Jestliže chceme, aby naše vesnice nejen přežily, ale staly se prosperujícími a významnými, pak je hodnocení většiny současných problémů perspektivou venkova jediným možným výchozím bodem. A jestliže je takový názor pravdivý, pak součástí naší národní výstavy zde nemůže být nic, co představuje falešné kouzlo a okázalost měst. Není žádný důvod ukazovat hry a další nástroje zábavy, které patří k městům. Naše výstava by se neměla stát další "Tamashou1 " ani zdrojem národního příjmu a už vůbec ne reklamním prostředkem pro obchodníky. Neměli bychom na ní připustit žádné obchody. Dokonce ani věci vyrobené místním "vesnickým" průmyslem a produkty Khadi2 by se tu neměly prodávat. Tato výstava by se měla stát prostředkem vzdělání, měla by přitáhnout vesnické obyvatelstvo a měla by podnítit vesničany k přijetí a propagaci "vesnického" průmyslu. Měla by ukázat nápadné chyby a nevýhody současného moderního života vesnice a ukázat způsoby, které tento nešťastný život mohou napravit. Zároveň by však měla být schopna ukázat rozsah dosažených úspěchů v naší reformě vesnic a zároveň ty, kteří mu nejvíce pomohli. A nakonec by měla být schopna vesničany naučit umění "krásného" života, které spočívá na odmítnutí všech monster západní civilizace a přijetí pravdivého života našich dávných předků. Jak by jen mohla splnit tyto požadavky? 1. Měli bychom ukázat oba modely vesnického života -- ten, který díky průmyslu existuje na vesnici dnes a ten, který bychom mohli vytvořit. Naše vesnice bude čistá -- její domy, její cesty, její okolí -- vše bude naprosto čisté. Zlepší se postavení dobytka. 2. Musíme ukázat, že vzdělání, které nám poskytuje moderní věda, nesouvisí s naším životem a není proto pro naše životy vhodné. 3. Musíme ukázat, jak lze s úspěchem vytvořit "vesnický" průmysl, jaké jsou produkty tohoto průmyslu krásné, užitečné a duchovní a dále musíme ukázat: a) jak by měla vypadat ideální vesnická strava b) jak dopadá srovnání vesnického a mechanického průmyslu c) a především musíme ukázat ekonomickou i duchovní krásu ručního přadláctví, tkalcovství, ručního mletí obilí apod., vesnici však zachrání především khadi či charka ... Jsem naprosto přesvědčený, že se obnova přadláctví a ručního tkalcovství stane největším příspěvkem k ekonomické a morální obnově Indie. Jestliže každá vesnice obnoví přadláctví a ruční tkalcovství, bude to znamenat jednak znovunalezení šance současným milionům připraveným o práci stroji a obnovení moci a prosperity vesnic, ale také ohromný příspěvek k duchovní obnově Indie. Volám po Khadi proto, že to je jediný prostředek, který může vyřešit problém ekonomických těžkostí a to nejpřirozenějším, jednoduchým a nenákladným způsobem. Khadi je proto nenahraditelným prostředkem každé Indické domácnosti. Je symbolem národní prosperity a tedy i svobody. Je symbolem nikoliv obchodní války, ale obchodního míru. Není vzkazem zlé- vůle ostatním národům, je vzkazem dobré-vůle a sebe-pomoci všem utlačovaným. ... Ačkoliv se ekonomové neustále snaží prokázat, že Khadi nemůže uspět, má víra v přadlácký stroj roste každým dnem a já vidím stále zřejměji, že Slunce tohoto kola jen samo o sobě osvětlí planety našich rolníků. Ale já se odvážím jít ještě dál a řeknu, že jako člověk objevuje nové planety a slunce v nekonečném solárním systému, měli bychom každým dnem objevovat další a další věci, které můžeme vykonávat sami doma. Ale aby toto bylo možné, musí každý z nás přistoupit k chakře a roztočit slunce života. Slunce, které nás zachrání zde, ale které nám především pomůže nejhlouběji v nás samých a zároveň na nejvzdálenějším místě kosmu. ... Jestliže v sobě máme ducha Khadi, pak sloužíme sobě i naší duši v každém okamžiku našeho života. Duch Khadi znamená soucítění a spojení se s každým životem na Zemi. Znamená zřeknutí se čehokoliv, co by mohlo poškodit naše živé bratry a sestry. _______________________________ 1 Tamasa je jednou ze tří Gun (kvalit či attributů). Podle novo- hinduismu mohou být pouze tři attributy přiznány všem existujícím věcem. Jedná se o sattvu (dobro, harmonie, rytmus), raju (emoci, pohyb, akci) a tamasu (temnotu, netečnost, lenivost). Tamasa je ztělesněním smrti. Viz Gándhí, M. K. The Essence of Hinduism. Ahmedabad, Navajivan Publishing House 1987, s. xii. Město je pro Gándhího stejně jako západní civilizace nejen nebezpečným monstrem tohoto světa, ale také prostorem tamasy, tzn. prostorem, ve kterém téměř nejde žít životem brahmačarji. 2 Khadi je Gándhího ústřední termín. Jedná se o ruční přadlácký stroj, ovšem pro Gándhího měl význam v obou rovinách světa. V rovině "tohoto světa" je khadi jedinečným nástrojem ekonomického rozvoje Indie, v rovině "onoho světa" světlem vedoucím k Bohu.