Politická ekonomie médií Monika Metykova m.metykova@sussex.ac.uk; 32153@mail.muni.cz Kdo? Kde? Kdy? Sylabus Studijní materiály Termíny Jaká příprava? •Jeden text týdně – povinná četba – k dospozici v IS studijní materiály. Texty jsou v AJ. •Jiná příprava: •Seminář 9: Výzkum komodit a mediálních organizací V tomto semináři aplikujeme své znalosti z kurzu na konkrétní příklady komodit a mediálních organizací nebo korporací. Cílem semináře je objasnit parametry pro závěrečnou seminární práci. Pro tento seminář není zadaná žádná nová četba, zamyslete se ale nad vhodnými mediálními komoditami a organizacemi/korporacemi. Účast •Všechny materiály jsou k dispozici v IS. •Pokud se semináře neúčastníte a máte otázky nebo nejasnosti, dejte mi prosím vědět. •Pokud se neúčastníte dvou setkání, není problém, ale pokud vymeškáte víc, dejte mi vědět a domluvíme se na náhradě. Jak budou semináře probíhat •Povinná četba pojednává o klíčových teoriích, často se jedná o shrnutí, v semináři probereme klíčové argumenty a pak je budeme aplikovat. Také nabídnu shrnutí tezí doporučené literatury. •Budu vás žádat o vyhledávaní dat, příkladů apod. v seminárních diskusích v menších skupinách. Co dalšího? •Diskuse - kontroverze není problém, ale s respektem •Pozdní příchod lepší než absence. •Příklady, zkušenosti, znalosti z jiných předmětů jsou vítané •Krátké prezentace? •Citace z textů možné v angličtině •Uvítám příklady, které jsou relevantní a na které během semestru narazíte mimo akademické povinnosti Jaké jsou podmínky pro ukončení předmětu? •Zakončení: předmět je zakončen zkouškou •Podmínky pro splnění studijních povinností: •1) Vypracování závěrečné seminární práce (70%) •2) Vypracování dílčích rozprav o vybraných klíčových tezích a představitelích politické ekonomie médií (30%) Závěrečná seminární práce •Závěrečná seminární práce má dvě části: analýzu komodity (rozsah: 2000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu) a profil mediální organizace nebo korporace (rozsah: 1000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu). Odevzdání emailem 10.6. 2024 (28.6. 2024 konec zkouškového období) •Podrobné zadání je v sylabu. Dílčí rozpravy •Rozpravy: v průběhu semestru studenti vypracují dvě krátké rozpravy: •medailonek představitele/ky politické ekonomie médií s důrazem na jejich přínos pro tento přístup (rozsah 700 slov bez odkazů na literaturu a další zdroje). •souhrn klíčových tezí nebo empirických zjištění odborného textu, který je v seznamu doporučené literatury. (rozsah 700 slov bez odkazů na literaturu a další zdroje). Je možné termíny hýbat? •Odevzdání je možné domluvit dřív nebo později individuálně, prosím kontaktujte mě ohledně této možnosti. Zkouškové období končí 28.6. 2024 O čem je teto předmět? •Cílem předmětu je představit studentům optiku politické ekonomie pro studium médií a mediované komunikace. Přístup politické ekonomie je charakterizován studiem sociálních vztahů, především mocenských vztahů,které stojí za produkcí, distribucí a spotřebou zdrojů, v případě tohoto předmětu zejména se zaměřením na komunikační zdroje. Předmět se zaměří na to, jak funguje komunikační podnikání, například jak se komunikační produkty pohybují prostřednictvím řetězce výrobců k velkoobchodníkům, maloobchodníkům a spotřebitelům, jejichž nákupy jsou přiváděny zpět do nových výrobních procesů. Studenti budou také zkoumat politické a ekonomické procesy, které ovlivňují média, jako jsou modely financování a regulační rámce. Kořeny, teoretické ukotvení atd. •Později se budeme zabývat filosofickými a historickými kořeny politické ekonomie – Adam Smith, David Ricardo, John Stuart Mill, Thomas Malthus, Karl Marx •Teď si ale přiblížíme témata z kurzu „zábavným“ způsobem Pravdivá informace nebo nepravdivá? •Mladí lidi ve věku 18 – 24: 1. Konzumují zprávy přes sociální sítě 2. Patří mezi věkové kategorie, které konzumují nejvíc zpráv 3. Platí za zprávy méně často než starší generace Který z těchto výrazů popisuje nový způsob nepravidelného financování produkce mediálních obsahů? 