Adobe Systems 1 Bez not se těžko hraje: scénář skupinové diskuse ZURn6337 Fokusní skupiny Adobe Systems 2 Než začneme: Rekrutace ̶Rezervační systém: ̶bit.ly/Ocekavani-Zkusenosti ̶Kurzy: ̶1. semestr: ZURb1102 Mediální a komunikační studia 23.10. Po 12:00-14:40 (Markéta) ̶5. semestr: ZURb1112 Odborná praxe Pá 27.10. 10:00-15:40 (Karolína) ̶ Adobe Systems 3 O čem to dneska bude? ̶Co je scénář a jak vypadá ̶Základní parametry ̶Struktura ̶Obsah ̶ Aktivity ̶Jak ho lze měnit a proč ̶Jak se liší od scénáře hloubkového rozhovoru ̶Tvoření vlastního scénáře ̶ Adobe Systems 4 Co je scénář skupinové diskuse? ̶Předem připravený seznam témat nebo aktuálních otázek, které moderátor používá k vedení skupinové diskuse ̶ ̶Funkce: ̶Vymezuje zkoumané pole/téma ̶vymezuje hlavní oblasti zájmu v tomto poli/tématu ̶Pomáhá udržet strukturu setkání (úvod, jádro, závěr) a očekávání ̶Někteří výzkumníci jej vůbec nepoužívají. ̶ ̶ Adobe Systems 5 Co není scénář skupinové diskuse ̶Dotazník (standardně položená otázka–vybraná odpověď) ̶Dokument rigidní svým obsahem (otevřenost) ̶ ̶Dokument rigidní svou strukturou (tvárnost) ̶ ̶Náhodná změť témat a otázek Adobe Systems 6 Podoba scénáře skupinové diskuse ̶Sevřená ̶podrobné poznámky týkajíc se každé části ̶detailně rozpracované otázky a podotázky ̶připravené sondy (probes) ̶formálnější ̶ ̶Volnější: ̶Poznámky vůbec nebo jen pojmenování „částí“ setkání“ ̶méně otázek, obecnější formulace ̶bez sond (probes) ̶velmi otevřené a „uvolněné“ Jaké výhody a nevýhody mají tyto dva mezní typy scénářů? Adobe Systems 7 Hlavní zásady Podoba scénáře skupinové diskuse Jak na otázky ̶logická struktura, plynulost ̶orientace v diskusi, klid účastníků, zmenšuje kognitivní zátěž ̶vyhnout se repetitivnosti ̶opakované dotazování má své důvody, je nutno jej ale dělat „chytře“ ̶Co nejotevřenější ̶Aby se daly uchopit z libovolného úhlu „Co si myslíte tom, že je součástí průchodu studiem i praxe v médiích“ apod¨. ̶Uzavřené otázky ano, ale jen v nutných případech ̶pro zjištění zda/“jak moc“, nebo pro zjištění znalosti ̶předpolí pro další otevřenou otázku ̶Žargon vítán (jen pokud ho ovládám) ̶Důvody a významy zjišťovat citlivě ̶A proč? -> defenziva, náznak negativity ̶Jak se to stalo/co bylo důvodem/co vás motivovalo? ̶Různorodost ̶obsahově i formou (aktivita, vzpomínání, postoje/pozice apod.) ̶ Adobe Systems 8 Struktura scénáře ̶Přesýpací hodiny: ̶Kopíruje logiku diskuse ̶Zabraňuje nežádoucímu přeskakování a repetitivnosti ̶Buduje rapport ̶Zvyšuje logičnost ̶Mírní únavu ̶Používá se i u jiných metod sběru dat (rozhovory, dotazník) ̶ ̶Úvod/přivítání ̶První otázky ̶Úvodní otázky (zahřívací) ̶Jádro ̶Závěrečné otázky ̶Volné doplnění, debreefing, zpětná vazba ̶ Adobe Systems 9 Úvod/přivítání Struktura scénáře ̶Forma: ̶Text x odrážky ̶Uvolněný přátelský projev ̶Různá míra formálnosti (pozor na přílišnou formálnost) ̶Obsah: ̶Přivítání a „props“: pozdravení, slovně pojmenovat setkání (ještě bez zevrubného popisu), poděkování za účast, představení výzkumníka (kdo jsem, pro koho dělám, případně zkušenost s výzkumem), představení