SPRn 8898 Metodologie diplomové práce

Postup při tvorbě diplomové práce

1. krok: ÚČAST NA SEMINÁŘÍCH

Účast na seminářích je bezpodmínečná, protože instrukce, výklad a jeho ilustrace nelze předat jiným způsobem než osobním výkladem provázeným zodpovídáním dotazů.

2. krok: VOLBA A FORMULACE TÉMATU (NÁZVU PRÁCE) + NALEZENÍ ŠKOLITELE

Student si předběžně zformuluje téma a následně si ověří, zda jej již někdo nezpracoval. K tomu slouží databáze prací obhájených v rámci katedry (is.muni.cz/thesis/), a také národní databáze (theses.cz). Následně vyhledá školitele a požádá jej o vedení práce. Spolupráci se školitelem je potřeba domluvit co nejdříve. Poté, co student ve spolupráci se školitelem formuluje téma, vloží jeho přesné znění spolu s uvedením svého jména i jména školitele do sdílené tabulky, jež bude uvedena v organizačních pokynech ve studijních materiálech předmětu. Tento krok je potřeba učinit do data uvedeného v harmonogramu předmětu (viz první týden výuky).

zadání: Vyhledejte školitele a upřesněte si s ním téma své diplomové práce. Ještě předtím si ověřte, zda již téma někdo nezpracoval.

 3. krok:         A) VYPRACOVÁNÍ PROJEKTU,

                        B) VYPRACOVÁNÍ ZADÁNÍ,

                        C) VLOŽENÍ OFICIÁLNÍHO ZADÁNÍ DO ISU.

zadání: Na základě níže uvedených pokynů (viz třetí týden výuky) zpracujte Projekt, v němž reflektujete základní aspekty důležité pro tvorbu diplomové práce. Na základě školitelem přijatém Projektu zpracujte Zadání, jež bude v případě dohody se školitelem východiskem pro vložení oficiálního Zadání do ISu.

 

4. krok: ROZPRACOVÁNÍ KLÍČOVÝCH POJMŮ, OTÁZEK, PŘÍPADNĚ HYPOTÉZ

 zadání: Student předloží část práce, ve které, 1) na základě relevantní literatury vymezí význam a strukturu pojmů, o něž se opírá formulace poznávacího cíle, a 2) uvede dostupné empirické poznatky o jednotlivých aspektech takto vymezených pojmů. Z takto uspořádaných poznatků 3) vyvodí dílčí výzkumné otázky a případně − v závislosti na povaze zkoumaného jevu a předběžné volby „kvantitativní“ nebo „kvalitativní“ strategie výzkumu − také hypotézy (zdůvodněné domněnky o tom, jak by mohly znít odpovědi na dílčí otázky).

 4. krok: VOLBA A POPIS METODIKY ZKOUMÁNÍ

 zadání: Na základě dílčích výzkumných otázek (případně hypotéz) student navrhne a zdůvodní zvolený design zkoumání, jehož součástí je metoda a strategie zkoumání, použité techniky zjišťování, jednotka zkoumání a zjišťování a jejich výběr, operacionalizace (indikátory a jejich operacionální podobu), výzkumný nástroj (např. scénář rozhovoru, dotazník, kritéria pozorování atp.).


 5. krok: VÝSLEDKY ŠETŘENÍ, INTERPRETACE ZJIŠTĚNÍ A POZNATKY VÝZKUMU

 zadání: Po provedení vlastního (teoretického nebo empirického) šetření autor předloží zjištěné informace a jejich interpretaci. Cílem interpretace empirických zjištění je zodpovězení dílčích otázek výzkumu (případně testování hypotéz). Při interpretování svých zjištění se autor opírá o teoretické poznatky 4. kroku (vymezené pojmy poznávacího cíle).

 6. krok: ZÁVĚR

 zadání: V závěru autor na základě odpovědí na dílčí výzkumné otázky odpoví na poznávací cíl (základní výzkumnou otázku) a uvede hlavní, z textu diplomky vyplývající argumenty práce, kterými může svou odpověď na poznávací cíl podpořit.

 7. krok: CELEK

 zadání: Student spojí výsledky předcházejících kroků do celku nejen mechanicky, ale především tak, že znovu promyslí vnitřní provázanost jednotlivých částí, aby celý text co nejsystematičtěji směřoval od výchozí výzkumné otázky k jejímu závěrečnému zodpovězení.