Týden 1: Úvodní informace ke kurzu
Anotace:
Cílem kurzu Základy politického marketingu je obeznámit studenty se základy dynamicky se rozvíjející disciplíny politické komunikace a politického marketingu. Kurz je rozdělen do dvou tematických bloků. První z nich studenty seznámí se základními marketingovými pojmy a vymezí rozdíly mezi politickým, sociálním a ekonomickým marketingem. Dále budou studenti seznámeni s principy vedení kampaní v různých historických etapách, s vybranými teoretickými přístupy k politickému marketing (JLM, Henneberg, Newman) a s aktéry, kteří se pohybují na politických/volebních trzích.
Druhý blok se pak věnuje vztahu politiky a médií. Studenti jsou ve stručnosti seznámeni s historií mediálních účinků, vybranými koncepty (agenda setting, framing, priming) a s logikou změn ve vedení volebních kampaní v kontextu proměňujícího se mediálního trhu a dostupnosti nových marketingových nástrojů.
Veškerá požadovaná literatura nutná k absolvování kurzu bude dostupná elektronicky ve studijních materiálech v ISu, v knihovně FSS MU, nebo v databázích přístupných skrze vzdálený přístup.
Typ výuky a zkoušky, požadavky na ukončení předmětu:
Pro ukončení kurzu je nutné:
- absolvovat závěrečné písemné přezkoušení (40 b.),
- vypracovat skupinový seminární úkol (55 b.),
- účastnit se semináře o kampaních v České republice (5 b.).
Seminární úkol (55 b.)
Varianta 1. Podcast na téma související s předmětem kurzu
Téma a záměr natočit podcast je nutné konzultovat s vyučujícími.
Varianta 2. Příprava kampaně (volební, permanentí, strategický záměr komunikace) pro vybranou historickou osobnost
Osobnost a způsob zpracování je nutné konzultovat s vyučujícími.
Varianta 3. Analýza vybrané senátní kampaně z let 2024 a 2025.
Skupiny studentů (rozdělení do pracovních skupin proběhne na začátku semestru) si dle svých preferencí vybírají (a s vyučujícími konzultují) kampaň vybraného kandidáta/ky, který/á se účastnil senátních voleb v roce 2024 a 2025
Práce musí obsahovat následující části:
- Stručný profil politického aktéra, zamyšlení nad jeho umístěním na trhu ve vztahu ke konkurenci, stávající pozice.
- Analýza kampaně (tj. hlavní sdělení, popis mediálního mixu, zamýšlené publikum).
- Zhodnocení silných a slabých stránek kampaně, celková reflexe.
Předpokládaný rozsah: do 10 NS
Termín pro odevzdání bez ohledu na variantu: 1. dubna 2025 (včetně)
Závěrečné písemné přezkoušení (40 b.)
Test sestává ze čtyř otevřených otázek a pokrývá v kurzu veškerá odpřednášená témata a zadanou literaturu.
Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné z této části získat alespoň 24 bodů.
Hodnocení
Maximální počet bodu, které je možné v kurzu získat je 100 bodů. Minimální počet bodů pro absolvování kurzu je 60 bodů:
A 100-93
B 92-84
C 83-76
D 75-68
E 67-60
F méně než 60 bodů
Používání AI nástrojů
Používání AI nástrojů v rámci předmětu POLb1104 Základy politického marketingu není zakázané, byť v tomto konkrétním předmětu nevidíme k jejich užití důvod, neboť v případě zpracování seminární práce nepřináší žádné výrazné benefity.
Podvodné plnění studijních povinností
Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví.
Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.