Dilemata a přístupy ke klientům

10. týden (přístup, dilema, bezprostřední nebo zprostředkovaná východiska volby cílů, klient)

Cíl týdne

Vést studenty k získání poznatků a dovedností potřebných pro samostatnou reflexi přístupu sociálních pracovníků s ohledem na zvládání dilemat, se zaměřením na dilema "bezprostřední, nebo zprostředkovaná východiska volby cílů" a v kontextu klienta.

Náplň

Samostudium, psaní kap. 06–10 z Expertízy (Metodika výzkumu využitá pro získání empirických dat k analýze. Sběr dat pomocí (zúčastněného) pozorování, rozhovorů, analýzy dokumentů. Empirické charakteristiky interakce klienta v jeho životní situaci po intervenci sociálního pracovníka, která je vyvolána konfliktem v jeho pracovních podmínkách s využitím teoretických charakteristik.)

Výstupy z učení

Studenti získají poznatky a dovednosti potřebné pro samostatnou reflexi přístupu sociálních pracovníků s ohledem na zvládání dilemat, se zaměřením na dilema "bezprostřední, nebo zprostředkovaná východiska volby cílů" a v kontextu klienta.

Klíčová slova

přístup, dilema, bezprostřední nebo zprostředkovaná východiska volby cílů, klient

Povinná četba

Hendl, J. (2005): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, s. 289–314.

LAAN, G. D. (1998): Otázky legitimace sociální práce. Boskovice: Albert, s. 171–186.

LIPSKY, M. (1980): Street-level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Services. New York: Russell Sage Foundation, pp. 181–192.

MATOUŠEK., O. (2013): Klient (uživatel služby). In: MATOUŠEK., O. a kol.: Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál.

MUSIL, L. (2004): „Ráda bych Vám pomohla, ale …“ Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, s. 173–172.

Doporučená literatura

HOWE, D. (1986): Social Workers and their Practice in Welfare Bureaucracies. Aldershot: Gower.