1. krok: ÚČAST NA SEMINÁŘÍCH
Účast na seminářích je bezpodmínečná, protože instrukce,
výklad a jeho ilustrace nelze předat jiným způsobem než osobním výkladem
provázeným zodpovídáním dotazů.
2. krok: VOLBA A FORMULACE
TÉMATU (NÁZVU PRÁCE) + NALEZENÍ ŠKOLITELE
Student si předběžně zformuluje téma a následně si ověří, zda jej již
někdo nezpracoval. K tomu slouží databáze prací obhájených v rámci
katedry (is.muni.cz/thesis/), a také národní
databáze (theses.cz). Následně vyhledá školitele a požádá jej o vedení
práce. Spolupráci
se školitelem je potřeba domluvit co nejdříve. Poté, co student ve
spolupráci se
školitelem formuluje téma, vloží jeho
přesné znění spolu s uvedením svého jména i jména školitele do sdílené tabulky, jež bude uvedena
v organizačních pokynech ve studijních materiálech předmětu. Tento krok je
potřeba učinit do data uvedeného v harmonogramu předmětu (viz první týden výuky).
zadání: Vyhledejte školitele a upřesněte si s ním téma
své diplomové práce. Ještě předtím si ověřte, zda již téma někdo
nezpracoval.
3. krok: A) VYPRACOVÁNÍ PROJEKTU,
B) VYPRACOVÁNÍ ZADÁNÍ,
C) VLOŽENÍ OFICIÁLNÍHO ZADÁNÍ DO ISU.
zadání: Na základě níže uvedených pokynů (viz třetí týden výuky) zpracujte Projekt,
v němž reflektujete základní aspekty důležité pro tvorbu diplomové práce. Na základě školitelem přijatém Projektu zpracujte
Zadání, jež bude v případě dohody se školitelem východiskem pro vložení
oficiálního Zadání do ISu.
4. krok: ROZPRACOVÁNÍ KLÍČOVÝCH POJMŮ,
OTÁZEK, PŘÍPADNĚ HYPOTÉZ
zadání: Student předloží část práce, ve které, 1) na základě relevantní
literatury vymezí význam a strukturu pojmů, o něž se opírá formulace
poznávacího cíle, a 2) uvede dostupné empirické poznatky o jednotlivých
aspektech takto vymezených pojmů. Z takto uspořádaných poznatků 3) vyvodí
dílčí výzkumné otázky a případně − v závislosti na povaze zkoumaného jevu
a předběžné volby „kvantitativní“ nebo „kvalitativní“ strategie výzkumu − také
hypotézy (zdůvodněné domněnky o tom, jak by mohly znít odpovědi na dílčí
otázky).
4. krok: VOLBA A POPIS METODIKY ZKOUMÁNÍ
zadání: Na základě dílčích
výzkumných otázek (případně hypotéz) student navrhne a zdůvodní zvolený
design zkoumání, jehož součástí je metoda
a strategie zkoumání, použité techniky zjišťování, jednotka zkoumání a zjišťování a jejich výběr, operacionalizace (indikátory a jejich operacionální podobu), výzkumný nástroj (např. scénář
rozhovoru, dotazník, kritéria pozorování atp.).
5. krok: VÝSLEDKY ŠETŘENÍ, INTERPRETACE
ZJIŠTĚNÍ A POZNATKY VÝZKUMU
zadání: Po provedení vlastního (teoretického nebo empirického) šetření
autor předloží zjištěné informace a jejich interpretaci. Cílem interpretace
empirických zjištění je zodpovězení dílčích otázek výzkumu (případně testování
hypotéz). Při interpretování svých zjištění se autor opírá o teoretické
poznatky 4. kroku (vymezené pojmy poznávacího cíle).
6. krok: ZÁVĚR
zadání: V závěru autor na základě odpovědí na dílčí výzkumné otázky
odpoví na poznávací cíl (základní výzkumnou otázku) a uvede
hlavní, z textu diplomky vyplývající argumenty práce, kterými může svou
odpověď na poznávací cíl podpořit.
7. krok: CELEK
zadání: Student spojí výsledky předcházejících kroků do celku nejen
mechanicky, ale především tak, že znovu promyslí vnitřní provázanost
jednotlivých částí, aby celý text co nejsystematičtěji směřoval od výchozí
výzkumné otázky k jejímu závěrečnému
zodpovězení.