Fokusní skupiny

5. Terén už volá! Příprava, prostředí, role a kompetence, realizace 1

V úvodu hodiny probereme finální podobu VP, VO na základě rozpracování nápadů z minulé hodiny.

Příprava skupinových diskusí není jen o přípravě scénáře. Jde o komplexní proces přípravy a pochopení role aktérů ve výzkumném poli (participanti/ky, výzkumník či výzkumnice/moderátor či moderátorka, zapisovatel/ka), skupinové dynamiky, jejích výhod a nástrah i způsobů, jak si s nimi poradit. Studující budou seznámeni navíc s fázemi výzkumu založeného na realizaci skupinových diskusí od přípravy a rekrutace, přes realizaci až po konečné rozloučení.
Toto setkání se bude více věnovat přípravě a logice fungování skupinových diskusí, příští setkání bude více zaměřeno na praktickou realizaci.

Před hodinou

Nezapomeňte

Odevzdejte finální návrh znění výzkumného problému a výzkumné otázky (21.3.2024)!

Nezapomeňte

Nezapomeňte!

Každý na hodině odevzdejte Závazek výzkumníka/ce (nejpozději na hodině 5.4.2024).

Úkol

Úkol

Formulace scénáře skupinové diskuse

Každá výzkumná jednotka definuje svůj scénář skupinové diskuse. Tento scénář bude v souladu s vymezenou cílovou skupinou, výzkumným tématem, výzkumným problémem a otázkou.
Scénář bude svou strukturou odpovídat zásadám probíraným na hodině:

  • struktura "přesýpacích hodin" (vč. proporcionality jednotlivých částí)
  • logická návaznost jednotlivých částí prostřednictvím přechodových pasáží
  • otázky opatřené sondami
  • přiměřená délka (cca 1,5 hod.) a tomu odpovídající počet otázek
  • většina otevřených otázek
  • pokud budou zahrnuty aktivizační prvky, jejich krátké zdůvodnění

Není nutné ve scénáři užívat ucelený text (zejm. v úvodu/přivítání), je však nutné, aby bylo patrné, jaké všechny záležitosti budete pokrývat a v jakém pořadí.

Při práci můžete využít prezentaci dnešní hodiny.

Termín odevzdání 3.4.2024

Povinná literatura

5

Rozšiřující/volitelná literatura

  • MacDougall, C., & Fudge , E. (2001). Planning and recruiting the sample for focus groups and in-depth interviews. Qualitative Health Research, 11 (1), 117–126.

Prezentace