A dostáváme se k poslednímu analyzovanému Naessově textu1. Dospěl jsem k názoru, že je někdy žádoucí jednoduše vypsat tendence a přístupy charakteristické pro příslušníky a příznivce hlubinně ekologického hnutí ... 1. Využívání skromných prostředků. Vyhýbání se nadbytečných prostředků k tomu, abychom dosáhli cíle. 2. Tendence preferovat aktivity přímo sloužící hodnotám o sobě a mající vnitřní hodnotu. Vyhýbání se aktivitám, které jsou spíše prostředkem, nemajícím žádnou hodnotu o sobě nebo jsou příliš daleko od podstatných cílů. 3. Anti-konzumní styl a minimalizace osobního vlastnictví. Tento negativní přístup plyne z bodu 1. a 2. 4. Snaha udržovat a zvyšovat citlivost a ocenění věcí, kterých je dostatek pro všechny. 5. Absence nebo velmi nízká úroveň "neofilie" -- lásky ke všemu novému, protože je to nové. Oceňování starých, již používaných věcí. 6. Snaha o život bohatý na situace hodnotné samy o sobě a též snaha o činnost raději než pouhou zaneprázdněnost. 7. Uznání etnické a kulturní jinakosti lidí, odpor vůči chápání cizího jako ohrožení. 8. Zájem o situaci ve třetím a čtvrtém světě a snaha vyhnout se hmotnému životnímu standardu, který se příliš liší a převyšuje životní standard chudých. (Globální solidarita v životním stylu) 9. Ocenění životního stylu, který je možné univerzálně sdílet, a který není očividně neudržitelný bez (páchání) křivd (bezpráví) na ostatních lidech a formách života. 10. Snaha získat hloubku a bohatou zkušenost spíše než intenzitu. 11. Ocenění a snaha -- vždy, když je to možné -- získat smysluplnou práci spíše než práci pouze pro naplnění životních potřeb. 12. Žít plným (nikoliv komplikovaným) životem, snaha zažít tolik pozitivních zážitků, kolik jen je to v daném čase možné. 13. Rozvoj vztahů v komunitě (Gemainschaft) spíše než ve společnosti (Gesellschaft). 14. Podpora, nebo participace v primární produktivní sféře -- v drobném zemědělství, malých lesnických firmách, v rybářství. 15. Snaha o uspokojování životních potřeb spíše než tužeb. Odpor vůči tendenci "jít na nákupy" jako rozptýlení nebo terapie. Zmenšení celkového počtu vlastněných věcí, upřednostňování starých, použitých, ale dobře udržovaných věcí. 16. Snaha o život v přírodě spíše než jen její "navštěvování" -- vyhýbání se turismu (s občasným využitím turistického zařízení). 17. Snaha o to pohybovat se v nechráněné přírodě "lehce a bez následků". 18. Tendence ocenit všechny životní formy spíše než vybírat pouze ty, které považujeme za krásné, pozoruhodné či úzce chápáno užitečné. 19. Nikdy nepoužívat živé bytosti pouze jako prostředky. Stálé uznání jejich vnitřní hodnoty a důstojnosti -- i když je použijeme jako zdroje. 20. Jestliže nastane konflikt v obhajobě zájmů psů a koček (a dalších domácích zvířat) a divokých zvířat -- tendence postavit se na stranu těch divokých 21. Snaha bránit místní ekosystémy, ne jen jednotlivé formy života. Chápání místních komunit jako součástí ekosystému. 22. Odsuzování nepřiměřeného zneužívání přírody nejen jako zbytečné, nesmyslné a odsouzeníhodné, ale také jako drzé, kruté, odporné a zločinné -- ovšem bez odsuzování lidí zodpovědných za toto zneužívání. 23. Snaha jednat rezolutně a bez zbabělosti v konfliktech, ale důsledné dodržování principů nenásilí ve slovech i skutcích. 24. Podíl na a podpora přímých, nenásilných akcí, jestliže ostatní možnosti selhávají. 25. Vegetariánství, úplné nebo částečné. _______________________________ 1 Jedná se o text Deep Ecology and Lifestile, který je souborem pravidel pro chování hlubinných ekologů. Je příznačný z hlediska dalšího vlivu na hnutí a myslitele hlubinné ekologie a vhodně tak doplňuje předcházející dva texty. Viz Naess, A. Deep Ecology and Livestyle. In Deep Ecology for the 21st Century: Reading on the Philosophy and the Practice of New Environmentalism. Boston 1995, s. 259-261.