zapisovatele (+stačí krátce jeho úloha) ̶Ošetření úvodních potřeb: zevrubnější popis podstaty setkání (téma ve více větách), bodově témata (segmenty) debaty, délka setkání, zadavatel/financování/nezávislost, forma = debata = důležitost hlasu všech, sbíráme paletu postojů a pohledů, reagujte na sebe ̶Pravidla a etika, „usazení“: definovat pravidla (slušnost, respekt, konflikt klidně, ale slušně, nevadí, souhlas ani nesouhlas, neskákat si do řeči, důvěrnost), vysvětlit logiku sběru dat a nutnosti nahrávat, vysvětlit, co s nahrávkou a daty dále bude, jak bude vypadat výstup, vyžádat si „entuziastický“ souhlas, velký důraz na anonymitu a důvěrnost a napojení na potřebnost otevřenosti, neexistují správné nebo špatné odpovědi, nejde o testování, možnost neodpovědět (off-record), „ciťte se jako doma“ (občerstvení) ̶Formality: infosouhlas (pokud nebyl podepsán předem), socdem dotazníček (pokud nebyl poskytnut předem, nebo nebude sbírán v závěru), jmenovky (přezdívky), ztišit telefony ̶Otázky před začátkem Adobe Systems 10 Úvod/přivítání Struktura scénáře Představení moderátora/zapisovatele Adobe Systems 11 První otázky Struktura scénáře ̶Počátek celé diskuse ̶Často jedna otázka: ̶charakter, aby mohli/měli odpovědět všichni ̶velmi krátká a jednoduchá ̶snímá strach z obtížnosti ̶prolomení původního mlčení (důležité pro další mluvení) ̶nemá informační hodnotu ̶nevybízí k debatě (jen „kolečko“) ̶Obvykle: ̶představení + něco o sobě (co jste viděli posledně na nějaké streamovací platformě, typ/obor studia, jak se máte, jaká byla cesta) pozor na možná úskalí (prolamování anonymity, polarizace/konflikt) Adobe Systems 12 První otázky Struktura scénáře ̶Otázku lze nahradit jednoduchou aktivitou se zadáním: ̶např. roztřízení nějakého materiálu (výroky, obrázky apod.) ̶kolečko s vyjádřením postoje k jednoduché vinětě ̶Není nutné napojení na následující otázky ̶ ̶Limity: ̶jen aktivita nevede k „rozmluvení“ (to nastane až při první „ostré otázce“ ̶může zabrat čas ̶ Adobe Systems 13 První otázky Struktura scénáře Adobe Systems 14 Úvodní otázky (zahřívací) Struktura scénáře ̶Typicky série otázek a sond: ̶cca 3 až 5 otázek ̶návaznost k tématu ̶ale obecnost a nižší obtížnost ̶uvádějí do tématu a „zahřívají“ debatu (proto nutné sondy) ̶cca na 15 minut (doba počáteční „provozní teploty“) ̶Alternativa: představení definice hlavního tématu: ̶Příklady: „slýcháváme o…co se vám při tomto pojmu vybaví/jak mu rozumíte?“ „v médiích se často setkáváme s…co pro vás … znamená?“ „…kdy a kde se s tímto pojmem setkáváte?“ ̶Nutné definice vycházející z „public knowledge“ ̶Ne odborné pojmy ̶ ̶ Adobe Systems 15 Úvodní otázky (zahřívací) Struktura scénáře ̶Vaše nápady??? ̶ ̶ Jak jste se dostali ke studiu mediálních studií a žurnalistiky? (chci být novinář, baví mě PR, nevím, chtěli rodiče). Byla to vaše hlavní volba, nebo jste chtěli spíše studovat něco jiného? Proč zrovna MUNI? Jaký byl úplný začátek, jak se vám podařilo zorientovat? Adobe Systems 16 Úvodní otázky (zahřívací) Struktura scénáře ̶ ̶ Adobe Systems 17 Jádro Struktura