Strategické plánování pro veřejné a sociální cíle

Týden 11

Téma 5: Implementace strategie, management změny a strategické vedení lidí v organizaci, monitorování a hodnocení průběhu implementace a výsledků programů a projektů (13:00-13:50):

Témata: Rozvoj efektivního implementačního procesu; Orientace v pojmech: program, programová teorie, specifické plánování, akční plány; Dilema rozvoje programu: formování programu versus posilování a participativní rozvoj; Průběžné aktivity realizace strategie: komunikace, koordinace, management změny a strategické vedení lidí v organizaci; Projektové řízení; Uplatňování řízení rizik při implementaci strategie; Monitorování vnějšího prostředí, monitorování a hodnocení průběhu implementace strategie a výsledků.

Cíle:

  1. Pochopení implementačního procesu:

    • Studenti budou schopni popsat klíčové kroky efektivního implementačního procesu strategie v organizaci.
  2. Orientace v klíčových pojmech:

    • Studenti se seznámí s pojmy jako program, programová teorie, specifické plánování a akční plány a budou schopni je aplikovat v kontextu řízení organizace.
  3. Řešení dilemat při rozvoji programů:

    • Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat dilemata spojená s formováním programu versus jeho posilováním a participativním rozvojem.
  4. Realizace průběžných aktivit strategie:

    • Studenti budou schopni navrhnout a implementovat efektivní komunikační a koordinační procesy, management změny a strategické vedení lidí v organizaci.
  5. Zvládnutí projektového řízení:

    • Studenti získají praktické dovednosti v projektovém řízení a budou schopni aplikovat principy projektového řízení při implementaci strategií.
  6. Uplatňování řízení rizik:

    • Studenti budou schopni identifikovat rizika spojená s implementací strategie a navrhnout opatření pro jejich řízení.
  7. Monitorování a hodnocení:

    • Studenti se naučí monitorovat a hodnotit průběh implementace strategie a výsledky programů a projektů, včetně sledování vnějšího prostředí.

Výstupy z učení:

  1. Schopnost popsat a vysvětlit efektivní implementační proces:

    • Studenti budou schopni detailně popsat fáze a kroky efektivního implementačního procesu v organizaci.
  2. Používání odborné terminologie:

    • Studenti budou používat správnou terminologii a aplikovat klíčové pojmy v praktických scénářích souvisejících s implementací strategie.
  3. Analýza rozvojových dilemat:

    • Studenti budou schopni analyzovat konkrétní situace a navrhovat řešení dilemat spojených s formováním a posilováním programů.
  4. Navrhování a realizace strategických aktivit:

    • Studenti budou schopni navrhovat a efektivně realizovat komunikační a koordinační procesy, management změny a strategické vedení v rámci organizace.
  5. Aplikace projektového řízení:

    • Studenti budou schopni aplikovat principy projektového řízení na konkrétní projekty, s důrazem na dosažení strategických cílů organizace.
  6. Implementace řízení rizik:

    • Studenti budou schopni identifikovat potenciální rizika a navrhovat a implementovat strategie pro jejich mitigaci během implementace strategie.
  7. Monitorování a hodnocení výsledků:

    • Studenti budou schopni provádět průběžné monitorování a hodnocení implementace strategie a výstupů programů a projektů, včetně analýzy vnějšího prostředí a jeho vlivu na strategii organizace.

Literatura:

Bryson John M., 2011. Strategic Planning for Public and Nonprofit  organizations. 4th ed. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Pp. 238-294.

Fotr J., Vacík E., Špaček M., Souček I., 2017. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Praha: Grada Publishing, str. 41-70, 137-152,214-264.

Grasseová M., ed.2013. Efektivní rozhodování: analyzování, rozhodování, implementace a hodnocení. Brno: Edika, str. 281-365.

Lavagnon A. Ika, Amadou Diallo, Denis Thuillier: Critical factors for World Bank projects: An empirical Investigation. International Journal of Project Management 30 (2012), pp. 105-116.

Rockart J. F. The Changing Role of the Information Systems Executive: A Critical Success Factors Perspective. Sloan Management Review, Fall 1982; 24; 1; pp. 3-13.