Adobe Systems 1 Skupinové diskuse, jejich zrod, vývoj, účel a specifičnost ZURn6337 Fokusní skupiny Adobe Systems 2 O čem to dnes bude? ̶Exkurz do historie FG jako výzkumné techniky ̶Aktivita: navázání na předchozí hodinu ̶Vysvětlení povahy a fungování FG ̶Porovnání s výzkumným rozhovorem ̶Příklady typů výzkumu s užitím FG ̶ Adobe Systems 3 Sociální psychologie/Sociologie (20. – 30. léta) Jak to celé začalo? ̶Emory Bogardus (1882 – 1973) ̶1926: vývoj slavné Škály sociální distance Navazuje na Chicagskou školu (Park) se zájmem o „rasové vztahy“. Zakládá katedru sociologie na University of Southern California a provádí sérií studií, kde se snaží zjistit, jak funguje etnická antipatie a jak ji měřit. Provádí skupinové rozhovory (group interviews) Utvrzuje v přesvědčení, že: etnické vztahy jsou vztahy relace (distance) distance nabývá různých stupňů které lze detekovat na škále sociální blízkosti. ̶ https://brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1925c.html Adobe Systems 4 Sociologie (40. – 50. léta) Jak to celé začalo? Něco navíc: ̶Robert K. Merton (1910 – 2003) a Paul Lazarsfeld ̶2. sv. válka: výzkum účinků US válečné mobilizační propagandy (snaha zvýšit ochotu k mobilizaci a boji, dát boji smysl) ̶The Bureau of Applied Social Research, Columbia University ̶Původní výzkum založen jen na konfrontaci s materiálem a dichotomické indikaci (tlačítko „líbí“ „nelíbí“) -> analytická spekulace o důvodech ̶Zavedení metody tzv. focused interviews Konfrontace s válečnými obrazy nebo rozhlasovými spoty. Identifikace přesných okamžiků, kdy a proč dochází k mobilizaci emocí a ochoty bojovat. Stále nicméně hlavně pro potvrzení nebo úpravu experimentálních hypotéz. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Výklad významu US propagandistických materiálů: ̶https://www.archives.gov/exhibits/powers-of-persuasion ̶Medailonek Mertona: ̶https://www.idnes.cz/zpravy/archiv/proroctvi-sociologa-mertona-bylo-naplneno-prorok-je-vsak-bezmal a-zapomenut.A130223_173129_kavarna_chu ̶ Adobe Systems 5 Adobe Systems 6 Marketing (50. – 80. léta) Kam se FG dále dostaly Některá zjištění: ̶Ernest Dichter (1907 – 1991) ̶americký freudiánský psycholog a analytik, rakouský imigrant ̶přenos expertízy do marketingu ̶reakce na „jalovost“ konzumních průzkumů a prodejních metrik ̶Propagátor marketingu jako nástroje vnějšího vytváření potřeb tak, aby byly zakoušeny jako vnitřní. ̶Zbožní fetišismus a konzumní hédonismus jako nástroje obrany společnosti proti totalitě (fašismu a komunismu). ̶Nové pojetí FG (aplikace terapeutických postupů a technik): místnost s neprůhledným zrcadlem shromáždit cílovou skupinu odhalit touhy a predispozice na ně navázat identitu značky (a vytvořit potřebu a pocit empowermentu) ̶Compton Agency (prodej mýdla): koupel je i symbolickou a mentální očistou, není důležitý instrumentální důvod užití, ale význam v životě -> „Začněte znovu s …“ ̶ ̶Chrysler Corporation (prodej modelu Plymouth): inzerovat do ženských časopisů + zachovat málo prodejné kabriolety ̶ ̶ ̶ ̶Důvod použití a úspěchu zapalovače: symbolické důvody ̶ ̶Dortová hotová směs: udělat hotovku nestačí ̶ ̶Mattel (Barbie): panenka není jen na hraní ̶ ̶ Adobe Systems 7 Medical/nursing studies (80. léta) Kam se FG dále dostaly ̶FG se začínají vracet do akademické sféry, nyní již bez důrazu na testování hypotéz. ̶Na počátku velký zájem o témata spojená se sexualitou a pohl. přenosnými chorobami ̶snaha porozumět šíření (rizikové faktory a populace) ̶průběhu onemocnění a dopadům ̶stigmatizačním mechanismům ̶ ̶Později a dosud: ̶zájem o zakoušení všech možných chorob a disabilit ̶nastavení a dostupnost terapeutických postupů a služeb ̶veřejný obraz chorob a přístupu ke zdraví -> plánování zdravotních kampaní a jejich efektivity ̶ Adobe Systems 8 Další oblasti Kam se FG dále dostaly ̶Politické vědy/politika: ̶Reaganova administrativa – postoje ke vztahu USA SSSR. ̶Labour Party: postoje Britů ke školnému. ̶Aplikované oblasti: ̶městské plánování ̶evaluace služeb a politik (státní, komerční i nestátní instituce) ̶managemnet (organizační kultura, nastavování procesů) ̶profesní/expertní skupiny (identifikace systémových překážek v lékařství, právu, školství apod.) ̶ ̶ Adobe Systems 9 Pojďmě se trochu protáhnout Pauza Adobe Systems 10 •Všechno, co se stalo převede na čísla •Často jen v jednom okamžiku „pohybu“ (průřezová data) •Zkoumá statistické vztahy mezi několika málo proměnnými (vyjádřenými průměrem těchto čísel) •Vysvětluje vztahy mezi nimi testováním hypotéz. •Dívá se na jeden provázek a jeho napojení na kroužek •Zkoumá proč, kde jak je provázek (individuum a jeho utváření smyslu a důležitosti) napojen na kroužek (význam). •Můžeme zkoumat délku provázku (osobní trajektorie, intenzitu vztahu), způsob napojení (silná/slabá důležitost) •Nechat si vyprávět o vlivu dalších provázků. Dívá se na všechny aspekty (menší detail než rozhovor): •Provázky a jeho uchycení ke kroužku •Dynamika vztahu mezi provázky (kdo má jak dlouhý, jak tahá) •Vizáž kroužku (můžeme ho „hned“ lépe vidět cca v celém tvaru) •Trajektorie pohybu kroužku (jako výsledek napojení a aktivity všech provázků) Kvantitativní výzkum: dotazníkové šetření Kvalitativní výzkum: výzkumný rozhovor Kvalitativní výzkum: FG Ilustrace rozdílnosti výzkumných technik Adobe Systems 11 Podstata FG jako výzkumné techniky ̶Technika která využívá přítomnost skupiny ̶ ̶diskutující své pohledy, názory a postoje, hodnoty a smysl ̶ ̶vůči nějakému jevu/události – soustředí se tak na jeho smysl, což je naše společné ohnisko (focus) zájmu. Adobe Systems 12 Proč takto fungují? ̶Hlavním kladem techniky je efekt sociální moderace = vzájemné ovlivňování aktérů vycházející z a odhalující se prostřednictvím interakce. ̶ ̶Existuje vždy, ale při individuálních rozhovorech je jen nepřímá a interpretovaná. ̶ ̶Lidé světu nepřikládají smysl ve vakuu, ale v interakci (Weber, Schütz, Goffman, Garfinkel). Adobe Systems 13 Proč takto fungují? ̶Georg Simmell (1858-1918) ̶sociální interakce jako jediný prostředek zkoumání společnosti, společnost = síť zespolečenštěných individuí ̶studium forem sociální interakce ̶sociální interakce sice může probíhat i na úrovni dyád, ta ale dojde vždy ke konsenzu nebo polarizaci ̶až triáda ale přináší reálnou sociální kooperaci (mohou vznikat kliky, vztahy dominance a podřízenosti, kolektivní identita a vědomí) ̶ Adobe Systems 14 Proč takto fungují? ̶Více aktérů -> více interakcí a iterací: ̶větší širší paleta pohledů a názorů ̶přináší úsporu času a zdrojů redukuje riziko zapomínání nebo „zapadnutí“ „bohatší data“ Fern (1982): 1 FG umí generovat až 70 % dat jako série rozhovorů. Adobe Systems 15 Proč takto fungují? ̶Větší počet aktérů: ̶Pozitivní dopady: zpravidla může posilovat pocit otevřenosti, skupinového bezpečí („nejsem v tom sám/a“) zmenšovat odstup mezi účastníky a moderátorem kultivace interakcí ̶Negativní potence: efekt přihlížejícího (difúze odpovědnosti): riziko pasivity „je jich tady dost, ať mluví“ bandwagon efekt/skupinové myšlení: efekt přimykání k pozici, názoru, postoji, který je vnímán jako „silný“ bez ohledu na skutečný vlastní pohled spirála mlčení: monitoring okolí – vyhodnocování přijatelnosti (strach z konfrontace nebo nepřijetí) – prezentace postojů polarizace a amplifikace extrémů (snaha se vymezit, performovat dominanci) ̶ ̶ Adobe Systems 16 O čem tedy FG vypovídají? ̶ ̶sociální moderace => kolektivní narativ (výsledek interakcí a kolektivní význam) ̶Jeho „kvalita“, bohatost a hloubka závisí na: ̶Dynamice pozitivních a negativních potencí FG Hierarchičnost skupiny (dominance, vyhraněnost nebo množství informací -jeden všechny válcuje a „zkresluje data“) Závisí tak na kvalitě rekrutace a osobních charakteristikách účastníků/ic Schopnostech moderátora/ky (může dynamiku ovlivňovat) Užité techniky ̶ Adobe Systems 17 O čem tedy FG vypovídají? ̶Kolektivní narativ obsahuje výpověď o všech rovinách sociální reality: ̶Osobní (kdo) Vliv individuálních charakteristik Osobní smysl Četnost jako vodítko!!!! většinových postojů ̶Kolektivní (co) Skupinové identity, sdílený jazyk, paměť, význam Hranice, dimenze, vrstvy jevu Tabu Skupinová pravidla a normy => sdílený význam ̶Procesní (jak) Dosahování konsenzu, vznik konfliktu a jejich dynamika Způsoby prioritizace Způsoby dosahování cíle (konsenzus x kompromis) Způsoby rozhodování (autoritativní, nehierarchické) Přetavování osobního smyslu ve sdílený význam ̶ Adobe Systems 18 Hlavní výhody ̶Svou podstatou reprodukují způsoby konstrukce sociálního světa ̶ ̶Přináší participantům empowerment: ̶Dává jim hlas ̶Podíl na kontrole nad procesem ̶Autentický projev (jazyk) ̶Bezpečné prostředí - > usnadňuje ̶Pozornost stigmatizovaným nebo marginálním hlasům ̶ ̶Usnadňuje otevřenost: ̶v ideálních podmínkách snižuje pocit studu ̶rozkládá kognitivní námahu (vzpomínání, pozornost, obtížnost tématu) Adobe Systems 19 Hlavní znaky FG ̶Důraz na emický přístup: smysl a kategorie (jazyk) samotných participantů/ek ̶ ̶Cíl: škála perspektiv, ne nutně konsenzus ani konflikt (obojí se může vyskytnout a částečně je i podmínkou) ̶ ̶Interakce/diskuse: nejde o skupinový rozhovor (specifický nástroj i tréninek realizujících osob) ̶ ̶Ideálně bezpečné, podporující prostředí ̶ ̶Skupina účastníků/ic: většinou 5-10, 3 teoretické minimum, 4 praktické minimum, 8 optimum, nad 10 (např. 15-16) teoretické maximum, obtížné, ale s limity zvládnutelné, hrana užitečnosti (někteří nutně nebudou mluvit tolik) ̶ ̶Strukturace skupiny: vztah k tématu, několik homogenních skupin (u vysoce polarizovaných témat), vnitřně heterogenní skupina/y ̶ ̶60-90 minut, 120 naprosté maximum Adobe Systems 20 Podmínky realizace ̶Teoretická citlivost ̶Definice výzkumného problému a otázky ̶Nástroj (scénář): dostatečně „obsáhlý“, ale dostatečně obecný a s prostorem pro „nové“ ̶Vhodné místo (klidné, správné rozvržení prostoru) ̶Participanti/ky (rekrutace) ̶Školené realizující osoby (moderátor/ka, asistent/ka) Adobe Systems 21 Odlišnost FG a výzkumného rozhovoru Aspekty FG Rozhovor Velmi vysoká citlivost nebo traumativnost, potřeba zmapovat přímou osobní zkušenost s těmito záležitostmi NE (případně s užitím zobecňujících postupů) pro citlivé a méně citlivé naopak může být vhodná ANO Prostředí s velkou osobní provázaností (nulovou anonymitou) Spíše NE, ale záleží na obsahu ANO Vysoká kompetitivnost cílové skupiny/nedůvěra NE ANO