Právo zaměstnanosti, pracovní právo a právo kolektivního vyjednávání JUDr. Lenka Povolná lena.povolna@gmail.com Jaro 2025 Úvod do pracovního práva, právo zaměstnanosti, kontrolní činnost u u u u u u Přednáška 18. 2. 2025 Kdo jsem já a naše společné cíle pro následující týdny… uJUDr. Lenka Povolná ulena.povolna@gmail.com uhttps://www.linkedin.com/in/lenka-povolna/ u uOrganizační pokyny k předmětu (možná absence, zkouška, podrobnost prezentací, další) u uCíle tohoto předmětu u Pracovní právo – pojem a předmět uPrávní odvětví upravující vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci při výkonu práce. uCíl: zaměstnavatelům slouží jako nástroj k organizaci a řízení práce. u uPředmětem právní úpravy jsou: u1. Individuální pracovní vztahy vznikající při účasti v pracovním procesu a v souvislosti s ním. u2. Individuální pracovní vztahy vznikající v souvislosti s uplatňováním na trhu práce a se státní kontrolou pracovního procesu. u3. Vztahy vznikající při sociálním dialogu mezi sociálními partnery, které tvoří tzv. kolektivní pracovní právo. Pracovní právo – pojem a předmět uPředmětem právní úpravy je vždy chování subjektů ve společenských vztazích: -vznikajících při výkonu závislé práce mezi člověkem jako pracovní silou a osobou, pro kterou je práce vykonávána, -předcházejících zapojení do pracovního procesu, -vznikajících při vstupu na trh práce a hledání zaměstnání, -navazujících na vztahy při výkonu závislé práce a -vznikajících při realizaci práva shromažďovat se k ochraně hospodářských a sociálních zájmů. uPředmětem pracovního práva je lidská práce tehdy, pokud je využívaná jako výrobní faktor, který slouží k uspokojování fyzických i duševních potřeb. Taková lidská práce ale musí splňovat určité znaky, které naplní pojem ZÁVISLÁ PRÁCE. u Pracovní právo – pojem a předmět uZnaky závislé práce (§ 2 odst. 1 a 2 zákoníku práce): -Vztah nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance (praxe – před podpisem pracovní smlouvy, informovanost, dobrovolnost) -Osobní výkon práce ze strany zaměstnance, a to: -podle pokynů zaměstnavatele, -jménem zaměstnavatele, -za mzdu, plat nebo odměnu za práci, -v pracovní době, -na pracovišti zaměstnavatele, případně na jiném dohodnutém místě -na náklady zaměstnavatele a -na odpovědnost zaměstnavatele. uZávislá práce posuzována jako činnost, nikoliv její výsledek (srovnejme ale např. s DPP). u??? Jakou sílu mají jednotlivé znaky? Které musí být vždy splněny? Může některý z nich zcela chybět? - u u u u u u u uA proč jsou tak důležité? Postavení zákoníku práce (z. č. 262/2006, Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů) - ZP uZákoník práce a prováděcí vyhlášky (jak to chápat), vztah k občanskému zákoníku u u§ 4 ZP uPracovněprávní vztahy se řídí tímto zákonem; nelze-li použít tento zákon, řídí se občanským zákoníkem, a to vždy v souladu se základními zásadami pracovněprávních vztahů. u uPOJMY: platnost, účinnost, právní jednání a další u u u Systém pracovního práva uRozumíme jím jeho vnitřní uspořádání a členění na jednotlivé instituty. uMůžeme rozdělit na: u- obecnou část - zařadíme sem zejm. pojem a předmět pracovního práva, funkce a základní zásady, prameny pracovního práva a jejich působnost, pracovněprávní vztahy a jejich prvky. u- zvláštní část – ta zahrnuje jednotlivé instituty pracovního práva – vznik, změna a zánik pracovněprávních vztahů, pracovní doba a doba odpočinku, odměňování, bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP), pracovní podmínky, odpovědnost v pracovním právu, ale také aktivní a pasivní nástroje zaměstnanosti, sociální dialog a kolektivní pracovní spory. u uSystém pracovního práva však není systematika zákoníku práce. Systematika ZP zahrnuje předmět právní úpravy jak v části individuálního pracovního práva, tak v části kolektivního pracovního práva. Viz dále. Systematika zákoníku práce uČást první Všeobecná ustanovení (zahrnuje předmět právní úpravy, účastníky pracovněprávních vztahů, základní zásady pracovněprávních vztahů a právní jednání) uČást druhá Pracovní poměr (úpravy vzniku, změny a zániku tohoto základních pracovněprávního vztahu) uČást třetí Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohoda o provedení práce – DPP, dohoda o pracovní činnosti – DPČ) uČást čtvrtá Pracovní doba a doba odpočinku uČást páté Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) uČást šestá Odměňování za práci, odměna za pracovní pohotovost a srážky z příjmů uČást sedmá Náhrada výdajů poskytovaných zaměstnanci v souvislosti s výkonem práce uČást osmá Překážky v práci uČást devátá Dovolená uČást desátá Péče o zaměstnance uČást jedenáctá Náhrada škody uČást dvanáctá Informování a projednávání v pracovněprávním vztahu uČást třináctá Společná ustanovení (vymezení některých pojmů a obecných institutů § 300 a násl. – AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ, KONKURENČNÍ DOLOŽKA, OSOBNÍ SPIS, DORUČOVÁNÍ aj.) uČást čtrnáctá Přechodná a závěrečná ustanovení u Postavení pracovního práva v právním řádu uZákladní vazba na právo ústavní (základní subjektivní práva osob) uListina základních práv a svobod (LZPS), a to uPrávo na práci a na svobodnou volbu povolání (čl. 26 Listiny) uPrávo svobodně se sdružovat s jinými k ochraně svých hospodářských a sociálních zájmů (čl. 27 Listiny) uPrávo na spravedlivou odměnu a na uspokojivé pracovní podmínky (čl. 28 Listiny) uPrávo žen, mladistvých a osob zdravotně postižených na zvýšenou ochranu zdraví při práci a na zvláštní pracovní podmínky (čl. 29 Listiny) uPrávo těhotných žen na ochranu v pracovněprávních vztazích (čl. 32 odst. 2 Listiny) u uVeřejnoprávní část pracovního práva – úprava zaměstnanosti – má velmi úzký vztah ke správnímu právu. Další vazba i na právo sociálního zabezpečení. u Základní zásady pracovního práva uJsou důležité pro postavení jako samostatného právního odvětví a pro začlenění do komplexu dalších právních odvětví a stanovení vazeb k nim (právo občanské – základ soukromoprávní oblasti právní úpravy). uObčanský zákoník se použije na vztahy: -nevylučuje-li to výslovně zákoník práce -nemá-li zákoník práce použitelnou úpravu -způsobem neodporujícím základním zásadám (§ 1a ZP) u uRealizace principu: „CO NENÍ ZAKÁZÁNO, JE DOVOLENO.“ u!!! ZÁSADY MAJÍ KLÍČOVÝ VÝZNAM PRO VÝKLAD A APLIKACI USTANOVENÍ ZÁKONÍKU PRÁCE. u Základní zásady - obecné uNa pracovní právo vztahujeme i některé zásady občanského zákoníku (princip subsidiarity – ten je účinný i pro právo pracovní), jedná se např. o: u- zásadu autonomie vůle, resp. smluvní volnosti u- ochranu dobrých mravů, zásadu ochrany dobré víry u- zásadu rovnosti účastníků u- neznalost zákona neomlouvá a další. u--------------------------------------------------------------------------------------------- uZásada autonomie vůle: u- jako svoboda rozhodnutí, zda učinit nebo neučinit právní jednání u- jako svobodná volba adresáta právního jednání u- jako svobodná volba obsahu právního jednání (např. v pracovní smlouvě) u- jako svobodná volba formy právního úkonu Co není zakázáno, je dovoleno. uSmluvní princip „CO NENÍ ZAKÁZÁNO, JE DOVOLENO“ uVychází z autonomie vůle – smluvní volnosti. uV čem to spočívá: Práva a povinnosti mezi stranami mohou být upravena odchylně od zákoníku práce, POKUD to zákon výslovně nezakazuje a pokud to neporušuje dobré mravy, veřejný pořádek, základní zásady nebo právo týkající se postavení osob, včetně práva na ochranu osobnosti. u uKOGENTNÍ vs. DISPOZITIVNÍ povaha ustanovení (obecně i v rámci zákoníku práce). u uKogentní ustanovení – vyjádřeno slovy např. „pouze“, „jen“, „musí“ – není možné se odchýlit. u u Zásady pracovního práva dle § 1a ZP uZvláštní zákonná ochrana postavení zaměstnance uUspokojivé a bezpečné pracovní podmínky pro výkon práce uSpravedlivé odměňování zaměstnance uŘádný výkon práce v souladu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele uRovné zacházení se zaměstnanci a zákaz jejich diskriminace u uNezapomenout na zákaz nucené práce obsažený přímo v LZPS, ale také v Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod (209/1992 Sb.), Úmluvě č. 29 o nucené nebo povinné práci (čl. 2 odst. 1). uZAMĚSTNANEC MUSÍ S VÝKONEM PRÁCE SOUHLASIT (výjimkou může být veřejný zájem, který přesahuje zájem zaměstnavatele). Zvláštní zákonná ochrana postavení zaměstnance uMožnost odchýlit se od zákona (smluvní volnost) je v pracovním právu omezena právě z důvodu ochrany zaměstnance - podřízené (slabší) strany právního vztahu. uSvobodná vůle při uzavírání pracovněprávního vztahu. u u§ 4a odst. 4: uVzdá-li se zaměstnanec práva, které mu tento zákon, kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis poskytuje, nepřihlíží se k tomu. u uGarance uNerovnost v postavení je „dorovnávána“ zákonnou ochranou, jistým zvýhodněním. uOchranou může být i stabilita zaměstnání a ochrana pracovních podmínek. Uspokojivé a bezpečné pracovní podmínky (§ 1a odst. 1, písm. b) ZP) uPromítnuta např. zejm. v oblasti BOZP, odměňování, dalších (kogentní právní úpravou). uOchrana zdraví zaměstnance. uVíce bude řečeno v části o pracovním poměru. u u u Rovné zacházení a zákaz diskriminace (§ 16 odst. 1 ZP) uPovinnost zaměstnavatele zajistit zaměstnancům rovné zacházení, pokud jde o pracovní podmínky, odměňování za práci, odbornou přípravu, funkční nebo jiný postup v zaměstnání. uPro oblast zaměstnanosti je tato zásada vyjádřena v zákoně o zaměstnanosti (§ 4 odst. 1) jako povinnost účastníků právních vztahů zaměstnanosti (státu, zaměstnavatelů a PO a FO vykonávajících činnost dle tohoto zákona) zajistit všem osobám, které uplatňují právo na zaměstnání, rovné zacházení v přístupu k zaměstnání. A v této souvislosti je zakázána jakákoliv diskriminace (přímá i nepřímá). uPŘÍMÁ DISKRIMINACE - jednání nebo opomenutí, kdy je mezi zaměstnanci rozlišováno z důvodu diskriminačního znaku (zaměstnanec je znevýhodněn vůči jinému zaměstnanci na základě důvodu, který je diskriminačním znakem). uNEPŘÍMÁ DISKRIMINACE – jednání nebo opomenutí, které je samo o sobě neutrální, ale ve svém důsledku některé zaměstnance z důvodu diskriminačního znaku znevýhodňuje. Rovné zacházení a zákaz diskriminace (§ 16 odst. 1 ZP) uDiskriminační znaky jsou zejména: uRASA, BARVA PLETI, POHLAVÍ, SEXUÁLNÍ ORIENTACE, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ, JAZYK, POLITICKÉ ČI JINÉ SMÝŠLENÍ, ČLENSTVÍ NEBO ČINNOST V POLITICKÝCH STRANÁCH ČI POLITICKÝCH HNUTÍCH, V ODBOROVÝCH ORGANIZACÍCH A JINÝCH SDRUŽENÍCH, NÁRODNOST, ETICKÝ NEBO SOCIÁLNÍ PŮVOD, MAJETEK, ROD, VĚK, ZDRAVOTNÍ STAV, MANŽELSKÝ STAV NEBO POVINNOSTI K RODINĚ. u u??? Jsou připouštěny výjimky, že lze činit mezi zaměstnanci rozdíly? Stanoví to přímo zákon? Co když je dán věcný důvod spočívající v povaze práce? u??? Kde nebo jak by tato zásada měla být u zaměstnavatelů promítnuta? uPRAXE: Nový šéf na pracovišti a nové pořádky? Spravedlivé odměňování uOdměna za práci musí odrážet hodnotu práce. u uFaktory ovlivňující výši odměny: uNáročnost, namáhavost práce, pracovní výsledky, obtížnost, množství, očekávaná kvalita atp. u u§ 110/1 ZP uZa stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty přísluší všem zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzda, plat nebo odměna z dohody. u u§ 110/2 ZP uStejnou prací nebo prací stejné hodnoty se rozumí práce stejné nebo srovnatelné složitosti, odpovědnosti a namáhavosti, která se koná ve stejných nebo srovnatelných pracovních podmínkách, při stejné nebo srovnatelné pracovní výkonnosti a výsledcích práce. Jednání v souladu se zájmy zaměstnavatele uJe to ŘÁDNÝ VÝKON PRÁCE V SOULADU SE ZÁJMY ZAMĚSTNAVATELE. uZásada loajality (jak ji poznáme, jak ji posoudíme?), příklad s osobními plány při ročním hodnocení. u uCo jsou to „zájmy zaměstnavatele“? uNapř.: dodržování právních předpisů, reprezentace společnosti navenek, ochrana majetku zaměstnavatele, úspěšná realizace činností zaměstnavatele a další. u uVIZE, HODNOTY ZAMĚSTNAVATELE u uPromítnuto např. do § 301, písm. d) ZP: uZaměstnanci jsou povinni: ud) řádně hospodařit s prostředky svěřenými jim zaměstnavatelem a střežit a ochraňovat majetek zaměstnavatele před poškozením, ztrátou, zničením a zneužitím a nejednat v rozporu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele. u Právo zaměstnanosti jako část pracovního práva uAktivní účast práceschopného obyvatelstva na společenské hospodářské činnosti. uJeho cílem je dosažení jakési rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou po pracovní síle, produktivnímu využití zdrojů pracovní síly a k zabezpečení práva občanů na zaměstnání. u uPráceschopné obyvatelstvo – ekonomicky aktivní, nezaměstnané a ostatní. uEkonomicky aktivní (zaměstnaný v pracovním nebo obdobném vztahu) je ten, kdo vykonává PLACENOU práci nebo kdo vykonává samostatnou výdělečnou činnost (např. provozování živnosti, podnikání v zemědělství atp.). Právo zaměstnanosti uNezaměstnaný je ten, kdo je dočasně ekonomicky neaktivní, a práci si aktivně hledá i např. díky institucím vytvořeným nebo garantovaným státem. uInstituce: Úřad práce ČR, agentury práce u uOstatní tvoří pestrou skupinu těch, kteří by mohli vzhledem k věku být ekonomicky aktivní, tj. zaměstnaní, ale nechtějí (dobrovolná nezaměstnanost) a nebo z objektivních důvodů nemohou být zaměstnaní (studium, péče o dítě, důvody zdravotní atp.) u uČeský právní řád pojem „zaměstnanost“ výslovně nedefinuje i přes existenci zákona o zaměstnanosti – z. č. 435/2004 Sb. Právo zaměstnanosti - úprava u uPředpisy o zaměstnanosti upravují zejména: u- Práva, povinnosti a nároky FO v době, kdy z nejrůznějších důvodů zaměstnaní nejsou, ale zaměstnáni být chtějí a zaměstnání si hledají. u- Práva, povinnosti a nároky FO vůči státu, jakož i PO a podnikajícím FO v době, kdy ze zdravotních důvodů potřebují ochranu trhu práce bez ohledu na to, zda jsou zaměstnaní či zaměstnání hledají. u- Práva a povinnosti cizích státních příslušníků a zaměstnavatelů těchto osob na území ČR. u- Práva, povinnosti a nároky PO a podnikajících FO vůči státu nebo FO v souvislosti s činnostmi vykonávanými podle předpisů o zaměstnanosti. u- Oblast podpory státu v rámci aktivní politiky zaměstnanosti. u- Kontrolní činnost v oblasti zaměstnanosti. - Správní řízení uVe správním řízení