1.Fundraising 2.Crowdfunding – davové financování 3.Paywall 4.Předplatné Co znamená zkratka GDPR? 1.General Data Protection Regulation 2.General Data Personal Register 3.Geographical Data Protection Register 4.Geolocation Drive Protection Regulation Co necharakterizuje tzv. krizi žurnalistiky? 1. Schází původní reportáže, obsahy se replikují 2. Mizí pracovní příležitosti 3. Nejsou noví majitelé 4. Menší počet zdrojů ve zprávách, PR obsahy se dostávájí do zpravodajství Je informace pravdivá nebo nepravdivá? Digitální technologie 1. Zcela transformují žurnalistické pracovní postupy 2. Činí z obyčejných lidí novináře 3. Nenutí novináře učit se novým dovednostem 4. Umožňují konzumentům zasahovat do profesionálních obsahů Můžete seřadit mediální organizace od nejstarší k nejnovější? •Buzzfeed •The Guardian •The BBC •Huffington Post •The New York Times •NPR (National Public Radio z USA) •CNN •Al Jazeera (English) Které z těchto filmových studií není v Hollywoodu? 1. Warner Bros. 2. MGM 3. Fox Star Studios 4. Columbia Pictures 5. Universal Studios V jakém mediálním průmyslu působí tyto organizace? • EMI, Sony-BMG, Warner, Universal Kdo je vlastníkem? •Al Jazeeru vlastní vláda Kataru. •CNN je vlastněna Time Warnerem. •Disney vlastní Fox News. •Britská vláda vlastní BBC. Která z těchto zemí v roce 2023 „vypla“ internet (internet shutdown) nejdéle? •Kuba •Jemen •Indie •Čína Ve které z těchto zemí v roce 2023 zasáhlo „vypnutí“ internetu (internet shutdown) nejvíc uživatelů? •Rusko •Myanmar •Írán •Etiopie Odpovědi Pravdivá informace nebo nepravdivá? •Mladí lidi ve věku 18 – 24: 1. Konzumují zprávy přes sociální sítě PRAVDA 2. Patří mezi věkové kategorie, které konzumují nejvíc zpráv NEPRAVDA 3. Platí za zprávy méně často než starší generace PRAVDA Který z těchto výrazů popisuje nový způsob nepravidelného financování produkce mediálních obsahů? Co znamená zkratka GDPR? Co necharakterizuje tzv. krizi žurnalistiky? Je informace pravdivá nebo nepravdivá? •Digitální technologie 1. Zcela transformují žurnalistické pracovní postupy NEPRAVDA (základní postupy jsou stejné) 2. Činí z obyčejných lidí novináře NEPRAVDA (občané nejsou profesionální novináři) 3. Nenutí novináře učit se novým dovednostem NEPRAVDA 4. Umožňují konzumentům zasahovat do profesionálních obsahů NEPRAVDA (zásahy konzumentů jsou omezené) Můžete seřadit mediální organizace od nejstarší k nejnovější? •The Guardian 1821 •The New York Times 1851 •CNN 1980 •The BBC 1922 •NPR 1970 •Huffington Post 2005 •Buzzfeed 2006 •Al Jazeera English 2006 Které z těchto filmových studií není v Hollywoodu? V jakém mediálním průmyslu působí tyto organizace? HUDBA • EMI, Sony-BMG, Warner, Universal Kdo je vlastníkem? •Al Jazeeru vlastní vláda Kataru. PRAVDA •CNN je vlastněna Time Warnerem. Ne, vlastníkem je Warner Bros. Discovery (od 2022). •Disney vlastní Fox News. Ne, vlastníkem je Fox Corporation. •Britská vláda vlastní BBC. Ne, BBC je médium veřejné služby. Která z těchto zemí v roce 2023 „vypla“ internet (internet shutdown) nejdéle? Ve které z těchto zemí v roce 2023 zasáhlo „vypnutí“ internetu (internet shutdown) nejvíc uživatelů? Pravdivá informace nebo nepravdivá? •Podle Internet Freedom Scores organizace Freedom House je status 1.Indie, Maďarska a Íráku částečně svobodný. PRAVDA 2.Ruska, Indie a Saudské Arábie nesvobodný. PRAVDA 3.Srbska, Jižní Afriky a Islandu svobodný. PRAVDA Zdroj: https://freedomhouse.org/countries/freedom-net/scores Než si rozebereme definici, úkol v menších skupinách Naše “závislost” na laptopech, mobilních telefonech, chytrých hodinkách apod. Kdo je vyrábí? Jaké jsou jejich podmínky práce? Jak jsou distribuované? Jaké zdroje jsou potřebné k