Evropská unie a její působení v otázce trestu smrti Referát do kurzu: EU jako globální aktér ( EVS137 ) Vypracovala: Semenyuk Olha Přednašejici: Mgr. David Miller Evropská unie provádí kampaně pro všeobecné zrušeni trestu smrti. Tenhle postoj je založen především na přesvědčeni o vrozené důstojnosti všech lidských bytosti, a neporušitelností lidské osobnosti, nezávisle na spáchaném trestném činu. Zrušeni trestu smrti je požadavkem pro státy , které chtějí stat se členamy EU. Všechny státy přistoupily na protokol číslo 6 Evropské úmluvy o lidských právech (EULP), tykající se Zrušeni trestu smrti. V dodatku členské státy EU podepsali Protokol číslo 13 EULP tykající se zrušeni trestu smrti za všech okolnosti (tyká se to i válečného období), který byl schválen ve Vilnjusu v květnu 2002. Nicméně navzdory všeobecným trendům směrem k zrušeni trestu smrti, vykonaní nejvyššího trestu má své místo v řadě státu de facto v jejich legislativě. V roce 1998 EU rozhodlo stejně jak integrální část politiky lidských prav, posílit svoji mezinárodní činnost v odporovaní trestu smrti. EU navrhla politickou směrnici pro reprezentaci a jiné akce v otázce trestu smrti na multilaterálních forech a vůči třetím zemím. Tato směrnice poskytuje komplex kriterií pro provedeni reprezentaci a nastiňuje minimální standardy pro její aplikováni v státech kteří si ponechali trest smrti. Tento závazek EU znovu potvrdila v prosinci 2000 na Summitu Rady Evropy v Nice v Chartě základních prav EU (článek 2 odstavec 2). EU udržuje velkou aktivitu na úrovni boji proti trestu smrti a disponuje různýma instrumenty. Iniciativy na politické úrovni -- reprezentace a deklarace. Jak přídavek EU provádí podporu na více praktické úrovni, a to přes projekt Evropská iniciativa pro demokracií a lidská práva (začala fungovat v červeneci 1999). Politické akce Obecná reprezentace problematiky trestu smrti spočívá v zvýšeni dialogu s třetími zemi. Takový dialog muže nastat konkrétně když politika státu v otázce trestu smrti proměnlivá ( např. kde oficiálně nebo de facto moratorium na trest smrti je u konce, nebo kde trest smrti musí být opakovaně uveden do legislativy ). Podobně je to když stát sám udělá první kroky směrem k zrušeni trestu smrti. Individuální reprezentace použiva se v specifických případech kde EU je uvědomena o tom ze jednotlivé rozsudky porušuji minimální standardy. Rozsudek nemůže byt proveden nad těma kdo nedosáhl věku 18 let v době provedeni zločinu, těhotné ženě, nebo ženě po porodu, a osobě která je mentálně postižená . Nigerie je stát kde EU prováděla řadu prezentaci byli to individuální reprezentace a kruté formy trestu smrti. Komise přiklada velký interes a hluboké znepokojeni ohledne setrvaní trestu smrti v Nigerii. Směrnice EU ustanovuje ze státy které mají trest smrti musí ho provádět bez zbytečného utrpení a proto je vyloučené ukamenováni trestance takovéhle metody popravy přináší utrpení oběti, nejenže porušuji lidské právo na život ale takto extremní forma mučeni a je zakázaná Mezinárodním paktem o občanských a politických právech. Prezident Romano Prodi napsal dopis prezidentu Nigerii Obsanjo vyjadřující znepokojeni co se tyče praktik ukamenováni, které jsou evidentně neslučitelné z Úmluvou o lidských právech signatářem které Nigerie je. Jiný přiklad je kdy Komise úzce sledovala vývoj případu Aminy Lawal (tato žena byla odsouzena k ukamenováni za to že měla nemanželské ditě) a uvítala její osvobozeni (záři 2003). Mezinárodní fora EU je také aktivní v multilaterálních forech například Unite Nations Commission on Human Rights (CHR). V roce 1999 CHR následovalo iniciativu EU a schválilo rezoluci v otázce trestu smrti rezoluce vyzvala státy přistoupit k Druhými opčnímu protokolu MPOPP. V roce 1999 na zasedáni CHR, EU předložila rezoluci po trestu smrti. Víc aktuální je rezoluce z 21 dubna 2004 která byla schválena. Ještě jednou státy, které mají trest smrti byli vyzváni k jeho zrušeni nebo k uvaleni moratoria na jeho vykonávaní. EU také vydava mezinárodní deklarace a prohlášeni. Jedna z aktuálních je Deklarace od prezidenta EU v které vita zrušeni trestu smrti v Nezávislém státě Samoa, z 9 března 2004. Evropsky parlament je dlouholetým protivníkem trestu smrti a aktivně se zapojuje do mezinárodních kampani proti trestu smrti. Rezoluce a každoroční zprávy o lidských právech regulárně jejich pozici. Rada Evropy také aktivně sleduje tuto otázku. Od roku 2001 v souladu se Směrnici EU o trestu smrti, EU uskutečňuje zákroky v otázce TS, v spoustě státu - USA, Palestina Irán, Libanon, Japonsko, Malajsie, Guinea, Sri Lanka Botswana, Čína, India, Nigerie Senegal, Kuvajt, Filipíny a jiné. V letech 2001, 2002 a 2003 byli provedeni reprezentace v US jak na federální tak i na statni úrovni. V únoru 2000 EU pobídla USA k odvoláni výhrady k článku 6 MPOPP který zakazuje trest smrti pro mladistvé pachatele. Politické závazky EU jsou sdružený s financovaním přes Evropskou iniciativu pro demokracii a lidská práva. V roce 2002 pod vedením EIDLP byla spuštěna specifická podpora NGO v otázce zrušeni trestu smrti. Bylo vybráno 7 projektu a celkově přiděleno 4.447.328 euro. Zdroj: http:.//www.europa.eu.int/comm/external_relations/human_rights