Adobe Systems 1 Terén už volá! Příprava, prostředí, role a kompetence, realizace 2 ZURn6337 Fokusní skupiny Adobe Systems 2 O čem to dnes bude ̶O etickém a profesionálním přístupu k výzkumu Adobe Systems 3 undefined Byl vězeňský stanfordský experiment podvrh? Nová nahrávka otřásla výzkumem Adobe Systems 4 Obecně Etika ̶Soubor principů a technik k zajištění bezpečného nakládání s účastníky/cemi výzkumu. Cílem je předcházet újmě. ̶Základní principy (zakotvené v etických kodexech, guidelines, informovaných souhlasech) ̶„Žádná škoda“ ̶Dobrovolnost ̶Anonymita ̶Důvěrnost ̶ ̶Reakce na etická pochybení výzkumů přírodních i sociálních věd (např. Milgramův experiment, Standfordský experiment) Adobe Systems 5 „Žádná škoda“ Etika ̶Popis všech možných hrozeb vyplývající z účasti, procedur k jejich vyloučení, minimalizaci a jejich aplikace ̶Hrozba fyzické újmy? ̶Hrozba psychické újmy? ̶Zneužití dat? ̶Procedury k jejich limitaci ̶Jasně oddělit od diskuse odměny za výzkum (nepřímý nátlak) Adobe Systems 6 Dobrovolnost Etika ̶Souhlas s účastí a podmínkami výzkumu ̶Vyloučení přímého nebo nepřímého nátlaku ̶Informovanost o výzkumu ̶Účel ̶Podmínky ̶Průběh ̶Zajištění bezpečnosti (možné hrozby a jejich eliminace) ̶Odměna ̶Užití dat ̶Ukládaní dat ̶Odvolatelnost (kdykoliv až do „bodu nezvratnosti“) bez negativních dopadů ̶Souhlasu s účastí ̶Souhlasu s užitím dat ̶„Vypovídání“ (konkrétní otázka, větší celky) ̶Stvrzení typicky formální (formulář informovaného souhlasu) ale i opakovaně před výzkumem ̶Kontaktní informace (výzkumný tým, pověřená osoba organizace) ̶ ̶ Adobe Systems 7 Důvěrnost Etika ̶Princip „nevyzrazení“: neodhalení bez aktivního souhlasu nebo odhalení ̶V případě FG nelze plně zajistit ̶Výzkumný tým se zavazuje, účastníci/e jsou důrazně požádáni/é ̶Nevyzrazovat nic, co ostatní účastník/e aktivně neodhalil/a v průběhu FG nebo co by pro něj/ni mohlo přinášet újmu ̶Nevyzrazovat obsah FG mimo toto setkání ̶Omezení okruhu osob s přístupem na FG a k neanonymizovaným datům na minimum ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 8 Anonymita Etika ̶Zastření identity účastníků/ic ̶Umožňuje pracovat s daty bez porušení důvěrnosti a minimalizuje újmu ̶Výzkumník se zavazuje anonymizovat, účastníci podle uvážení ̶Procedury ̶Při realizaci Poučení a infosouhlas Přezdívky Potřebné údaje dotazníkem nebo předem ̶Po realizaci Anonymizace identity Anonymizace obsahu dat ̶Někdy nelze zaručit (veřejné známé osoby/vedoucí pozice) ̶Individuální domluva ̶Zvážit jen parafrázi ̶Autorizovat data (lze i obecně) ̶ Adobe Systems 9 O čem to dnes bylo ̶O principech etického přístupu k účastníkům/icím (anonymita, důvěrnost, žádná škoda, dobrovolnost) ̶ ̶ ̶ V prezentaci byly užity piktogramy ze zdroje https://www.flaticon.com/