scénáře ̶Nejdůležitější část diskuse ̶Polovina až dvě třetiny času ̶Série otázek s přímou vazbou na výzkumné cíle ̶Mono/multi tématické (podle potřeby) ̶cca třetina až polovina scénáře (optimální „provozní teplota“) ̶pečlivě připravené sondy (nutné detailně „osahat“ jev) ̶Nejdetailnější analýza ̶ ̶ Adobe Systems 18 Jádro Struktura scénáře ̶Vaše nápady??? ̶ Mluvili jste o důvodech, proč jste se rozhodli studovat medailky, jak se vám zatím tyto představy plní? V čem ano, v čem ne, proč? Co by se muselo změnit, aby se tyto představy mohly naplnit? Co je největší překážkou? Adobe Systems 19 Jádro Struktura scénáře Adobe Systems 20 Závěrečné otázky Struktura scénáře ̶ ̶ ̶Série obecnějších odlehčenějších otázek/úkolů: ̶Indikují poslední část diskuse ̶Uvolňují participanty i pomáhají koncentrovat „před cílem“ ̶Umožňují sumarizaci (pro obě strany) ̶Nespěchat ̶Možnosti: ̶seřazení: témata, argumenty, významy podle nějakého klíče (např, důležitost, četnost, pozitivita,…) ̶shrnutí: moderátor v několika málo tezích/bodech shrnuje klíčové poznatky a nechává krátce „validovat“ nebo doplnit ̶role play: participanti se pasují do role poradce/ředitele/vedoucího/politika/experta/celebrity a formulují poselství „co by se mělo“/“co by sami učinili“ (co by se mělo = normativy; osobní rovina = nuancovanější) Adobe Systems 21 Závěrečné otázky Struktura scénáře ̶ ̶ ̶Vaše nápady??? Kdyby se vás váš kamarád zeptal, jestli studovat medailky, co byste mu řekli? Představte si, že jste vedoucí katedry, jaké tři kroky byste učinili, aby se vaše aspirace mohly naplnit? Adobe Systems 22 Závěrečné otázky Struktura scénáře ̶ ̶ Adobe Systems 23 Volné doplnění, debreefing, zpětná vazba Struktura scénáře ̶ ̶ ̶Doplnění „slepých míst“ ̶ekvivalent „diagnózy s rukou na klice“ v lékařství ̶indikace opomenutí významných aspektů nebo možností změny způsobu dotazování (neporazili jsme např. citlivost) ̶nepodcenit čas ̶Výzva k reflexi průběhu a dojmů, kontrola újmy ̶Možnost dovysvětlit účel a další proces ̶Poděkování, rozloučení, případně výzva k rozebrání občerstvení ̶ Adobe Systems 24 Závěrečné otázky Struktura scénáře ̶ ̶ Adobe Systems 25 Přechodové pasáže/výroky Struktura scénáře ̶Nutná součást scénáře ̶Předělují jednotlivé části ̶Udržují pozornost ̶Zabraňují nejasnostem a zmatku ̶ ̶ Adobe Systems 26 Sondy (probes) ̶Doplňují otázky ̶Udržují soustředěnost moderátora („pamatováček“) ̶Ukazují na nové pohledy ̶Získávají se na základě dostupného vědění a výzkumnícké invence ̶Není nutné jimi debatu špikovat: ̶tam, kde jsou potřeba (zpravidla hlavní otázky a otázky vyvolávající paletu odpovědí) ̶Nepovinné použití ̶Nejde o vyčerpávající „seznam možností“ Adobe Systems 27 Základní logika Aktivizace ̶Alternativní a potenciálně úsporný způsob zjišťování informací ̶Priority ̶Normy ̶Deliberace ̶Konflikt/konsenzus ̶Metafory ̶Proces ̶Může stimulovat diskusi ̶Uvolňuje atmosféru ̶Usnadňuje interakci a zjednodušuje obtížná témata ̶Posiluje participaci ̶Osoby s potíži soustředit se ̶Osoby s potřebou přemýšlet ̶Osoby s problémem vyjadřovat své