Základy politického marketingu

Týden 1: Úvodní informace ke kurzu


Anotace:

Cílem kurzu Základy politického marketingu je obeznámit studenty se základy dynamicky se rozvíjející disciplíny politické komunikace a politického marketingu. Kurz je rozdělen do dvou tematických bloků. První z nich studenty seznámí se základními marketingovými pojmy a vymezí rozdíly mezi politickým, sociálním a ekonomickým marketingem. Dále budou studenti seznámeni s principy vedení kampaní v různých historických etapách, s vybranými teoretickými přístupy k politickému marketing (JLM, Henneberg, Newman) a s aktéry, kteří se pohybují na politických/volebních trzích.

Druhý blok se pak věnuje vztahu politiky a médií. Studenti jsou ve stručnosti seznámeni s historií mediálních účinků, vybranými koncepty (agenda setting, framing, priming) a s logikou změn ve vedení volebních kampaní v kontextu proměňujícího se mediálního trhu a dostupnosti nových marketingových nástrojů.

Veškerá požadovaná literatura nutná k absolvování kurzu bude dostupná elektronicky ve studijních materiálech v ISu, v knihovně FSS MU, nebo v databázích přístupných skrze vzdálený přístup.

 

Typ výuky a zkoušky, požadavky na ukončení předmětu: 

Pro ukončení kurzu je nutné:

-       absolvovat závěrečné písemné přezkoušení (40 b.),

-       vypracovat skupinový seminární úkol (55 b.),

-       účastnit se semináře o kampaních v České republice (5 b.).

  

Seminární úkol (55 b.)

Varianta 1. Podcast na téma související s předmětem kurzu

Téma a záměr natočit podcast je nutné konzultovat s vyučujícími.

 Skupina studujících zpracuje podcast na téma, které bude souviset s některým z témat, která jsou v kurzu probíraná. Může jít o dílčí reflexi tématu, ale i konkrétní případové studie a analýzy aktuálního dění. Vždy však obsah podcastu musí vycházet z akademické literatury, není možné jej zhotovit pouze jako čistý publicistický útvar založený na názorech a dojmech diskutujících.

 Předpokládaná stopáž: cca 10 minut

 

Varianta 2. Příprava kampaně (volební, permanentí, strategický záměr komunikace) pro vybranou historickou osobnost

Osobnost a způsob zpracování je nutné konzultovat s vyučujícími.

 Skupina studujících vypracuje návrh komunikační linky pro kampaň vybrané historické osobnosti, která by ale mohla využívat veškeré dnes dostupné prostředky pro šíření vlastního politického sdělení. Práce musí vycházet z literatury, která je v kurzu zadaná, a z odpřednášených témat a informací. Návrh komunikace musí obsahovat definování cíle a rozvahu nad cílovými skupinami, mediálním mixem a dalšími aspekty efektivní komunikace. Součástí návrhu by měl být vizuální moodboard.

 Předpokládaný rozsah: do 10 NS 

 

Varianta 3. Analýza vybrané senátní kampaně z let 2024 a 2025. 

Skupiny studentů (rozdělení do pracovních skupin proběhne na začátku semestru) si dle svých preferencí vybírají (a s vyučujícími konzultují) kampaň vybraného kandidáta/ky, který/á se účastnil senátních voleb v roce 2024 a 2025

Práce musí obsahovat následující části:

-       Stručný profil politického aktéra, zamyšlení nad jeho umístěním na trhu ve vztahu ke konkurenci, stávající pozice.

-       Analýza kampaně (tj. hlavní sdělení, popis mediálního mixu, zamýšlené publikum).

-       Zhodnocení silných a slabých stránek kampaně, celková reflexe.

Předpokládaný rozsah: do 10 NS

 

Termín pro odevzdání bez ohledu na variantu: 1. dubna 2025 (včetně)

 

Závěrečné písemné přezkoušení (40 b.)

Test sestává ze čtyř otevřených otázek a pokrývá v kurzu veškerá odpřednášená témata a zadanou literaturu.

Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné z této části získat alespoň 24 bodů.

 

Hodnocení

Maximální počet bodu, které je možné v kurzu získat je 100 bodů. Minimální počet bodů pro absolvování kurzu je 60 bodů:

A         100-93

B         92-84

C         83-76

D         75-68

E         67-60

F         méně než 60 bodů


Používání AI nástrojů

Používání AI nástrojů v rámci předmětu POLb1104 Základy politického marketingu není zakázané, byť v tomto konkrétním předmětu nevidíme k jejich užití důvod, neboť v případě zpracování seminární práce nepřináší žádné výrazné benefity.

 

Podvodné plnění studijních povinností

Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. 

Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.