Týden 5: Etika v pomáhajících profesích
Cíl studia
Cílem je vymezení specifik pomáhajících profesí a jejich etický rozměr. Budou uvedeny základní charakteristiky pomáhajících profesí a etické otázky tvořící základ každé profese. Předmět je orientován na etiku v pedagogické praxi se zaměřením na terciální vzdělávání (viz další téma) a etiku ve zdravotnictví (viz níže).
Výstupy z učení
Studující je schopen vymezit základní charakteristiky pomáhajících profesí, umí tyto profese vyjmenovat a zná základní etické otázky spjaté s těmito profesemi.
Klíčové pojmy
pomáhající profese, etika pomáhajících profesí
Literatura ke studiu
Matochová, S.: Etika a právo v kontextu lékařské etiky. Brno: Masarykova univerzita – Nakladatelství Brno 2009, strany 80 – 92 (kapitola Současná lékařská etika).
Nečasová, M., Švadlenová, M.: Etika v pomáhajících profesích. In Psychologická encyklopedie (B. Baštecká - ed.). Praha: Portál. s. 92 - 97. Aplikovaná psychologie. ISBN 978-80-7367-470-0. 2009.
Švarcová, I.: Etika výchovy. Praha: VŠCHT, 2015.
Doporučená literatura (pro zájemce):
Úvod do supervize: Cyklický model. Tišnov: Sdružení SCAN 2002, strany 67 – 75.
Šimek, J.: Etické aspekty
psychoterapie. In. Fischer, O., Milfait, R. Etika pro sociální práci.
Praha: Jabok 2008, strany 174 – 179.
Goldman,
R., Cichá, M.: Etika zdravotní a
sociální práce, Olomouc: Univerzita Palackého 2004, strany 119 – 123
(kapitola Etika v učitelství).
Jankovský,
J.: Etika pro pomáhající profese.
Praha: TRITON, 2003.