Příklad závěrečné písemné zkoušky z Úvodu do humanitní environmentalistiky, zadané v minulých letech (Některé otázky se vztahují k látce, která nebude probírána ve školním roce 2004/5.) 1. Pokuste se definovat, co je a) kolonizační strategie ekosystémů b) "end of pipe technology" c) etologie d) suburbánní migrace e) transgrese k symbolům (vždy max. na 2 řádky, po 4 bodech) celkem 20 bodů 2. Hlavní myšlenky Lamarckovy evoluční teorie (max. 10 ř.), 10b 3. Co je podstatou fotosyntézy? Napište chemickou rovnici, která ji vystihuje! 10b 4. Pojem vzácnosti v ekonomickém a ekologickém pojetí. (max. 10 ř.), 10b 5. Které demografické procesy určují přírustek (úbytek) obyvatelstva na určitém území? Uveďte v češtině a angličtině jejich ukazatele a napište, jak jsou konstruovány. 20b 6. Charakterizujte stručně hlavní myšlenky Matta Ridleyho. Do jaké biologické školy byste jej zařadil/a? Znáte její další autory? (max. 10 ř.), 20b 7. Co je filozofie dějin? Jaký může mít vztah k environmentálním otázkám? (max. 10 ř.), 10b 8. Jak chápeme ontologický, gnozeologický a hodnotový (etický) antropocentrismus? (max. 10 ř.), 10b Část druhá, můžete pracovat s poznámkami. Vždy max 10 ř. 1. Vysvětlete maturantovi hlavní myšlenky T. de Chardina! 20b 3. V čem vidí Ulrich Beck řešení ekologické krize? 10b 5. Text L. Whitea "The Historical Roots of Our Environmental Crisis" se stal zdrojem ostrých diskusí. Proč? Kdy asi vyšel? Byl to článek, nebo kniha? 10b