názory/postoje/pocity ̶Vysoká komplexita a citlivost tématu ̶Generuje obsahy navíc k analýze nebo artefakty k ponechání účastníkům/icím ̶Mohou navazovat na materiály, které účastníci/e vytvoří předem (eseje, fotografie, deníčky,…). ̶ ̶ ̶Nutné vytvořit specifickou sérii otázek pro aktivity a po nich ̶Nutné většinou předem testovat ̶Lze umístit kamkoliv ̶Limity: ̶Časová náročnost (pečlivě zvážit) ̶Vhodné spíše pro středně velké skupiny (není dobré velkou skupinu rozdělovat = narušuje dynamiku, obtížné zaznamenávání) ̶Může vyvolávat diskomfort ̶Typy: ̶Expoziční: obrázky, fotografie, videa viněty (grafické, textové) ̶Aktivizační: Seřazování (ranking) Známkování (rating) ̶Solo/kontrolní: „Napiš si předem“ Kreslení Adobe Systems 28 Příklady Aktivizace Aktivita Princip Komentář Vypisování/ seznam Participanti/ky na požádání vytváří seznam položek: variant/možností/typů/témat/emocí/(ne)výhod/překážek/důvodů/vlastností/kompetencí… Kolektivní práce nebo konfrontace jednotlivých seznamů. Může zapisovat buď moderátor nebo sami participanti/ky (dvousečné). Vhodné jako generátor možností Střední až nízká obtížnost Zjišťuje informace a proces Seřazování (ranking) Participanti/ky seřazují dané položky podle potřebného klíče: důležitost/oblíbenost/náročnost/blízkost/kvalita/(ne)bezpečnost/účinnost… Možné navázat na aktivitu „seznam“ nebo použít samostatně. Možné předložit předem připravené varianty. Nejde o statistickou analýzu ale o podnícení a zpřehlednění diskuse. Vhodné pro hierarchizaci. Nízká obtížnost. Zjišťuje význam a proces. Rozřazování Vytváření „hromádek“ z materiálu: slova/výroky, obrázky, věci… Kritéria rozřazování mohou být předem dána, nebo ponechána na smyslu participantů/ek“. Rozřazování může probíhat také formou vylučování (nepatří). Vhodné pro zjišťování „povahy“ a podobnosti prvků hromádek. Nízká obtížnost (vhodné pro adolescenty). Zjišťuje význam a proces. Adobe Systems 29 Příklady Aktivizace Aktivita Princip Komentář Volba z alternativ Participanti/ky vybírají z omezeného počtu materiálů jeden nebo několik „nej“účinější/přitažlivější/funkčnější/důležitější/nejvíce reprezentativní pro… Možné vygenerovat i v záporné variantě. Vhodné pro testování již existující palety variant produktu nebo řešení. Nízká až střední obtížnost. Zjišťuje zejména význam, ale možné jsou i normy (reprezentace). „Nálepkování“/generování kategorií Participanti/ky v časovém limitu nebo do vyčerpání nápadů píšou jednoslovné kategorie nebo krátké popisy na papírky a umisťují je (flip-chart, podlaha, stůl, košík). Cílem je komprimace významu „co se vám vybaví, když se řekne…?“ nebo zjednodušení komplexity „Představte si, že jste právě dokončili knihu o …, jaký název by nesla?“ „Představte si, že jste/někdo napsal knihu/natočil film o vašem životě/vaší zkušenosti s/…, jaký název by nesla/nesl?