Dilemata a přístupy ke klientům

11. týden (přístup, dilema, řešení případu nebo změna poměrů ve společnosti, konceptualizace)

Cíl týdne

Vést studenty k získání poznatků a dovedností potřebných pro samostatnou reflexi přístupu sociálních pracovníků s ohledem na zvládání dilemat, se zaměřením na dilema "řešení případu, nebo změna poměrů ve společnosti" v kontextu konceptualizace.

Náplň

Samostudium, psaní kap. 06–10 z Expertízy (Metodika výzkumu využitá pro získání empirických dat k analýze. Sběr dat pomocí (zúčastněného) pozorování, rozhovorů, analýzy dokumentů. Empirické charakteristiky interakce klienta v jeho životní situaci po intervenci sociálního pracovníka, která je vyvolána konfliktem v jeho pracovních podmínkách s využitím teoretických charakteristik.)

Výstupy z učení

Studenti k získají poznatky a dovednosti potřebné pro samostatnou reflexi přístupu sociálních pracovníků s ohledem na zvládání dilemat, se zaměřením na dilema "řešení případu, nebo změna poměrů ve společnosti" v kontextu konceptualizace.

Klíčová slova

přístup, dilema, řešení případu nebo změna poměrů ve společnosti, konceptualizace

Povinná četba

BURIÁNEK, J. (1996): Konceptualizace. In: Maříková, H., Petrusek, M., Vodáková, A. a kol. Velký sociologický slovník. Sv. 1, A-O, s. 517. Praha: Karolinum.

LAAN, G. D. (1998): Otázky legitimace sociální práce. Boskovice: Albert, s. 187–201.

LIPSKY, M. (1980): Street-level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Services. New York: Russell Sage Foundation, pp. 193–202.

MUSIL, L. (2004): „Ráda bych Vám pomohla, ale …“ Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, s. 173–180.

Doporučená literatura

HOWE, D. (1986): Social Workers and their Practice in Welfare Bureaucracies. Aldershot: Gower.