Vysoce biografická témata, zaměřenost na proces (uzdravování, životní trajektorie,…) NE ANO Vysoce narativní perspektiva (typy vyprávění) NE ANO Vysoce podrobné záležitosti (např. konkrétní zacházení s osobním obsahem FB, prezentace vlastních OSS) NE ANO Polarizující témata ANO (zvážit rozdělení skupiny podle míry polarizace) ANO ale s limitovaným výsledkem Komplexní jevy a témata (mnoho vrstev, dimenzí, důvodů) ANO Spíše NE (horší data a analýza) Zaměření na dosahování shody nebo aspekty konfliktu ANO NE Velmi málo probádané jevy a záležitosti ANO NE Zaměřenost na skupinovou identitu a normy, resp. jejich významnost ANO ANO (horší data a analýza) Použití v kombinaci s jinými typy a technikami výzkumu ANO ANO (s limity, např. vývoj škál) Adobe Systems 22 Příklad ̶Jevy o kterých existuje málo evidence. ̶ ̶Vhodné jako „předvýzkum“ (před dalším výzkumem nebo před vyvíjením měřítek apod.) ̶Šetří prostředky a zlepšuje kvalitu následných zjištění. ̶ ̶Umožňuje odhalit základní linie jevu (distinkce/dimenze, normy, podskupiny, kontexty, jazyk). Odpovídá spíše na otázku kdy, kdo, jak. ̶ ̶Umožňuje zacílit na těžce dostupnou nebo podreprezentovanou populaci. ̶ ̶Spíše velmi obecně a „přehledově“ formulované otázky. ̶Výzkum vyhýbání zpravodajství/médiím: Proč se lidé vyhýbají bulváru/bulvárním médiím? Jak konzumenti bulváru hodnotí kvalitu zpravodajství oproti „seriózním“ médiím. ̶ ̶Výzkum MVS: Na základě jakých referentů lidé důvěřují MVS. ̶ ̶Výzkum důvěry v média: Jak lidé konstruují zpravodajskou pravdivost? ̶ ̶Výzkum ontologického bezpečí: Jak lidé definují pocit obecné osobní stability a stability vnějšího prostředí? Explorační výzkum Typy FG Adobe Systems 23 Příklad reálného exploračního užití FG ̶2006: přesidlovací program Búthánských uprchlíků z táborů UN v Nepálu do USA (Atlanta) ̶vysoký výskyt chronických onemocnění souvisejících s výživou a životním stylem (obezita, diabetes) ̶Rekrutace skrze „komunitní lídry“; dvě věkové skupiny s jinou zkušeností (mladí žijící už v Nepálu x starší se zkušeností z Búthánu) ̶Jak o „zdravém životním stylu“ uvažují tito uprchlíci? ̶Mají povědomí o těchto nemocech a ví o západním životním stylu, který by mohl tyto nemoci řešit, ale ̶Pobyt v uprchlických komunitách a málo příležitostí a inkluze zvyšuje tlak na udržování tradičních stravovacích návyků (rýže, cukr, sůl, máslo) ̶Pro mladé je levnější a dostupnější „junk food“, které je i věcí aspirace a kontrastu se strádáním v táborech ̶Prekarita práce (mnoho za málo peněz) neumožňuje se o zdraví lépe starat Adobe Systems 24 Příklad ̶Jevy o kterých již základ víme. ̶ ̶Vhodné jako hloubková sonda. ̶ ̶Umožňuje zjistit proč a za jakých všech okolností se něco děje, může zmapovat hloubku významu a důležitosti. ̶ ̶Lze odhalit vysoce zvláštní nebo odlišná zákoutí jevů (skupina, zkušenost). ̶ ̶Možnost cíleně volit různé skupiny (už víme, kudy vede odlišnost nebo dimenze jevu). ̶Nejen sociodemografie, ale např subkulturní zasazení, typ zkušenosti apod. ̶ ̶Detailnější otázky i způsob komunikace. ̶Např. používání jazyka cílové skupiny ̶Výzkum důvěry v média: Proč se liší publika MVS v typech důvěry (normativní x kohezivní)? Jakou roli zde hraje politická orientace. ̶ ̶Výzkum užívání drog nebo adiktologický výzkum: Proč u některých uživatelů dojde k nekontrolovanému užívání a u jiných ne nebo po dlouhé době? ̶ ̶Výzkum genderovanosti práce/rodiny: Proč nedochází k duálnímu rodičovství, ačkoliv tomu nebrání ekonomické podmínky? Explanační výzkum Typy FG Adobe Systems 25 Příklad reálného explanačního užití FG ̶Výzkum důvodů šíření TBC mezi pracovními migranty v Kazachstánu. ̶Neúspěch zavedení bezplatné léčby. ̶Návaznost na výzkum formou rozhovorů o pracovních podmínkách migrantů s migranty a lékaři. Snaha najít průsečíky zranitelností a najít tak vysvětlení. Adobe Systems 26 Evaluační výzkum Typy FG Příklady ̶Výzkum posuzující dopady, úspěšnost, doporučení a „místa“ pro nutnou změnu. ̶Umožňuje zjistit silné stránky i slabiny současných politik, organizačních postupů, intervencí. ̶ ̶Cílem je náprava, zvýšení produktivity nebo efektivity vynaložených prostředků. ̶ ̶Spíše mimoakademický sektor. ̶Nutné zajistit skupinu, která má s hodnocenou záležitostí zkušenosti. Možné zkoumat rozdíly v efektivitě, spokojenosti, funkčnosti. ̶ ̶Výzkum ve školství: Jak studující ZŠ hodnotí zavedení politik inkluze? ̶ ̶Výzkum ve zdravotnictví: Jak rodiče (a jejich potomci) hodnotí zavedení Family Centered Care v havířovské nemocnici? Adobe Systems 27 Příklad reálného evaluačního užití FG ̶Problém s nízkým využíváním zdravotnického systému etnickými skupinami v USA. ̶Jedna z překážek pro latinos: ekonomická náročnost -> kampaň propagující péči zdarma ̶FG s latinos představiteli pacientských organizací ̶Draft využíval poznatky z marketingu (důraz na emoce a rodinu): ̶Nutnost úprav: ̶Autentičtější styl oblékání ̶Kontrastnější barvy ̶Upravit tón barvy kůže ̶Zjednodušení terminologie ̶Více vizuálních informací ̶Opětovné testování i rozhovory ̶ ̶ Adobe Systems 28 Dotazníkovým šetřením/experimentem FG v kombinaci s… Etnografickými přístupy/rozhovorem ̶předvýzkum pro rozsah měření a užívané kategorie ̶ ̶testování porozumění otázkám ̶ ̶objasnění smyslu a směru nalezených vztahů a rozdílností mezi skupinami ̶ ̶viněty, variace jednání a případů pro výčtové seznamy ̶ ̶odhalit základní parametry terénu (důležitá místa zkoumání, osoby, skupiny, vtipy, jazyk) a jeho vnitřní i vnější hranice ̶ ̶předporozumění pro tvorbu scénáře rozhovorů ̶ Adobe Systems 29 Akademické užití Rozdíl užití a aspirací Aplikované/marketing ̶Teorie ̶Zevrubný „předvýzkum“ ̶Formulace výzkumného problému, otázky, hypotéz ̶Provedení ̶Spíše bez „zrcadla“ (až na striktně psychologické a behaviorální vědy) ̶Většinou „otevřenější“ scénář ̶Záznam dat: ̶Spíše detailní, následný přepis. ̶Analýza ̶Zevrubná a vedená cíleně vybranou metodou ̶Výstup: ̶Odborné publikace, vědecké výzkumné zprávy ̶Teorie ̶Vychází z poptávky klienta, nebo předporozumění problému ̶Provedení ̶Bez nebo se zrcadlem, podle potřeb klienta ̶Většinou strukturovanější scénář, méně pružnosti ̶Záznam dat: ̶Může být i detailní, ale spíše méně, záznam bez přepisu. ̶Analýza ̶Často okamžitá nebo na základě prvních dojmů po realizaci, popř. opakovanou konfrontací s klíčovými částmi dat (poznámky, záznam) ̶Výstup: ̶Aplikované zprávy, důraz na doporučení ̶ Adobe Systems 30 O čem to dnes bylo ̶FG mají široké využití vyvinuly se od servisního nástroje k samostatné technice, byla posílena skupinová dynamika. ̶ ̶FG jsou unikátní svou schopností reprodukovat způsoby utváření významu ve společnosti „zrychleně a v menším měřítku“. ̶ ̶Nejsou však všespásné a vyžadují zkušenosti. ̶ ̶Uplatnění naleznou v exploračním, explanačním i evaluačním výzkumu. ̶ ̶Mohou být aplikovány jak v akademickém výzkumu i aplikovaných oblastech. Adobe Systems 31 Výzkumný design Cvičení Adobe Systems 32 Pre-validizace Cvičení