Základní charakteristiky kurzu:
Kódy: SPRn4407; SPRn8819
Semestr: podzimní
Přednášky/seminář: 1/1.
Počet kreditů: 12 kr.
Ukončení: zk
Vyučováno prezenčně/ kombinovaně
Vyučující: doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (garance kurzu)
Rozvrh: prezenční Út 8:00–9:40 U33/ kombi dle rozvrhu
Průzkum
Vážení studenti,
vítejte v průzkumu, který je součástí přípravy na náš kurz reflektivní praxe. Cílem tohoto dotazníku je lépe pochopit vaše předchozí zkušenosti, očekávání a vnímání reflektivní praxe. Vaše odpovědi nám umožní přizpůsobit kurz tak, aby co nejlépe vyhovoval vašim potřebám a přispěl k vašemu osobnímu a profesnímu rozvoji.
Tento průzkum je anonymní a výsledky budou použity pouze pro účely zlepšení kvality kurzu. Odpovědi by měly odrážet vaše osobní názory a zkušenosti a neexistují žádné "správné" nebo "špatné" odpovědi. Vyplnění dotazníku by vám nemělo zabrat více než 15 minut.
Vaše zpětná vazba je pro nás velmi cenná a předem děkujeme za váš čas a úsilí. Těšíme se na společnou práci a na to, jak společně objevíme a prozkoumáme hodnotu reflektivní praxe ve vaší budoucí profesní kariéře.
S úctou, Pavel Navrátil
Odkaz na vyplnění: Vyplnění dotazníku
Za důkladné zpracování odpovědi na dotazník lze získat 2 bonusové body. Po vyplnění dotazníku se sem zapište: Registrace vyplněného dotazníku
Anotace
„Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve
vlastním oku nepozoruješ? NEJPRVE VYJMI ZE SVÉHO OKA TRÁM, A PAK TEPRVE
PROHLÉDNEŠ, abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra.“ (Matouš 7,3.5).
Tento kurz je určen zejména pro studenty sociální práce, ale
obecně je vhodný pro každého, kdo se připravuje na výkon pomáhající profese. Cílem
kurzu je přiblížit uplatnění reflexivity (reflektování) v pomáhajících
procesech. Kurz pomůže jeho účastníkům porozumět konceptu reflektivního
pracovníka a podpoří je v rozvoji postupů, jak samostatně/ či ve spolupráci s
druhými zaujímat stanovisko ke svým vlastním činnostem a zkušenostem. Reflektování
představíme jako nástroj, který má potenciál zdokonalit a transformovat praxi.
Reflexi a reflektování představujeme jako zásadní element dobré, kvalitní a
efektivní praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
Kriticky reflektovat vlastní profesní identitu a rozhodování v kontextu sociální práce.
Uplatňovat reflektivní praxi jako nástroj profesního rozvoje, etické citlivosti a kvality poskytovaných služeb.
Analyzovat složité situace v praxi prostřednictvím reflektivních metod a modelů.
Kultivovat schopnost sebereflexe, emoční inteligence a empatie v práci s klienty.
Systematicky vést reflektivní deník a vytvářet akademicky kvalitní reflektivní texty.
Rozvíjet kritické myšlení a odpovědnost v profesních vztazích i rozhodovacích procesech.
Výukové metody
- přednášky
- výzkumné projekty
- skupinové diskuse
- čtení, zážitkové učení
- psané reflexe
Podnímky absolvování
Denní studium i kombinované studium
- Rešeršní úkol (30 %) – Stručná analýza aktuálního článku o reflektivní praxi.
- Analýza bariér (30 %) – Reflexe vlastních překážek v reflexi.
- Kolektivní databáze (10 %) – Přispění do sdílené databáze reflektivních nástrojů.
- Závěrečná esej (20 %) – Kritická reflexe vlastního profesního rozvoje.
- Účast na seminářích (10 %) – Pravidelná aktivní účast na seminářích, zapojení do diskusí a sdílení reflektivních zkušeností.
Reflektivní deník
Reflektivní deník je povinnou součástí kurzu. Každý student musí vést pravidelné zápisy, které budou využity při práci na dalších úkolech (např. analýza bariér, závěrečná esej). Deník nebude bodově hodnocen, ale jeho vedení je nutnou podmínkou absolvování kurzu.
Literatura ke kurzu
BRUCE, Linda. Reflective Practice for Social Workers: A Handbook for Developing Professional Confidence. Maidenhead: Open University Press, 2013. 216 p. ISBN 9780335244089.
KNOTT, Christine and Terry SCRAGG. Reflective practice in social
work. Exeter: Learning Matters, 2007. xii,159 p. ISBN 9781844450824.
MACLEAN, Siobhan. The Social Work Pocket Guide to…..
Reflective Practice. Lichfield: Kirwin Maclean
Associates, 2010. ISBN: 978-1-903575-69-7
NAVRÁTIL, Pavel a Radka JANEBOVÁ. Reflexivita v posouzení
životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus,
2010. 196 s. Recenzované monografie, 1. publikace. ISBN 978-80-7435-038-2. URL
info
THOMPSON, S. and THOMPSON N. The critically reflective practitioner. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008. xi,
183. ISBN 9780230573185. URL info
+ prezentace učitele i studentů
+ zdroje v jednotlivých lekcích
Zajímavé zdroje
Klíčové termíny
Úkol | Bodové hodnocení | Termín odevzdání |
Rešeršní úkol | 30 % | 17. 3. 2025 |
Analýza bariér | 30 % | 14. 4. 2025 |
Kolektivní databáze | 10 % | 5. 5. 2025 |
Závěrečná reflektivní esej | 20 % | 12. 5. 2025 |
Účast na seminářích | 10 % | Průběžně
|
Reflektivní deník se neboduje, ale jeho odevzdání je nutné. Termín 19.5. 2025.