jejich výrobě? Jak a kde jsou nejčastěji konzumované nebo používané? Co se s nimi stane az doslouží? The Worst Place on Earth: Baogang Steel and Rare Earth complex In 2009 China produced 95% of the world's supply of these elements, and it's estimated that the Bayan Obo mines just north of Baotou contain 70% of the world's reserves. Zdroj: https://www.bbc.com/future/article/20150402-the-worst-place-on-earth A picture containing grass, sky, outdoor, factory Description automatically generated Zdroj: https://www.latimes.com/world-nation/story/2019-07-28/china-rare-earth-tech-pollution-supply-chain- trade Videa k tématu: BBC: https://www.youtube.com/watch?v=t_UdqZdFr-w Al Jazeera: https://www.youtube.com/watch?v=4wPYbSjVrVQ CNBC: https://www.youtube.com/watch?v=NtNU261NVrg A picture containing text, outdoor Description automatically generated Co je politická ekonomie komunikace? Mosco: The study of the social relations, particularly the power relations, that mutually constitute the production, distribution, and consumption of resources, including communication resources. Širší definice •study of control and survival in social life; control = political process (how a society organizes itself, manages its affairs and adapts to change); survival = economic because it involves the processes of production and reproduction. Co charakterizuje tento přístup? •HISTORY - social change as historical transformation •SOCIAL TOTALITY - a big picture of society, totality of social relations that make up the economic, political, social and cultural areas of life •MORAL PHILOSOPHY - values that help to create social behaviour and moral principles that ought to guide efforts to change it •PRAXIS - unity of thinking and doing Adam Smith •Považovaný za zakladatele politické ekonomie, byl filosofem, morální dimenze v jeho díle. •https://www.youtube.com/watch?v=ejJRhn53X2M Doporučená četba – hlavní teze Calabrese: -Koncept morální ekonomie (autorem je E. P. Thompson) uplatnil na globální komunikační práva -Morální ekonomie je diskutovaná v protikladu k tržní ekonomii a obzvlášť k neoliberálnímu ekonomickému řádu -Sociologická encyklopedie definuje morální ekonomii jako: obecně sdílený konsensus týkající se předpokladů a očekávání upravujících pravidla reciprocity v ekon. jednání a stabilizující se v systému sociální kontroly. Pojem e.m. vytvořil E. P. Thompson jako název alternativy tržní ekonomie, kterou zformovaly povstavší angl. lidové masy v 18. st. Vychází z pojetí soc. antropologie É. Durkheima a B. Malinowského a souvisí s konceptem „sociální vkořeněnosti“ ekon. jednání v tradičních ekonomikách v pojetí K. Polányiho (viz ekonomická sociologie). Zatímco původně byly proti sobě – hist. i systémově – stavěny „tržní“ a „morální“ ekonomie, v současných analýzách se prokazuje nutná „vkořeněnost“ i tržní ekonomiky, ovšem s přesunem morálních kritérií a pravidel reciprocity z trhu zboží na trh práce. Oproti Marxově tezi o komodifikaci pracovní síly v kapitalismu je její zhodnocování ve státě blahobytu postupně morálně svazováno. Meehan a Wasko: Text je reakcí na kritiky studií ve tradici pol. ek. médií Staví do protikladu tradici pol. ek. médií a její kritický přístup, především kritiku kapitalismu a novější studie z oblasti media industry studies, media economics, screen industry studies, production studies, or creative industry studies, které opomíjí kontext kapitalismu a jsou spíš oslavného charakteru. Fuchs, C. a V. Mosco: Krize kapitalismu a obnovený zájem o dílo Karla Marxe 4 role médií v kapitalistické ekonomii: -Média ve formě komodity -Média ve formě ideologie -Percepce médií -Alternativní média Theocarakis: Pojednává o práci jako základu hodnoty Marxova pracovní teorie hodnoty je hodně známá a debatovaná, Theocarakis ale také pojednává o dalších tradicích, např. v díle Adama Smithe a Davida Ricarda