Dětská poradenská psychologie

24.2. - S1 - 16:00-17:40 - spojený seminář + zadání seminární práce

První seminář kurzu bude probíhat společně pro obě seminární skupiny. První seminář bude přístupný všem zaregistrovaným (i těm, kteří jsou zatím pod čarou a nemají předmět zapsaný). Jako přípravu na seminář bude nezbytné zhlédnout:

a) 3. díl seriálu Ochránce:

b) dokument Johanna (Jeden svět na školách)

uživatelské jméno: hvcc_YApZ

heslo: 3J58geiqdC

zpřístupněno do 5.3.

U obou snímků si zkuste odpovědět na otázky:

- co je příčinou/příčinami problémů?

- jak by se dalo s jednotlivými aktéry příběhu v různých etapách příběhu pracovat tak, aby se situace dítěte či jeho chování zlepšily? 

Studenti, kteří se nezúčastní úvodního semináře nebo nepřijdou připraveni (viz zadání výše), ztrácejí nárok na své pořadí v zápisu. 

PŘIHLAŠOVÁNÍ DO SEMINÁRNÍCH SKUPIN BUDE SPUŠTĚNO AŽ PO UKONČENÍ REGISTRACE - Kurz je z velké míry založen na intenzivní seminární práci v malých skupinkách, ideální stav je, prezentují-li na každém semináři svou kazuistiku maximálně dva studenti. Abych tuto intenzivní práci umožnila co největšímu počtu studentů, otevírám kurz v každém semestru (tedy dvakrát ročně). Možnost zapsat si kurz kdykoliv během studia však vedla k tomu, že na začátku každého semestru poměrně velký počet studentů zvažuje, zda si kurz nechá zapsaný či nikoliv. Stává se, že mezi počátkem semestru a ukončením registrace dochází ke změnám až o 10 lidí. S takto nejistými počty studentů bohužel nejsem schopná naplánovat seminární skupiny (ani vyrovnaný počet studentů ve skupinách, ani zda budou dvě skupiny nebo jen jedna). Zápis do seminárních skupin tedy proběhne až po ukončení registrace/odhlašování předmětů. Seminární skupiny časově navazují na přednášku (tzn. jedna seminární skupina se koná ve 12h, druhá ve 14h). Díky za pochopení.

Na úvodním semináři budeme diskutovat o dvou zhlédnutých snímcích (viz zadání výše) a ukážeme si, jak postupovat při vytváření vlastní kazuistiky pro prezentaci na semináři a seminární práce. 

Vaším úkolem bude vybrat si postavu z nějaké beletrie (filmu/seriálu apod.), která je dostatečně (=podívejte se do osnovy, jaké info potřebujete) popsána. Mělo by se jednat o příběh nějakého dítěte (raději dítěte než adolescenta, pokud přeci jen vyberete adolescenta, maximálním limitem je věk odpovídající ukončení základní školy), kterému by mohla prospět komplexní psychologická intervence, Úkolem seminární práce bude navrhnout a zdůvodnit komplexní řešení daného problému.

Po prvním semináři do tabulky níže zapište jméno postavy a název díla, z kterého budete vycházet, do řádku k příslušnému datu semináře (pozor, tabulka má dva listy - pro každou skupinu jeden)na kterém budete prezentovat (tabulku vyplňte nejpozději do  XXXXPříběhy se nesmí duplikovat. Prezentace kazuistiky je povinná, ale není hodnocená (nemusíte se tedy bát prezentovat mezi prvními). Prezentace nám slouží k tomu, abychom si na různých příbězích ilustrovali, jak o komplexní poradenské práci přemýšlet a co nejlépe se připravili na psaní své závěrečné seminární práce. 

Pečlivě si rozvrhněte svou prezentaci. Při popisování příběhu nezabíhejte do zbytečných detailů a snažte se neztrácet v různých rovinách příběhuPopis příběhu by Vám měl zabrat maximálně 5 minut, popis řešení a náčrtu jejich zdůvodnění by naopak měl být cca 2x až 3x delší (protože řešení je tím, o co nám jde). Zkuste si prezentaci předem a hlídejte si čas (zejména u popisu příběhu). Při prezentaci se budeme zaměřovat primárně na postupy, jejich význam, realističnost atd. Jelikož ale na prezentace budeme mít více času než v minulých letech, můžeme se dotknout i zdůvodnění postupů.

Seminární práci je třeba odevzdat do XXXXX (s výjimkou prezentujících na posledním semináři)