáte o Star Wars, pro analýzu si vyberete jeden film nebo originální trilogii a budete se pak snažit odpovědět na tyto otázky (není nutné – nebo dokonce možné – odpovědět na všechny a v průběhu svého výzkumu možná narazíte na jiné důležité data):

●        Historie/kontextuální informace o komoditě

●        Kdo nebo která organizace vlastní copyright nebo patent?

●        Která společnost vyrábí komoditu a jaká je vlastnická struktura dané společnosti?

●        Jak je komodita distribuovaná? Které spoločnosti jsou součástí distribuční sítě a kdo je vlastní?

●        Kolik stojí výroba komodity?

●        Jak/kde se komodita konzumuje?

●        Jakou roli hraje reklama pro tuto komoditu?

●        Je komodita dostupná v jiných formátech/v jiné podobě?

●        Je komodita distribuovaná místně, regionálně, celonárodně a mezinárodně?

Ve své analýze odkazujte na znalosti z literatury pro kurz a seminárních diskusí a na veřejně dostupné údaje (např. výročné zprávy, údaje z registrů apod.).

 

2. Profil mediální organizace (rozsah: 1000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu)

Vyberte si korporaci, společnost nebo jinou organizaci, která je součástí komunikačního nebo mediálního průmyslu. Shromážděte dostupné informace a analyzujte je na základě znalostí z četby a seminárních diskusí.  

Profil zahrnuje (pokud jsou informce dostupné):

●        stručný přehled historie organizace

●        organizační struktura, činnosti, organizační politika

●        základní finanční informace (obrat, příjmy, aktiva, podíl na trhu, podíl akcionářů apod.)

●        internacionalizace

●        graf, obrázek nebo jiné vizuální znázornění organizační struktury (mateřská společnost, divize, dodavatelé, partnerské organizace apod.)

●        v závěru profilu odpovězte na otázku: „jaká je základní obchodní činnost této organizace“?

Kromě základního textu (rozsah 1000 slov), můžete taky použít přílohy pro méně důležité ilustrace, tabulky apod. Profil musí obsahovat odkazy na zdroje. Wikipedia a webové stránky organizace/korporace jsou dobrým východiskem, ale potřebujete použít i jiné zdroje.  

V semináři 9 se budeme podrobně zabývat závěrečnou seminární prací. Je vhodné si  svoji volbu komodity a organizace nebo korporace se mnou domluvit.  

 

Stupnice hodnocení:

 

Celkově můžete získat 100 bodů, 15 za každou rozpravu a 70 za závěrečnou seminární práci (45 za analýzu komodity a 25 za profil korporace). 

 

Stupně ECTS

Počet bodů

Definice

A

90 - 100

vynikající výkon pouze s drobnými chybami

B

80 - 89

nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami

C

70 - 79

celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb

D

60 - 69

přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky

E

50 - 59

výkon splňuje minimální požadavky

F

0 - 49

je zapotřebí značné množství další práce