Dilemata a přístupy ke klientům

02. týden (přístup, dilema, komplexní nebo zjednodušené cíle, filozofie, etika)

Cíl týdne

Vést studenty k získání poznatků a dovedností potřebných pro samostatnou reflexi přístupu sociálních pracovníků s ohledem na zvládání dilemat, se zaměřením na dilema "komplexní, nebo zjednodušené cíle" a v kontextu filozofie a etiky v sociální práci.

Náplň

Samostudium, psaní kap. 01–05 z Expertízy (Teoretické charakteristiky konfliktu v pracovních podmínkách; intervence sociálního pracovníka; interakce klienta v jeho životní situaci. Metodika využitá pro získání empirických dat k Expertíze.)

Výstupy z učení

Studenti získají poznatky a dovednosti potřebné pro samostatnou reflexi přístupu sociálních pracovníků s ohledem na zvládání dilemat, se zaměřením na dilema "komplexní, nebo zjednodušené cíle" a v kontextu filozofie a etiky v sociální práci.

Klíčová slova

přístup, dilema, komplexní nebo zjednodušené cíle, filozofie, etika

Povinná četba

Etický kodex sociálních pracovníků ČR.

LAAN, G. D. (1998): Otázky legitimace sociální práce. Boskovice: Albert, s. 33–45.

LIPSKY, M. (1980): Street-level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Services. New York: Russell Sage Foundation, pp. 28–48.

MUSIL, L. (2004): „Ráda bych Vám pomohla, ale …“ Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, s. 47–60.

NEČASOVÁ, M. (1999): Etika sociální práce. Sociální studia. Brno: FSS MU, 4(1), s. 91–104.

Doporučená četba 

OBHOLZER, A., ROBERTS, V. Z. (1994): Unconscious at Work: Individual and Organizational Stress in the Human Services. Hove: Brunner Routledge.