Psychologie leadershipu

Typologie a měření leadershipu, trénink vedoucích

Během semináře se studenti seznámí s několika základními teoriemi a typologiemi leadershipu a možnostmi jejich využití. Další část semináře bude věnovaná rozeznávání daných přístupů v praxi a práci s nástroji daných přístupů s pomocí případových studií a dalších aktivit a jejich reflexí. Poslední část semináře bude věnována leadershipu v praxi s využitím seminárního úkolu pro dvojice.

Několik týmů studujících si na seminář připraví prezentace o předem vybraných teoriích a typologiích leadershipu. Prezentace může mít různý formát a doplňuje ji handout pro spolu-studující. Obojí je hodnoceno dle níže uvedených kritérií.

Dvojice všech studujících na seminář připraví charakteristiku skutečných veřejně známých vedoucích (např. z politiky, mgmt, náboženského vedení) s pomocí dvou teorií leadershipu. Kritéria hodnocení jsou uvedena níže.

Materiály k semináři

Týmový úkol - Prezentace a handout


Na třetí nebo čtvrtý seminář si 3členné týmy studujících připraví třicetiminutovou prezentaci na jedno z níže uvedených témat souvisejících s leadershipem a k této prezentaci nachystají pro své spolu-studující handout o rozsahu maximálně jedné tištěné A4 (vč. odkazů na zdroje). Témata budou mezi skupiny rozdělena na prvním semináři. Doporučená literatura k tématům je uvedena níže. Studující si mohou najít i další texty.

Prezentaci i handout vloží studující do odevzdávárny v IS nejpozději 2 dny před seminářem, na němž prezentují.

Témata pro prezentaci:

  • Servant leadership (4. seminář)
  • Pozorování a měření leadershipu (4. seminář)
  • Trénink leaderů (4. seminář)

Za prezentaci mohou studující získat až 25 bodů. Kritéria pro přidělení bodů jsou následující:

  • Prezentace je přiměřeně dlouhá. Dodržuje délku 25-30 minut.
  • Prezentace je konkrétní. Není obecná, nevěnuje se široké problematice. V rámci přiděleného tématu studující téma nejprve obecně představí a pak se zaměří na konkrétní dílčí oblast, které se budou věnovat podrobně a do hloubky.
  • Prezentace je odborná. studující vycházejí z více různých odborných zdrojů. Informace si ověřují. Prezentace v žádném případě nevychází pouze z jedné publikace.
  • Prezentace je srozumitelná. Použité odborné termíny studující vždy vysvětlí (pokud ho již někdo nevysvětlil dříve). Studující prezentují jen takové teorie, jimž rozumí a jež dokáží vysvětlit. Uvádí příklady.
  • Prezentace je záživná. Je doplněna o minimálně jednu aktivitu, do které se zapojí všichni spolu-studující (např. modelová situace, test/dotazník, hraní rolí, soutěž...) a která má zároveň vzdělávací cíl. Součástí prezentace mohou být i další metody, které přitáhnou pozornost posluchačů (např. scénky, video). Frontální část prezentace nepřesahuje 15 minut času. Frontální část obsahuje klíčové informace pro pochopení problematiky. Žádná část prezentace není čtená z papíru.
  • Prezentace je přehledná. Má jasnou strukturu, která je posluchačům na očích po celou dobu prezentace. Klíčové poznatky jsou vizualizovány. Vzhledem ke krátké délce prezentace je časově neúsporné používat powerpoint. Doporučujeme připravit si sérii popsaných flipchartových papírů nebo napsat před začátkem semináře klíčové věci (pojmy, názvy, jména apod.) na tabuli. Na slidech, papírech či na tabuli není souvislý text – jsou tam jen odrážky, krátké definice nebo nákresy. Není popsaná více než jedna tabule nebo 3 flipchartové papíry nebo 4 slidy v prezentaci (bez úvodního a závěrečného).
  • Na prezentaci se podílí všichni členové týmu. Nemusí každý přednášet, ale každý má svou roli, rozumí celé problematice a dovede odpovídat na otázky.
  • Prezentace má své vzdělávací cíle. Je tedy zřejmé, jaký konkrétní přínos bude mít pro posluchače. Stanovené cíle jsou specifické, měřitelné, akceptované týmem a akceptovatelné pro posluchače, reálné a jsou splnitelné v daných 30 minutách. S cíli seznámí studující své posluchače na začátku prezentace.

Za handout mohou studující získat až 5 bodů. Kritéria pro přidělení bodů jsou následující:

  • Handout je krátký. Má rozsah maximálně 1xA4 (okraje 2,5 cm, písmo 12b)
  • Handout obsahuje důležité informace vycházející z obsahu prezentace. Zmíněny jsou zejména klíčové faktické poznatky, kterým je věnován dostatek prostoru (jsou podrobněji rozebrány, popsán praktický dopad apod.). Méně důležité věci nejsou zmiňovány vůbec nebo je uveden odkaz na podrobnější zdroj. Nejsou zmiňovány interaktivní aktivity, i když jim byla věnována podstatná část prezentace.
  • Handout je strukturovaný. Jednotlivé logické celky jsou graficky odděleny. Převažují odrážky nebo krátké odstavce. Důležité informace jsou zvýrazněny.
  • Handout je srozumitelný. Každý odborný pojem je vysvětlený (v závorce). Důležité teorie jsou vysvětleny, méně důležité nejsou uvedeny. Nejsou uvedeny žádné kusé nesrozumitelné informace.
  • Handout je odborný. Vychází z odborné literatury, která je citována v souladu s citačními standardy. Handout neobsahuje neověřené informace, laické teorie a poznatky získané na populárních webových stránkách.
  • Handout obsahuje odkazy na literaturu. V závěru jsou uvedeny tipy na min. 3 publikace, které jsou čtenářům doporučeny k nastudování a všechny publikace, ze kterých autoři čerpali. Nejlepší (odborně kvalitní, čitelná, využitelná pro praxi) doporučená publikace je uvedena jako první a je zvýrazněná tučně.

Termín odevzdání:

 23.4.2025 do 8:00

Místo odevzdání:

Odevzdávárna ve studijních materiálech v IS

Hodnocení:

0–25 za prezentaci, 0–5 bodů za handout

Seminrání úkol - Charakteristika leadera*yně

Před čtvrtým seminářem zpracují studující ve dvojici charakteristiku leadera. Vyberou si jednoho veřejnosti známého lídra/lídryni (např. z politiky, managementu, náboženského vedení) a charakterizují (klasifikují) ho/ji na základě alespoň dvou teorií leadershipu. Uvedou konkrétní příklady chování zvolené osoby, na jejichž základě ji klasifikovali. Tuto klasifikaci zdůvodní. Charakteristiku studující zpracují písemně a budou odkazovat na odborné zdroje týkající se využitých teorií. Maximální rozsah je 1 normostrana textu.

Úkol se odevzdává do ISu nejpozději týden před posledním seminářem. Kritériem pro hodnocení je formální zpracování (srozumitelnost, dodržení citační normy, text bez překlepů a chyb), správnost klasifikace a kvalita argumentace.

Termín odevzdání:

21.4.2025 do 8:00

Místo odevzdání:

Odevzdávárna ve studijních materiálech v IS

Hodnocení: