Psychoterapie s dětmi a dospívajícími
Mgr. David Macek, Ph.D.
Psychoterapie s dětmi a dospívajícími

Předmět si klade za cíl seznámit studenty s obecnými teoretickými i praktickými základy terapeutického procesu při práci s dětmi a dospívajícími. Na úvodní teoretické seznámení s tématem navazují praktická cvičení za měřená na využívání technik a práci s některými vybranými tématy.

Data a témata seminářů:

17.2.

Teoretický úvod - vývojové teorie, emoce, vztah, integrace

 

24.2.

Úvod práce, kontakt s dítětem

 

3.3.

Techniky I - Hra

 

10.3.

Techniky II - Kresba a malování

Termín odevzdání úkolu č. 1.

17.3.

Seminář odpadá

 

24.3.

Techniky III - Projektivní techniky

 

31.3.

Techniky IV - Práce s tělem, relaxace, imaginace

 

7.4.

Techniky V - Terapeutické pískoviště

 

14.4.

Témata I -  Zdrojování, práce se zdroji

 

28.4.

Témata II - Vztek, agrese, vzdor

 

5.5.

Témata III – Strach, úzkost, trauma

 

12.5.

Témata IV – Volitelné téma, uzavření předmětu

 

Požadavky na ukončení kurzu

1. Účast na seminářích, alespoň 80% (neúčast bez omluvy maximálně na třech seminářích)

2. Vypracování dvou průběžných úkolů, viz níže

3. Složení závěrečné zkoušky

 

Průběžné úkoly

1. Reflexe vlastního kontaktu s dítětem

Studenti si ve svém okolí zajistí možnost kontaktu s dítětem do 10 let věku a s tímto dítětem po dohodě se zákonnými zástupci stráví min. 30 minut. Činnost a místo setkání je zcela na vzájemné domluvě. Podmínkou je pouze individuální kontakt jeden na jednoho, ideálně bez přítomnosti dalších osob (nebo neintervenujících). Také by nemělo jít o vlastní dítě studenta. Cílem práce je zaměřit se na introspektivní prožívání kontaktu s dítětem a reflexi společně stráveného času optikou vlastního prožívání. V písemné reflexi pak studenti odpovídají na následující otázky:

- Jak jsem se v průběhu cítil?
- Bylo na kontaktu něco těžkého/nepříjemného/zvláštního?
- Co bylo naopak v pořádku? Co mi šlo?

Rozsah práce je 1-2 normostrany.

V případě, že student nebude moci uvedený úkol splnit z důvodu nemožnosti sehnat dítě, prokonzultuje s vyučujícím náhradní variantu plnění.

 

2. Seminární práce

Student si zvolí jednu z nabízených kazuistik (bude upřesněno na seminářích). V seminární práci se zaměří na hypotetickou terapeutickou práci s případem. Vyhodnotí, jak by k danému případu na základě předložených informací porozuměl a jak by k práci přistoupil, rozepíše, jak by teoreticky mohl probíhat průběh terapie a na co by se v práci zaměřil. Součástí práce by měla být také sebereflexe toho, jak by klientovo téma a průběh spolupráce terapeut prožíval sám na sobě. 
Kromě vlastních úvah a reflexe se v práci předpokládá využití nejméně tří odborných zdrojů - jedné knihy a dvou studií zaměřených na danou problematiku. Dále student vymyslí a rozepíše konkrétní použití nejméně dvou technik, včetně zdůvodnění, proč by zrovna tyto techniky mohly být v daném případě vhodné.

Hodnocení práce 10 (minimum) až 20 bodů.

 

Závěrečná zkouška

Zkouška se uskuteční písemnou formou a bude ověřovat znalost informací prezentovaných na jednotlivých seminářích (prezentace powerpoint budou k dispozici vždy po absolvování semináře) a studijních materiálů (bude upřesněno). 

Za zkoušku je možno získat 10 (minimum) až 25 bodů.

 

Hodnocení předmětu

41-45 b. - A
36-40 b. - B
31-35 b. - C
26-30 b. - D
20-25 b. - E 
0-20 b. - F

 

Literatura

  • Geldard, K., Geldard, D. (2008). Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál.
  • Langmeier, J., Balzar, K., Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.
  • Oaklander, V.(2020). Třinácté komnaty dětské duše – tvořivá psychoterapie v duchu gestalt terapie. Praha: Portál
  • Oaklander, V., (2022). Ukrytý poklad – Dětské nitro z pohledu gestalt terapie. Praha: Portál
  • Pöethe, P. (2022). Vývojová a vztahová terapie dětí. Praha: Portál
  • Pöethe, P. (2020). Síla nevysloveného. Praha: Portál
  • Siegel, D., Bryson, P. (2015) Rozvíjejte naplno mozek svého dítěte. Brno: CPress
  • Siegel, D. (2015). Rozbouřený mozek. Praha: Triton
Předchozí
Následující