Na této hodině si vyzkoušíte tzv. elevator pitch, tedy rychlou prezentaci před skupinou lidí, jejímž cílem je zaujmout je pro Váš nápad a ideálně je nadchnout natolik, aby jej podpořili nebo Vám poskytli smysluplný feedback. Je tedy třeba soustředit se na podstatu, o níž Vám jde, a vytvořit dostatečně zajímavý "pitch", třeba i s podporou prezentace (ale spíše poutavé než informačně vyčerpávající). Náš elevator pitch by měl mít 3-5 minut, i když jeho nejúspornější forma má třeba jen 30 vteřin.
Doslova "výtahová prezentace" – "je krátký (...) způsob, jak se představit, sdělit jeden nebo dva klíčové body a navázat s někým kontakt. Říká se mu výtahový, protože zabere zhruba tolik času, kolik byste s někým jeli výtahem. Pokud náhodou narazíte ve výtahu na někoho, s kým se toužíte setkat, jak se představíte, sdělíte mu svůj názor a požádáte ho o udržení spojení - a to vše ještě předtím, než dotyčný vystoupí z výtahu?"
Viz https://careerdevelopment.princeton.edu/sites/g/files/toruqf1041/files/media/elevator_pitch.pdf
Jak připravit elevator pitch?
Neexistuje jeden univerzální návod na úspěšný pitch, ale můžete se inspirovat například principem "zlatého kruhu" podle Simona Sineka:
- Ideální je začít od toho, proč tento projekt chcete dělat – začněte svojí inspirací, motivací, odhalením problémů, který Vás pálí – zde si můžete dovolit být i osobní, ale nezapomeňte, že toto "proč" musí oslovit i ostatní
- Následuje otázka: jak by se dalo to, co považujete za problém, změnit? Anebo: jak by se dalo to, co chcete, realizovat?
- Až teprve poté popište, co budete dělat. Nyní publikum ví, proč a jak a dokáže si všechny složky Vaší úvahy složit dohromady. Kupodivu samotný návrh na projekt patří až na konec Vašeho pitche – protože důležitější je, jak se vztahuje k Vám, k realitě a na jakých principech stojí – jeho konkrétní podoba se ostatně bude určitě měnit.
Velmi dobrou pomůckou je umět podstatu, jádro Vaší myšlenky říct jednou větou. Zkuste na ní pracovat, vybrousit ji, aby přesně odpovídala Vašemu záměru, komunikačnímu stylu a vyjadřovala i Vaši motivaci.
"Ale já nemám žádnou velkou myšlenku, velkou motivaci, na níž bych chtěl/a svůj projekt postavit!" Rozhlédněte se. Ve Vašem životě, v médiích, v sociální realitě je tuna problémů, s nimiž se každodenně setkáváte. Často se bojíme přijít s nějakým tématem, protože nám přijde příliš osobní, příliš marginální, anebo máme pocit, že akademické prostředí vyžaduje nějaká "velká témata". Ale dobré myšlenky vycházejí z těch nejmenších drobností, s pozorování naší každodennosti, z našeho zapojení do reality, v níž žijeme. Cílem tohoto předmětu je pomoci Vám pochopit, že mediální projekty – a diplomové práce, které je zpracovávají – mají být Vaše investice do světa kolem nás, Váš hlas pro to, jak byste chtěli, aby náš svět vypadal!
Příklad
Jak může vypadat takový elevator pitch mediálního projektu? Forma je na vás a vyjadřuje i vaši kreativitu, pokud ale skutečně nevíte, můžete se držet následující struktury:
- "Jmenuji se Anna a v posledních dvou letech jsem pracovala v televizním zpravodajství." (Představte se a připravte prostor na přeložení své motivace)
- "S čím jsme všichni v redakci bojovali, to byl velký stres, který naši práci provázel. Sama jsem kvůli tomu vážně uvažovala, že odejdu." (Předložte problém a motivaci – proč)
- "Stalo se nám, že si jeden kolega na natáčení prostě sednul a odmítal pokračovat s tím, že už nemůže dál." (Můžete být konkrétní, ilustrovat problém a jeho relevanci)
- "Napadlo mne, že bych mohla pomoci novinářům lépe organizovat čas, aby alespoň část stresu mohli odbourat." (Jak problém chcete řešit?)
- "Kdyby měl kolega zvládnuté nějaké základní nástroje time managementu, nemuselo se mu to stát. Věděl by, že musí plánovat i odpočinek." (Navažte na příklad, ukažte, co by řešení změnilo – konkrétně)
- "Chtěla bych proto vytvořil instagramovou kampaň pro novináře a novinářky, která by formou videí a infografik předávala jak zkušenosti jiných kolegů se stresem a poukázala na tento problém, tak by přinášela rady a tipy ke zvládnutí time managementu pro lidi z médií." (A zde se konečně dostáváte k tomu, co byste chtěli dělat)
- "Práce v televizi mě baví a nechci dopadnout jako můj kolega. Věřím, že novináři nemusí podléhat tlaku, ale bojovat s ním. A že se nám tak společně bude pracovat lépe." (Začínáme osobně – je dobré i končit osobně, aby pitch měl "oblouk"; můžete skončit i výzvou, něčím, co zaujme a zůstane viset po vaší prezentaci ve vzduchu...)
Tato struktura ale není jediná a můžete se inspirovat radami v následujících videích: