Psychologie výchovy a vzdělávání Učení - současné teorie - problémové okruhy Učení Elementární formy učení Komplexní formy učení Sociální učení Učení ve školním kontextu Učení směřující k určitému cíli Učení záměrně organizované Učení promyšleně řízené Učení uvědomované žákem Učení v situacích pedagogického typu (Kulič, 1992) Změny v přístupech ke školnímu učení (dle Mayer, 1992) Smysluplné učení (meaningful learning) Dlouhá tradice (J.A.Komenský) Vychází z kritiky Thorndikeova mechanistického přístupu Dalším zdrojem gestalt Termín připisován D.P.Ausubelovi (učení, které není prostým memorováním a rozšiřováním sumy poznatků) Smysluplné učení - charakteristiky Aktivita Konstruování Kumulace Autoregulace Zacílenost Situovanost Individální specifičnost Smysluplné učení - složky Podle T.J. Shuella (1992) Očekávání (mj. co, k čemu, self-efficacy) Motivování (vnější, vnitřní) Aktivování dosavadních znalostí Pozornost (část vs. celek učiva) Překódování (zvláštnosti zapamatování žáka i zvláštnosti učiva) Srovnávání (staré a nové učivo) Generování hypotéz (...) Smysluplné učení - složky Opakování Zpětná vazba Hodnocení (sumativní vs. formativní) Monitorování Kombinování, integrování, syntéza Piagetova teorie kognitivního vývoje Zájem soustředěn na vztah mezi poznávajícím jedincem a objektem poznávání v různých obdobích života Každá úroveň poznání je výsledkem předchozího vývoje; vzniká reorganizací a transformací úrovně předchozí Poznání není vrozenou záležitostí; znalosti jedinec konstruuje svým jednáním Psychologie kognitivního vývoje ­ dítě jako badatel ověřující teorie (schéma) asimilace; akomodace Piagetova teorie kognitivního vývoje Faktory ovlivňující přechod mezi stadii: ­ Biologicky podložené zrání ­ Učení ­ Předávání sociální zkušenosti ­ Ekvilibrace ­ Působí v součinnosti; klíčová je patrně ekvilibrace; rovnováha Piagetovy pedagogické názory Vzdělávání se má soustředit spíše na rozvíjení obecných schémat, než na rozvoj konkrétních dovedností Vzdělávání dětí se má soustředit spíše na procesy než na obsahy Vyučovací metody musí aktivizovat dítě Kurikulum (učivo atd.) by mělo respektovat kognitivní vývojová stadia Učení ­ další souvislosti Preferování biologických vlivů ­ Biologicky připravené učení (struktura pojmů) Preferování sociokulturních vlivů ­ Situované učení ­ Distribuované učení (lidé vs. materiál) ­ Vynořující se poznání (v návaznosti na soc. Situace) Učení jako dolaďování připravených struktur (L.Resnick, 1996) učení jako sled situací; kompetence se rozvíjejí na základě přip. Struktur (soc. i biol.); koherence, kontradikce; dynamické pojetí transferu Dětské interpretace světa a žákovo pojetí učiva J.Piaget (asimilace, akomodace) L.S. Vygotskij (zóna nejbližšího vývoje) J.Bruner(fakty, pojmy(koncepty) a zobecnění) D.P.Ausubel (smysluplné učení) F.J.Dochy (dosvadní znalosti; deklarativní a procedurální znalosti) Dětské interpretace světa Naivní teorie dítěte Implicitní teorie dítěte Dětská věda Dětské naivní koncepce Dětské implicitní koncepce Dětské prekoncepce Dětské dosavadní koncepce Dětské alternativní koncepce Dětské mylné koncepce, miskoncepce Dětské interpretace jevů Kognitivní složka Afektivní složka Složka konativní (např. Gavora, 1992) Schéma žákových dosavadních znalostí (Dochy, 1996) Žákovo pojetí učiva Žákovo pojetí učiva obecně Žákovo pojetí učiva v určité skupině předmětů Žákovo pojetí učiva v určitém předmětu Žákovo pojetí učiva v konkrétním tématu Žákovo pojetí učiva žákovo pojetí pojmu