se rozhoduje o právech, povinnostech i nárocích v oblasti zaměstnanosti, kde se řeší postavení FO nebo PO a její nároky: u1. Ne/Zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání nebo o vyřazení u2. Ne/Přiznání a výše podpory v nezaměstnanosti a podpory při rekvalifikaci u3. Ne/Vydání povolení k zaměstnání cizinci u4. Ne/přiznání příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením atp. u Státní politika zaměstnanosti v ČR uÚpravu státní politiky zaměstnanosti obsahují předpis o zaměstnanosti – ty musí být formulovány tak, aby bylo možné kompetencemi a úkoly pokrýt nejen domácí potřeby a zabezpečit fungování, ale garantovat též mezinárodní závazky. Více na straně 453 a násl. povinné literatury P. Hůrka, Pracovní právo. u uObsah politiky zaměstnanosti musí zahrnovat průběžně se měnící požadavky v oblasti odstraňování diskriminace při přístupu k zaměstnání, v oblasti rovného zacházení s muži a ženami, nebo slaďování rodinného a pracovního života. = POŽADAVKY KLADENÉ NAPŘ. SMLOUVOU O ZALOŽENÍ EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ (čl. 2). Okruh úkolů a činností spadajících pod státní politiku zaměstnanosti uZpravidla je jejím obsahem: -Zabezpečování práva na zaměstnání -Poskytování informačních, poradenských a zprostředkovatelských služeb na trhu práce, poskytování podpory v nezaměstnanosti a podpory při rekvalifikaci -Sledování a vyhodnocování situace na trhu práce, zpracovávání predikcí -Koordinace opatření v oblasti zaměstnanosti a rozvoje lidských zdrojů na úseku trhu práce -Uplatňování aktivní politiky zaměstnanosti -Opatření na podporu a dosažení rovného zacházení mezi muži a ženami a dalšími osobami (zdravotně postižené osoby, bez ohledu na rasový původ atp.) -Usměrňování zaměstnávání pracovních sil ze zahraničí na území ČR a z ČR do zahraničí Politika zaměstnanosti – kdo ji vytváří uVytváří ji stát a podílí se na ní další subjekty činné na trhu práce: -Zaměstnavatelé -Odborové organizace -Územní samosprávné celky -Profesní organizace -Sdružení osob se zdravotním postižením -Organizace zaměstnavatelů - uStátní správa v oblasti státní politiky zaměstnanosti v ČR je vykonávána Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR a Úřadem práce ČR. - uV dalším viz str. 455 a násl. povinné literatury P. Hůrka, Pracovní právo. Kontrolní činnost uSpočívá v kontrole dodržování práv a povinností daných právními předpisy. uStátní kontrola je definována jako kontrolní činnost zaměřená na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky ČR a na plnění povinností vyplývajících z předpisů. uV ČR tyto složky vykonávající kontrolní činnost: -Úřad práce ČR, -inspekce práce (Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty), -příp. i celní úřady. uMetoda kontrol – porovnávání stavu skutečného se stavem žádoucím. Společným cílem je pak náprava – odstranění nedostatků, postižení nedostatků (pokutování). Lhůty k nápravě. Kontrolní činnost uZákon o inspekci práce, zákon o zaměstnanosti, kontrolní řád (proces výkonu kontroly) uKontrola dodržování povinností vyplývajících zejména z: -právních předpisů (zejm. zákoník práce) -právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce -právních předpisů k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení -kolektivních smluv v konkr. částech (individuální pracovněprávní nároky zaměstnanců) -vnitřních předpisů u zaměstnavatele -z právních předpisů o zaměstnanosti - uJak taková kontrola může v praxi probíhat? u u u uPěkný zbytek dne! J u u uJUDr. Lenka Povolná ulena.povolna@gmail.com