“ „Představte si, že X prodáváte prostřednictvím reklamy, jaký by byl hlavní reklamní slogan“? Vhodné pro komplexní, citlivá témata a jejich zjednodušování i hierarchizaci významů. Nízká až střední obtížnost. Zjišťuj význam a proces (jevu = příčiny a následky). Konfrontace s podnětem Participanti/ky jsou vystaveni materiálu: článek/obrázek/video/ výrok/definice/… Následně debatují o jeho vlastnostech/významu/funkci… Střední až nízká obtížnost. Zjišťuje hlavně význam (a proces). Adobe Systems 30 Příklady Aktivizace Aktivita Princip Komentář Viněty Participanti jsou vystaveni sérii textových/vizuálních scénářů/situací/person. Následně se vyjadřují k běžnosti/způsobům řešení/přijatelnosti. Zejména vhodné pro citlivá témata. Střední až vyšší obtížnost (při citlivých tématech). Zjišťuje význam a normy. Kreslení Participanti/ky kreslí individuálně nebo kolektivně (spíše zřídka) znázornění jevu/tématu. Charakter obrázku může být velmi obecný (strom), nebo vymezený (tři větve, tři kořeny). Vhodné pro širokou škálu jevů, obvykle vazba příčin a následků. Střední až velmi vysoká obtížnost. Zjišťuje významy a proces (jevu = příčiny a následky). Možnost hluboké interpretace. Mapování Participanti kreslí individuálně nebo kolektivně plánek nebo mapu nějakého místa se zaznačením položek: věcí/osob/cest/pocitů/funkce/… Střední až vysoká obtížnost. Zjišťuje významy (a proces). Adobe Systems 31 Příklady Aktivizace Aktivita Princip Komentář Komiks Participanti reagují nebo dokončují obrázkový nebo textový příběh nebo jejich sérii. Vhodné pro otázky morálního charakteru a dilemata a jejich odlehčení. Střední až vysoká obtížnost. Zjišťuje význam, normy a proces. Imaginace a magie Participanti/ky jsou pasování (např. rekvizitami) do rolí čarodějů, hledačů pokladů, věštců, lidí z jiné planety, klíčníků apod. se zadáním najít za běžných okolností nepředstavitelné ideální řešení/podobu/… Vhodné pro osoby oceňující imaginaci (např. adolescenti). Nízká až střední obtížnost. Zjišťuje významy, proces ale i strukturální překážky a nerovnosti, a normy. Možnost hluboké interpretace. „Divadlo“ Participanti/ky sehrávají scénky situací/rolí/řešení/. Dobrovolníci mohou jednu nebo více scének přehrát, následně probíhá debata. Scénku lze vstupem dalších modifikovat a rozšiřovat do větších příběhů (participace všech). Vhodné pro témata s obtížným řešením formou „coby kdyby“, citlivá témata a pro skupiny oceňující aktivitu a performativnost (např. adolescenti). Střední až vysoká obtížnost. Zjišťuje významy a proces a další podle tématu. Adobe Systems 32 Příklady Aktivizace Aktivita Princip Komentář Storytelling Participanti/ky jsou buď vystaveni nějakému materiálu, nebo generují několik scénářů. Účelem je po konfrontaci s materiály nebo stanovením několika situací/osob/… nechat účastníky příběh dovyprávět. Je možné stanovit opěrné body (např. za 5 let, po překonání nemoci,…), nebo nechat možnosti volné. Účelem je vygenerovat a případně srovnat typické trajektorie a narativy. Možná je varianta s psaním novinového článku referující o nějakém obsahu podnětu/situaci/osobě/jevu… Článek dovoluje definovat hlavní rysy a vysvětlení jevu. Je možné psát další žánry těchto článků a situaci rozvíjet (např. rozhovor s experty, rodinou apod.) Střední obtížnost. Zjišťuje