Strategické plánování pro veřejné a sociální cíle

Týden 3

Téma 2: Strategická analýza, nástroje a postupy I:

Témata: Nástroje vnější strategické analýzy: Pestle analýza, Metoda scénářů, Delfská metoda, Analýza konkurence v odvětví – Porterův model, Analýza zainteresovaných stran, Participativní metody, Panel expertů

Cíle:

  1. Porozumění nástrojům vnější strategické analýzy:

    • Studenti budou schopni popsat a vysvětlit různé nástroje a metody vnější strategické analýzy, jako jsou PESTLE analýza, metoda scénářů, Delfská metoda, Porterův model, analýza zainteresovaných stran, participativní metody a panel expertů.
  2. Aplikace PESTLE analýzy:

    • Studenti se naučí provádět PESTLE analýzu k identifikaci a hodnocení faktorů obecného prostředí, které mohou ovlivnit organizaci.
  3. Využití metody scénářů:

    • Studenti budou schopni aplikovat metodu scénářů k predikci a plánování různých možných budoucích situací, které mohou ovlivnit organizaci.
  4. Aplikace Delfské metody:

    • Studenti se naučí používat Delfskou metodu k získání odborných názorů a konsenzu ohledně budoucích trendů a událostí.
  5. Provádění analýzy konkurence:

    • Studenti budou schopni aplikovat Porterův model k analýze konkurenčních tlaků a struktury odvětví, ve kterém organizace působí.
  6. Analýza zainteresovaných stran:

    • Studenti budou schopni provádět analýzu zainteresovaných stran k identifikaci klíčových aktérů, jejich zájmů a vlivu na organizaci.
  7. Využití participativních metod:

    • Studenti se naučí aplikovat participativní metody k zapojení různých aktérů do strategického plánování a rozhodování.
  8. Použití panelu expertů:

    • Studenti se naučí organizovat a využívat panely expertů k získání odborných názorů a hodnocení strategických možností.

Výstupy z učení:

  1. Schopnost provést PESTLE analýzu:

    • Studenti budou schopni provést detailní PESTLE analýzu a identifikovat politické, ekonomické, sociální, technologické, právní a environmentální faktory, které mohou ovlivnit organizaci.
  2. Aplikace metody scénářů:

    • Studenti budou schopni vytvořit a analyzovat různé scénáře budoucího vývoje a identifikovat strategické možnosti pro organizaci.
  3. Použití Delfské metody:

    • Studenti budou schopni aplikovat Delfskou metodu k získání odborných názorů a konsenzu ohledně budoucích trendů a strategických rozhodnutí.
  4. Provádění Porterovy analýzy pěti konkurenčních sil:

    • Studenti budou schopni aplikovat Porterův model k identifikaci síly konkurence, vyjednávací síly dodavatelů a zákazníků, hrozby nových vstupů a substitutů.
  5. Analýza zainteresovaných stran:

    • Studenti budou schopni identifikovat klíčové zainteresované strany, analyzovat jejich zájmy a vliv na organizaci a navrhnout strategie pro efektivní řízení vztahů s nimi.
  6. Aplikace participativních metod:

    • Studenti budou schopni využívat participativní metody k zapojení různých aktérů do strategického plánování a rozhodování, čímž zvýší podporu a úspěšnost implementace strategie.
  7. Organizace a využití panelu expertů:

    • Studenti budou schopni organizovat panely expertů, získávat odborné názory a využívat je při hodnocení a formulaci strategických možností.
  8. Integrační schopnosti:

    • Studenti budou schopni integrovat výsledky různých analýz k vytvoření uceleného přehledu o vnějším prostředí organizace, který bude sloužit jako podklad pro strategické rozhodování.

Literatura:

Grasseová, Monika, Radek Dubec a David Řehák. Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, str. 177-212.