Adobe Systems 1 Jak prodat sloníka: vytváření výzkumné zprávy 2 ZURn6337 Fokusní skupiny Adobe Systems 2 O čem to dnes bude? ̶O tom, jak napsat dobrou metodologickou část ZZ ̶O tom, jak pracovat s programem Atlas.ti Adobe Systems 3 Obecně Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶Účel: Popis a vysvětlení základních kroků výzkumu a odpověď na základních otázky čtenáře/ky: ̶Co? Co je předmětem vašeho výzkumu (jaké je téma) ̶Proč? Proč něco takového zkoumat? Definice výzkumného problému a výzkumné otázky ̶Jak? Jakou techniku jste pro realizaci výzkumu použili? Proč právě tuto? „Na kom“ jste výzkum provedli? Jak jste účastníky získali? Nakládali jste s nimi korektně a eticky? ̶Vhodná část pro „začátek psaní“ (byť se bude třeba později zkracovat). Adobe Systems 4 ̶Proč FG (ne dotazník, rozhovor, přehledová studie) a jak to vypadalo? ̶Kolik jich bylo? ̶Kdy byly realizovány? ̶Jak dlouho trvala? ̶Kolik účastníků/ic a realizátorů/ek? ̶Jak byli realizátorky/ři kompetentní? ̶Jak byla zajištěna etika Infosouhlas Školení Schválení etickou komisí Nakládání s daty a proces anonymizace (vysvětlení i pro čtenáře) ̶Incentivy (jaké a jak předány)? ̶ Obecně Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶Proč zkoumat něco takového? ̶Legitimizace na odborném základě ̶Legitimizace na „praktickém“ základě ̶ Adobe Systems 5 ̶Na co jste se ptali? ̶Jak vypadal (zhruba) scénář/témata? Byl pilotován? ̶Možné přiložit jako přílohu ̶Možné se odkazovat na otázku poznámkou pod čarou, nadpisy, parafrází v textu ̶Vznikl nějaký sekundární obsah (obrázky, fotografie,…), k čemu sloužil a jak by použit? ̶ ̶ ̶ Obecně Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶Cílová skupina ̶O koho šlo a proč zrovna tato? Alternativně: Proč zrovna tato/tyto lokality? Proč zrovna tato nebo tyto instituce? ̶Měnilo se nějak vzorkování v průběhu? ̶Kde se (všechny) FG odehrály? ̶Jak jste je získaly/i? ̶Jaké mají základní charakteristiky? Adobe Systems 6 Obecně Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶Analýza: ̶Čím aplikovaněji výzkum, tím odlehčenější a „polidštěnější“ ̶Co byl váš datový materiál (poznámky + nahrávka->přepis) Jakou techniku jste použili? Jak jste přepis realizovali? ̶Jakou jste použili metodu analýzy a proč? Odkud se bere Proč je vhodná ̶Pokud metoda vyžaduje, vysvětlete „epistemologický baťůžek“ ̶Jaký byl analytický postup Kroky analýzy a proces přetváření dat do výsledků S jakými kategoriemi analýza pracuje a je třeba je znát? (teoretická saturace apod.) Adobe Systems 7 Checklist Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶ Adobe Systems 8 FG v kombinaci s jinými technikami (triangulace) ̶FG jsou velmi vhodné pro výzkum používající smíšené metody (mixed-methods) ̶ ̶Je třeba vysvětlit, jaká je role FG ̶Hlavní metoda a výzkum (ostatní servisní) ̶Vedlejší metoda a výzkum (FG servisní) ̶ ̶Jak budou prezentovány výsledky ̶Samostatné studie ̶Jeden celek ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 9 FG v kombinaci s jinými technikami (triangulace) ̶Dotazníkové šetření (survey): ̶Proč bylo třeba doplnit (došetření nejasností, prohloubení, pilotáž nástroje) ̶Jak dopadlo ̶ ̶Experiment: ̶Proč bylo potřeba doplnit (došetření nejasností, pilotáž podnětů, ověření funkčnosti prostředí, ověření vazby proměnných) ̶Jak dopadlo ̶ ̶Rozhovor ̶Proč bylo potřeba doplnit (došetření nejasností, prohloubení bodových zjištění, doplnění skupinové dynamiky individuálním jevům) ̶Jak dopadlo ̶ ̶