významy, proces, případně normy. Projektivní techniky Participanti/tky tvoří společný význam za použití prostředků, které téma/jev/ zjednodušují nebo odosobňují. Doplňování do předem připravených částí výroků (následná debata). Kolektivní vytváření koláží z různých materiálů (časopisy/noviny/kreslení/). Personifikace: Pokud by X bylo věcí/barvou/knihou/filmem/… jaké by měl vlastnosti? Vhodné pro náročná a citlivá témata. Střední až vysoká obtížnost. Zjišťuje významy, proces, ale může i proces jevu i normy. LEGO Serious Play© Participanti používají sedy LEGO kostiček k individuálnímu nebo kolektivnímu zpodobňování situací, potíží, myšlenek, nápadů, způsobů řešení, procesů,… tak, aby se rozvinula debata, nacházelo řešení, shrnovaly nebo hierarchizovaly informace. Viz https://youtu.be/4V_p0Do3_AI?si=9YzcS55F1dvP5wuN https://youtu.be/1aCxrcX5ifw?si=7t1bM5qS101_Ucqq https://youtu.be/cAbokJ7d5kY?si=T3VM73BpMNjkycBj Vhodné pro širokou škálu situací a témat (vč. citlivých). Nízká až střední obtížnost. Zjišťuje významy, normy, proces, vztahy. Adobe Systems 33 Kritéria pro zhodnocení potřebnosti Aktivizace Adobe Systems 34 Změny Když „je hotovo“ Pilotáž ̶Jeho sevřenost i obsah se mění s ohledem na: ̶Téma ̶Preference výzkumníka ̶Počet již provedených FG a jejich průběžná zjištění ̶Reflexi ne/funkčnosti ̶Je dobré scénáře radikálně neproměňovat: ̶Změna spíše s ohledem na dílčí zlepšení a opravy ̶Spíše upřesnění a doplnění zjištění ̶Jádro a směr zkoumání spíše fixní ̶ ̶Testování scénáře ̶Celkový smysl, plynulost, pořadí, čas ̶Smysl, plynulost jednotlivých bloků a vyváženost ̶Smysl a plynulost jednotlivých otázek ̶Redundance ̶Mezera ̶ ̶Expertní: ̶posouzení skupinou zkušených odborníků ̶ ̶„Polní“: ̶S individui cílové skupiny (hlavně parciální smysl) ̶Se skupinou (i skupinová dynamika) ̶ Adobe Systems 35 Rozdíl oproti scénáři hloubkových rozhovorů ̶Méně otázek (ne nutně) ̶skupinová dynamika vyžaduje čas ̶12–15/hod. (1/cca 5–10 min.) ̶citlivá témata = zpr. méně otázek ̶raní adolescenti = více otázek ̶ ̶Formulace s ohledem na pohled skupiny ( x pohled individua) ̶Říká se/můžeme se setkat, jak se běžně… + pohled skupiny x jak to máte vy? ̶ ̶Formulace s ohledem na více hledisek vůči více fasetám/tématům ( x narace, biografické rozhovory) ̶ ̶Jednodušší a kratší otázky, „jednohlavňovky“. ̶Skupinová komunikace nedovoluje držet pozornost na více faset otázky ̶Více faset -> zmatek v odpovědích ̶Skupinová komunikace nedovoluje hluboký ponor ̶Nutné, aby všichni co nejvíce chápali (málo prostoru pro dovysvětlování) ̶Členové skupiny musí otázku udržet v hlavě ̶ ̶ ̶ ̶Vysoce citlivé otázky spíše ne ̶Zpravidla nedostatek důvěrnosti ̶„Jaké různé způsoby jsou mezi zloději aut tak běžně využívané?“; „Kdybyste takové auto chtěli hypoteticky ukrást, jak různě byste na to šli?“ ( x jak kradete auta) Logika skupinové diskuse a hloubkového rozhovoru Adobe Systems 36 O čem to dneska bylo… ̶O základních charakteristikách scénáře skupinové diskuse ̶Jeho struktuře přesýpacích hodin ̶Užití aktivit ̶Jeho testování a proměně ̶Tvorbě vašich scénářů