Mediální projekt

Týden 2 – Co je to mediální projekt? (JM) 27. 2. 2024


Na této hodině se budeme věnovat nejen tomu, co to je mediální projekt, jak souvisí se společenskou zodpovědností a mediálními inovacemi, ale rovněž si představíme mechanismus tvorby námětů – anebo lépe – ukážeme si, jak osoustružit nápad v tvůrčím procesu tak, aby odpovídal potřebám sociální reality a podporoval hodnoty, které do něj chceme vložit. Dozvíte se:

  • co to je mediální projekt
  • čím se liší od pouhého mediálního produktu
  • co to znamená, že má projekt společenskou relevanci
  • co to znamená, že má projekt oborovou relevanci
  • jaké kroky má "ideační proces", tedy rozvíjení nápadu do realizovatelné formy
  • co všechno obsahuje tvorba designu mediálního projektu

Od nápadu k designu


Na této hodině byste měli dostat základní inspiraci pro to, abyste se mohli do mediálních projektů vůbec pustit a promýšlet všechny důležité součásti jejich designu.

Pamatujte – každý tvůrce smysluplného mediálního projektu si musí položit tyto otázky:

  1. Je proveditelný? Dokážeme to udělat? (projektový management)
  2. Je životaschopný? Měli bychom jej dělat? (oborová relevance)
  3. Je žádaný? Odpovídá něčím potřebám? (sociální relevance)

Protože naše mediální projekty mají být společensky relevantní, je potřeba již ve fázi designu důsledně přemýšlet především nad tím, co v sociální realitě chceme ovlivnit či změnit, čí potřeby chceme saturovat, jak ovlivnit společnost. Z tohoto hlediska bude potřeba i přemýšlet nad hodnocením našich projektů čili stanovení sociálně relevantních cílů, jejich založení na dobrém empirickém poznání reality a hodnocení optikou těch, kterých se projekt týká. 


Co to je společenská relevance?

"Relevanci definujeme jako něco, co má význam pro každodenní pracovní zkušenosti lidí: pro jejich problémy a otázky, pro významy a hodnoty, které přikládají problémům, s nimiž se potýkají, a pro znalosti, které jim pomáhají analyzovat, pochopit a rozvíjet možná řešení. Zahrnuje dialog mezi akademickými a praktickými znalostmi. Relevance také spočívá v empirických datech a situačním učení, které lidé společně konstruují vyjednáváním a vzájemným ovlivňováním významů přisuzovaných praxi, spíše než aby byla vlastností aseptického popisu a předpokládaného věrného a objektivního zobrazení reality." (s. 59)

Společenská je tato relevance tehdy, pokud má nějaký vliv na zvolenou sociální skupinu, něco jí přináší.

Guiseppe Scaratti et al., The social relevance and social impact of knowledge and knowing. Management Learning 48(1), viz https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1350507616680563

Co to je oborová relevance?

Oborovou relevancí v tomto předmětu budeme rozumět jak životaschopnost projektu v rámci mediálního průmyslu, tak i inovativnost – tedy skutečnost, že daný problém je zpracován nějakým novým způsobem, obohacuje zvolenou oblast mediálního průmyslu a rozvíjí obor (prakticky) novým směrem.


Četba na hodinu – Ideation


Přečtěte si kapitolu "Ideation" od Michelle Ferrier z knihy Media Innovation and Entrepreneurship. K dispozici je on-line zde: https://press.rebus.community/media-innovation-and-entrepreneurship/chapter/ideation-2/

Michelle Ferrier – autorka projektu TrollBusters.com

Michelle Ferrier je zakladatelkou kampaně Troll-busters.com, která pomáhá novinářům v boji proti zneužívání on-line. Jde o příklad velmi dobrého mediálního projektu, který je zaměřen na potřeby novinářů a pomáhá. Ferrier spolupracuje s Reuters, Poynter Institute, OSN, ale i Evropskou unií a snaží se zlepšovat pracovní podmínky pro novináře na globální úrovni.

Zároveň je ale i vynikající pedagožkou. V roce 2017 byla časopisem Mediashift jmenována jedním z deseti nejlepších vyučujících z hlediska využívání inovací v žurnalistice. Zajímavý je i její přístup k výzkumu, ve kterém prosazuje komunitní, participativní metody. 

Se svými studujícími se věnovala mnoha dalším zajímavým projektům, například se podílela na monitorování zneužití volebních hlasů ve volbách v roce 2016, anebo se věnovala problematice překonání mediálních pustin v komunitách v jihovýchodním Ohiu. 

O této pozoruhodné a inspirativní ženě si můžete více přečíst např. zde: